Varför 'saltströarlock' över änden på avgasröret

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
På senare år har flera fabrikers MotoGP-hojar ett lock perforerat med massor av hål över änden på avgasröret, varför?

Kan låta tokigt kanske men det slår sönder ljudet ( färre dB )
Finns det ljudkrav i MotoGP?
Om så finns det väl bättre, mindre restriktiva, sätt att dämpa än att sätta en 'propp' i utblåset.

Edit: Google hittar många svar, enda för mig någorlunda trovärdiga är att 'gallret' modifierar avgasljudets vågform till att bli något mindre störande.
Stämmer med min enkla erfarenhet av dra ett spiralvridet upphängningsband för ventilationskanaler - sådana där ca 2 cm breda stålband med hål hela vägen - mitt i och rätt igenom en ljuddämpare. Tog faktiskt allra värsta bettet ur ljudet från ett V&H Racing 4-1 system på min gamla Gixxer.

Last edited:
Om så finns det väl bättre, mindre restriktiva, sätt att dämpa än att sätta en 'propp' i utblåset.

Edit: Google hittar många svar, enda för mig någorlunda trovärdiga är att 'gallret' modifierar avgasljudets vågform till att bli något mindre störande.
Stämmer med min enkla erfarenhet av dra ett spiralvridet upphängningsband för ventilationskanaler - sådana där ca 2 cm breda stålband med hål hela vägen - mitt i och rätt igenom en ljuddämpare. Tog faktiskt allra värsta bettet ur ljudet från ett V&H Racing 4-1 system på min gamla Gixxer.

Ring ngn på MotoGP cirkusen, de kan ha missat ngt här….

Om man ska dämpa ett avgasljud med så lite effektförlust som möjligt så stryper man längst bak.
Jag har provat alla typer av dämpning vid utblås men jag hör ingen skillnad på enbart mindre hål eller perforerat nät som motsvarar samma utblåsaria. Och vridna vener / kryss mm har inte heller sänkt ljudet mer än ett runt hål "med samma" aria ut.
Men Motogp cirkusen lär ha någon mer avancerad ljudmätning så perforerat lär va bäst och ev snyggast ljud?

Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back