Varför säga Gixxer när det heter GSXR ?

hp skrev:
Husa (husaberg) måste väl också vara acceptabelt, liksom Kawa och Yamma?

Suka är accepterat tycker jag iaf. =)
 
X-up skrev:
Håller med om att ordet GIXXER utsöndrar tönt-varning, jag har ogillat det sedan första gången jag hörde uttrycket.



/X-up
:gnissla så du tycker att GIXXER är töntigt, läs min avatar så kanske du anar att jag INTE håller med dig :6surkart
 
Trallhusbjörn skrev:
Heter den Volkswagen Jetta eller J-1? :confused:

Det kanske har evolverat till Jetta med åren.... :tungan

He he he fan skulle ju haft en J-1 ala R-1 på bakluckan... annars hete den mest bil-jävlen eller bil-helvetet...

/Fredde (Fredrik)
 
Fan vad glad jag ar som har en hoj som føddes med et koolt namn N I N J A ! ! ! sen så sager aven jag gixxer, men ej retta der sager jag R1. Hondan kallar jag Blade..Italienska motorcyklar pratar jag inte om ej heller amerikanska..så det så :lol :lol :lol
 
Blade kan jag gå med på men gixxer, retta, rexxa (absolut värsta!), tiller, ducce m.m. låter fan inte bra.
 
GS (för oss äldre...) var ju Sukas försök till efterapning av Honda 750 Four som skapade HELA hästkraftshysterin med att vara den hoj som slog spiken i kistan för engelsmännen... :yoparty
Kawa 900 kom ju sen ut med dubbla överliggande kammar och hela 900cc!

Märkligt nog hade Honda somnat i sin törnrosasömn, mätta på framgångarna med 750:an som ju introducerades redan på Tokyomässan -69, och hade varit fixstjärna på hojhimlen sedan dess...
Kawa röck undan mattan och det blev ett bryskt uppvaknande för mr. Soichiro Honda.

Sedermera smög sig den lilla tillverkaren Suzuki in på scenen. Ett minimärke i jämförelse, som oblygt kopierade Kawa...
(ni som plockat med lite motorer vet att de hade exakt samma lösningar på allt). Strykpojken med de fula klena och ffa SMÅ maskinerna hade klivit in i finrummet!

Sukan var lite volvo. Det man inte hade i ingenjörskonst att dimensionera allt exakt, tog man igen genom att göra sakerna grövre.
Lite kommunisttänk alá sovjet...
Därför är och har alltid Sukorna haft stora marginaler, och varit trimmarens bästa vän efter det att Dragraceåkarna övergav först Honda i början av 80-talet och Kawa strax därefter...

GS var mycket riktigt den maskin som satte rull på Sukas framgångssaga, en 8-ventilare med DOHC och ibland tillnamnet G efter beteckningen, som då visade att här var en maskin försedd med kardan.
GS850G - en av de bästa tourers som gjorts?

Senare kom mycket riktigt ett X med i beteckningen, och 1980 föddes GSX1100
X:et stod för nymodigheten 4 ventiler per cylinder, och det stal man ju från Hondas CBX, som var först från så tidigt som -78! (jodå, honda visade sin ingenjörskonst då och då...men det var då, liksom nu, långt mellan gångerna...*suck*)

Såg man de 4 ventilerna uppifrån kunde man alltså tänka sig dem som ändblipparna i ett stiliserat X...(troligen nån drömtydare på reklamavdelningen... :hihi )
1100 begåvades med vad som kallades TSCC oxå, vilket uttytt betyder: Twin Swirl Combustion Chamber.
Det hela handlade om att skapa en kontrollerad virvelbildning i förbränningsrummet, allt för att effektivisera blandningen av förskgaser och därigenom oxå ge förutsättningar till en fullständigare förbränning = högre effekt.

GSX1100 földes sedan upp 81 och 82 med två varianter E & ES där E är naken och ES har halvkåpa. De i mitt tycke snyggaste GSX:erna genom tiderna. Höll sånär på att köpa en svart -82 i Salbohed när det begav sig... men jag vaknade upp! :tummenupp

Slutligen kom så det som kom att bli alla platraketers VIKTIGASTE attribut:

R:et!

Utan R ingen sporthoj!
Men Suka var inte först här heller, utan kopierade friskt!
Honda hade redan sin VF1000R. Samt de legendariska klassikerna CB1100R !

Suka sög på karamellen tills den hysteriska bomben GSX750R släpptes 87 tror jag det var? Eller kanske några 86:or smög sig ut? En hoj lika otrolig och häftig DÅ, som Honda 750 var på sin tid.
Ungefär som att lansera en rymdfärja typ...

Så: GS=DOHC X=4v R=viktig bokstav för vissa. :hihi KAN betyda "räser" kan oxå bara vara en bokstav...
 
Last edited:
Slutligen kom så det som kom att bli alla platraketers VIKTIGASTE attribut:
R:et!
Utan R ingen sporthoj!
Så: GS=DOHC X=4v R=viktig bokstav för vissa. :hihi KAN betyda "räser" kan oxå bara vara en bokstav...

Men vad betyder då ett F? ex GSX750F... betyder det flickcykel eller?? :tungan :hihi
 
Dr.Bike: Tack så mycket för en mycket intressant och underhållande historielektion! :Bugar Skriv en sån varje vecka som en följetong här på Sporthoj.com :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top