Varför sitter sidostödet på vänster sida??

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Varför sitter sidostödet alltid på vänster sida på hojar? Normalt parkerar man ju på höger sida av gatan men då måste man ju kliva av ut mot trafiken, och då kan det ju komma typ nån senil gubbe i en röd Saab och så splatt kaschmack!

Är det nån som inte tänkt till här, eller är det jag som inte gjort det?
 
Från en termin på ridskola tror jag mig minnas att man alltid klättrade upp på och av hösten på vänstra sidan. Så jag gissar att det hänger med sedan hästtiden.:va
 
Eftersom man sedan hedenhös kliver upp på hästar från vänster sida tedde det sig naturligt att kliva på cyklar och sedermera motorcyklar från vänster sida. Från vilket håll kliver ni själv upp på cykeln, tex?

Högertrafik, parkering osv är sentida påfund och var inte ens påtänkta när sidostöd fästes på den för de allra flesta naturliga sidan, dvs vänster.
 
90% av befolkningen är föredrar att använda högerben/fot före den vänstra. Det är således enklare för majoriteten att kontrollera rörelsen när man slänger höger ben över sadeln.
 
Motorcycklar Hästar o kvinnor kliver man på från vänstersida det fick jag lära mig i skolan :D
Meeeen det är lääääänge sedan :näsblod
 
Jag tror faktiskt det är med då tidens väntertrafiken att göra:) För engelsmännen var väl väldigt tidigt med mc tillverkningen, sedan fortsatte väl alla andra tillverkare också samma väg trots att det blev högertrafik på vissa världsdelar senare med tiden:hihi
 
Typiskt min otur att tillhöra dom sista tio procenten, vara allergisk mot hästar, och bo i ett land med högertrafik. :huvet
 
Mest logiska förklaringen är att 90% av befolkningen är högerhänta å då har man vänster fot som stödben.. Dvs. svinga över högerbenet å stödja sig på vänstra...
 
90% av befolkningen är föredrar att använda högerben/fot före den vänstra. Det är således enklare för majoriteten att kontrollera rörelsen när man slänger höger ben över sadeln.

Men det är ju en enkel rörelse jämfört med att hitta stödet och vika ner det med foten... Borde man inte välja att göra den svårare rörelsen med högerfoten då?
 
Jag ska bygga om mitt stöd så det sitter på högersidan istället. Enbart för att jävlas med alla andra på mc parkeringarna. :D
 
Det måste vara jobbigt att som högerhänt bli paralyserad inför utmaningen att kliva av och på från höger sida :fakta
 
Innan vår kära el-start fick man ju så vackert hoppa på kicken med hojen på sidostödet för å starta, dom flesta är ju höger-"benta" också. kan ju även delvis förklara valet av sida för stöd på äldre hojar
 
Men det är ju en enkel rörelse jämfört med att hitta stödet och vika ner det med foten... Borde man inte välja att göra den svårare rörelsen med högerfoten då?

Alla kan klia sig på höger ankel med vänster fot. Inte många som klarar den rundspark i huvudhöjd som krävs för att gränsla en modern sporthoj med sitt "sämre" ben.
 
Last edited:
Fram till andra världskriget kan jag inte minnas att det fanns sidostöd på motorcyklar alls. Dom första jag sett var på Harley och Norton militärhojar från kriget. Dom satt på vänster sida. Förmodligen skulle man stå uppställd på vänster sida om hojen enligt tradition från hästtiden. Alltså hamnade stödet till vänster. Sidostödens popularitet ökade i takt med att vi fick mer asfaltvägar och färre hästar som spred hästskosöm. När man inte behövde kunna laga en punktering lika ofta försvann behovet av stöd som lyfter upp hjulen.
 
Last edited:
Jag ska bygga om mitt stöd så det sitter på högersidan istället. Enbart för att jävlas med alla andra på mc parkeringarna. :D

Ingen bra ide. Vägbanan lutar ju alltid ut åt kantena så att vatten kan rinna ut mot rännstenen eller diket.
Har du stödet på höger sida är det risk för att hojjen faller.
 
Ingen bra ide. Vägbanan lutar ju alltid ut åt kantena så att vatten kan rinna ut mot rännstenen eller diket.
Har du stödet på höger sida är det risk för att hojjen faller.

Håller nog med där. Känns ganska opraktiskt att parkera hojen en meter ut i vägen för att ha plats att kliva av.
 
Ingen bra ide. Vägbanan lutar ju alltid ut åt kantena så att vatten kan rinna ut mot rännstenen eller diket.
Har du stödet på höger sida är det risk för att hojjen faller.

Håller inte med. Just därför
Vägbanan lutar ju alltid ut åt kanterna
så går det inte alltid parkera på högersidan av en del gator för med sidostödet nerfällt på vänster sida så faller hojen ner på höger sida så snart man släpper hojen.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top