Varför välter inte långtradare?

Jag antar det men hur kan man hindra ett vält med en elekrtonisk funktion?
Alltså jag vet ju att det händer att de välter men vissa ekipage man sett ser verkligen ut att trotsa gällande naturlagar. När jag åkte bakom den topplastade biltransporten i utgående högerkurva i södra länken bet jag faen på naglarna. Föraren hade säkert vilopuls men det såg sjukt ut. Dessutom är den tunneln relativt risigt byggd och hela ekipaget hoppar och studsar.

Jag kan tänka mig att ett släp som hamnar i vinkel dill dragbilen till viss del hålls på plats av att draget som sitter en bit upp drar släpet innåt kurvan men Jag har väven sätt enkla kontainerbilar företrädelsevis på Nynäsvägen där jag ofta åker och de klarar kurvor i samma hastighet som långforden (vilket iof kanske inte är nån bragd..:näsblod )

Om jag kommer ihåg det rätt:

Anti-roll på släpet bromsar släpet om det börjar luta farligt mycket. Samma funktion brukar finnas inbyggd i alla bokstavskombinationer på dragbilen. Däremot jobbar släpet och bilen individuellt.
Luftfjädringen brukar också ställas om beroende på hur tungt lastad bilen är.

På äldre tradare - ingen aning :)

Nej, det är inte riskfritt längre. Polisen kräver in böterna på plats numera. Dom tar tom kreditkort. Däremot kan dom inte ta trafiktillståndet, eftersom svenska myndigheter bara ska rapportera in brottet.

Möjligt, men nekar man så kan de knappast kräva några böter vid vägrenen.
Då blir det kallelse till rättegång, vilket man troligen skiter i om man bor i Holland och så småningom rinner det hela ut i sanden.

Och att det inte skulle fuskas med fartspärr och färdskrivare är bara struntprat, visst det finns säkert åkerier och chaufförer som inte fuskar men det finns lika många som gör det.

Och att det inte skulle fuskas med fartspärr och färdskrivare är bara struntprat, visst det finns säkert åkerier och chaufförer som inte fuskar men det finns lika många som gör det.

Självklart fuskas det. Det antal åkerier som kör helt lagligt kan nog räknas på ena handens fingrar.
Däremot det där med fartspärren är inte alls vanligt. Jag har blivit omkörd av 2 stycken lastbilar på de 7 år jag kört (i 90). Självklart har jag provat själv, men bara för att ha provat. Det är väldigt lätt på Scania av förra generationen i alla fall.. :)

Sen finns det ju bussregistrerade lastbilar exempelvis:
a29q4h.jpg

Och dom får köra 90 lagligt men går 100.

då kan du återkomma när du kört några tusen mil med flisekipage,kranbil,lastväxlare,dragbil osv utan att glömt att kolla att lås gått i, att ben är uppfyllda och alla andra miljoner saker...

Kan du svara att du alldrig missat på det efter alla mil så ljuger du. Eller så är du en modern version av nån robot från militären

Om det är så många saker att hålla reda på så är ju en checklista inte så dumt. Finns ju en anledning till att sådana används inom flyget t.ex. Då lämnas inget åt slumpen eller minnet.

Men störtar gör dom i alla fall..

Visst gör dem det, men om inte checklistor används så skulle troligen bra många fler incidenter inträffa.

Poängen är att olyckor kommer alltid inträffa med fordon och då är det i mina ögon bättre att minimera riskerna.

Om det är så att containrar ramlar av lastbilar för att ett lås har glömts så hade det inte hänt om en checklista använts.

Visst gör dem det, men om inte checklistor används så skulle troligen bra många fler incidenter inträffa.

Poängen är att olyckor kommer alltid inträffa med fordon och då är det i mina ögon bättre att minimera riskerna.

Om det är så att containrar ramlar av lastbilar för att ett lås har glömts så hade det inte hänt om en checklista använts.

Om det hade funnits sådana så hade dom inte använts, det kan jag säga på en gång. Finns inte tid för sånt, det går ej heller att ta mer betalt av kunderna för detta.

Att köra lastbil är riktiigt jävla piss.

Råuselt betalt, polisen är alltid efter en och så fort man gör ETT misstag så måste man betala pengar ur egen fick om man blir påkommen.
Gör man ett misstag i en fabrik så ber man om ursäkt o sen är det ur världen men som chaffis måste man betala pengar. Wow.
Bilister hatar dig när du är i vägen hela tiden.
Transportfacket är något av det sämsta av alla fackförbund så där kan man inte tro att det händer nånting för framtiden.

Nä hur FAN kan man köra sånt skit egentligen?

Svaret på frågan varför långtradarna inte välter är!!

Vi bakom ratten är duktiga!!!:D

saken är den att många förare, iaf om dom bra där man själv blandar in sig säger sig ha bättre koll på fullt ekipage än personbilen, lätt översatt jag kan utan problem passera en bil med 3-5cm mellanrum med mitt flisekipage på 25m och vara kolugn, men med personbilen är det en annan fråga.

