varma bromsskivor

Kan du rulla hojen lätt för hand?

Låter i alla fall som du har kärvande bromskolvar, som inte riktigt vill gå tillbaka.

ardath skrev:
varför blir mina framskivor för heta även om jag inte bromsar?
det kan väl i stort sett bara vara anliggande broms, som kommer av kärvande kolvar och eller belägg.
ta isär jucka fetta lite och motionera kolvarna. så ska du se att det blir bra.
bromsar blir dock väldigt varma även om du "bara" stannar en gång. dom omsätter all rörelseenergi till värmeenergi. dvs. Väldigt mycket värme blir det.

Lyft upp hojen och snurra på framhjulet. Går det tungt, plocka bort det ena oket, så vet du vilket som kärvar, om det inte är båda dvs.

Tryck tillbaka kolvarna på det kärvande oket, och rengör (stålborste/fil) ytorna där beläggen glider mot oket. Smörj sedan in det med värmetåligt fett

Blir det ingen skillnad åker du nog på att byta packningarna i oket

ardath skrev:
Kolvarna i bromsoket kan vara smutsiga och rör sig trögt. Då kan det bli så att bromsen ligger på litegrann. Det kan också vara för mycket vätska i systemet som ökar trycket på bromsen av friktionsvärmen i bromsarna, med följd att bromsen ligger på ännu mer. Köp brake cleaner och ta fram nån gammal t-shirt eller lämplig tygtrasa. Skruva sedan lös oken en åt gången o rengör kolvarna. Du bör ta lös beläggen när du gör detta. Då kommer du åt bätre. En gammal tandborste är till god hjälp.
OBS! Använd ej fett för att smörja. Ej heller stålborste för rengöring. Räcker med spray o trasa. :tummenupp
Om du ej vill skruva själv så finns det verkstäder som hjälper dig för en viss summa pengar. :tungan

ardath skrev:

Har hört att vissa modeller av gsxr har värmeslingor i bromsskivorna för att förhindra isbildning på höga höjder. Klipp av den tjocka sladden som går från bromsoket så skall det vara löst. :tummenupp

Ljunghusen skrev:
Motivering till det?
Fett bör ej komma i kontakt med bromsvätskan då den kontamineras o förlorar sin effekt. Bromsvätskan smörjer kolvarna inifrån oket.
Har läst om ett silikonbaserat fett som kan avändas då det inte kontaminerar bromsvätskan.
Stålborsten kan repa kolvarna trots det hårda materialet i dom. Om kolven är så slät o blank som möjligt så fastnar ej smuts lika lätt + att det blir lättare att rengöra med endast trasa och bromsrengöringsvätska. Nylonborste kan användas istället t.ex en gammal tandborste. :tummenupp

Edit: Har ett litet tillägg också. Tätningarna tål nödvändigtvis ej fett utan passar bättre för att tåla just bromsvätskan istället. Därav rekommenderas ej i någon verkstadshandbok användande av annat fett än det silikonbaserade.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...