Varför tvingas svenska handlare lägga ned. Den ENDA tråden

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Tyvärr känns det som om kometensen hos handlarna är påväg att försvinna men det väl det klassiska. När det går sämre så måste man spara och personalen är vanligtvis den klart dyraste posten i ett företag.

Hur många gånger har man inte varit inne hos en märkeshandlare för att köpa en reservdel och när man beskriver vad man vill ha så ser personalen ut som frågetecken.
Brukar då ta med dom ut i butiken och peka på en hoj OK. Sen ställer dom sig vi datorn och börjar surfa efter prylen och efter en stund kommer alltid frågan "Är det den du söker?"
NÄ åså börjar man hjälpa dom att leta rätt pryl, när man väl navigerat fram så har dom ju givetvis inte den hemma vi ringer när den kommit hem. i bästafall tar det 14 dagar.....

Nu har jag ju både gjort jobbet och fått betala extra för det gämfört med om jag själv letat fram prylen och skickat en beställning, dessutom fått den hemkörd.

Vist lager kostar men samtigit måste man nog hitta en modell där kunden känner att man får hjälp när man kommer in samt att leveranstider, priser mm är rimliga. kanske generalagenen skulle ordna med försäljning via återförsäljare och sen direktleverans från lager hem till kund dagen efter lika som många andra brancher idag har mött internethandeln.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Vill tro gott om våra svenska handlare, försöker varje gång jag ska köpa något nytt, att FÖRST kolla med dom, varje gång blir jag lika besviken:va

Försökte under Juni ringa till Din MC i Sollentuna, 1-3 gånger om dagen i en veckas tid, INGET svar EN enda gång???:brinnerup ("Kom gärna och besök oss i butiken" säger den automatiska rösten)

Innan jag åker till Er på arbetstid (då ni inte har öppet då vanliga människor har tid att handla) vill jag veta om det jag söker finns i lager (ett framdrev till en K9). Eftersom jag inte bränner 1,5 timme på en chansning blir det Ebay:tummenupp Paketet kommer 3 dagar senare till kontoret i stan. :tummenupp

HUR i hela friden har ni tänkt att lösa detta? Medans ni sitter och surar i butiken flödar det svenska kaptialet iväg utomlands på grund utav Er arrogans och ovilja att förändras! Det är för i he&%&¤%e inte 80-talet längre, VAKNA SVENSKA HANDLARE!! :fakta
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Den största boven i dramat är han som i dagens läge helt spelat ut sin roll. Dvs generalagenten!

I dagens informationssamhälle så finns det ingen anledning att ha en mellanhand som bara ska sköta import av produkter. Det kan likväl skötas direkt med tillverkaren alternativ centralt inom EU. Färre mellanhänder innebär alltid lägre priser.

Håller helt med!

Klipp detta marginalsteg och vips hade MC handlarna haft en ärlig chans igen, speciellt när det gäller MC-kläder och skydd, agenterna har helt spelat ut sin roll där.....

Jag inbillar mig att den som är hungrigast kommer att överleva, servicemind till tusen och att inte bränna någon kund är oerhört viktigt om man ska hålla marginalerna uppe, helt klart är att det finns en gräns på hur mycket det får kosta extra innan kunderna känner sig lurade, enligt mig så som det känns när man går in i en butik idag.....

En Outletbutik på import MC-godis (som ej går via mellanhänder) hade varit fint det.....
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag kommer osökt att tänka på tryckeribranchen på 90-talet då det var väldigt mycket billigare att köpa trycksaker i Finland än i Sverige. När jag pratade med svenska tryckerier så sa de att de inte kunde konkurrera med finnarna eftersom den finska staten subventionerade priset på papper (som är den stora kostnaden när det gäller tryck, åtminstone i stora upplagor).

Detta ifrågasattes inte under en ganska lång tid och prismedvetna som vi (uppköpare generellt) var så la vi våra uppköp i Finland vilket gjorde att svenska tryckerier gick omkull och "vi" fick en massa kritik för att inte vara "solidariska" och så vidare.

