Varför sitter sidostödet på vänster sida??

Innan vår kära el-start fick man ju så vackert hoppa på kicken med hojen på sidostödet för å starta, dom flesta är ju höger-"benta" också. kan ju även delvis förklara valet av sida för stöd på äldre hojar

Jag håller med för det låter ju ganska logisk:)
 
Ingen bra ide. Vägbanan lutar ju alltid ut åt kantena så att vatten kan rinna ut mot rännstenen eller diket.
Har du stödet på höger sida är det risk för att hojjen faller.

Närå det funkar. Parkerar oftast med baken mot trottoarkanten ändå.

Håller nog med där. Känns ganska opraktiskt att parkera hojen en meter ut i vägen för att ha plats att kliva av.

Ibland får man lida för konsten. Dessutom kliver jag ganska ofta av åt andra hållet ändå för jag är så ovig. :gnissla
 
Det är naturligare att slänga över högerbenet.
Det är även naturligare att köra på vänstersida i trafiken, men vi har i alla fall högertrafik i det här landet.

Allt är inte logiskt :tuttar
 
Varför är det naturligt att köra på vänster sida? Då krockar man ju med dom som kör på höger sida!
 
Jag har hört anekdoten om tradition från tiden med hästar, som har tagits upp här några gånger. Varför klev man då alltid upp på hästen ifrån vänster? Troligtvis för att de flesta fann det enklast så, och det senare blev en oskriven regel. Hästfolk är bra stolta och principfasta, vad jag har erfarat.

Teorin med kicken köper jag, och den bygger ju också på att majoriteten använder högerbenet.

Det är ju likadant i alla länder (vad jag vet). Jag bor i Thailand, här är det vänstertrafik, men stödet sitter fortfarande på vänster sida.

Hur vanligt var det ö.h.t. med sidostöd innan typ -70/-80? Var det inte bara centralstöd då?
 
De flesta hojar hade ju förr kicken på vänster sida... Endast jänkarna hade väl höger. ;)
 
Man klev upp på hästen från vänster för att man hade tyglarna i vänster hand - svärdet i höger...
 
Man klev upp på hästen från vänster för att man hade tyglarna i vänster hand - svärdet i höger...
Kul att motorcykeltraditionen går tillbaka så långt! Frågan är då varför svärden försvunnit? Svärd tycker jag är ett givet tillbehör om man vill åka med attityd.
 
Man klev upp på hästen från vänster för att man hade tyglarna i vänster hand - svärdet i höger...

Om vi nu tänker att det är rätt, så borde det bli ett jävla trassel för att inte fastna med svärdet i tyglarna :tungan.
annars låter det väldigt lågiskt att hålla svärdet i höger och tyglarna i vänster men då borde man ju gå på höger sida om hästen.
Detta är samma logik som man anväder när man ska eskortera en DAM, damen i vänster för att hålla svärdsarmen fri.
 
Det här var en underhållande tråd..... och tredje aktiva stöd-tråden....
E 2016 stödåret vi har väntat på tro?
 
Varför stödet sitter på vänster sida???

Frågan är lite onödigt vetande...

Likväl höger eller vänster kick...
Då kan man ju fråga vidare varför sitter gasreglarset på höger sida å koppling på vänster sida???
Eller varför har motorcyklar frambromsen på höger sida å cyklar på vänster sida???
Äldre hojar hade höger växling å vänsterbroms å ny är det tvärt om...
 
Om vi nu tänker att det är rätt, så borde det bli ett jävla trassel för att inte fastna med svärdet i tyglarna :tungan.
annars låter det väldigt lågiskt att hålla svärdet i höger och tyglarna i vänster men då borde man ju gå på höger sida om hästen.
Detta är samma logik som man anväder när man ska eskortera en DAM, damen i vänster för att hålla svärdsarmen fri.

Dock är det nog rätt bökigt med svärdsskidan i vägen om man försöker kliva på kusen med vänster först.
 
Kul att motorcykeltraditionen går tillbaka så långt! Frågan är då varför svärden försvunnit? Svärd tycker jag är ett givet tillbehör om man vill åka med attityd.

Idag använder man kJetting för att freda sig. Smidigare att förvara på hojen när den inte används.
 
Varför stödet sitter på vänster sida???

Frågan är lite onödigt vetande...

Likväl höger eller vänster kick...
Då kan man ju fråga vidare varför sitter gasreglarset på höger sida å koppling på vänster sida???
Eller varför har motorcyklar frambromsen på höger sida å cyklar på vänster sida???
Äldre hojar hade höger växling å vänsterbroms å ny är det tvärt om...

Ja, tidiga Indian hade ju tex gasen på vänster sida, fotkoppling på samma sida och växelspak på höger sida av tanken...

Sedermera kom kopplingshandtag på vänster sida, då är det lämpligt att ha handbromsen på höger sida liksom gasen.

Engelska hojar hade av hävd växelspaken på höger sida, bromsen på vänster - ändrades väl först efter "omstarten" på 1990-talet. :)
 
Ja, tidiga Indian hade ju tex gasen på vänster sida, fotkoppling på samma sida och växelspak på höger sida av tanken...

Sedermera kom kopplingshandtag på vänster sida, då är det lämpligt att ha handbromsen på höger sida liksom gasen.

Engelska hojar hade av hävd växelspaken på höger sida, bromsen på vänster - ändrades väl först efter "omstarten" på 1990-talet. :)

Även Husqvarnan hade högerväxlat å vänsterbroms till slutet av 60-talet... Vet inte när dom ändra då...
Körde en kompis Qvarna från -68 för länge sen å de va skumt att köra så....Man fick tänka sig för..

Alltid spännande å få veta olika saker, även om de inte är så viktigt...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top