Glapp flytande skiva

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Har ett ordentligt glapp i rotationsriktningen på min framskiva, går det att laga eller ät det bara att köpa nytt?
 
Har ett ordentligt glapp i rotationsriktningen på min framskiva, går det att laga eller ät det bara att köpa nytt?
Klassiker, flytande skivor, normalt
För att motverka att de slår sig.

Centrumet brukar vara i aluminium och slaktas därför direkt om du råkar köra iväg med skivbromslåset i.
 
Last edited:
Men frågan är vad är rejält glapp?

Någon tiondel eller är alla nitar borta och du kan ta bort skivan med händerna?
 
Känns det fel när du bromsar?
Typ hugg, ljud eller liknande.
 
I sidled så ska det kunna röra sig men i rotationsriktningen ska det vara minimalt glapp.
 
Känns det fel när du bromsar?
Typ hugg, ljud eller liknande.
Känns när jag kör i promenadfart. Har också förstått att de inte ska röra sig i rotationsriktningen. Verkar inte gå att renovera sp det blir väl till att köpa nytt
 
Denna typ har en fjäderbricka som tar bort rasslet.
IMG_0801.jpeg
Är det halva hålet i navet och halva i skivan slitet så försvinner inte glappet i rotationsrikningen.
De du har är nitar. Pressade på fabriken. Om man pressar lite till borde glappet minska. Gärna då med något koniskt från bägge håll.

Frågan är hur Acke på ISR skulle gjort. Det borde gå att byta nitar utan att riskera livhanken.
 
Känns när jag kör i promenadfart. Har också förstått att de inte ska röra sig i rotationsriktningen. Verkar inte gå att renovera sp det blir väl till att köpa nytt
Tyvärr är det så :(
Är det original eller nåt kinapirat, navet ska ju vara av speciell hård alu som inte deformeras av bromskrafterna.
 
En fräsch bromsskiva ska ha ett minimalt glapp i rotationsled. 3 mm låter som alldeles för mycket. Men det är inte alls ovanligt att nitar mellan nav och skiva glappar upp sig. Vill minnas att 1996 GSX-R 750 hade recall på bromsskivorna av just denna orsak…
 
Back
Top