Vargjakten utreds i EU

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Otippat......det kunde ju gärna utretts INNAN 28 djur lustmördades...:rolleyes:

Vargjakten utreds i EU
Sverige 27 aug 11:00
EU-kommissionen vill veta vad det fanns för vetenskaplig grund att inleda den svenska licensjakten på varg i januari i år, uppger SR Gävleborg.

Jakten ägde rum i Dalarnas, Gävleborgs, Värmlands, Västra Götalands och Örebros län.

Vargjakten har anmälts till EU-kommissionen av bland andra Naturskyddsföreningen och Världsnaturfonden och kommissionen kräver svar från den svenska regeringen, hur jakten är förenlig med de direktiv som finns om att bevara livsmiljöer för vilda djur.

Under jakten dödades 28 vargar i en stam som består av omkring 200 djur. Kommissionen skriver att det förefaller sannolikt att jakten har ökat risken för inavel

Det var just detta vi försökte lyfta fram i tråden för slakten, men det var några "jägare" som inte förstod genetik utan tyckte det var helt ok för det fanns risk att vargen tog deras helt löst springande hundar som sprang flera hundra meter bort från ägaren... tänk hur det skulle bli med sådana jägare i städer :)
Sen var det ju frågan med löst springande boskap som blev tagna av vargar eller andra rovdjur men där får ju bönderna också ersättning av staten.

Men nej, det var ju smart dethär med att försöka utrota och göra stammen svagare/mer inavlad än vad den redan var....

Vargjakten verkar inte heller ha dämpat den illegala jakten på varg. Men det var det väl ingen som seriöst trodde...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/illegal-jakt-pa-vargar-okar-1.1160950
Misstänkt tjuvjakt är självklart tjuvjakt i den ädlaste formen :D

Antalet anmälda fall av tjuvjakt har ökat från 9st förra året till 13st hittills i år.

"Det bör direkt påpekas att ett anmält fall av misstänkt tjuvjakt inte är detsamma som ett uppklarat fall. I många fall hittar poliserna vare sig något dödat djur eller några spår efter någon gärningsman. De flesta misstänkta fall avskrivs därför ganska snabbt."

Patetiskt!

Antalet anmälda fall av tjuvjakt har ökat från 9st förra året till 13st hittills i år.

"Det bör direkt påpekas att ett anmält fall av misstänkt tjuvjakt inte är detsamma som ett uppklarat fall. I många fall hittar poliserna vare sig något dödat djur eller några spår efter någon gärningsman. De flesta misstänkta fall avskrivs därför ganska snabbt."

Patetiskt!

Precis som om man inte hittar gärningsmännen vid vanliga brott och då avskrivs dem fallen med, inte gör det att det inte har existerat. Om någon dödar ett djur och sedan forslar bort det gör inte att brottet inte har begåtts, men det förstod du säkert...... .

Patetiskt!

– Anmälningarna är nog oftast seriösa men när poliserna kommer till platsen hittar de kanske bara ett skoterspår, ett järvspår, och lite blod men ingen kropp, säger Lars Lundman vid polisen i Norrbotten

Jag är jägare och tycker att det skall finnas alla sorters rovdjur, gärna gott om dem också. Det är inte rovdjuren och deras antal som skall anpassas.
MEN den, iofs idiotiska, vargjakt som varit är ju helt och hållet diverse miljöpartistiska, palestinasjalsbärande, stockholmska trädkramares fel. Om jag är i skogen och min hund blir anfallen av någonting, må vara örn, björn el. människa så skall jag ha fullständig rätt att dräpa vad det än må vara. Samma sak gäller om någon försöker skada/döda/stjäla min egendom. Tack vare de trädkramande idioterna har rättigheten varit att titta på och göra intet. Tror fan att det tillslut kokar över för de berörda. Vargslakten som var, är ju endast ett försök att dämpa den ilska som byggts upp. Hade rätten att försvara sin egendom funnits så hade folk varit betydligt mer toleranta.

Precis som om man inte hittar gärningsmännen vid vanliga brott och då avskrivs dem fallen med, inte gör det att det inte har existerat. Om någon dödar ett djur och sedan forslar bort det gör inte att brottet inte har begåtts, men det förstod du säkert...... .

Hur ska man då veta att ett brott begåtts? Räcker det med att en varg inte kommer till jobbet på måndagen för att polisen ska starta utredning?

Om jag är i skogen och min hund blir anfallen av någonting, må vara örn, björn el. människa så skall jag ha fullständig rätt att dräpa vad det än må vara. Samma sak gäller om någon försöker skada/döda/stjäla min egendom.
Sen finns det ju naturligtvis olika nivåer av det hela. Jag såg en dokumentär om en jägare och hans hund för många år sedan. De sitter i kojan och pratar när jägargubben föreslår att de ska gå och titta om de ser någon björn. Det har funnits björn runt en plats (myr) i skogen den senaste tiden.

