Varför välter inte långtradare?

Jag skulle nog vilja plussa på några ton på det där om jag får. Iallafall på dom äldre, påbyggnaden är TUNG!

Teo:
Förresten, hur stora ekipage snackar vi om?
Hur många axlar?
Nåja, jag chansar på en halvstor.
Bil + vagn = ~24 ton
4-5 bilar uppe på = ~6-8 ton

Ganska mycket vikt långt ner i allafall..

Jo men viljen jäkla hävkraft dessa "fåtalet" ton har när de är flera meter upp i luften. Åkte bakom en lastbil med en stor jäkla kontainer på som var full med sprängsten. Kontainern var klart bredare än spårvidden och den var monterad onödigt högt upp på bilen. Man såg hur de små hjulen svampade under ekipaget och det hela såg helt onaturligt sjukt ut. Han körde som fan.

Jag skulle nog vilja plussa på några ton på det där om jag får. Iallafall på dom äldre, påbyggnaden är TUNG!

Teo:
Förresten, hur stora ekipage snackar vi om?
Hur många axlar?
Nåja, jag chansar på en halvstor.
Bil + vagn = ~24 ton
4-5 bilar uppe på = ~6-8 ton

Ganska mycket vikt långt ner i allafall..

Tänk på att bilarna på övre däck har en hävarm på ca 3m (om inte mer).
3*6= 18 ton... det skulle alltså motsvara att man har 18tons kraft som försöker vrida lastbilen i markhöjd. Eller 3*8=24ton.

Luftfjädring kontra trapetsfjädring..

Då majoriteten av bilar/släp med höga tyngdpunkter kör med just luftfjädring istället för konventionell bladfjäder är nog den en av de största orsakerna till att inte fler välter.

Det är inte vältandet som är värst med långtradare tycker jag!

Mötte en långtradare i en skarp kurva nu i vinter med min lilla Toyota Aygo. Tradarsläpet hade fullt ställ och tog upp huvuddelen av min körbana. En rejäl "vägg" kom emot mig i 90 knyck. Det var på håret att jag lyckades smita emellan tradarsläpet och vägräcket!

Hade det smällt så skulle nog Aygon och jag varit en homogen massa mindre än ett frimärke.. :näsblod

Tänk på att bilarna på övre däck har en hävarm på ca 3m (om inte mer).
3*6= 18 ton... det skulle alltså motsvara att man har 18tons kraft som försöker vrida lastbilen i markhöjd. Eller 3*8=24ton.

Det borde vara resultanten av centripetalkraften som ger upphov till det vridande moment som vill tippa lastbilen. Och där är både hastighet och radie på kurvan variabler.

F = m·v²/r

m=massa.
v= hastighet
r= radie på kurvan.

Det är inte vältandet som är värst med långtradare tycker jag!

Mötte en långtradare i en skarp kurva nu i vinter med min lilla Toyota Aygo. Tradarsläpet hade fullt ställ och tog upp huvuddelen av min körbana. En rejäl "vägg" kom emot mig i 90 knyck. Det var på håret att jag lyckades smita emellan tradarsläpet och vägräcket!

Hade det smällt så skulle nog Aygon och jag varit en homogen massa mindre än ett frimärke.. :näsblod

Han i långtradaren kan ju inte ha varit alltför nöjd med den tillställningen heller, får man ju hoppas. :död

Denna välte inte men tappade trailern tidigare idag...

Cheriffens analys är ju stenhård:

"Varför trailern lossnade är oklart.
– Det satt väl på något sätt inte fast ordentligt, säger Stig Allan Persson, vakthavande befäl vid polisen. " Nähä!!?? CSI nästa.... :yoparty

Bifogat

• 500004374765.jpg
    500004374765.jpg
    20.3 KB · Visningar: 162
Cheriffens analys är ju stenhård:

"Varför trailern lossnade är oklart.
– Det satt väl på något sätt inte fast ordentligt, säger Stig Allan Persson, vakthavande befäl vid polisen. " Nähä!!?? CSI nästa.... :yoparty

Det var ju någon raketforskare som släppte sina sensationella forskningsrön förra veckan också "Färre dubbar i däcken ger sämre grepp" Nähä :va

Men för att förtydliga sin något dunkla slutsats la han till " och kan leda till fler olyckor" Wow... Det är SÅNT fordonsskatten bekostar...

Jag har tänkt släppa min egen forskning "Is är halare än torr asfalt" och se om jag kan få några års forskarlöner för det.
Då kan jag äntligen gå vidare med mitt andra forskningsprojekt "Vatten är blött"

Det var ju någon raketforskare som släppte sina sensationella forskningsrön förra veckan också "Färre dubbar i däcken ger sämre grepp" Nähä :va

Men för att förtydliga sin något dunkla slutsats la han till " och kan leda till fler olyckor" Wow... Det är SÅNT fordonsskatten bekostar...

Jag har tänkt släppa min egen forskning "Is är halare än torr asfalt" och se om jag kan få några års forskarlöner för det.
Då kan jag äntligen gå vidare med mitt andra forskningsprojekt "Vatten är blött"

:rofl :rofl Man funderar ibland lite på hur många år man forskade/analyserade innan man kom på att: "Barn är mjuka, bilar är hårda"

Direkt så frågar man sig också; kom något barn eller fordon till skada i den undersökningen?
:confused:

Det var inte så längesedan någon klyftig forskare gick ut och sa "Efter 7 års forskning har vår forskargrupp på totalt 65 forskare kommit fram till att människan förmodligen är den bidragande källan till den globala uppvärmningen"

Det handlar inte så mycket om vikten på chassiet när det är så nära backen. Det lyfts ju inte upp så mycket vid omkullvälta. Trailern Jag såg hade minst 5 bilar på över"däcket och helt tom under. Dessa bilar + godset i trailern i den höjden måste verka som en bra burkmasa.. dåren körde full pung i högerböjen ut ur sista tunneln mot Värmdöleden. Det såg sjukt ut!

Det är väl bara att du biter i det sura äpplet och inser att du själv kör som en kärring/alternativt börjar bli gammal när du tycker att lastbilarna kör fort:hihi
Dom brukar vara spärrade till att inte kunna gå fortare än 89-92km/h

Alla gamla pensionärer som gnäller att man är värsta fartdåren när man åker i 110 på 90 väg - någon som ser några likheter med Teo's inlägg
:rofl :3freak :hihi :banana

Det var inte så längesedan någon klyftig forskare gick ut och sa "Efter 7 års forskning har vår forskargrupp på totalt 65 forskare kommit fram till att människan förmodligen är den bidragande källan till den globala uppvärmningen"

Med tanke på hur otydligt underlaget är så kan man faktiskt inte helt ogrundat beskylla den forskaren för att dra lite förhastade slutsatser...

De tomtar som lade 400.000 kronor i forskningsmedel på att ta reda på att individer som lider av depression är mindre lyckliga än andra uträttade å andra sidan stordåd!

Vissa är ju riktiga tards. Exempelvis killen som tappade en såndär stor, blå container för skrot utanför mitt jobb. Satt och fikade och hör plötsligt en hög smäll och ett jäkla skramlande. Tittar ut och då ligger containern på sidan mitt i vägen. Framför den står en lastbil + släp med 3 andra containrar på. Föraren fick jäkligt bråttom att ta dit några kollegor i en lastbil med kran som lyckades få upp containern igen. Vad tänker vissa på liksom? En så stor fallande container kunde fan lätt ha krossat en bil! ><

Motorcyklar lutar som satan i kurvorna, men de välter inte heller. Så ofta.

Vissa är ju riktiga tards. Exempelvis killen som tappade en såndär stor, blå container för skrot utanför mitt jobb. Satt och fikade och hör plötsligt en hög smäll och ett jäkla skramlande. Tittar ut och då ligger containern på sidan mitt i vägen. Framför den står en lastbil + släp med 3 andra containrar på. Föraren fick jäkligt bråttom att ta dit några kollegor i en lastbil med kran som lyckades få upp containern igen. Vad tänker vissa på liksom? En så stor fallande container kunde fan lätt ha krossat en bil! ><

Han kanske inte gjorde det med flit?

Last edited:
Med tanke på hur otydligt underlaget är så kan man faktiskt inte helt ogrundat beskylla den forskaren för att dra lite förhastade slutsatser...

De tomtar som lade 400.000 kronor i forskningsmedel på att ta reda på att individer som lider av depression är mindre lyckliga än andra uträttade å andra sidan stordåd!

man borde bli forskare, bara sitta dagarna i ända och grubbla, vad man än säger blir man helgonförklarad för

i tisdags om jag itne minns fel, så tappade en långtradare en container påfart nynäsvägen i höjd med sköndal södergående. Min syster och hennes pojkvän var riktigt nära att få den på sig.

Lastbilen kom upp snett framför vid påfarten när containern lossnade, det kunde ha gått riktigt illa

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!