Varför välter inte långtradare?

Gäller det här endast långtradare? Vanliga korttradare bränner ganska friskt på E4an, bra bit över 110.

Personligen så skulle jag föredra att ta trettio sekunder till att kryssa för några punkter, istället för att ägna en eftermiddag åt att hitta släpet :banana

Vad menar du med korttradare? Alla fordon med mer än 12 tons totalvikt ska ha hastighetsbegränsare med maxhastighet 89 km/h. Jag antar att du menar trailerdragare, dom har en totalvikt på 18 ton och ska ha begränsare. Några 110 är inte möjligt att komma upp i. Det finns folk som kalibrerar begränsaren med slitna lågprofildäck, och därefter monterar nya med högre profil. Då kan man tjäna 10 km/h, med 15 % högre soppaförbrukning....

Vad menar du med korttradare? Alla fordon med mer än 12 tons totalvikt ska ha hastighetsbegränsare med maxhastighet 89 km/h. Jag antar att du menar trailerdragare, dom har en totalvikt på 18 ton och ska ha begränsare. Några 110 är inte möjligt att komma upp i. Det finns folk som kalibrerar begränsaren med slitna lågprofildäck, och därefter monterar nya med högre profil. Då kan man tjäna 10 km/h, med 15 % högre soppaförbrukning....
Nej, jag menar vanliga "långa" lastbilar.

lastbil_S.jpg

lastbil080211.jpg

Dessa båda rullar förbi oftare än sällan i hastigheter över 110km/h mätarfart. Det är klart att min mätare kan fela på 30 knyck, men det tycker inte polisens laser.

Google -> Resultat 1 - 10 av ungefär 56 600 vid sökning efter långtradare välte. :fakta

Google -> Resultat 1 - 10 av ungefär 75 400 vid sökning efter långtradare välte inte.

Fyra av tio lastbilar välter :skrämd

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...