Nå, vän av ordning så måste man ju kolla hur det egentligen låg till och det visade sig vara på ett helt annat sätt.
En svensk tryckare körde enskift tills jobben blev så många att man kunde köra tvåskift och så småningom treskift, så ju fler jobb desto mer produktion och efterhand lägre pris.
Finnarna hade inget subventionerat pris på papper (såklart), de räknade bara kallt med att om de hade ett konkurrenskraftigt pris från början så fick de så många jobb att de kunde köra treskift direkt och då få lönsamhet...:)

Svenska MC-handlare MÅSTE ge kunden vad den vill ha, dvs RÄTT pris för en viss produkt, rätt pris är det pris som kunden är villig att betala och i det ingår både själva prylen men också kunnande, snabbhet och framförallt bemötande. Under de 30 år jag har kört hoj så har jag ytterst sällan träffat på mc-handlare som inte har en något "negativ livssyn"... ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Man behöver inte vara mattesnille för att räkna ut att det är nånting som är väldigt fel när en viss handlare som är knuten till en viss däcksgrossist kan beställa däck direkt från tyskland och sälja dem under sitt svenska grossistpris och ändå tjäna någon krona?!?!?!?

(Källa på detta: En viss däcksgrossist)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Problemet är facket, lönemodellen för sådana öppettider skulle ruinera handlaren tyvärr.


Har själv jobbat på firma där alla var överens om att vinterhalvåret jobba en halvtimme längre dagar och sommarhalvåret en halvtimme kortare dagar. Det var alla nöjda med.
Ska man göra tvärtom så krävs det väl som du säger lite extra i lönekuvertet för att personalen ska vara nöjd.

Sen tror jag inte ens det behöver ske exakt så.
Är man en liten firma utan anställda så är det ju ägaren själv som står för variationerna.
Är det en anställd så kan han ju kanske jobba normala 40h/vecka året runt och chefen står fortfarande för variationerna och kanske bara hanterar löner på vintern, medan han under sommaren istället kanske tvingas jobba 80h/vecka.
Ytterligare en möjlighet är att man använder sig av säsongsanställd personal.

Butikspersonal kvällstid kostar dessutom knappast multum. Handelsanställda har ganska dåliga avtal avseende sånt. Så det är inget konstigt med en butik som öppnar 12 och stänger kl 20. Detsamma gäller helgarbeten.
Mecken i verkstaden kan ju jobba 7 till 16 och slipper då dessutom bli störd av kunder större delen av arbetsdagen eftersom butiken är stängd.

Lite extra kostar det naturligtvis men det ska ju vägas mot kostnaden att betala personal för att stå i en tom butik utan kunder mellan kl 10 och 12.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lösningen är att mc firman ägs av de som jobbar där. Ingen är anställd(möjligen revisorn på timme). Ersättning tas ut i form av styrelsearvode och utdelning...
Problemet är ju bara att det blir svårt med nyanställningar om man måste köpa in sig, och en sån firma skulle konka på några timmar, ingen skulle ju jobba eftersom alla får lika mycket utdelning iaf :huvet

Försökte under Juni ringa till Din MC i Sollentuna, 1-3 gånger om dagen i en veckas tid, INGET svar EN enda gång???:brinnerup ("Kom gärna och besök oss i butiken" säger den automatiska rösten)
Och väl där är det iaf ingen som bryr sig för dom kollar senaste youtube-klippen eller coolaste semesterbilderna :gnissla

Jag har gärna lokala handlare, men jag kan inte motivera mig att handla där längre. Tex när jag skulle ha en plastbit till min R6'a för 200kr så krävde dom att jag skulle åka in och betala 10% innan dom beställde den. Jag jobbade 4 mil från stan då, så jag skulle få ta bilen in till stan, med köer, tullar, leta p-plats och allt, för att betala 20kr, sen kunde dom beställa den. Dom sålde inte den till mig.

