Varför sitter sidostödet på vänster sida??

Orsaken är för att man ska slippa byta fot när man fäller upp stödet och lägger i växeln.
 
Ja, har du stödet på vänster sida och stiger på från höger, då är du lite märklig :D
 
Varför stödet sitter på vänster sida???

Frågan är lite onödigt vetande...

Likväl höger eller vänster kick...
Då kan man ju fråga vidare varför sitter gasreglarset på höger sida å koppling på vänster sida???
Eller varför har motorcyklar frambromsen på höger sida å cyklar på vänster sida???
Äldre hojar hade höger växling å vänsterbroms å ny är det tvärt om...

Åtminstone tyska cyklar (typ kettler) har väl fortfarande frambromsen på höger sida och bak på vänster?
Höll på att gå omkull när jag skulle prova polarens kettler för 13+ år sedan.
Anledningen till att vi på våra cyklar har tvärt om är enligt utsago på grund av att man har längre vajer till bakhjulet och därmed behöver mer kraft för att bromsa effektivt. Då 90% av befolkningen är högerhänta och därmed starkare i den handen så är det mer logiskt. Det finns alltså en tanke bakom.

Jag kan tänka mig att det är likadant med gasreglaget på en motorcykel. Man har helt enkelt bättre känsla i den "favoriserade" handen.
Prova att bromsa en bil med vänster fot istället för höger.
 
Åtminstone tyska cyklar (typ kettler) har väl fortfarande frambromsen på höger sida och bak på vänster?
Höll på att gå omkull när jag skulle prova polarens kettler för 13+ år sedan.
Anledningen till att vi på våra cyklar har tvärt om är enligt utsago på grund av att man har längre vajer till bakhjulet och därmed behöver mer kraft för att bromsa effektivt. Då 90% av befolkningen är högerhänta och därmed starkare i den handen så är det mer logiskt. Det finns alltså en tanke bakom.

Jag kan tänka mig att det är likadant med gasreglaget på en motorcykel. Man har helt enkelt bättre känsla i den "favoriserade" handen.
Prova att bromsa en bil med vänster fot istället för höger.

De där me cykel kom jag att tänka på när grabben va liten å då märkte jag att frambroms på cykel satt så att säga på fel hand...

Man kan ändra utväxling på bromsen så att man får mer kraft utan att behöva tänka på vilken hand man är starkast på....

Man kan köra automat växlad bil me att gasa me höger å bromsa me vänster fot... Även i racing används den metoden... De funkar kanon... :D
 
Avslutar med rätt svar, hade stödet varit på höger sida så skulle hojen se helknepig ut ståendes med styrlåset låst. Hur svårt kan det vara att se logik...
 
Nån gång runt 1970 bestämde USA att alla motorcyklar ska ha växeln på vänster sida. Engelsmännen fick byta för att kunna exportera. Att Indian hade gasen till vänster sägs bero på att polisen ville kunna använda revolvern och gasen samtidigt. En orsak till varför engelska motorcyklar hade kicken till höger är att med vänstertrafik är det bättre med sidovagnen till vänster. Motsatt i Tyskland. Varför Harley hade kicken till höger vete fan men det gjorde att man fick sätta sidvagnen till vänster.
När man började eftermontera sidostöd på hojarna var det enklare med vänster sida eftersom encylindriga hojar oftast har avgasröret på höger sida. Vilket i sin tur beror på att primärtransmissionen och kopplingen satt till vänster och därför kicken på höger.
Så grundfrågan är:
Varför satt utgående motoraxel på vänster sida?
 
Som några redan varit inne på, det är en rest från hästburna dagar. Svärd eller värja hade man hängande på vänster sida för att lätt kunna dra upp det med höger hand, därav är det lättare att kliva upp på en häst genom att svinga högerbenet över hästen.
 
De där me cykel kom jag att tänka på när grabben va liten å då märkte jag att frambroms på cykel satt så att säga på fel hand...

Man kan ändra utväxling på bromsen så att man får mer kraft utan att behöva tänka på vilken hand man är starkast på....

Man kan köra automat växlad bil me att gasa me höger å bromsa me vänster fot... Även i racing används den metoden... De funkar kanon... :D

Sant.

Visst kan man bromsa med vänstern men det kräver lite övning om man inte vill ha ratten i pannan. ;)
 
Tror den enda logiken i varför det sitter där det sitter är att det måste sitta nånstans. Så nu blev det som det blev alla vande sig!

Lägg inte ner den roliga tråden nu bara för att ni vet härmed.
 
Svärd eller värja hade man hängande på vänster sida för att lätt kunna dra upp det med höger hand, därav är det lättare att kliva upp på en häst genom att svinga högerbenet över hästen.
Mellan raderna läser jag då att sidostödet på hästen satt på vänster sida redan då.
Åsnor som är mindre hade väl centralstöd.
 
Jag hade en hoj som hade sidostödet på höger sida (Beta Alp 200 -01, fastskruvat i svingen dessutom). Och det kändes jääävligt bakvänt och konstigt i största allmänhet.

Tills man hade vant sig. Vilket gick ganska så snabbt. Så länge man kliver på hojen på den sidan som stödet sitter så kliver man liksom "in" i den på ett naturligt sätt. Då känns det inte så konstigt. Att däremot kliva på/av på den motsatta sidan känns alltid skevt. Oavsett vilken sida stödet sitter på.

För övrigt så ser det mer än lovligt uppkäftigt ut med en hoj som lutar åt "fel" håll när den står på sidostödet.
 
Ja, har du stödet på vänster sida och stiger på från höger, då är du lite märklig :D

Det gör jag ganska ofta faktiskt.

Beror dock främst på att min hoj står på vänstersidan i garaget så nära väggen det går.
Ibland är jag även lite lat så jag orkar inte svinga benet så jävligt. Då är det skönare att ställa sig med högerfoten på högerpinnen. Blir inte så högt att svinga vänsterbenet då.
 
Eller varför har motorcyklar frambromsen på höger sida å cyklar på vänster sida???

Det där har jag också undrat över. Tycker inte att det finns någon riktigt bra anledning att ha det på olika sidor bara för att den ena trampar man och den andra gasar man.

Nu finns det inte trampbilar, eller jo det gör det ju, men inte för vuxna.
Tänk om man istället delat upp det så att bilar med under 200hk har gasen till vänster och bilar som har mer har gasen till höger eller något sådant. Det hade ju varit jätte dumt.

Borde åtminstone vara enklare att byta sida på en cykel än en motorcykel. Om man nu inte har väldigt många trampcyklar och bara någon enstaka motorcykel.
Får man överhuvudtaget byta sida på reglagen på en motorcykel? Moderna motorcyklar har ju helfordonsgodkännande.


Åtminstone tyska cyklar (typ kettler) har väl fortfarande frambromsen på höger sida och bak på vänster?
Höll på att gå omkull när jag skulle prova polarens kettler för 13+ år sedan.
Anledningen till att vi på våra cyklar har tvärt om är enligt utsago på grund av att man har längre vajer till bakhjulet och därmed behöver mer kraft för att bromsa effektivt. Då 90% av befolkningen är högerhänta och därmed starkare i den handen så är det mer logiskt. Det finns alltså en tanke bakom.

Jag har en Canyon Mountainbike (tyskt märke). Den har vänster fram, höger bak.
Har hört talas om att vissa cyklar har höger fram istället, men minns inte vilka det var.
Jag har övervägt att byta sida på bromsarna, men jag har hydraliska bromsar och har inte behövt byta bromsvätska ännu och inte orkat göra det bara för att skifta sida.
På min mountainbike är det relativt lätt att låsa bakhjulet och det är inte speciellt svårt att få upp den på framhjulet heller (däremot att försöka göra en kontrollerad stoppie är svårt).

Vet inte hur mycket mer kraft man behöver egentligen...
Eller du kanske bara försöker säga att det är jag som är stark? :hihi I så fall tackar jag för komplimangen. :)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top