Varför tvingas svenska handlare lägga ned. Den ENDA tråden

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
I tråd efter tråd diskuteras det varför våra svenska handlare försvinner snabbare än en löning. Många terorier lanseras och det skylls på allt ifrån socialdemokraterna till latmaskar till handlare som inte förtjänar bättre. För att inte alla trådar skall fyllas av dessa diskussioner tänkte jag att vi startar en egen tråd för detta ämne.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker förvånansvärt många tillverkare är usla på att bygga varumärke och kringupplevelser för att hjälpa sina importörer och handlare att tjäna pengar. KTM har gjort det bra, de har allt ifrån KTM Adventure tours till trimprylar och brödrostar.

Köper man en Suzuki GSXR hos aukt ÅF till fullpris skall man få en bandag med Philip Backlund. Väl där inser man snabbt att rejsigare däck is da shit, då köper man ett par däckvärmare med Suzuki-logga och ett par rejsiga bromspads och kraschpuckar för att inte lägga bettan. Snart har man också lagt en beställning på kraschkåpor lackade och färdiga Backlund-edition.

Vips har man skapat en kund som har en relation till sitt märke och sin handlare, denne kommer troligen inte att köpa en gråimporterad hoj och kraschpuckar från Kina nästa gång.

Det finns en anledning att de bolag som tjänar bäst pengar i mc-branchen även är de som har flest fanatiker i kundkretsen och kan sälja tvivelaktiga produkter med känsloargument. Läs: Ducati och Harley
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det beror på flera saker.

- Många har fått sämre ekonomi samtidigt som försäkringar har skjutit i höjden och priset för en hel del MC-modeller
- MC intresset går i vågor och det är på nedgång sedan ett bra tag
- Många har nog börjat handla delar själva till ett mycket lägre pris än hos den lokala MC-firman
- Internet och inte minst det här forumet ger folk hjälp att lösa saker på egen hand i.s.f. att betala höga timpriser hos hojhandlaren
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Auch, hd, snart kommer en dementi i ärendet.









Såtillvida inte båten behöver fernissas.:D
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Trist nog så tror jag att det är nu i höst vi får se en drös handlare kasta in handduken.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Varje gång jag har varit hos handlare så har de haft extremt höga priser, det får man väl förstå delvis men vissa grejjer e ju bara löjligt dyrt.. sedan har man ändå vissa förväntningar på lagerhållning och service, sökte bult till motorfästet på min hoj som är en yamaha hos BIKE trollhättan som har yamaha, han ville inte sälja en sådan, han pratade om kit med craschpuckar för 900 spänn, bad mig gå till skruvhandlare, jag fick tjata i flera minuter för att få honom att gå in och leta i sitt system efter bulten. jag har beställt originalgrejjer där tidigare så visste att det gick och hur de brukar göra.. till slut fick jag beställt men då skulle det ju ta över en vecka att få grejjerna, då känns det ju som att man kan beställa på ebay egentligen. de la även på frakt för jag bad dem skicka hem bultarna.. jag är en av dem som tycker det är ofantligt mycket bekvämare att sätta sig framför datorn och beställa skiten online, ALLTID billigare och närmare till posten än mc-handlaren...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
1. Trötta generalagenter
2 Trötta handlare
3 Höga omkostnader
4 Vikande marknad

I ordning efter betydelse.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det finns en anledning att de bolag som tjänar bäst pengar i mc-branchen även är de som har flest fanatiker i kundkretsen och kan sälja tvivelaktiga produkter med känsloargument. Läs: Ducati och Harley

BMW går väl också bra? Vad har de tre gemensamt? De riktar sig mot köpstarkare kunder som inte är lika priskänsliga...

Att som handlare med en fysisk butik försöka konkurrera med internethandlare som distributör av fysiska varor är dödfött, man måste tillföra ett mervärde för att motivera det högre priset för kunden.

Det som sagt är intressant är hur länge det dröjer innan tillverkarna på allvar börjar försöka hindra gråexport/import.
 
Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Att folk äntligen insett att INTERNET är billigt, att betala 200kr /mån~ lönar sig.
då saker kostar ca 40-50% på nätet än hos den lokala handlaren då dem har LÖJLIGA priser.
Köper däck från Tyskland för ca 1000kr för ett bakdäck med frakt, hos handlaren 1800kr~ för likadana däck.
Olja motul med filter 450kr från Tyskland 700kr + filter hos handlaren + att då ingår inte ens leveransen till dörren.

Varför ska jag handla hos en handlare?

Och ni som gnäller om import hojjar, Varför?
Har man ork att åka till Tyskland / England och hämta en hoj varför inte?
Varför skulle hojjarna vara bättre i Sverige än utomlands?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
BMW går väl också bra? Vad har de tre gemensamt? De riktar sig mot köpstarkare kunder som inte är lika priskänsliga...

Att som handlare med en fysisk butik försöka konkurrera med internethandlare som distributör av fysiska varor är dödfött, man måste tillföra ett mervärde för att motivera det högre priset för kunden.

BMW passar in i viss mån även om majoriteten av deras modellprogram inte kostar mer än motsvarande konkurrenter. S1000RR är dyrare än övriga litersRR men en 1200GS kostar som Triumph Tiger eller KTM 1190 Adv.

De var däremot tidiga att sälja bra men svindyra tillbehör och kläder. BMW gore-tex och korvätarhjälmar var ju Rukka respektiva Schubert i nya färger. Köper man en S1000RR idag kan man köpa BMW original banprylar för lika mycket som hojen kostade. Prova att gå in hos en Kawahandlare och säg att dy vill bygga om till rejsväxlat och installera QS, inte fan finns där färdiga kit i små porriga gröna kawalådor.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Den största boven i dramat är han som i dagens läge helt spelat ut sin roll. Dvs generalagenten!

I dagens informationssamhälle så finns det ingen anledning att ha en mellanhand som bara ska sköta import av produkter. Det kan likväl skötas direkt med tillverkaren alternativ centralt inom EU. Färre mellanhänder innebär alltid lägre priser.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att folk äntligen insett att INTERNET är billigt, att betala 200kr /mån~ lönar sig.
då saker kostar ca 40-50% på nätet än hos den lokala handlaren då dem har LÖJLIGA priser.
Köper däck från Tyskland för ca 1000kr för ett bakdäck med frakt, hos handlaren 1800kr~ för likadana däck.
Olja motul med filter 450kr från Tyskland 700kr + filter hos handlaren + att då ingår inte ens leveransen till dörren.

Varför ska jag handla hos en handlare?

Och ni som gnäller om import hojjar, Varför?
Har man ork att åka till Tyskland / England och hämta en hoj varför inte?
Varför skulle hojjarna vara bättre i Sverige än utomlands?

Så anledningen till att svenska handlare slår igen är att de håller för höga priser. Punkt! ??

Om vi vänder på frågan vad är du beredd att betala för oljan och däcken för att de skall finnas på hyllan hos handlaren när du behöver den och framförallt kompetensen att plocka fram rätt produkt till dig.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
BMW passar in i viss mån även om majoriteten av deras modellprogram inte kostar mer än motsvarande konkurrenter. S1000RR är dyrare än övriga litersRR men en 1200GS kostar som Triumph Tiger eller KTM 1190 Adv.

De var däremot tidiga att sälja bra men svindyra tillbehör och kläder. BMW gore-tex och korvätarhjälmar var ju Rukka respektiva Schubert i nya färger. Köper man en S1000RR idag kan man köpa BMW original banprylar för lika mycket som hojen kostade. Prova att gå in hos en Kawahandlare och säg att dy vill bygga om till rejsväxlat och installera QS, inte fan finns där färdiga kit i små porriga gröna kawalådor.

Men delar av deras program, typ K1600 kostar ju nästan som en av deras bilar...