Sen som svar på checklista? wtf nipponbagarn vad jobbar du med så ska vi nog hitta en checklista till ditt yrke med

saken är den att många förare, iaf om dom bra där man själv blandar in sig säger sig ha bättre koll på fullt ekipage än personbilen, lätt översatt jag kan utan problem passera en bil med 3-5cm mellanrum med mitt flisekipage på 25m och vara kolugn, men med personbilen är det en annan fråga.

Sen som svar på checklista? wtf nipponbagarn vad jobbar du med så ska vi nog hitta en checklista till ditt yrke med

Trist att du tolkar mina inlägg som kritik av lastbilschaufförer. Jag är väldigt imponerad över hur ni klarar av att manövrera ekipagen. Checklistan är bara ett förslag på hur man kan ge minnet stöd för att inte glömma en viktig del som ett containerlås. Självklart drar jag inte alla över en kam och säger att de slarvar, men enligt exemplen i tråden så har det tydligen hänt och har man riktig otur så kommer någon att skadas eller mista livet.

Jag använder redan checklistor i mitt arbete.

Om jag kommer ihåg det rätt:

Anti-roll på släpet bromsar släpet om det börjar luta farligt mycket. Samma funktion brukar finnas inbyggd i alla bokstavskombinationer på dragbilen. Däremot jobbar släpet och bilen individuellt.
Luftfjädringen brukar också ställas om beroende på hur tungt lastad bilen är.

På äldre tradare - ingen aning :)
Jag undrar om det verkligen är så enkelt.
Skulle snarare tro att det fungerar som stabilitets/antisladdsystemen på personbilar.
Varje hjul bromsas separat med styrning från accelerationsmätare och gyroskop.

Vet inte.
Bara tror.

Angående transportarbetarfacket... har de förhandlat bort OB-tillägg för chaffisarna?

Jag bor med utsikt över en rätt vältrafikerad bit av E4:an, och ett par timmar efter midnatt är det fortfarande full trafik. Bara långtradare. Signifikant fler tradare då än på dagen, vad jag kan bedöma.

Det kan väl inte rimligen vara så att alla kör med "just in time" och är totalt utan möjlighet att lagerhålla för att kunna köra transporter på tider där det blir billigare. Så varför kör då alla på natten?

Nästa gång jag haft svårt att sova kommer jag med någon annan djupingfundering. :tummenupp

Angående transportarbetarfacket... har de förhandlat bort OB-tillägg för chaffisarna?

Jag bor med utsikt över en rätt vältrafikerad bit av E4:an, och ett par timmar efter midnatt är det fortfarande full trafik. Bara långtradare. Signifikant fler tradare då än på dagen, vad jag kan bedöma.

Det kan väl inte rimligen vara så att alla kör med "just in time" och är totalt utan möjlighet att lagerhålla för att kunna köra transporter på tider där det blir billigare. Så varför kör då alla på natten?

Nästa gång jag haft svårt att sova kommer jag med någon annan djupingfundering. :tummenupp

Åkeribranschen kanske, till skillnad från horderna av köbildande privatbilister, prioriterar att maximera antalet tonkilometer/h?

Jag undrar om det verkligen är så enkelt.
Skulle snarare tro att det fungerar som stabilitets/antisladdsystemen på personbilar.
Varje hjul bromsas separat med styrning från accelerationsmätare och gyroskop.

Vet inte.
Bara tror.

På dragbilen, ja. Jag sade det fast lite luddigt uttryckt. "inbyggt i alla bokstavskombinationer" = arbetar via ABS, ESP, yada-yada.

Släpet - Har för mig det bara bromsas/inte bromsas. Kan tänka mig att det ev. kan bromsa ena sidan.
Det jag vet är iaf att systemen i dragbil och släp arbetar oberoende av varandra för att kunna fungera i olika kombinationer.

Åkeribranschen kanske, till skillnad från horderna av köbildande privatbilister, prioriterar att maximera antalet tonkilometer/h?

D'oh! Dyra fordon = får inte stå stilla = värt att betala OB. Nu tror jag att jag har sett ljuset, tackar. :)

Plus att godset ofta lastas på kvällen/eftermiddagen samma dag som det produceras.
Fraktas på natten.
Lastas av för efterbearbetning/försäljning på morgonen/förmiddagen.
Vilotid.
Upprepa åt andra hållet.

Dags att du ser över din hastighetsmätare isf, den är ingen myt utan en högst verklig företeelse. Är det så att du manipulerar den utrustningen drar länsstyrelsen in ditt trafiktillstånd, så det är inte så många som vågar mikla med fartbegränsaren som du tror.
Gäller det här endast långtradare? Vanliga korttradare bränner ganska friskt på E4an, bra bit över 110.

Personligen så skulle jag föredra att ta trettio sekunder till att kryssa för några punkter, istället för att ägna en eftermiddag åt att hitta släpet :banana

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...