Eller när man kommer in i butiken och bara blir bemött med en otrevlig översittarattityd. Jag var in och skulle ha en packbox till min FJR (han försökte tvinga på mig två kompletta renoveringskit, trots att jag bad om EN packbox) och såg att dom hade "billiga" däck i 190-bredd, utan prislapp dock. Min gixxer behövde en ny sula så jag frågade vad dom kostade. Men istället för att svara på det så snäste han av mig med att dom inte passade en FJR och att till just FJR måste man ha specialdäck pga vikten. Inte enligt användarhandboken dock, men han visste säkert bättre :huvet Jag upplös honom måttligt vänligt om att jag hade fler hojar och gick därifrån.

Jag är konsult, och har minst sagt direktkontakt med kund, och visst, ibland är det inte alltid så enkelt och smidigt, men i slutändan så är det ju dom som betalar min lön, min firma hittar inte på pengar av sig själv, så jag är fullt medveten om att jag måste vårda mina kundkontakter. Hur svårt kan det vara för detaljhandeln att förstå det? :va VAG mfl lever ju till stor del på leasingavtal med stora företag, men det gör ju knappast hojbranschen, så hur fan går dom runt egentligen? I synnerhet som priserna är så pass mycket bättre utomlands på många saker, och kunskapen om vad man ska ha inte är speciellt svår att få tag på idag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå alla verkstäder/återförsäljare som går i putten, finns det någon som försökt eller tom har en gör-det-själv-hall för MC, med liftar, lite verktyg och eventuellt en kunnig mek som kan komma med goda råd? Skulle ju säkert gå att få rätt okej fyllnadsgrad på en hall med säg, 5-6 hissar och bara en mek iaf i storstäder. Och att ha en mek som mer är någon form av dagmamma för de glatt mekande amatörerna kan ju inte vara helt skitdyrt?
 

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
En väg kan ju vara att ha lägre marginal på produkterna så slipper man kanske såna som mig som köper allt till nedsatt pris på rean(kolla web-sajterna hur mycket de rear ut). Rent spontant är jag nöjd med service vad gäller produkterna men verkstads-delarna borde vara mer effektiva/billigare).
Ser en liten skillnad på de rena gat-butikerna mot cross/enduro-segmentet.
Känns som om cross/enduro-segmentet är mer flexibelt med mer slitdelar/bättre priser?
Vad gäller KTM-delar ser jag ingen anledning att fixa det på webben, känns bättre att åka till handlare och få det den vägen. Hur KTM har löst vet jag inte men det känns som det är ung. samma pris Sverige och resten av världen? Iaf när man lägger på frakt etc
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Inget unikt för mc-butiker, gäller väl alla nisch-butiker? Svårt att finna lönsamhet med vikande kundunderlag. Konsumenthandeln flyttar till stora köpcentrum, de andra slår igen. Köpcentrum och jättekedjor försöker sedan slå ut varandra genom att medvetet sälja till förlust. Vilka småföretagare kan konkurrera om våra pengar med det?

Så är det tillväxten, jag spenderade betydligt större del av min inkomst på hojintresset förr. Gissar att det är liknande nu, men om färre yngre har jobb, pengar och mc-intresse så minskar intäkterna för handlarna.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Min lokala handlare ligger över fem mil bort, stänger 18:00 och har sällan något hemma.
Göteborg är en fientligt lagd stad så när man jobbar centralt är det det röva att hitta en P-plats plus att det ska betalas trängselskatt.
Gör man ett lunchärende är den eventuella P-platsen ett minne blott och man får ställa sig en bit bort och ta bussen tillbaka till jobbet. Och köpa en ny biljett ibland.
Till handlarn är det grymt besvärligt att åka kollektivt.
Lördagar är meningslöst eftersom de ändå aldrig har något hemma.

Summa summarum så skiter jag i handlarn. Det funkar inte att åka dit.
Jag hade skakat i skrattorgasmer ifall ICA Maxi hemmavid började sälja kraschkåpor, räserpinnar, kopplingsgrepp, quickshifters och annat.
Däck finns lokalt och det köper jag. Självklart kollar jag på nätet först och självklart får handlarn lov att ta en smula mer men det får inte skilja för mycket.

Att ha fyra handlare i Borås låter lyxigt, tänk om två av dem ville flytta till oss?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
BMW går väl också bra? Vad har de tre gemensamt? De riktar sig mot köpstarkare kunder som inte är lika priskänsliga...

Det kan vara en bra tillfällig strategi men lär inte bygga tillväxt.
Påminner lite om föreningar som i cykler anser att knatteverksamheten är jobbig och satsar på sin "elit" - det brukar funka några år, sedan är klubben helt dränerad.

Den som i en annan tråd ville se en KTM RC-4 till hösten tror jag slog huvudet lite på spiken.
Boris tankar om bandagar med mera är briljanta.
Volymerna måste upp innan nischandet kan ta fart.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Auch, hd, snart kommer en dementi i ärendet.








Såtillvida inte båten behöver fernissas.:D
Ruhe! Jag är helt enig med Boris. HD och Ducati som märken, har mycket gemnsamt, speciellt vad gäller förenande mekanismer hos de som (tillskillnad från mig) regelbundet köper en ny hoj. Det är nog ingen slump att Probike (HD) i Sthlm tagit över som ÅF även av flera andra motorcykelmärken.

Jag tror att du (och många andra här), är oförmögen att förstå min inställning till HD. Jag försökte senast i denna tråd förklara min point. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?264995-Giftig-reklam-från-Indian-till-Harley. Se speciellt sista inlägget.

Trots alla inlägg i tråden blev jag trots allt missförstådd och inordnad i det sekteriska. Jag tror det här har att göra med bristande läsförståelse, alltså förmågan att kunna ta till sig skriven text. Förmodligen även förenat med dåliga tekniska kunskaper.

Det är nog därför jag och Boris förstår varann. Han är duktig på bla KTM-stånkorna, men blundar ej för bristerna.

Man ska inte blanda ihop god märkespecifik teknisk kännedom, med märkesfanatiker.






Träbåtar fernissas och underhålls på vintern, så här års brukas de. Bogserade en plastbåt med motorstopp senast igår.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Trots alla inlägg i tråden blev jag trots allt missförstådd och inordnad i det sekteriska. Jag tror det här har att göra med bristande läsförståelse, alltså förmågan att kunna ta till sig skriven text. Förmodligen även förenat med dåliga tekniska kunskaper.

Man ska inte blanda ihop god märkespecifik teknisk kännedom, med märkesfanatiker.
Du är en manisk fanatiker :fakta Fast du är på den goda sidan, för du är en teknikfanatiker :tummenupp
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ruhe! Jag är helt enig med Boris.

Jag tror att du (och många andra här), är oförmögen att förstå min inställning till HD. Jag försökte senast i denna tråd förklara min point. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?264995-Giftig-reklam-från-Indian-till-Harley. Se speciellt sista inlägget.

Trots alla inlägg i tråden blev jag trots allt missförstådd och inordnad i det sekteriska. Jag tror det här har att göra med bristande läsförståelse, alltså förmågan att kunna ta till sig skriven text. Förmodligen även förenat med dåliga tekniska kunskaper.

Det är nog därför jag och Boris förstår varann. Han är duktig på bla KTM-stånkorna, men blundar ej för bristerna.

Man ska inte blanda ihop god märkespecifik teknisk kännedom, med märkesfanatiker.






Tråbåtar fernissas och underhålls på vintern, så här års brukas de. Bogserade en plastbåt med motorstopp senast igår.

Tagga ner, du är ju inte direkt sen att förklara det förträffliga med att kunna renovera spisen.:lol

Men jag reagerade mer på frasen "tvivelaktiga produkter med känsloargument".....






Jag vet att det är på vintern man fernissar träbåtar, men hur skulle annars folk veta vem jag syftar på.:krama
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Det finns säkert 100 tals goda ideer som skulle kunna hjälpa många handlare på traven, men förutsättningen är ju att de har förmågan att ta till sig ideer, att våga vara lite nytänkande, att se världens förändring och ha viljan att följa med och anpassa sig.
MEN... så verkar det inte vara....
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Jag har gärna lokala handlare, men jag kan inte motivera mig att handla där längre. Tex när jag skulle ha en plastbit till min R6'a för 200kr så krävde dom att jag skulle åka in och betala 10% innan dom beställde den. Jag jobbade 4 mil från stan då, så jag skulle få ta bilen in till stan, med köer, tullar, leta p-plats och allt, för att betala 20kr, sen kunde dom beställa den. Dom sålde inte den till mig.



Ha ha man ramlar ju baklänges av förvåning. Ska du åka in och dega 20 spänn i förskott ?? Vilka lallare :arsele
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det behövs en strukturell förändring inom mc-handlarna och de är inte ensamma om detta. Enda anledningen att handla av en mc-butik idag är egentligen kunnandet. Ta t ex en färghandel varför handla där istället för på Bauhaus eller K-rauta? Finns många exempel men jag tror du måste tänka att de du ska leverera är service och inte produkten. Sätt krutet på att svara i telefon och på mail samt återkom alltid till kunderna inom rimlig tid. Samt leverera varan på utsatt tid.

Ett exempel där det funkar för mig är pool branschen. De har öppet under helgerna när det är hög säsong och återkommer alltid inom 4 timmar. Jag kan säkert hitta sakerna billigare på nätet. Men här får jag expertisen samt förslag på olika möjligheter. Har till och med köpt sand som de har skickat hem till mig. Idiotiskt att betala för att transportera sand men jag får den servicen jag vill ha.

Ringer jag en mc-handlar i Sthlm för att jag vill provköra en hoj och talar om vilken tid jag tänker komma får jag ändå vänta 30 minuter. Helt acceptabelt. Nej lägg om personalresurserna stänger man 18 på vardagar och har stängt på helger har man troligtvis mest folk inne mellan 17-18 denna tid ska man alltså inte inventera lagret. Sen dumpa priset på dussinvaror och behåll marginalen på specialvaror som inte är så vanliga. Som däck t ex du kan inte ta ut dubbelt så mycket som däck on-line.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du är en manisk fanatiker :fakta Fast du är på den goda sidan, för du är en teknikfanatiker :tummenupp
Äntligen!:krama


Tagga ner, du är ju inte direkt sen att förklara det förträffliga med att kunna renovera spisen.:lol

Men jag reagerade mer på frasen "tvivelaktiga produkter med känsloargument".....






Jag vet att det är på vintern man fernissar träbåtar, men hur skulle annars folk veta vem jag syftar på.:krama
Ja det är ju det som framgångsrik fångst av vilsna hojkonsumenter handlar om, att sälja ngt mer än bara en ny hoj.
Återigen läsförståelse. Från tråden jag länkade till

....Det där rebelldravlet är ju bara sövande. Bara smart marknadföring från främst HD, som med framgång lockar generationer av kränkta män med tanken att kunna köpa sig hår på bröstet. Åka hoj är ju det fjolligaste som finns, gränsle och androgynt susar man fram som en värnlös sylfid, om det smäller är man tom underlägsen en nissan micra.

Idag har Probike (ÅF för HD), utökat och är även ÅF för
AIXAM & Meg
Aprilia
BMW
Derbi
Gilera
H_D
Moto Guzzi
Piaggio
Vespa
Allt detta medan andra handlare lägger ned. Man kan ju fundera på om detta är bra eller dåligt för konsumenterna... Men orsaken till att HD (och förmodligen även Ducati) ÅF har dessa muskler i en i övrigt problemtyngd bransch är ju för mig ganska klar. Boris analys är helt i enlighet med min.

Om du med felaktiga svepande påståenden, drar in mig i trådar jag ej deltar i, så måste du räkna med att jag svarar.
Jag är dock alldeles lugn, jag brukar inte behöva "tagga ner".
Nu får ni diskutera vidare.
Jag förvärvsarbetar dagtid på vardagar.

Puss
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top