Varför röstar man på de rödgröna?

Kontentan av det hela är att det snackas hela tiden om den "personliga friheten". Du ska få välja skola, sjukvård, tandläkare, apotekare you name it. Men hur viktigt tycker verkligen det svenska folket det är att få göra dessa val?

Ta som i min hemkommun. Där gjorde bara 1/5 ett aktivt vårdval. Resten verkade nöjda som det var. Jag antar att det kostar pengar att genomföra alla dessa reformer (rätta mig om jag har fel) men är de befogade om bara 1/5 av befolkningen utnyttjar dem?

Jag har alltid gått till statsapoteket för att köpa medicin och det har alltid fungerat utmärkt,
så jag fattar inte på vilket sätt något skulle ha blivit bättre för mig.

(Fast nu har ju en stor del av statsapoteket nya ägare som jag inte har en aning om ifall jag kan kan lita på.
Jag upplever det som en försämring.)

Men det handlar väl inte bara om dig? Hur är det med solidariteten?

För pensionären i Rimbo är det ju bra mycket enklare och billigare att gå till konsum och köpa alvedon än att behöva åka 4 mil in till Åkersberga för att göra det.

Förövrigt så måste en apotekare fortfarande ha samma utbildning.

Inget som ändrat alltså förutom att underlätta för alla.

Kontentan av det hela är att det snackas hela tiden om den "personliga friheten". Du ska få välja skola, sjukvård, tandläkare, apotekare you name it. Men hur viktigt tycker verkligen det svenska folket det är att få göra dessa val?

Ta som i min hemkommun. Där gjorde bara 1/5 ett aktivt vårdval. Resten verkade nöjda som det var. Jag antar att det kostar pengar att genomföra alla dessa reformer (rätta mig om jag har fel) men är de befogade om bara 1/5 av befolkningen utnyttjar dem?

Klart det kostar pengar. Men i långa loppet så sparas det ju en hel del pengar då privata bolag äger tex ett apotek eller sjukhus istället för staten. Det är ju ingen direkt nyhet att allt som är statligt eller komunalt är ytterst oeffektivt.

Last edited:
Jag tror att folk röstar rödgrönt mest för att de vill att alla ska kunna få vård ifall de blir sjuka, att alla ska klara sig om de blir av med jobbet, och så vidare. Allt som de rödgröna "står för". Hur duktiga de är på att ordna det lägger jag mig inte i. Jag tror verkligen att det är en försvinnande liten del som bara röstar för att de är lata bidragstagare.

Själv hoppas jag numera på att de rödgröna vinner. Jag tycker det är exakt samma jävla skit vilket som men jag tycker alliansen har gjort bort sig så fruktansvärt när det gäller de frågor som jag är intresserad av.

Själv kommer jag i alla fall att rösta på piratpartiet. :tummenupp

Kommer inte att orka läsa hela tråden, men jag ser ett enda skäl till att rösta på de rödgröna: Alliansen.

Det krävs verkligen en enastående nivå av oduglighet för att inte vara det självklara valet när alternativet är alliansen. Det är fascinerande att de rödgröna ändå har lyckats med det konststycket...

Jag tror att folk röstar rödgrönt mest för att de vill att alla ska kunna få vård ifall de blir sjuka, att alla ska klara sig om de blir av med jobbet, och så vidare. Allt som de rödgröna "står för". Hur duktiga de är på att ordna det lägger jag mig inte i. Jag tror verkligen att det är en försvinnande liten del som bara röstar för att de är lata bidragstagare.

Själv hoppas jag numera på att de rödgröna vinner. Jag tycker det är exakt samma jävla skit vilket som men jag tycker alliansen har gjort bort sig så fruktansvärt när det gäller de frågor som jag är intresserad av.

Själv kommer jag i alla fall att rösta på piratpartiet. :tummenupp

Vilka frågor då, om man får fråga?

Kommer inte att orka läsa hela tråden, men jag ser ett enda skäl till att rösta på de rödgröna: Alliansen.

Det krävs verkligen en enastående nivå av oduglighet för att inte vara det självklara valet när alternativet är alliansen. Det är fascinerande att de rödgröna ändå har lyckats med det konststycket...

Du har inte lust att precisera dig?

Last edited:
Vilka frågor då, om man får fråga?
Den mest uppenbara är väl ipredlagen. En lag som ger vinstdrivna företag tillåtelse att vara privatpoliser och dessutom ge dom mer spelrum än våra riktiga poliser. Dessutom har privatpersoner sämre rättsligt skydd när det är privata stämningar.

Såna saker. Aktuellt just i veckan är ju en justitieminister som vill outa människor som är misstänkta för sexköp. Det är ju så dumt att man blir sugen på att genast dra på sig en Guy Fawkes mask och spränga rosenbad i luften.

Som jag antar att du är väl medveten om har du skrivit mer i denna sak än du nu antyder. Begrundar du även detta är jag övertygad om att du förstår min tankegång lite bättre.:)

Vad?

Nej

Politiker kan väl orsaka kriser? Jag sade bara att den finanskris som är nu kan man inte klandra alliansen för. Inte sossarna heller för den delen även om jag är övertygad om att läget för sverige skulle varit sämre om det var de som regerat sista 3½ åren. Det anses ju att återhämtningen som nu ses i storstäderna är av "ett sätt som vi aldrig sett tidigare". Det borde ju betyda att något fungerar bättre än tidigare.
.

Alltså:

• Sossarna kan påverka den ekonomiska utvecklingen.
  • Aliansen kan inte påverka den ekonomiska utvecklingen.

Last edited:
Den mest uppenbara är väl ipredlagen. En lag som ger vinstdrivna företag tillåtelse att vara privatpoliser och dessutom ge dom mer spelrum än våra riktiga poliser. Dessutom har privatpersoner sämre rättsligt skydd när det är privata stämningar.

Såna saker. Aktuellt just i veckan är ju en justitieminister som vill outa människor som är misstänkta för sexköp. Det är ju så dumt att man blir sugen på att genast dra på sig en Guy Fawkes mask och spränga rosenbad i luften.

Ja ipred är ett elände. Och att moderaterna vill ha kvar den gillas inte.

Men om man ser tillbaka på vad som hände så var det ju faktiskt bodström som drog igång det hela även om Sossarna nu använder det som valfläsk att vilja ta bort den. Om de också gör det återstår dock att se. Jag är skeptisk.

Ang. Ask så har hon inte alla hästar hemma. Men sämre än Bodström blir svårt för vem som helst att bli.

Vad?

Alltså:

• Sossarna kan påverka den ekonomiska utvecklingen.
  • Aliansen kan inte påverka den ekonomiska utvecklingen.

Har du problem att läsa innantill?

Jag skall försöka skriva så att det inte går att misstolka.

Självklart så kan regeringen, oavsett färgskala, påverka den ekonomiska utvecklingen till både det bättre och sämre.

Men den globala finanskris vi är i just nu har varesig den nyvarande eller gamla regeringen någon del i.

Last edited:
Men det handlar väl inte bara om dig? Hur är det med solidariteten?

Jotack.

För pensionären i Rimbo är det ju bra mycket enklare och billigare att gå till konsum och köpa alvedon än att behöva åka 4 mil in till Åkersberga för att göra det.

Ja det är det.

Var köper man Pargitan i Rimbo?

Förövrigt så måste en apotekare fortfarande ha samma utbildning.

Inget som ändrat alltså förutom att underlätta för alla.

Hur vet jag att det är en apotekare jag pratar med när jag köper medicin?

Då får jag tyvärr konstatera att dina förståndsgåvor ter sig så klena, att det ej förefaller meningsfullt att fortsätta diskussionen.:(

Låt säga att det nu bara är en minoritet av befolkningen som gillar att få välja (bestämma) själva. Varför skall de då inte få göra det? Måste socialdemokraterna förneka människor som vill ta ansvar för sina liv själva, chansen att få göra detta. Vill man inte välja vårdcentral kan man ju skita i det, men det bör ju inte hindra de som vill välja från att få möjligheten. Vill man gå till Apoteket, fine, men det innebär väl inte att den som tycker det är enklare och bättre, kan få handla sin Panodil på ICA?

Last edited:
Har du problem att läsa innantill?

Det jag har problem med är att förstå vad det faktum att möjligheten för mig att
köpa Panodil 21.55 på ICA inte är ett tillräckligt stort incitament för mig för att
rösta på ett speciellt parti har att göra med vilka politiska partier som kan påverka
den ekonomiska utvecklingen.

Men den globala finanskris vi är i just nu har varesig den nyvarande eller gamla regeringen någon del i.

Jo.

Då får jag tyvärr konstatera att dina förståndsgåvor ter sig så klena, att det ej förefaller meningsfullt att fortsätta diskussionen.:(

Så passligt!

Last edited:
Det jag har problem med är att förstå vad det faktum att möjligheten för mig att
köpa Panodil 21.55 på ICA inte är ett tillräckligt stort incitament för mig för att
rösta på ett speciellt parti har att göra med vilka politiska partier som kan påverka
den ekonomiska utvecklingen.

Jo.

Så passligt!

Det kan man kanske tycka, om man är av den ullen. Ditt svar till Biturbo här ovan, visar dock att du inte är intresserad av någon vettig diskussion. Ungefär på samma sätt alltså, som det svar till mig, vilket jag kommentarade.

Låt säga att det nu bara är en minoritet av befolkningen som gillar att få välja (bestämma) själva. Varför skall de då inte få göra det? Måste socialdemokraterna förneka människor som vill ta ansvar för sina liv själva, chansen att få göra detta.

Är det ekonomiskt försvarbart att genomföra kostnadsfulla förändringar som enbart gynnar en minoritet?

Är det ekonomiskt försvarbart att genomföra kostnadsfulla förändringar som enbart gynnar en minoritet?

Inte för att jag vet med säkerhet, men jag har svårt att tro att valfrihet för medborgarna sett över tid skulle kosta mer pengar. Om jag har valet att köpa mig en privat ortopedkonsultation t ex, så betalar jag ju den själv, alternativt genom försäkring. Det drabbar knappast skattebetalarna. Och just privata ortopedkonsultationer är ju, som du måhända vet, en nagel i ögat på socialdemokratin.

Om en förändring som ger valfrihet tillfälligt kostar, så kanske det är något man får acceptera. Det är ju faktiskt statens regleringsiver som i så fall lett fram till den kostnaden. Utan reglering, inga återställningskostnader.

Det skulle inte förvåna mig om de rödgröna om de suttit vid makten hade gjort om misstagen man gjorde när man försökte rädda kvar varvsindustrin på -70 talet.

Tycker nog att Alliansen skött den här krisen rätt bra så här långt. Därmed inte sagt att det inte finns uttalanden och händelser som inte bör kritiseras ifrågasättas och prövas.

Finanskrisen är långt ifrån över. Ser hellre att Anders Borg fortsätter som finansminister än att Östros eller Ohly tar hans plats i en rödgrön konstellation.

I grund och botten tycker jag inte det är moraliskt försvarbart att tjäna pengar på folks ohälsa. Allt måste inte styras av pengar. Det är en av de största anledningarna.

Håller med tillfullo!!!

Alla har inte samma förutsättningar.

Jag förstår inte?

Vem är det som tjänar pengar på folks ohälsa? Ja, att läkarna tjänar sin lön förstår jag men annars?

Jag tror att det är i huvudsak två saker som gör att många tycker att pengatjänande
och hälso/sjukvård inte går så bra ihop.

1.
Vi är vana vid att varor och tjänster som kommersiella/marknadsdrivna/lönsamhetsinriktade
företag prodecerar är precis så usla så att andelen kunder som blir förbannade och
börjar bråka blir precis lagom stor.
Ungefär: "Ett besök hos Sverker varje år är optimalt. (Folk ser inte alla programmen.)
Två besök gör att försäjningen börjar minska. Inget besök är ett tecken på att vi kan
sänka kostnaderna genom att dra ner på kvaliteten.
"
Det kan vi möjligen stå ut med när vi köper stekpannor och diskmedel, men så vill
vi inte att det ska gå till när vi behöver hälso/sjukvård.

2.
Somliga tycker att alla ska ha rätt till samma vård oavset hur mycket pengar man
har.
De kanske inte tycker:
"Nu har jag varit jeteducktig och lyckats roffa åt mig en massa pengar.
Nu tycker jag att jag inte att jag ska behöva stå ut med att den DÄR doktorn ska
peta på min hemorojder med sina händer som han har tagit i de där äckliga
människorna jag såg i väntrummet sist med. Knarkare, uteliggare, invandrare och
gud vet vilka andra sorters låginkomsttagare.
Jag vill gå till en doktor som bara har tagit i ducktiga och bra människor!
"

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...