Varför sitter sidostödet på vänster sida??

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Jag har en Canyon Mountainbike (tyskt märke). Den har vänster fram, höger bak.
Har hört talas om att vissa cyklar har höger fram istället, men minns inte vilka det var.
Jag har övervägt att byta sida på bromsarna, men jag har hydraliska bromsar och har inte behövt byta bromsvätska ännu och inte orkat göra det bara för att skifta sida.
På min mountainbike är det relativt lätt att låsa bakhjulet och det är inte speciellt svårt att få upp den på framhjulet heller (däremot att försöka göra en kontrollerad stoppie är svårt).

Vet inte hur mycket mer kraft man behöver egentligen...
Eller du kanske bara försöker säga att det är jag som är stark? :hihi I så fall tackar jag för komplimangen. :)

Hehe det kanske är så i ditt fall. ;)
Förklaringen med bromsarna fick jag av en fd cykelreparatör. Det kanske var mer sant när han jobbade med cyklar på 70/80-talet.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Har hört talas om att vissa cyklar har höger fram istället, men minns inte vilka det var.

Brittiska, såklart. Vem annars skall vara på tvärs mot världen :tuttar

Köpte en liten 24-tummare åt dottern på postorder från UK i somras och började med att byta plats på bromsvajrarna så hon kunde bromsa som hon var van.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Brittiska, såklart. Vem annars skall vara på tvärs mot världen :tuttar

Köpte en liten 24-tummare åt dottern på postorder från UK i somras och började med att byta plats på bromsvajrarna så hon kunde bromsa som hon var van.
Jajjemensan. Engelsmännen gillar det där med frambromsen på höger och bakbromsen på vänster på trampcyklar. Min nuvarande MTB var så när jag köpte den och jag trodde det skulle kännas naturligt med tanke på hur mycket mc jag kört. Men jag fick det inte riktigt att passa min åkstil och bytte plats på de efter första sommaren.

Saken var nog den att när jag kör mc så har jag vanan att använda mest frambroms och på trampcykel använder jag mest bakbroms. Tror jag. Har inte analyserat det på något djupare plan. Det blev bättre efter bytet iaf.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Jag cyklar rätt mycket landsväg och har aldrig haft nå problem att byta mellan att vänsterbromsa på cykeln men högerbromsa MC:n. Bakbromsen används ju inte överdrivet mycket på nån av dem.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Måste ju vara någon koppling till vårt genetiska arv? Varför går alla idrottstävlingar i vänstervarv? Varför är det lättare att skrina i vänstersväng med översteg, i alla fall för mig?
Att kicka igång min gamla Triumph T 110 med höger ben kändes ju ok, skulle nog inte klarat saken med vänster ben, känns det som - och by the way så hade man ju inte något stöd nedfällt utan man balanserade hojen samtidigt som man kickade, i alla fall vanligtvis
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag cyklar rätt mycket landsväg och har aldrig haft nå problem att byta mellan att vänsterbromsa på cykeln men högerbromsa MC:n. Bakbromsen används ju inte överdrivet mycket på nån av dem.

Jag köpte en mountainbike för några år sedan och var ute och cyklade, kommer till ett T-kors och har trafik ute på den vägen jag skall in på.

Vad gör man då, jo såklart frikopplar man och tänker sig rulla lite långsamt fram till korsningen så bilen kan passera och sedan tänker man sig att man kör ut på vägen.

Det man inte ser framför sig är att man ligger på magen med cykeln på ryggen efter en framlängesvurpa över styret pga. att frambromsen sitter på vänster sida på styret.

Just den biten kom som en liten glad överraskning kan jag säga.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är troligen en gammal kvarleva från tiden när man red på hästar och hade svärd.
Merparten är högerhänta och då har man svärdet hängande på vänstersidan. Då är det lättare att kliva på hästen från vänster sida eftersom svärdsskidan annars kommer ivägen.
Den kvarlevan sittar fortfarande kvar såtillvida att man fortfarande kliver på hästar från vänster även om man inte längre alltid har svärd. Troligen för att högerhänta personer har lättast för att slänga högerbenet över hästryggen och då har det hängt med till cyklar och senare motorcyklar också.

Det är ju en väldig massa andra saker som vi har som seder som hänger ihop med dom gamla bruken.
Exempelvis att när man är ute och går med en kvinna så skall man om man är korrekt ha henne på högersidan. Det är för att hon inte skall vara ivägen om man plötsligt måste dra svärd.
Anledningen till att det är damerna först som gäller när man går genom dörrar grundar sig i att om hon gick in före så kunde hon se om det var någon som låg i bakhåll på andra sidan dörren.

Så jag tror att bruket att sätta stödet på vänstersidan helt enkelt hänger ihop med att man för länge sedan hade svärd. Sen har ingen tänkt på att ändra det.
Vänstertrafiken kommer ju ifrån det. Det är lättare att försvara sig om någon mötande överfaller en om man rider till vänster då svärdet kommer upp åt det hålet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Här är ett klassiskt problem: Vilket kom först - hönan eller ägget. Troligen är det så att dom första konstruktörerna av sidostöd klev på hojen från vänster sida. Alltså satte man sidostödet på vänster sida.
Föll sig ganska naturligt för japanerna och engelsmännen som har vänstertrafik.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det första sidostödet 1869
30wmt_inline-blog427-v2.jpg
Det första sidostödet jag hittat, troigen 20-talet
Jiffy Stand Image.jpg

- - - Updated - - -
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Man kan ändra utväxling på bromsen så att man får mer kraft utan att behöva tänka på vilken hand man är starkast på...

Nu förtiden kan man göra/köpa till sig annan utväxling, allmänt bättre bromsar. Men traditionen kanske härstammar från en tid. Då det var läder eller kasst gummi. Som bromsade hjulet.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Kan det ha något med att solen går upp i öst o ner i väster?
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Nu har jag hittat orsaken varför stödet sitter på vänster sida :tungan . Det är för att livet på jorden baseras på vänstervridna och inte högervridna aminosyror. Och detta för att det var just vänstervridna som fanns på dom meteoriter som slog ner på jorden för miljarder år sen.
Nä jag har inte pejl på detaljerna :va , men här är länken till Nasa där dom har stenkoll på sånt.
http://www.nasa.gov/topics/solarsystem/features/life-turned-left.html
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Jag har svaret, jobbade med en sån här idag, och det finns ju inget fäste för stödet på höger sida, klart det sitter på vänster :crash

2016-02-09 17.28.04.jpg
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Ett lite sent inlägg i debatten kanske, men här är fotobevis på att hästar har stöd!
Dock oklart på vilken sida.

stodet.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju självklart för annars skulle man efter att man klivit av tvingas gå runt hojen innan man kan fälla upp stödet. Och samma när man ska iväg, fälla upp stödet och gå runt hojen innan man kliver på.

Jag undrar mer över varför gasen sitter på höger sida så att man tvingas hålla svärdet i vänster hand.

Hur hanterar ni kopplingen när ni har svärdet i vänster hand?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är ju självklart för annars skulle man efter att man klivit av tvingas gå runt hojen innan man kan fälla upp stödet. Och samma när man ska iväg, fälla upp stödet och gå runt hojen innan man kliver på.

Jag undrar mer över varför gasen sitter på höger sida så att man tvingas hålla svärdet i vänster hand.

Hur hanterar ni kopplingen när ni har svärdet i vänster hand?

Koppling?
Har man inte tid med i stridens hetta!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top