Väl på plats ser de mycket riktigt en björn på ganska långt håll. Hunden som är lös drar som ett skott ner till björnen, börjar skälla och markera. Björnen svarar upp och hunden springer direkt tillbaka till husse. Björnen följer efter och gör två utfall där det sista gör att han kommer runt 30-40 meter från jägaren varpå jägaren anser sig tvungen att skjuta.

Om han nu inte hade tänkt skjuta en björn den dagen så hade han väl kunnat lämna hunden hemma eller åtminstånde haft den kopplad.

Till jägarens försvar i just detta exempel ska sägas att jag inte minns/vet huruvida det var jakt på björn just då. Vad jag kommer ihåg skulle de dock bara titta om de såg någon, inte jaga.

9st anmälningar förra året, och hittills pratar vi om 13st anmälningar...jösses...detta måste vara ett stort problem :rolleyes:

Med tanke på den fanatiska inställningen bland palestinasjalsgänget, så är jag väldigt förvånad över att det inte är mångdubbelt fler anmälningar...

Vargjakten är ett jävla skämt.
Det enda rovdjur det finns för mycket av i skogarna är ett tvåbent ett.....
Ett som drabbas av svår hybris där det egna intresset är det enda som räknas.

Sen finns det ju naturligtvis olika nivåer av det hela. Jag såg en dokumentär om en jägare och hans hund för många år sedan. De sitter i kojan och pratar när jägargubben föreslår att de ska gå och titta om de ser någon björn. Det har funnits björn runt en plats (myr) i skogen den senaste tiden.

Väl på plats ser de mycket riktigt en björn på ganska långt håll. Hunden som är lös drar som ett skott ner till björnen, börjar skälla och markera. Björnen svarar upp och hunden springer direkt tillbaka till husse. Björnen följer efter och gör två utfall där det sista gör att han kommer runt 30-40 meter från jägaren varpå jägaren anser sig tvungen att skjuta.

Om han nu inte hade tänkt skjuta en björn den dagen så hade han väl kunnat lämna hunden hemma eller åtminstånde haft den kopplad.

Till jägarens försvar i just detta exempel ska sägas att jag inte minns/vet huruvida det var jakt på björn just då. Vad jag kommer ihåg skulle de dock bara titta om de såg någon, inte jaga.

Jag pratar generellt, om den gubben vet jag inget. För det mesta börjar väl björnjakten den 21/8 och mycket av annan jakt den 25/8. Gubben verkar iaf vara i rätt tid för att skjuta björn och han verkar också ha full rätt att släppa hunden.
Oavsett så kommer det alltid att finnas idioter i alla läger...

Om det skulle börja springa vargar mitt inne i stockholm...DÅ vore det på sin plats att skjuta men när det är utanför storstäderna så spelar det väl ingen roll för då är dom väl inte farliga...eller?

SGT!

Jahaaa..jaja! dom sköts för att dom åt upp massa människor i glesbygden, nu fattar jag!

Om det skulle börja springa vargar mitt inne i stockholm...DÅ vore det på sin plats att skjuta men när det är utanför storstäderna så spelar det väl ingen roll för då är dom väl inte farliga...eller?

SGT!

Jahaaa..jaja! dom sköts för att dom åt upp massa människor i glesbygden, nu fattar jag!

Drar mig till minnes en varg eller om det var en björn som började närma sig Stockholm. Panik! Hur länge tog det innan beslut om skyddsjakt kom? 1 timme?
Tips till vargjaktsförespråkarna: Fånga 3-4 vargar, släpp lös dem i någon park i Stockholm. Allt för många knähundar behöver nog inte stryka med innan Stockholmarna bytt sida.

Vargjakten är ett jävla skämt.
Det enda rovdjur det finns för mycket av i skogarna är ett tvåbent ett.....
Ett som drabbas av svår hybris där det egna intresset är det enda som räknas.
Vargjakten gick till på samma sätt som t ex jakten på lodjur. Lodjuren verkar ha klarat sig bra trots det.

Vargstammen ökar fortfarande och nu har vi även en familjeflock i närheten av Stockholm, så ska bli intressant i framtiden.

Jag pratar generellt, om den gubben vet jag inget. För det mesta börjar väl björnjakten den 21/8 och mycket av annan jakt den 25/8. Gubben verkar iaf vara i rätt tid för att skjuta björn och han verkar också ha full rätt att släppa hunden.
Oavsett så kommer det alltid att finnas idioter i alla läger...
Du missar poängen...jakt är fel i alla lägen. Vi människor ska inte blanda oss i naturen osv osv :rolleyes:

Det sista har du dock rätt i :D

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP