Varför röstar man på de rödgröna?

Äh, jag tycker det är så svårt att veta vad de olika blocken står för idag.
Man får ju se tillbaka lite historiskt för att få en hint om ungefär åt vilket håll tankar och funderingar drar hos de olika blocken.
Man får rösta utifrån det tror jag. Bestämma vilken inriktning man vill ha och rösta utifrån det.

Rösta rött tänka blått äta grönt och jobba svart.
Eller hur det nu var.

Ser man 25+ år tillbaka i tiden så skulle jag också rösta rött. Ingen tvekan. Men det är länge sedan arbetarklassen var förtryckta på det sättet.

Har förespråkarna för de rödgröna fått tunghäfta?

Det är oftast detta jag möter när jag försöker ta reda på hur "de" tänker.

Det verkar som om man röstar rött "för attt det ska vara så"

Last edited:
Min korta och simpla tanke kring det hela är att Sverige inte har råd att rösta på de rödgröna. Men skulle inte förvåna mig om mindre smarta/insatta människor får finanskrisen m.m. till Alliansens fel och därmed slänger en röst på sahlin :(

Min korta och simpla tanke kring det hela är att Sverige inte har råd att rösta på de rödgröna.

Är av precis samma åsikt. Ska vi ha någon som helst chans att åter bli ett välmående land så måste bara alliansen vinna så de kan fortsätta att rensa upp i rötan.

Hur mycket kostar det att rösta på de olika partierna?

Tja, det beror ju på vad som är värdefullt för dig.
Frihet, självbestämmanderätt över ditt eget liv, ett välmående Sverige om man röstar blått.

Överförmyndarsamhälle, åtskilligt förlorade arbetsplatser, lägre köpkraft om man röstar rött.

Vill du konkret räkna på vad det kostar dig om de röda vinner så kan du ju surfa in på http://jobbskatteavdrag.se. Om inte, så jag har redan gjort beräkningen för dig. Vid en lön på 23000kr före skatt så kommer en röd seger kosta dig 1703kr i månaden. :gnissla

De flesta som röstar rödgrönt verkar rösta på det parti som för tillfället ger dem mest pengar, helt enkelt. Sjukt egoistiskt. Personligen förstår jag det inte alls. Man har sin livsåskådning och röstar därefter. Alliansen har inte gjort att jag får mer pengar men det spelar ingen roll. Det hela är en samhällsfråga.

Rödgröna väljare är för det mesta 1. Lata, 2. Avundsjuka, 3. Egoistiska

Sen finns det väl visserligen vissa gamla stollar som kör omkring i sin gamla 740 och helt ärligt tror på den såssialistiska folkhemsdrömmen och de har jag definitivt lättare att acceptera.

Tja, det beror ju på vad som är värdefullt för dig.
Frihet, självbestämmanderätt över ditt eget liv, ett välmående Sverige om man röstar blått.

Överförmyndarsamhälle, åtskilligt förlorade arbetsplatser, lägre köpkraft om man röstar rött.

Vill du konkret räkna på vad det kostar dig om de röda vinner så kan du ju surfa in på http://jobbskatteavdrag.se. Om inte, så jag har redan gjort beräkningen för dig. Vid en lön på 23000kr före skatt så kommer en röd seger kosta dig 1703kr i månaden. :gnissla

Hur kommer det sig att jag inte har märkt av någon positiv utveckling av min frihet
eller mitt självbestämmanderätt över mitt eget liv de senaste fyra åren.

Är Sverige verkligen mer välmånde nu än för fyra år sedan?
Jag tycker inte att det verkar så.

Det blev faktiskt en bra bit mer än 1703kr när jag fyllde i min lön.
Varför ska vi höginkomsttagare ha de där pengarna?
Jag har inte tid att göra av med dem.
Är det inte bättre att någon låginkomsttagare som har möjlighet att köpa något
han/hon behöver får pengarna?
Det skulle hjälpa till att sätta fart på den stagnerade ekonomin.

De flesta som röstar rödgrönt verkar rösta på det parti som för tillfället ger dem mest pengar, helt enkelt. Sjukt egoistiskt. Personligen förstår jag det inte alls. Man har sin livsåskådning och röstar därefter. Alliansen har inte gjort att jag får mer pengar men det spelar ingen roll. Det hela är en samhällsfråga.

Sen finns det väl visserligen vissa gamla stollar som kör omkring i sin gamla 740 och helt ärligt tror på den såssialistiska folkhemsdrömmen och de har jag definitivt lättare att acceptera.

Nu måste jag kolla så att jag har fattat rätt.
  • De blå ger folk mest pengar.
  • Folk röstar rödgrönt för att de rödgröna ger mest pengar.

OK jag fattade inte riktigt hur det där gick ihop, men det är väl jag som är korkad.

