Varför tvingas svenska handlare lägga ned. Den ENDA tråden

Det vore kul om någon handlare ville kommentera. Uppenbart är att många är missnöjda, men samtidigt lite oroliga för att alla butiker läggs ner.

Själv fick jag vänta 3 mån på ett par plastnitar från Yamaha. Beställde dock på vintern, så det var ingen panik.
 
Har ni varit hos en Louise-butik i Tyskland,dom har massor över hela landet.Dom visar att butikverksamhet går.
Hur,jo eget sortiment av lågpristyp(som t.ex.Hennes) producerat i något bananland och helt omöjligt att prisjämföra på nätet.Dom har billiga lokaler i utan av städerna och i princip ingen personal.Bara en tysk kärring som fattar nada.Men det är billigt och ägarna tjänar förmodligen pengar.Jämför Handelsboden och biltema i Sverige.Detta är kanske framtiden.Märk väl,det är dom firmor som producerar lågpris själva som går bäst.jmr.med Ikea .
 
Vore intressant att veta vad Biltema tjänar/förlorar på sitt MC-sortiment? :va
 
Själv fick jag vänta 3 mån på ett par plastnitar från Yamaha. Beställde dock på vintern, så det var ingen panik.
Lite OT, men när jag köpte min hoj för snart 4 månader så sa säljaren att hon hade köpt lite skruvar till hojen, men hon hade inte fått dom än, men hon lovade att skicka dom. Jag skickade något påminnelsemail men hon hade inte hört något. Jaja tänkte jag, säljare lovar mycket. Men för en vecka sen kom ett brev med lite besiktningsprotokoll hon hade hittat, och en lapp att hon fortfarande inte hade fått skruvarna. Men med tanke på att varenda skruv kostar 35-40kr så förstår jag att dom har så små lager som möjligt :huvet

Vore intressant att veta vad Biltema tjänar/förlorar på sitt MC-sortiment? :va
Hade dom gått back hade dom nog inte haft det, det är dom för ekonomiska för.
 
Har ni varit hos en Louise-butik i Tyskland,dom har massor över hela landet.Dom visar att butikverksamhet går.
Hur,jo eget sortiment av lågpristyp(som t.ex.Hennes) producerat i något bananland och helt omöjligt att prisjämföra på nätet.Dom har billiga lokaler i utan av städerna och i princip ingen personal.Bara en tysk kärring som fattar nada.Men det är billigt och ägarna tjänar förmodligen pengar.Jämför Handelsboden och biltema i Sverige.Detta är kanske framtiden.Märk väl,det är dom firmor som producerar lågpris själva som går bäst.jmr.med Ikea .
Louis (inte Louise) är inte framgångsrika tack vare sitt eget lågprismärke, utan därför att det är en kedja som delar på kostnader för marknadsföring och drar nytta av kedjans/varumärkets synergieffekter.

De enda som har försökt detta i Sverige är Crossroads i slutet på 90-talet. Det var Salvatore Grimaldi genom sitt bolag Monark Motor som finansierade, men tyvärr var intresset från svenska handlare (som erbjöds att vara med i kedjan) iskallt och det blev ingenting. Jag tror att de svenska handlarna har bristande affärsmässighet att skylla det svåra läget på.

Edit: Det inte sant att de saknar kunnig personal. Jag har varit inne i flera Louis-butiker och de har varit både kunniga och hjälpsamma. Något annat vore knappast möjligt eftersom tyska motorcyklister är kräsna och just kunniga.
 

Bifogat

  • Louis-Emden-300dpi.jpg
    Louis-Emden-300dpi.jpg
    37.9 KB · Visningar: 145
Last edited:
Har ni varit hos en Louise-butik i Tyskland,dom har massor över hela landet.Dom visar att butikverksamhet går.
Tyskland, europeiska ekonomins ryggrad, med 90 miljoner konsumenter behöver inte vara representativ för hur man får lönsamhet i Sverige. I Hamburg kan du säkert driva en butik för sexhjälpmedel för vänsterhänta, men den kanske inte skulle bli lika lönsam i Burseryd?
 
Jag tror generellt att hojhandlarna är bra på hojar, med ett brinnande intresse för just hojar och allt som rör MC.
Tyvärr tror jag att det på flera ställen brister i affärsmannaskap. Eller rättare sagt, det är ett faktum.
 
Den största boven i dramat är han som i dagens läge helt spelat ut sin roll. Dvs generalagenten!

I dagens informationssamhälle så finns det ingen anledning att ha en mellanhand som bara ska sköta import av produkter. Det kan likväl skötas direkt med tillverkaren alternativ centralt inom EU. Färre mellanhänder innebär alltid lägre priser.

Nix, det måste fortfarande finnas en funktion / region som står för mf, ser till att ÅF får stöd och utbildas på produkten etc.
 
Jag har funderat kring konceptet med klädförsäljning. Idag klagas det från många handlare att de agerar provrum och sen beställer folk online. Visst är det billigare att beställa från Fc-moto eller hjälm från england men personligen tycker jag det är osnyggt att uppta handlarens tid och låta dem ha kostnaden för grejerna men sen inte få vinsten.

Som kanske bekant så är skyddshjälmar momsbefriade från England och därför är britterna nästan alltid billigast på hjälmar. Skulle folk vara intresserade av att den lokala handlaren sammarbetar med ett brittiskt företag. I butik finns provhjälmar i de vanliga storlekarna men inte i 37 färger och upplagor som idag. Du provar hjälmen, köper och betalar den på plats och sen skickas hjälmen hem till dig från England.

Fördelar:
* Man kan hålla ett pris enbart kanske 200-500kr högre än britterna
* Hjälmen finns alltid i lager i GB så du slipper vänta veckor på att handlaren tar hem den
* Billigare för handlaren som slipper ha så många hjälmar på lager
* Du får prova en hjälm och slipper chansa med storleken
* Garantier handhas av din lokala handlare och inte ett anonymt webhandelsbolag

Nackdelar:
* 3-5 d leveranstid så du får inte hjälmen i handen
* Fortfarande något dyrare än rent onlineköp

Vore detta ett intressant upplägg? Är det viktigt att få med sig sakerna hem direkt? Skulle majoriteten ändå beställa från utlandet?
 
Skulle inte det betraktas som en svensk business och genast påföras svensk moms Boris? Gissar att skatteverket skulle ha fler än en synpunkt på det uppläget.
 
Skulle inte det betraktas som en svensk business och genast påföras svensk moms Boris? Gissar att skatteverket skulle ha fler än en synpunkt på det uppläget.

Det är väl tur att jag inte gissar utan vet har nämligen kollat med SKV. Beskattningsbiten är inget problem förrän varje svensk handlare börjar sälja hjälmar för mer än 350kkr på ett år dvs typ 100 hjälmar. Det fåtal handlare som skulle vara i riskzonen får man hitta lösningar för att komma runt problemet.
 
Jag har funderat kring konceptet med klädförsäljning. Idag klagas det från många handlare att de agerar provrum och sen beställer folk online. Visst är det billigare att beställa från Fc-moto eller hjälm från england men personligen tycker jag det är osnyggt att uppta handlarens tid och låta dem ha kostnaden för grejerna men sen inte få vinsten.

Som kanske bekant så är skyddshjälmar momsbefriade från England och därför är britterna nästan alltid billigast på hjälmar. Skulle folk vara intresserade av att den lokala handlaren sammarbetar med ett brittiskt företag. I butik finns provhjälmar i de vanliga storlekarna men inte i 37 färger och upplagor som idag. Du provar hjälmen, köper och betalar den på plats och sen skickas hjälmen hem till dig från England.

Fördelar:
* Man kan hålla ett pris enbart kanske 200-500kr högre än britterna
* Hjälmen finns alltid i lager i GB så du slipper vänta veckor på att handlaren tar hem den
* Billigare för handlaren som slipper ha så många hjälmar på lager
* Du får prova en hjälm och slipper chansa med storleken
* Garantier handhas av din lokala handlare och inte ett anonymt webhandelsbolag

Nackdelar:
* 3-5 d leveranstid så du får inte hjälmen i handen
* Fortfarande något dyrare än rent onlineköp

Vore detta ett intressant upplägg? Är det viktigt att få med sig sakerna hem direkt? Skulle majoriteten ändå beställa från utlandet?

Svinintressant, just jag köper alltid hjälm hojburen så en extrakruka är problematisk att få hem.
Man skulle också kunna lobba för samma regler som i UK, hojbranschen är trots allt nischad och utsatt nog för att kunna komma undan med detta eller?
 
Vore detta ett intressant upplägg? Är det viktigt att få med sig sakerna hem direkt? Skulle majoriteten ändå beställa från utlandet?

Klart intressant. Jag nöjer mig dessutom inte med att prova i butik utan jag måste få köra med hjälmen på nöten. Turbulenser, brus, lyfttendenser och mera märker man inte framför spegeln. Var på vippen att slå till på en Arai en gång då jag tyckte den satt som en smäck, (Inte som en smäck löst uppe på huvudet utan passformen upplevdes optimal. Stavas det smäck eller smeck btw?)

Körde en sväng med den och den höll bokstavligen på att ta livet av mig då den fullkomligen lyfte och hotade strypa mig, detta under ett öronbedövande dån. Nu kollar jag bara på Shoei som jag vet funkar på mitt huvud.

Ditt upplägg skulle möjligen också göra det lättare att få prova under färd, vilket är viktigt. Att få den hem till dörren några dagar senare kan jag inte se som något problem värt namnet.
 
+1
Alltså jag tycker också att det är ett intressant upplägg. Jag retar mig ofta på att det dels är långt till närmaste Yamaha-handlare trots att jag bor söder om Sthlm, dels att man får betala dubbla (minst) pengen för en reservdel jämfört med att beställa på nätet. Jag stöder fullt att jag vill handla på nära håll men inte till vilket pris som helst.
 
Det beror på flera saker.

- Många har fått sämre ekonomi samtidigt som försäkringar har skjutit i höjden och priset för en hel del MC-modeller
- MC intresset går i vågor och det är på nedgång sedan ett bra tag
- Många har nog börjat handla delar själva till ett mycket lägre pris än hos den lokala MC-firman
- Internet och inte minst det här forumet ger folk hjälp att lösa saker på egen hand i.s.f. att betala höga timpriser hos hojhandlaren

Tror inte riktigt på det. Det är fan omöjligt att sälja en beg hoj till vettigt pris. Folk lånar hellre en extra slant och köper nytt ...för att det är billigt att låna. Dels fordonslån är förhållandevis billiga men också lån på hus / lgh. Jag vet ett gäng med kompisar som kör Brabus mercor, high end Porsches och what not finansierade på detta vis. Så brist på pengar tror jag inte på.

Det måste nog vara så att handlare inte håller måttet servicemässig helt enkelt. För ett antal år sedan när mitt hojintressen låg på topp gick jag till Ducati Sthlm för att tjöpa mig...en 1098s OCH S4RS..alltså 2 st nya high end hojar, på samma dag...cash OCH med extras. Ägaren behagade inte ens komma ut och fråga mig vad jag ville, bjuda på kaffe och väcka mig till liv från baksmällan...Samma em ringde jag till Biscaya Racing i Gbg från en bar och beställde dessa hojar. Det finns en massa skitkassa butiker och säljare som inte ska jobba med sälj för de ser inte en affär om den så landar i deras knä. Därför går det så dåligt för många. Det är fan mer regel än undantag som jag upplever det.
 
Last edited:
Jag har funderat kring konceptet med klädförsäljning. Idag klagas det från många handlare att de agerar provrum och sen beställer folk online. Visst är det billigare att beställa från Fc-moto eller hjälm från england men personligen tycker jag det är osnyggt att uppta handlarens tid och låta dem ha kostnaden för grejerna men sen inte få vinsten.

Som kanske bekant så är skyddshjälmar momsbefriade från England och därför är britterna nästan alltid billigast på hjälmar. Skulle folk vara intresserade av att den lokala handlaren sammarbetar med ett brittiskt företag. I butik finns provhjälmar i de vanliga storlekarna men inte i 37 färger och upplagor som idag. Du provar hjälmen, köper och betalar den på plats och sen skickas hjälmen hem till dig från England.

Fördelar:
* Man kan hålla ett pris enbart kanske 200-500kr högre än britterna
* Hjälmen finns alltid i lager i GB så du slipper vänta veckor på att handlaren tar hem den
* Billigare för handlaren som slipper ha så många hjälmar på lager
* Du får prova en hjälm och slipper chansa med storleken
* Garantier handhas av din lokala handlare och inte ett anonymt webhandelsbolag

Nackdelar:
* 3-5 d leveranstid så du får inte hjälmen i handen
* Fortfarande något dyrare än rent onlineköp

Vore detta ett intressant upplägg? Är det viktigt att få med sig sakerna hem direkt? Skulle majoriteten ändå beställa från utlandet?
Detta systemet kör Mc depån som är återförsäljare till louis. Har handlat där 2 gånger, andre gången va det lite lång leveranstid. Men det va ju bara ett visir till min hjälm som blev billigare än att beställa från nätet, för frakten blev ju gratis .
 
Det är väl tur att jag inte gissar utan vet har nämligen kollat med SKV. Beskattningsbiten är inget problem förrän varje svensk handlare börjar sälja hjälmar för mer än 350kkr på ett år dvs typ 100 hjälmar. Det fåtal handlare som skulle vara i riskzonen får man hitta lösningar för att komma runt problemet.

Du säljer ju inte hjälmar, du tar betalt för utprovningen....
 
Det är väl tur att jag inte gissar utan vet har nämligen kollat med SKV. Beskattningsbiten är inget problem förrän varje svensk handlare börjar sälja hjälmar för mer än 350kkr på ett år dvs typ 100 hjälmar. Det fåtal handlare som skulle vara i riskzonen får man hitta lösningar för att komma runt problemet.

Endast Sverige svenska lagar har..:D SKV är en outsinlig källa till förundran. Men går det så är det ju en fantastisk idé som varje handlare med självaktning (sinne för kundvård) borde kasta sig över.

Hatten av för smart upplägg:tummenupp
 
Dom har billiga lokaler i utan av städerna och i princip ingen personal.Bara en tysk kärring som fattar nada.

Vart inne i två av deras butiker i somras, Dresden och Leipzig, och personalen var fullständigt fantastisk på båda ställena. Och ett enormt utbud av både lågbudget- och kvalitetsprylar. Vi köpte nya hojdojjor och hjälmar och för 120 spänn extra packade dom våra gamla prylar (två hjälmar och två par kängor) och skickade hem dom till oss i Sverige. Otrolig service av väldigt kvalificerad och hjälpsam personal. Så jag håller VERKLIGEN inte med dig!
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top