Och jag håller med om det du säger, jag tror man måste våga skita i de kunder som ser priset som avgörande i köpbeslutet och satsa på de kunder som är villiga att betala högre priser för det som de upplever som premium eller som är villiga att betala "för mycket" istället för att surfa runt på webbsidor, ringa runt till handlare, läsa på forum vilka delar som passar till deras hoj osv.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Enligt mina teorier är inte HD okänsliga för konjunkturer. Den typen av märke lockar till sig 50+are som skall leva som rebeller på helgerna och har betalt villalånet och därmed köper dyr HD i högkonjunkturen. När lågkonjunkturen kommer väljer de bort hojåkandet, stoppar pengarna i madrassen, går med i PRO och marknaden svämmar över av begagnade cyklar och handlarna går omkull.
BMW, KTM, Ducati mm ägs däremot av genuint hojintresserade människor som har hoj oavsett det världsekonomiska läget
:)
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Öppettiderna!
Inte ens i Stockholm kan man hitta en hojhandlare med öppet när jag har tid att handla. Ska jag ändå vänta blir det enklare på nätet... Hade jag kunnat åka och köpa när jag behövde hade jag gjort det nästan oavsett prisskillnad.
Då snackar vi ju mest reservdelar, men ändå.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Öppettiderna!
Inte ens i Stockholm kan man hitta en hojhandlare med öppet när jag har tid att handla. Ska jag ändå vänta blir det enklare på nätet... Hade jag kunnat åka och köpa när jag behövde hade jag gjort det nästan oavsett prisskillnad.
Då snackar vi ju mest reservdelar, men ändå.

Jag har sagt det förut; skit i att öppna kl. 9, inga kunder som har råd att betala har möjlighet att komma så tidigt på en vardag, öppna 11 eller 12 men ha öppet till 20:00 istället. På helgerna kan man ha öppet mellan typ 10-16, det borde funka. Verkstaden kan köra 7-16 eller vad de nu har för tider så länge kunder kan hämta och lämna hojar samt boka tider under butikens öppettider, inte verkstadens.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag ringde Yamaha och fick prata med deras marknadschef. Jag tyckte att jag hade en finfin ide:
- Varför kan inte vi licensierade racingförare få köpa era Yamaha-kläder till inköpspris? Det blir en winwin-situation; jag får kläder jag gillar och ni får ut ert varumärke i sammanhang där ni är intresserade av att synas!
- Vi sysslar inte med sponsring.
- Jag pratar inte sponsring, jag menar bara att ni kan genom ett enkelt drag få ut ert varumärke i massor av sammanhang utan att det inte kostar er någonting!
- Vi sysslar inte med sponsring!

Med denna ordväxling vill jag illustrera vad jag tycker är gammaldags stelbent tänkande! Och där tror jag många av importörerna är idag...
 
Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Så anledningen till att svenska handlare slår igen är att de håller för höga priser. Punkt! ??

Om vi vänder på frågan vad är du beredd att betala för oljan och däcken för att de skall finnas på hyllan hos handlaren när du behöver den och framförallt kompetensen att plocka fram rätt produkt till dig.

HÖGA PRISER = MINDRE KÖPARE
varför skulle jag betala dubbla priset för något jag kan få för halva priset? Är inte ekonomiskt oberoende direkt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.

Fast däckhandlare brukar ha just däck på hyllan och jag har aldrig sett en mchandlare som inte har olja på hyllan. Fast en kolvuppstutsarfjäder till en XYZ 235 -89 finns sällan.

Om vi tar exemplet däck. Det finns precis hur många som helst och bra däck kostar lika mycket som katastrofdåliga. Dessutom är det svårt att veta vilka däck som är rätt för mitt användningsområde. Hur väljer du när du handlar från riefenversand.de?

Går jag in hos min lokala däcknasare vilket råkar vara Br Hörbergs så har de fantastiskt mycket däck på lager. Undrar jag om rejsdäck finns Per Gustavsson (Veidec/BOTT mm) att fråga om råd och skall jag ha däck till en BMW från 1967 så har de äldre rävarna stenkoll på 3,25-18.

De erbjuder ett mervärde i form av gediget yrkeskunnande, god lagerhållning och snabb hjälp när jag har punktering en fredag eftermiddag. Vad är detta mervärde värt för dig? Är det 100kr eller 800kr som är din smärtgräns?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top