Hur kommer det sig att jag inte har märkt av någon positiv utveckling av min frihet
eller mitt självbestämmanderätt över mitt eget liv de senaste fyra åren.

ja, idag kan du tex köpa huvudvärkstabletter på Konsum. Du kan själv välja var du vill få vård. statligt eller privat. Lång eller kort kö.
Du har mer pengar på fickan, vilket gör att du kan göra fler val själv istället för att staten ska göra dem åt dig. Lite mer frihet här och där..

Vi har fler i arbete idag efter en av de värsta kriser vi skådat än vad vi hade under högkonjunktur 2006. Mer skatteinkomster till staten vilket gör att vi producera bättre välfärd. Gemene man har säkert inte märkt detta ännu för fyra år är kort tid, men det kommer. Det tar tid att styra om skutan efter årtionden av dålig styrning.

Ja, det fick jag med. betydligt mer. Du kan ha dem till att sätta folk i arbete. Spendera på tjänster eller investera i intressanta bolag. Genom ökad köpkraft skapas det fler jobb. Det tar inte så lång tid att göra detta och det är inte svårt. Men du är kanske bara lat?

En låginkomsttagare lägger sina pengar på att köpa nödvändigheterna. Du och jag lägger pengarna på att skapa jobb som därmed medför att andra kan köpa sina nödvändigheter istället för att tigga från staten. kan det bli bättre?

Det beror väl på vad man menar med välmående. Men nej. Sverige mår sämre nu än för fyra år sedan. Men krisen kan vi väl knappast klandra alliansen för?

Frågan är väl snarare hur det hade sett ut efter en rödgrön regering som vill ge alla allt och som har satt i system att sjukpensionera 140 personer om dagen under drygt tio års tid istället för att se till att det skapas nya arbeten.

Alla har fått mer i plånboken. Det är ju knappast ditt fel att du tjänar mer än blendrökande Anki i skatteverkets reception. Men om du tjänar så bra och inte kan göra av med / vill behålla pengarna kan du ju alltid ge bort ditt jobbskatteavdrag till någon låginkomsttagare varje månad.

Låt mig gissa att, trots önskan om mer solidaritet, du inte gjort det?

OK jag fattade inte riktigt hur det där gick ihop, men det är väl jag som är korkad.

Va!? Vad pratar du om?

Jag säger att jag har ingen skillnad i min ekonomi pga borgarna(det är mer komplicerat än så) men ändå skulle det aldrig falla mig in att rösta på andra blocket även om de tex vill höja barnbidraget 100kr.

Förövrigt, apropå dina två punkter, är det en väldigt stor skillnad på att ge pengar till vem som helst och att låta folk behålla lite mer av sina E.G.N.A pengar. Med andra ord är ditt påstående helt riktigt. Det där du hävdar att det är du som är korkad alltså.

ja, idag kan du tex köpa huvudvärkstabletter på Konsum. Du kan själv välja var du vill få vård. statligt eller privat. Lång eller kort kö.
Du har mer pengar på fickan, vilket gör att du kan göra fler val själv istället för att staten ska göra dem åt dig. Lite mer frihet här och där..

Vi har fler i arbete idag efter en av de värsta kriser vi skådat än vad vi hade under högkonjunktur 2006. Mer skatteinkomster till staten vilket gör att vi producera bättre välfärd. Gemene man har säkert inte märkt detta ännu för fyra år är kort tid, men det kommer. Det tar tid att styra om skutan efter årtionden av dålig styrning.

Ja, det fick jag med. betydligt mer. Du kan ha dem till att sätta folk i arbete. Spendera på tjänster eller investera i intressanta bolag. Genom ökad köpkraft skapas det fler jobb. Det tar inte så lång tid att göra detta och det är inte svårt. Men du är kanske bara lat?

En låginkomsttagare lägger sina pengar på att köpa nödvändigheterna. Du och jag lägger pengarna på att skapa jobb som därmed medför att andra kan köpa sina nödvändigheter istället för att tigga från staten. kan det bli bättre?

Så nu kan jag alltså köpa medicin av en inkompetent sossebutiksarbetare istf
av en apoteksutbildad statlig borgarbutiksarbetare. Hur mycket bättre är det?

Var har du fått den där uppgiften om antal i arbete ifrån?

Vad är det för tjänster jag ska köpa?
Jag ska alltså skapa arbetstillfällen genom att köpa sånt som jag inte behöver?
Och gör jag inte det så är jag lat?

Det är alltså så här:
  • En låginkomsttagare skapar inga arbetstilfällen genom att köpa något han/hon behöver.
  • En höginkomsttagare skapar arbetstilfällen genom att köpa något han/hon inte behöver.

Det beror väl på vad man menar med välmående. Men nej. Sverige mår sämre nu än för fyra år sedan. Men krisen kan vi väl knappast klandra alliansen för?

Frågan är väl snarare hur det hade sett ut efter en rödgrön regering som vill ge alla allt och som har satt i system att sjukpensionera 140 personer om dagen under drygt tio års tid istället för att se till att det skapas nya arbeten.

Alla har fått mer i plånboken. Det är ju knappast ditt fel att du tjänar mer än blendrökande Anki i skatteverkets reception. Men om du tjänar så bra och inte kan göra av med / vill behålla pengarna kan du ju alltid ge bort ditt jobbskatteavdrag till någon låginkomsttagare varje månad.

Låt mig gissa att, trots önskan om mer solidaritet, du inte gjort det?

Hur kommer det sig att politiker är de enda som inte kan orsaka kriser?

På vilket sätt är allmosor bättre än rättvisa löner?

Last edited:
Så nu kan jag alltså köpa medicin av en inkompetent sossebutiksarbetare istf
av en apoteksutbildad statlig borgarbutiksarbetare. Hur mycket bättre är det?

Det är väl ingen som håller en pistol mot ditt huvud och tvingar dig att handla från den "inkompetente sossebutiksarbetaren"? Om du tycker att det är svårt att själv plocka nässpray från hyllan är det väl bara gå till Apoteket och fråga den "apoteksutbildade statliga borgarbutiksarbetaren"? Eller är du så dum att du frågar kärringen i kassan på ICA vad hon rekommenderar utifrån dina symptom?

:rolleyes:

Det är väl ingen som håller en pistol mot ditt huvud och tvingar dig att handla från den "inkompetente sossebutiksarbetaren"? Om du tycker att det är svårt att själv plocka nässpray från hyllan är det väl bara gå till Apoteket och fråga den "apoteksutbildade statliga borgarbutiksarbetaren"? Eller är du så dum att du frågar kärringen i kassan på ICA vad hon rekommenderar utifrån dina symptom?

:rolleyes:

Jag har alltid gått till statsapoteket för att köpa medicin och det har alltid fungerat utmärkt,
så jag fattar inte på vilket sätt något skulle ha blivit bättre för mig.

(Fast nu har ju en stor del av statsapoteket nya ägare som jag inte har en aning om ifall jag kan kan lita på.
Jag upplever det som en försämring.)

Last edited:

Va!? Vad pratar du om?

Jo jag pratar om:

De flesta som röstar rödgrönt verkar rösta på det parti som för tillfället ger dem mest pengar, helt enkelt.

samt 4. De har missförstått fullständigt vad rättvisa innebär.

Jag har alltid gått till statsapoteket för att köpa medicin och det har alltid fungerat utmärkt,
så jag fattar inte på vilket sätt något skulle ha blivit bättre för mig.

Till och med du borde väl kunna erkänna att det är en fördel att kunna handla ett paket Panodil på ICA kl. 21.55, istället för att behöva åka till det enda jouröppna apoteket, som ofta ligger ett par mil bort. Gynnar inte minst miljön som du annars vurmar för, om jag minns rätt.

samt 4. De har missförstått fullständigt vad rättvisa innebär.

Till och med du borde väl kunna erkänna att det är en fördel att kunna handla ett paket Panodil på ICA kl. 21.55, istället för att behöva åka till det enda jouröppna apoteket, som ofta ligger ett par mil bort. Gynnar inte minst miljön som du annars vurmar för, om jag minns rätt.

Jag brukar inte behöva köpa Panodil 21.55.

Nä, men det finns de som behöver det. Varför göra livet onödigt svårt för dem? Du brukar ju visa empati med dina medmänniskor, så just i ditt fall blir det än mer obegripligt om du, vilket du nu gör, som skäl mot Panodilförsäljning på ICA, anger att du inte har behov av det. Verkar lite egotrippat i min värld.

Nä, men det finns de som behöver det. Varför göra livet onödigt svårt för dem? Du brukar ju visa empati med dina medmänniskor, så just i ditt fall blir det än mer obegripligt om du, vilket du nu gör, som skäl mot Panodilförsäljning på ICA, anger att du inte har behov av det. Verkar lite egotrippat i min värld.

Så om jag skriver:

Betyder det alltså:

• Jag vill göra livet svårt för andra människor.
  • Jag tycker inte att andra människor ska få köpa Panodil när de behöver det.
  • Jag tycker inte att ICA ska få sälja Panodil.

Så om jag skriver:

Betyder det alltså:

• Jag vill göra livet svårt för andra människor.
  • Jag tycker inte att andra människor ska få köpa Panodil när de behöver det.
  • Jag tycker inte att ICA ska få sälja Panodil.

Som jag antar att du är väl medveten om har du skrivit mer i denna sak än du nu antyder. Begrundar du även detta är jag övertygad om att du förstår min tankegång lite bättre.:)

Hur kommer det sig att politiker är de enda som inte kan orsaka kriser?

Politiker kan väl orsaka kriser? Jag sade bara att den finanskris som är nu kan man inte klandra alliansen för. Inte sossarna heller för den delen även om jag är övertygad om att läget för sverige skulle varit sämre om det var de som regerat sista 3½ åren. Det anses ju att återhämtningen som nu ses i storstäderna är av "ett sätt som vi aldrig sett tidigare". Det borde ju betyda att något fungerar bättre än tidigare.

Det är ju precis det som håller på hända nu. Bort med bidrag och allmososor och låt folk få behålla mer av sin lön.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman