Varför säga Gixxer när det heter GSXR ?

Dr.Bike skrev:
GS (för oss äldre...) var ju Sukas försök till efterapning av Honda 750 Four som skapade HELA hästkraftshysterin med att vara den hoj som slog spiken i kistan för engelsmännen... :yoparty
Kawa 900 kom ju sen ut med dubbla överliggande kammar och hela 900cc!

Märkligt nog hade Honda somnat i sin törnrosasömn, mätta på framgångarna med 750:an som ju introducerades redan på Tokyomässan -69, och hade varit fixstjärna på hojhimlen sedan dess...
Kawa röck undan mattan och det blev ett bryskt uppvaknande för mr. Soichiro Honda.

Sedermera smög sig den lilla tillverkaren Suzuki in på scenen. Ett minimärke i jämförelse, som oblygt kopierade Kawa...
(ni som plockat med lite motorer vet att de hade exakt samma lösningar på allt). Strykpojken med de fula klena och ffa SMÅ maskinerna hade klivit in i finrummet!

Sukan var lite volvo. Det man inte hade i ingenjörskonst att dimensionera allt exakt, tog man igen genom att göra sakerna grövre.
Lite kommunisttänk alá sovjet...
Därför är och har alltid Sukorna haft stora marginaler, och varit trimmarens bästa vän efter det att Dragraceåkarna övergav först Honda i början av 80-talet och Kawa strax därefter...

GS var mycket riktigt den maskin som satte rull på Sukas framgångssaga, en 8-ventilare med DOHC och ibland tillnamnet G efter beteckningen, som då visade att här var en maskin försedd med kardan.
GS850G - en av de bästa tourers som gjorts?

Senare kom mycket riktigt ett X med i beteckningen, och 1980 föddes GSX1100
X:et stod för nymodigheten 4 ventiler per cylinder, och det stal man ju från Hondas CBX, som var först från så tidigt som -78! (jodå, honda visade sin ingenjörskonst då och då...men det var då, liksom nu, långt mellan gångerna...*suck*)

Såg man de 4 ventilerna uppifrån kunde man alltså tänka sig dem som ändblipparna i ett stiliserat X...(troligen nån drömtydare på reklamavdelningen... :hihi )
1100 begåvades med vad som kallades TSCC oxå, vilket uttytt betyder: Twin Swirl Combustion Chamber.
Det hela handlade om att skapa en kontrollerad virvelbildning i förbränningsrummet, allt för att effektivisera blandningen av förskgaser och därigenom oxå ge förutsättningar till en fullständigare förbränning = högre effekt.

GSX1100 földes sedan upp 81 och 82 med två varianter E & ES där E är naken och ES har halvkåpa. De i mitt tycke snyggaste GSX:erna genom tiderna. Höll sånär på att köpa en svart -82 i Salbohed när det begav sig... men jag vaknade upp! :tummenupp

Slutligen kom så det som kom att bli alla platraketers VIKTIGASTE attribut:

R:et!

Utan R ingen sporthoj!
Men Suka var inte först här heller, utan kopierade friskt!
Honda hade redan sin VF1000R. Samt de legendariska klassikerna CB1100R !

Suka sög på karamellen tills den hysteriska bomben GSX750R släpptes 87 tror jag det var? Eller kanske några 86:or smög sig ut? En hoj lika otrolig och häftig DÅ, som Honda 750 var på sin tid.
Ungefär som att lansera en rymdfärja typ...

Så: GS=DOHC X=4v R=viktig bokstav för vissa. :hihi KAN betyda "räser" kan oxå bara vara en bokstav...
Det var väll så tidigt som 1985 GSXR-750 kom och året efter kom GSXR-1100 :confused: .
Det kanske inte var en rymdfärja som kom 1985, men plastraketen var i alla fall född :D .
 
85! Tack!
Man minns inte allt...och det man inte minns påpekas tacknämligt...
Trivial Pursuit kanske man kan kalla såna kunskaper, och vissa saker glömmer man ALDRIG hur gärna man än vill...
T.ex hemglassbilens melodi :D
 
Dr.Bike skrev:
85! Tack!
Man minns inte allt...och det man inte minns påpekas tacknämligt...
Trivial Pursuit kanske man kan kalla såna kunskaper, och vissa saker glömmer man ALDRIG hur gärna man än vill...
T.ex hemglassbilens melodi :D
Vilket år var det Katanan kom? 81?

Sen får man inte glömma GSX-750ES och EF som kom 83.
Tyckte 750ES var det snyggaste som fanns när den kom.
Farsan köpte en och så var lyckan gjord :)
 
sandstream skrev:
Tyckte 750ES var det snyggaste som fanns när den kom.
Håller med. Den delade många drag med Katana. Instrumentgruppen och linjerna i kåpa/tank var nydanande. Fortfarande snyggt. Skulle inte ha något emot att ha ett extremt välvårdat ex. Ägde en blå/vit GSX 700 ES i USA. Japanerna tillverkade 700 cc versioner av sina 750 då det rådde importförbud på MC över 700 cc när HD var på väg i graven.
 
Argh!
Ni som har problem med framförallt ordet "gixxer" är bara obildade!!! Själv är jag bara lat!!

Ta tex GSXR... V.v. uttala det... GE-ES-EX-ER... Eller hur? Inse!! 4st stavelser!!!! 4 stavelser i ett 4 bokstäver kort ord!!! :gnissla
(http://hem.passagen.se/kurtglim/del1a/teckord.htm)

Uttala nu GIXXER..... Ahaaa!!! Bara 2 stavelser! Alltså är det hälften så invecklat/svårt att uttala GIXXER istället för GSXR!!!

Därför är det för mig en ren njutning att uttala gixxer istället för gsxr!
INSE FAKTA! :fatta!

:hihi
 
Remus skrev:
Argh!
Ni som har problem med framförallt ordet "gixxer" är bara obildade!!! Själv är jag bara lat!!

Ta tex GSXR... V.v. uttala det... GE-ES-EX-ER... Eller hur? Inse!! 4st stavelser!!!! 4 stavelser i ett 4 bokstäver kort ord!!! :gnissla
(http://hem.passagen.se/kurtglim/del1a/teckord.htm)

Uttala nu GIXXER..... Ahaaa!!! Bara 2 stavelser! Alltså är det hälften så invecklat/svårt att uttala GIXXER istället för GSXR!!!

Därför är det för mig en ren njutning att uttala gixxer istället för gsxr!
INSE FAKTA! :fatta!

:hihi
Om man vill ersätta GSX-R med något som går snabbare att säga funkar R-750 eller R-1000 utmärkt.

Oj, höll på att glömma:

:kulspruta :finger :huvet :död
 
Dr.Bike skrev:
GS (för oss äldre...) var ju Sukas försök till efterapning av Honda 750 Four som skapade HELA hästkraftshysterin med att vara den hoj som slog spiken i kistan för engelsmännen... :yoparty
Kawa 900 kom ju sen ut med dubbla överliggande kammar och hela 900cc!



Hehe, lusläsning av Classic eller?

( heter den så förresten?) :va Jag tänker på den nya hojtidningen med inriktning på lite äldre hojar..
 
Tyvärr *klappar på huét* :pannkyss

Funkar inte då det försvårar för den man samtalar med att förstå vilket märke/cykel man talar om..
Du måste försöka förstå farbror lilla - Du kan inte bara börja beskära ord hursomhelst... Det måste ligga en tanke bakom... Lite finurlighet...

(Hoppas att det inte blev för invecklat nu?) Vill ju inte att du ska ta vid :kulspruta :finger obscena gester eller ta till vapen där orden tar slut...

:rolleyes:
 
Nyteknik skrev:
Håller med. Den delade många drag med Katana. Instrumentgruppen och linjerna i kåpa/tank var nydanande. Fortfarande snyggt. Skulle inte ha något emot att ha ett extremt välvårdat ex. Ägde en blå/vit GSX 700 ES i USA. Japanerna tillverkade 700 cc versioner av sina 750 då det rådde importförbud på MC över 700 cc när HD var på väg i graven.
Katanan ska vi inte prata om, snacka om att den väckte habegär :drool
Det fanns minst en sån i Stockholm som var lackad i flourucerande (stavning) orange och som brukade vara med på racen i Bro och på Bromma.

Som jag har förstått har Suzuki hållit fast vid namnet Katana i USA på en del modeller, nån som vet om det stämmer?

Sen kanske någon snäll kan berätta när den första stora Katanan kom till Sverige? (Har för mig att det fanns en liten version också på 550 kubik eller nåt sånt)
 
Dr.Bike skrev:
1100 begåvades med vad som kallades TSCC oxå, vilket uttytt betyder: Twin Swirl Combustion Chamber.
Det hela handlade om att skapa en kontrollerad virvelbildning i förbränningsrummet, allt för att effektivisera blandningen av förskgaser och därigenom oxå ge förutsättningar till en fullständigare förbränning = högre effekt.

GSX1100 földes sedan upp 81 och 82 med två varianter E & ES där E är naken och ES har halvkåpa. De i mitt tycke snyggaste GSX:erna genom tiderna. Höll sånär på att köpa en svart -82 i Salbohed när det begav sig... men jag vaknade upp! :tummenupp
.
.
.
Suka sög på karamellen tills den hysteriska bomben GSX750R släpptes 87 tror jag det var? Eller kanske några 86:or smög sig ut? En hoj lika otrolig och häftig DÅ, som Honda 750 var på sin tid.
Ungefär som att lansera en rymdfärja typ...

Så: GS=DOHC X=4v R=viktig bokstav för vissa. :hihi KAN betyda "räser" kan oxå bara vara en bokstav...

Den första generationen GSX-R:en hade den fina förkortningen SACS i sin motor-modellbeskrivning, Suzuki Advanced Cooling System, förutom det föregående TSCC som också ingick i motorn. Det verkar som om alla efterföljande generationers motorer har alla finesser som dom gamla plus någon ny...
 
Last edited:
Japp, det är alltså GSXF som heter Katana i USA. Tydligen något jänkarna bestämt själva av marknadsföringssjäl.
 

Bifogat

  • GSXF750.jpg
    GSXF750.jpg
    54 KB · Visningar: 38
F.ö. är gixxer, retta, plastgris, negertvilling o.s.v. bara smeknamn som ofta också förenklar språket och därmed är bra att använda.

Föreslår även att man använder metersystemet för att ange kibikmodell när det inte sägs av smeknamnet:
GSXR 1100 = megagixxer
GSXR 1000 = kilogixxer
GSXR 750 = hektogixxer
GSXR 600 = dekagixxer
GSXR 400 = decigixxer
GSXR 250 = centigixxer
GSXR 50 = milligixxer
 
Wunder skrev:
F.ö. är gixxer, retta, plastgris, negertvilling o.s.v. bara smeknamn som ofta också förenklar språket och därmed är bra att använda.

Föreslår även att man använder metersystemet för att ange kibikmodell när det inte sägs av smeknamnet:
GSXR 1100 = megagixxer
GSXR 1000 = kilogixxer
GSXR 750 = hektogixxer
GSXR 600 = dekagixxer
GSXR 400 = decigixxer
GSXR 250 = centigixxer
GSXR 50 = milligixxer
deci, hekto samma mått, ett tiotal.. osv.. men roligt endå! :)
 
Remus skrev:
Argh!
Ni som har problem med framförallt ordet "gixxer" är bara obildade!!! Själv är jag bara lat!!

Ta tex GSXR... V.v. uttala det... GE-ES-EX-ER... Eller hur? Inse!! 4st stavelser!!!! 4 stavelser i ett 4 bokstäver kort ord!!! :gnissla
(http://hem.passagen.se/kurtglim/del1a/teckord.htm)

Uttala nu GIXXER..... Ahaaa!!! Bara 2 stavelser! Alltså är det hälften så invecklat/svårt att uttala GIXXER istället för GSXR!!!

Därför är det för mig en ren njutning att uttala gixxer istället för gsxr!
INSE FAKTA! :fatta!

:hihi

Ja det är väl okej om man är utvecklingsstörd med talfel då det är lättare att säga gixxer. Men då kan man lika gärna säga gixx istället, eller för att förenkla det ytterligare så kan man hålla käften. Alltså om man ska förkorta kan man lika gärna vara tyst. :)
 
honkiie skrev:
Ja det är väl okej om man är utvecklingsstörd med talfel då det är lättare att säga gixxer. Men då kan man lika gärna säga gixx istället, eller för att förenkla det ytterligare så kan man hålla käften. Alltså om man ska förkorta kan man lika gärna vara tyst. :)
Nyfiken, hur är det med personnamn, måste man vara utvecklingstörd för att få använda smeknamn/förkortningar där med? :va
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top