Varför valde du just den hojen?

Köpte min nuvarande hoj föra att jag ville ha en hoj med ABS bromsar, bra komfort, möjlighet att köra lite grusväg, billig att äga och kosta max 40.000kr.
 
För att jag provade olika plastraketer (mestadels R1:or) men tyckte de va tok för racestukade för att köra på gata. Så min 954 blev som folk så väldigt gärna kallar den "sporttouring" men för mig räcker 160hk på 168kg torrvikt. Försäkring finns dé också gränser på men för ca 1500kr i månaden (går att ställa av på vintern) tycker jag känslan é värd priset!
Utseendet gjorde sitt också, den framlampan é ett av dé sexigaste jag sett och att hojen har så mycket plast gör inte saken värre direkt plus att "bagageutrymmet" räcker mer än väl och blir över! :yoparty

Summering: Snygg, billig i drift/underhåll och hänger på så gott som vilken hoj som helst :tummenupp
 
Såg den på Blocket.....Hmmm den ser inte så dum ut. Körde 7 mil och provsatt.....jag får plats....sitter riktigt bra ju....säljaren startade den......Härligt ljud......provkörde.....jävvlar vilket drag (jämfört med min TDM).....jag tar den!!!! Att den sen kostar 5500/år i försäkring e inte så dumt heller. :D
 
Mest en slump..har kunna blivit en gixxer 1000, stor ktm som superduke eller dylikt istället.

Men jag är nöjd, bra pris vid inköp, prestandan är tillräcklig, packmöjligheter skiter jag fullkomligt i, försäkringspremien när man är 40 plus är löjligt billig första sporthojen man haft råd att helförsäkra t om, och faktum är att en R1 är jäkligt bränslesnål på turåkningar,(lika snål som en fz6:a) om man inte kör på bana, samt en driftsäker hoj med långt serviceintervall på ex ventiljustering.

Påbörjar min 3:e säsong med nuvarande Yamaha, faktum är nog att de hojar jag haft, bara japner, så är det 3 st Yamaha som gett mig minst ägarbekymmer och vara tillförlitligaste..kan vara en slump men men ;)
 
Last edited:
KTM 660 - Hade inte råd med en 690
 
Pendlade förra sommaren / hösten 12 mil enkelväg och behövde något bekvämt med helkåpa som samtidigt kunde användas till att leka med när andan faller på.
När en VFR800 med få mil på mätaren dök upp så var valet inte så svårt.
 
egentligen hade jag tænkt mig en hd nightrod.
men nær ingen av kompisarna kør glidare så børjade jag før ett
år sedan att snegla på motard hojar. skulle egentligen køpt den
i fjol men det kom annat i vægen. var inne på en yamma xt motard først men
polarna tjatade som fan på att det inte var nåt att ha. før tung o før lite effekt.

sagt o gjort med semester pengarna på kontot så for jag in o køpte mig en ktm
smc690r hos hojtorget i sundsvall.

billig i førsækring och riktigt snygg hoj.
så nu ser man fram emot våren så man kan ut o gasa lite igen, var ju några år sedan sist!!
 
Hade skannat blocket i ca 2 månader efter en crosshoj som var besiktigad och till slut dök min hoj upp :tummenupp
 
Första hojen ville ja ha en gammal me billig försäkring och en gammal som man inte behövde va så rädd om medan nu arande är den bästa kompromissen till de ja tänkt använda den till.
 
Ville ha något man satt bättre på än en renodlad sporthoj.
en hoj man kan lägga 100-Mil per dag utan att känna sig trött i kroppen.
Mycket drag och gärna utseendemässigt som en sporthoj.

Fanns 2 val, Hayabusa eller ZZR1400!

Anledningar till att det blev just Kawasaki:

*Komforten är bättre
*I min mening snyggare att vila ögonen på
*Kraftfullare
 
Suzuki GSXR 1000 K5 spöade allt när den kom! Omslaget på engelska Performance Bikes omslag sa 'Why this bike changes everything' och superlativen haglade i alla tester samtidigt som jag började växa ur min gixxer 750.

Senare samma säsong var jag i Valencia och såg Troy Corser vinna överlägset och lek-sladda hojen hela sista varvet så det rök om det.
Ja, han vann VM det året och K5'an vann mitt hjärta, trots att designen kändes annorlunda då. Likt en riktigt bra hårdrockslåt så krävde utseendet tillvänjning men är i gengäld bra fortfarande. (däremot så har senaste firebladen varit ful ända sen den kom :D )

Tro det eller ej men jag sökte polishögskolan för några år sen och sa till mig själv "Kommer jag inte in ska jag köpa en K5'a". Blev inte antagen och då kände jag lite "If you're not with me, you're against me" och i maj 2007 köpte jag en K5'a i snabbaste färgerna - blåvit. Den fanns i Dalarna där även min far, också hojåkare, bor och pga arbetsbelastning fick han åka och göra affären åt mig. De följande två veckorna tills jag kunde hämta hojen var de längsta i mitt liv. Värre än ett barn före julafton och det blev inte bättre av farsans sms om hur den gjorde 270 utan problem och körde ifrån Dodge Vipers med en nästan 60-årig gubbe bakom styret :D

Min K5'a har bytt skepnad undan för undan och har nu 4500 mil på mätaren men jag känner fortfarande att den levererar! På önskelistan står ett komplett Bazzaz-kit med TC och QS för att följa med in bland senaste generationens hojar, till dess får jag säga som Honda-projektledaren "Why have traction control when you can have total control" :hihi
 

Bifogat

  • GoffePic02.jpg
    GoffePic02.jpg
    114.2 KB · Visningar: 77
  • CSS05-cropped.jpg
    CSS05-cropped.jpg
    35.9 KB · Visningar: 67
Last edited:
Efter att jag bytte bakdäcken på c6 z06an för 15000kr (345or:)) bestämde jag mig för att en hoj är billigare att äga. Sen blev det en s10000rr efter att testat f4an, 1198an och tidigare ägt nya "r1an". Det klickade direkt, de andra hade vissa saker man gillade men på något sätt hade bmwn allt.
 
Gick från nakenhoj, CB1000R, och hade provkört polarens VFR.. blev såld på att det var så mycket trevligare med mindre vindmotstånd och V-tec har sin charm på hoj. Att man dessutom kan köra 20 mil i ett svep utan att ramla av hojen tilltalade mig.

Nåja nu är jag sugen på något lite sportigare men jag får se hur det går med det.
 
Från början var det kraften, utseendet och att den var cool!

Nu är det samma saker men det jag verkligen älskar med k6 är den råa kompromisslösheten. Har även börjat inse att det kan bli vi ett tag framöver då jag bara börjat modifiera henne!
 
För utseendet! :)

Hade aldrig sett eller hört den IRL innan jag köpte den.. :D
 
Sen liten va de R1an, ninjan och firebladen som va favorithojarna! hade dock ingen direkt erfarenhet av moppekörning eller något sånt och ville inte gå på en för stor och tung hoj direkt, farsan som haft lika många hojar som ja haft födelsedagar, skickade ett mail om annonsen på blocket, vi åkte upp kolla på den och blev som kär, bra pris skaplig försäkring och jävla vrid för vara en 600! Mycket nöjd över Kawa ZX6-R -98
 
Köpte min Yamaha XT 660 X SM efter att innan den ägt en XT 660 R och innan dess betat av 23 sporthojar under totalt 27 års hojåkande. XTn är ingen månraket direkt men den är billig i allt och äter inte ens bröd när den körs 2000 mil om året.
Bra garantier och service över hela Europa tilltalar mig som gärna sprätter ner till mellaneuropa över en förlängd helg likväl som att jag åker med sporthojarna när det svänger eller med grusbusarna när gasen styr släppen.

Köpte helt enkelt hojen för att den är så allsidig och framförallt driftsäkrast på marknaden.
Blir aldrig ståendes med den ensam och övergiven och det är viktigt för mig, been there done that...all to many times
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top