Det var väll så tidigt som 1985 GSXR-750 kom och året efter kom GSXR-1100Dr.Bike skrev:GS (för oss äldre...) var ju Sukas försök till efterapning av Honda 750 Four som skapade HELA hästkraftshysterin med att vara den hoj som slog spiken i kistan för engelsmännen...![]()
Kawa 900 kom ju sen ut med dubbla överliggande kammar och hela 900cc!
Märkligt nog hade Honda somnat i sin törnrosasömn, mätta på framgångarna med 750:an som ju introducerades redan på Tokyomässan -69, och hade varit fixstjärna på hojhimlen sedan dess...
Kawa röck undan mattan och det blev ett bryskt uppvaknande för mr. Soichiro Honda.
Sedermera smög sig den lilla tillverkaren Suzuki in på scenen. Ett minimärke i jämförelse, som oblygt kopierade Kawa...
(ni som plockat med lite motorer vet att de hade exakt samma lösningar på allt). Strykpojken med de fula klena och ffa SMÅ maskinerna hade klivit in i finrummet!
Sukan var lite volvo. Det man inte hade i ingenjörskonst att dimensionera allt exakt, tog man igen genom att göra sakerna grövre.
Lite kommunisttänk alá sovjet...
Därför är och har alltid Sukorna haft stora marginaler, och varit trimmarens bästa vän efter det att Dragraceåkarna övergav först Honda i början av 80-talet och Kawa strax därefter...
GS var mycket riktigt den maskin som satte rull på Sukas framgångssaga, en 8-ventilare med DOHC och ibland tillnamnet G efter beteckningen, som då visade att här var en maskin försedd med kardan.
GS850G - en av de bästa tourers som gjorts?
Senare kom mycket riktigt ett X med i beteckningen, och 1980 föddes GSX1100
X:et stod för nymodigheten 4 ventiler per cylinder, och det stal man ju från Hondas CBX, som var först från så tidigt som -78! (jodå, honda visade sin ingenjörskonst då och då...men det var då, liksom nu, långt mellan gångerna...*suck*)
Såg man de 4 ventilerna uppifrån kunde man alltså tänka sig dem som ändblipparna i ett stiliserat X...(troligen nån drömtydare på reklamavdelningen...)
1100 begåvades med vad som kallades TSCC oxå, vilket uttytt betyder: Twin Swirl Combustion Chamber.
Det hela handlade om att skapa en kontrollerad virvelbildning i förbränningsrummet, allt för att effektivisera blandningen av förskgaser och därigenom oxå ge förutsättningar till en fullständigare förbränning = högre effekt.
GSX1100 földes sedan upp 81 och 82 med två varianter E & ES där E är naken och ES har halvkåpa. De i mitt tycke snyggaste GSX:erna genom tiderna. Höll sånär på att köpa en svart -82 i Salbohed när det begav sig... men jag vaknade upp!![]()
Slutligen kom så det som kom att bli alla platraketers VIKTIGASTE attribut:
R:et!
Utan R ingen sporthoj!
Men Suka var inte först här heller, utan kopierade friskt!
Honda hade redan sin VF1000R. Samt de legendariska klassikerna CB1100R !
Suka sög på karamellen tills den hysteriska bomben GSX750R släpptes 87 tror jag det var? Eller kanske några 86r smög sig ut? En hoj lika otrolig och häftig DÅ, som Honda 750 var på sin tid.
Ungefär som att lansera en rymdfärja typ...
Så: GS=DOHC X=4v R=viktig bokstav för vissa.KAN betyda "räser" kan oxå bara vara en bokstav...

Det kanske inte var en rymdfärja som kom 1985, men plastraketen var i alla fall född
