Varför varvar inte min hoj över 7000?

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
R1
Ja varför gör den inte det. Har varit några trådar om skit i förgasarna. Men där stod det ingenting som riktigt passa in på mina symptom. Men iaf, när den e kall går den på 3 cylindrar tills den är ungefär 50 grader. sen börjar den gå på alla 4. Saken e den att om man rusar upp den till varvstoppet när man står stilla går den rent hela vägen. Men sen när man ska köra går den hur fint som helst till 7000 varv sen e det stopp. Ger man lite lite gas hela tiden kan man lura upp den till 8-9000 varv. Var en polare som snacka om nåt som kallades accpump att den kanske inte var rätt.
Saken e den att jag har bytt motor men använder samma förgasare som till den andra.(exakt samma motor). Kan ju tänkas att jag har fått någon slang fel.

Har du synkat förgasarna efter motorbytet? Om inte, kan det vara värt att göra....

Jåke skrev:
Har du synkat förgasarna efter motorbytet? Om inte, kan det vara värt att göra....

Nope det har jag inte gjort. Trodde det var skit i förgasarna först. Så jag prova köra upp 2 tankar med något rengöringsmedel dom rekommendera på mc-verkstaden. Men det har inte gett någon skillnad. Den ska nog in på synkning. Men e fattig nu efter att ha betala försäkringen.

Synkningen lär nog inte hjälpa i detta fall,osynkade förgasare märks i prinsip bara på tomgång med taskig/ojämn gång som följd.

Jag skulle skruva av förgasarna å kika vart felet sitter*kan ju va ett membran i nån förgasare som har spruckit.....lr skit kolla så märks det nog!!

YZF-1000-R1 skrev:
Synkningen lär nog inte hjälpa i detta fall,osynkade förgasare märks i prinsip bara på tomgång med taskig/ojämn gång som följd.

Jag skulle skruva av förgasarna å kika vart felet sitter*kan ju va ett membran i nån förgasare som har spruckit.....lr skit kolla så märks det nog!!

Det får väl bli att ta bort dom. Inget kul att köra som den är nu.
Men ganska bra ändå. E så fruktansvärt sugen på att gasa skiten ur den. Men med allt grus å tidigt på säsongen e det nog lika bra att ta det lite easy.

synkning

SuckaRobbe skrev:
Nope det har jag inte gjort. Trodde det var skit i förgasarna först. Så jag prova köra upp 2 tankar med något rengöringsmedel dom rekommendera på mc-verkstaden. Men det har inte gett någon skillnad. Den ska nog in på synkning. Men e fattig nu efter att ha betala försäkringen.

Synkning kommer inte hjälpa, enda skillande det gör är att motorn går jämnare och vibrerar mindre, om du vill göra en grov kontroll kan du lyfta trottlarna med gashandtaget och se om dom når övre kanten på hålet samtidigt. Att han inte går på alla förän den är varm tyder på att den får in för lite bränsle till en cylinder, det kan bero på bränd ventil, insugsläckage eller smuts i fuggarna. Har du tagit kompprov? Jag skulle demontera förgasarna och rengöra dem, är det vacumförgasare eller vanliga. Om det är vacumförgasare kan du ju ha ett problem med ett membran.

Lycka till

Anders

Älgen skrev:
Det får väl bli att ta bort dom. Inget kul att köra som den är nu.
Men ganska bra ändå. E så fruktansvärt sugen på att gasa skiten ur den. Men med allt grus å tidigt på säsongen e det nog lika bra att ta det lite easy.

OJ

Råkade gå in på fel webbläsare :död

Anders Annell skrev:
Synkning kommer inte hjälpa, enda skillande det gör är att motorn går jämnare och vibrerar mindre, om du vill göra en grov kontroll kan du lyfta trottlarna med gashandtaget och se om dom når övre kanten på hålet samtidigt. Att han inte går på alla förän den är varm tyder på att den får in för lite bränsle till en cylinder, det kan bero på bränd ventil, insugsläckage eller smuts i fuggarna. Har du tagit kompprov? Jag skulle demontera förgasarna och rengöra dem, är det vacumförgasare eller vanliga. Om det är vacumförgasare kan du ju ha ett problem med ett membran.

Lycka till

Anders

Min førsta tanke va dålig komp på en eller flera cylindrar....
:död

dålig komp

Jo det kan det ju vara men då brukar man bara tappa effekt inte att den inte kan varva utan då bör det vara bränsle eller tändfel.

Anders

Det är vanliga förgasare jag har. Det där med krökt ventil å dålig komp låter jobbigt. Hoppas jag inte köpte nåt skrot.

skrothög

Om du bara gasar upp den utan belastning, kommer du då över 7000? Gör du inte det är det absolut tändningen.

Anders

Anders Annell skrev:
Om du bara gasar upp den utan belastning, kommer du då över 7000? Gör du inte det är det absolut tändningen.

Anders

Ibland när jag drar fullt utan belastning har den blöddrat till lite men då först vid 10000. Men sen om jag håller 8000 varv å drar fullt går den rent till varvstopp. Efter den behandlingen brukar den gå som den ska.

bludder

Har du kollat bränslekran kan ju va så att det inte kommer tillräckligt ur den eller hur är det med urluftingen av tanken, kommer det inte in luft blir det undertryck.

Anders

SuckaRobbe skrev:
Ja varför gör den inte det. Har varit några trådar om skit i förgasarna. Men där stod det ingenting som riktigt passa in på mina symptom. Men iaf, när den e kall går den på 3 cylindrar tills den är ungefär 50 grader. sen börjar den gå på alla 4. Saken e den att om man rusar upp den till varvstoppet när man står stilla går den rent hela vägen. Men sen när man ska köra går den hur fint som helst till 7000 varv sen e det stopp. Ger man lite lite gas hela tiden kan man lura upp den till 8-9000 varv. Var en polare som snacka om nåt som kallades accpump att den kanske inte var rätt.
Saken e den att jag har bytt motor men använder samma förgasare som till den andra.(exakt samma motor). Kan ju tänkas att jag har fått någon slang fel.

Om gasarna funkade bra på gamla motorn, lär dom vara okej. Men det låter som soppa problem tycker jag, så det skulle kunna vara att den tar in tjyvluft!?. Om det sitter gummi mellan gasarna och motorn kan det läcka, eller fick du kanske inte på dom riktigt?!
Kan ju vara galen tändning också...

SuckaRobbe skrev:
Ibland när jag drar fullt utan belastning har den blöddrat till lite men då först vid 10000. Men sen om jag håller 8000 varv å drar fullt går den rent till varvstopp. Efter den behandlingen brukar den gå som den ska.
prova nån annans cdi box kan vara det
hade fel på den på min gamla 87a 1100r men den varva bara 4000

Anders Annell skrev:
Har du kollat bränslekran kan ju va så att det inte kommer tillräckligt ur den eller hur är det med urluftingen av tanken, kommer det inte in luft blir det undertryck.

Anders
urluftningen ur tanken
:confused:

Det är slangarna som kommer ut på baksidan av tanken lr??

Förgasarna funkade fint på den andra. Men visst, det var ett helvete att få dit både förgasare å luftburk. Gummit var som sten. Kan va att nåt har glidit upp.

Å ursäkta mig nu. Men när vi skulle provstarta den första gången klicka det bara till i cdi-boxen. Varför? jo jorden var inte fast ordentligt :huvet
Satan om jag har förstört den. Varför ska jag alltid stressa ihop saker. Kostar säkert satan. Finns det nåt sätt att kolla boxen på månne?

Last edited:
SuckaRobbe skrev:
urluftningen ur tanken
:confused:

Det är slangarna som kommer ut på baksidan av tanken lr??

Japp, men det problemet kommer efter ett tag och låter du hojen stå lite så funkar den igen någon minut!

Tror inte boxen gått, eftersom du trotts allt får gnista och den startar.

Det enklaste sättet att kolla om du har läck i gummit eller någon annanstans efter gasarna är att spruta start gas där du tror att det läcker. Varvar hojen upp då så läcker det!

Startgas är min favorit, går den på 3 är det lätt att hitta vilken som strular genom att spruta startgas i ett insug itaget. Det är svårare att säga om det är soppa eller tändproblem dock. Eftersom om det är en svag gnista så kan den klara att tända startgas men inte bensin.

Startgas luktar gott också också blir man väldigt lung och snäll av det :banana :banana :3freak

[/QUOTE]Startgas luktar gott också också blir man väldigt lung och snäll av det :banana :banana :3freak[/QUOTE]

:rofl :rofl

Tack för alla bra tips. Ska försöka stiga upp tidigt imorgon å kolla så jag kanske hinner ut å köra lite innan det blir för kallt. har lite mera kött på benen nu iaf.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti