Varför välter inte långtradare?

Det är väl bara att du biter i det sura äpplet och inser att du själv kör som en kärring/alternativt börjar bli gammal när du tycker att lastbilarna kör fort:hihi
Dom brukar vara spärrade till att inte kunna gå fortare än 89-92km/h

Alla gamla pensionärer som gnäller att man är värsta fartdåren när man åker i 110 på 90 väg - någon som ser några likheter med Teo's inlägg
:rofl :3freak :hihi :banana

:3freak Tror du Jag oroar mig för at de ska välta när de kör rakt fram i 90?
50 blås i en skarp höger på nylappad, temporärvägsasfalt på nynäsvägen är fort för en höglastad tradare.
Sen att Jag inte är ute och rejsar med långforden hör väl inte till några konstigheter heller. Det får Jakobsbergskillarna med 323i stå för.

50 blås i en skarp höger på nylappad, temporärvägsasfalt på nynäsvägen är fort för en höglastad tradare.
Sen att Jag inte är ute och rejsar med långforden hör väl inte till några konstigheter heller. Det får Jakobsbergskillarna med 323i stå för.

Inget illa ment, tyckte bara det var lite komiskt. :krama
Jääla lastbilshuliganer typ, sen vet man att dom oftast bara går i drygt 90km/h :hihi

Inget illa ment, tyckte bara det var lite komiskt. :krama
Jääla lastbilshuliganer typ, sen vet man att dom oftast bara går i drygt 90km/h :hihi

None taken.

den där 90-spärren känns som en myt. När jag dammat till åre i A4:an eller tidigare wagoner så har många tradare lätt kört över 110 i alla fall.

None taken.

den där 90-spärren känns som en myt. När jag dammat till åre i A4:an eller tidigare wagoner så har många tradare lätt kört över 110 i alla fall.

Dags att du ser över din hastighetsmätare isf, den är ingen myt utan en högst verklig företeelse. Är det så att du manipulerar den utrustningen drar länsstyrelsen in ditt trafiktillstånd, så det är inte så många som vågar mikla med fartbegränsaren som du tror.

Dags att du ser över din hastighetsmätare isf, den är ingen myt utan en högst verklig företeelse. Är det så att du manipulerar den utrustningen drar länsstyrelsen in ditt trafiktillstånd, så det är inte så många som vågar mikla med fartbegränsaren som du tror.

Vet inte hur allvarligt utländska åkare tar på den spärren men jag vet att vissa åkerier har satt den så lågt som 82km/h på grund av att skillnaden i dieselkostnad på ett år skiljer ca 100000 per bil om dom håller 80 i stället för 90.

Han kanske inte gjorde det med flit?

Njae jag vet inte där.. Hade han säkrat containrarna som han ska så hade den inte ramlat av. Okej han dumpade kanske inte den med flit. Men att slarva så med säkerhet när man kör som yrkeschaufför tycker jag är riktigt dåligt.

Njae jag vet inte där.. Hade han säkrat containrarna som han ska så hade den inte ramlat av. Okej han dumpade kanske inte den med flit. Men att slarva så med säkerhet när man kör som yrkeschaufför tycker jag är riktigt dåligt.

Jo för vi yrkeschaufförer är juh inte människor och gör misstag:confused: :mad:

Sen är det som alla andra branscher, det finns massor av stress i vissa av dessa körningar.

Vet inte hur allvarligt utländska åkare tar på den spärren men jag vet att vissa åkerier har satt den så lågt som 82km/h på grund av att skillnaden i dieselkostnad på ett år skiljer ca 100000 per bil om dom håller 80 i stället för 90.
Om jag förstått rätt, så är det ganska riskfritt för tex en holländsk åkare att brassa helvet i Sverige.

Om jag förstått rätt, så är det ganska riskfritt för tex en holländsk åkare att brassa helvet i Sverige.

Det är det säkert, vi bor ju i flathetens och dom konflikträddas land :gnissla

Krockat någon bil nyligen? :hihi

Last edited:
Jo för vi yrkeschaufförer är juh inte människor och gör misstag:confused: :mad:

Sen är det som alla andra branscher, det finns massor av stress i vissa av dessa körningar.

Slarvar man så som yrkeschaufför att ens misstag kan kosta andra livet så tycker jag att man tydligt visat att man inte bör ha kvar sitt jobb. Du behöver inte gå på offensiven för yrkeschaufförer. Jag vill själv bli trucker men inte fan skulle jag acceptera att någon blivande kollega tappar en container sådär. Det är stor skillnad på slarv och allmänfarlig vårdslöshet. *klappar dig på huvudet*

Kan nämna att det vart en gammal gubbe som körde lastbilen. Ändå är det alltid ungdomar som orsakar olyckor för att dom kör någon km/h för fort.(?) ;P

då kan du återkomma när du kört några tusen mil med flisekipage,kranbil,lastväxlare,dragbil osv utan att glömt att kolla att lås gått i, att ben är uppfyllda och alla andra miljoner saker...

Kan du svara att du alldrig missat på det efter alla mil så ljuger du. Eller så är du en modern version av nån robot från militären

Nej, det är inte riskfritt längre. Polisen kräver in böterna på plats numera. Dom tar tom kreditkort. Däremot kan dom inte ta trafiktillståndet, eftersom svenska myndigheter bara ska rapportera in brottet.

Det är alltid folk som inte har en endaste aning om vad yrket de ska klaga på innebär.
I detta fallet yrkeschaufförer.

Käre Teo: Ta CE-kort och en timanställning nånstans där du bor och testa på yrket när du är ledig från ditt nuvarande tidsfördriv.

Så VET du och sen slipper du undra och ställa massa konstiga frågor.

Är inte det en bra idé så säg! :tummenupp

Alla de som klagar på snuten - har aldrig varit snut o kommer heller aldrig att bli det. Underbart med diskussioner där motparten verkligen inte fattar nånting om vad det innebär men ändå tror de sig veta bättre=lönlöst att tala med sånt folk.

Jo men viljen jäkla hävkraft dessa "fåtalet" ton har när de är flera meter upp i luften. Åkte bakom en lastbil med en stor jäkla kontainer på som var full med sprängsten. Kontainern var klart bredare än spårvidden och den var monterad onödigt högt upp på bilen. Man såg hur de små hjulen svampade under ekipaget och det hela såg helt onaturligt sjukt ut. Han körde som fan.

Har för mig de har äckligt många anti-funktioner på nyare ekipage.
Bland annat anti-roll på släpet och ABS och ESP etc. i hur många olika uppsättningar som helst på dragbilen beroende på användningsområde.

Det är alltid folk som inte har en endaste aning om vad yrket de ska klaga på innebär.
I detta fallet yrkeschaufförer.

Käre Teo: Ta CE-kort och en timanställning nånstans där du bor och testa på yrket när du är ledig från ditt nuvarande tidsfördriv.

Så VET du och sen slipper du undra och ställa massa konstiga frågor.

Är inte det en bra idé så säg! :tummenupp

Alla de som klagar på snuten - har aldrig varit snut o kommer heller aldrig att bli det. Underbart med diskussioner där motparten verkligen inte fattar nånting om vad det innebär men ändå tror de sig veta bättre=lönlöst att tala med sånt folk.

Lugna ner dig lite.

Var någonstans har Jag klagat? De som har någon form att verksamhet mellan öronen ser att Jag snarare är lite imponerad över tradarnas egenskaper än gnäller på förarna.

Jag är sugen på att ta CE-kort, framför allt E men det är bara för att Jag vill kunna hänga på fullt på långforden.

Att lägga ut de pengarna och ner den tiden för att få svar på en fråga tycker jag låter som en omständig idé. Fast du kanske är fotomodel, stridspilot, astronaut, krögare, kvantfysiker, lots, handhavande på skatteverket vilket ger dig den rätten vi andra inte har att ifrågasätta div yrken?

I så fall kanske du skulle komplettera med att gå lärarhögskolan och utbilda Dig till Svenskalärare för åk 7-9 vilket skulle rendera dig ökade förmågor i läsförståelse och på så sett rättfärdiga dina ifrågasättanden om mina inlägg på samma sätt som Jag med ett C-kort på fickan då skulle "få" ställa frågan: Varför välter inte långtradare?

Har för mig de har äckligt många anti-funktioner på nyare ekipage.
Bland annat anti-roll på släpet och ABS och ESP etc. i hur många olika uppsättningar som helst på dragbilen beroende på användningsområde.

Jag antar det men hur kan man hindra ett vält med en elekrtonisk funktion?
Alltså jag vet ju att det händer att de välter men vissa ekipage man sett ser verkligen ut att trotsa gällande naturlagar. När jag åkte bakom den topplastade biltransporten i utgående högerkurva i södra länken bet jag faen på naglarna. Föraren hade säkert vilopuls men det såg sjukt ut. Dessutom är den tunneln relativt risigt byggd och hela ekipaget hoppar och studsar.

Jag kan tänka mig att ett släp som hamnar i vinkel dill dragbilen till viss del hålls på plats av att draget som sitter en bit upp drar släpet innåt kurvan men Jag har väven sätt enkla kontainerbilar företrädelsevis på Nynäsvägen där jag ofta åker och de klarar kurvor i samma hastighet som långforden (vilket iof kanske inte är nån bragd..:näsblod )

Lugna ner dig lite.

Var någonstans har Jag klagat? De som har någon form att verksamhet mellan öronen ser att Jag snarare är lite imponerad över tradarnas egenskaper än gnäller på förarna.

Jag är sugen på att ta CE-kort, framför allt E men det är bara för att Jag vill kunna hänga på fullt på långforden.

Att lägga ut de pengarna och ner den tiden för att få svar på en fråga tycker jag låter som en omständig idé. Fast du kanske är fotomodel, stridspilot, astronaut, krögare, kvantfysiker, lots, handhavande på skatteverket vilket ger dig den rätten vi andra inte har att ifrågasätta div yrken?

I så fall kanske du skulle komplettera med att gå lärarhögskolan och utbilda Dig till Svenskalärare för åk 7-9 vilket skulle rendera dig ökade förmågor i läsförståelse och på så sett rättfärdiga dina ifrågasättanden om mina inlägg på samma sätt som Jag med ett C-kort på fickan då skulle "få" ställa frågan: Varför välter inte långtradare?

Ta en E-behörighet då. Säg till när du e klar.

Undrar du nånting så ta reda på det, men inte på sporthoj :hihi

Ta en E-behörighet då. Säg till när du e klar.

Undrar du nånting så ta reda på det, men inte på sporthoj :hihi

Aldrig på sporthoj..:näsblod

Nä men det jag fachinerades av hade nog inget med körteknik eller antilsladd/vältsystem att göra.

Jag tycker själv att jag har ett ganska bra "fyfiskt gehör", har kört grävare, jobbat i skogen, mm och tycker jag har rätt bra koll på när något borde välta.
Vissa saker ser bara helt overkligt ut.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back