Varför klaga?

blom skrev:
alla som undrar saker men inte kan stava bör hålla sig borta från skrivandet? och det är ju j....t korkat att skriva inlägg då så man kanske kan lära sig stavning mm :va

själv stavade jag bedrövligt när SH startade nu stavar jag bara skittkasst men det är ialf en förbättring..

Jag kanske är ovanligt omtänksam men jag kan inte sjunga och för att bespara andra människors lidande så sjunger jag bara när ingen annan kan höra mig.

Hej igen.
Nu känns det som om den här tråden börjar att spåra ur. :(

Magnus-Sthlm skrev:
De som har dyslexi får väl skriva det. De som har dåligt betyg i svenska, får säga det oxå.
Det kanske vore bättre om du bara medgav att det inte var direkt genomtänkt istället för att fortsätta försvara det.

Jag hade etta i bild.... så jag ritar sällan :D

Nu kan vi väl lägga ner denna tråd?

Vi (Alla på SH) kommer ändå ha olika åsikter till slut iaf.

Det är ungefär som 2-takt vs 4-takt

//Anders

Jag stör mig bara på två saker.
1: Folk som skriver ett utropstecken när det borde vara ett frågetecken i rubriken, ex: "Feta dojor!"

2: Brutala särskrivningar.
Försöker hejda mig från att kommentera, men det går inte alltid.

stava eller sjunga eller tom köra hoj.. två av sakerna tycker jag själv att jag kan rätt så bra.. men inte ber jag folk som inte kan köra sin sporthoj som den skall köras att hålla sig hemma för det och inte visa sig på vägarna..

hjälp dom som behöver hjälp på ett snällt sätt så vinner alla på det och personen/personerna känner sig inte kränkta utan tar förmodligen lärdom av det :)

freddexwing skrev:
Precis som när jag igår snackade med en skåning och fick fråga tre gånger vad han menade innan jag hörde vad han sa, inte börjar man väl efter första missen gnälla över "hur fan pratar du, "bourjer king" va fan är det"?

//Fredde

Jag stavar som en kråka men det där var kul skrivet :D

björn

Magnus-Sthlm skrev:
Och hur tycker du att jag gör det? Att enskilda medlemmar går ut och berättar att dom har dyslexi är deras eget val och ingen annans. Det är otroligt modigt gjort och mycket mer än vad man kan begära att man ska behöva göra för att folk ska ha förståelse för dålig stavning.

Hur du än vrider och vänder på det här så kommer du aldrig från att det var ett otroligt osmakligt och på gränsen till fascistiskt förslag. Tänk på vad du faktiskt föreslog, vi "märker" alla dom som har läs- och skrivsvårigheter så att vi andra inte ska behöva bli irriterade och arga över dålig svenska. Herregud, det är så vansinnigt att jag knappt tror att det är sant.

slappna av lite, tänk såhär: Om Jag kommer från honduras och har lite gramatiska luckor kommer Jag garanterat få det påpekat. Om Jag då säger att: sorry, Jag är från honduras och har lite svårt att få det 100% rätt alltid så tror Jag folk tycker det är helt ok.
Det handlar väl knappast om fachism eller registreing? Jag har själv alltid varit på gränsen när det gäller stavning, Jag får hjärnsläpp ibland på enkla ord. Mig rör det inte i ryggen att få en upplysning.

sen kan man ju just upplysa också och inte tillrättavisa... samma sak kanske men lite mer ödmjukt, vad vet Jag?...

yonsson skrev:
Jag stör mig bara på två saker.
1: Folk som skriver ett utropstecken när det borde vara ett frågetecken i rubriken, ex: "Feta dojor!"

Dom kanske tycker att dojorna är just feta.... då är det bra med utropstecken.

Jag stör mig på folk som skriver pungter efter varannat ord......... sjukt jobbigt :rolleyes:

NoLimit skrev:
"På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan."
Du hann före.
Det är i 95 % av fallen ren lathet som gör att man inte tillägnar sig en adekvat inhemsk vokabulär! :)

Magnus-Sthlm skrev:
Det är absolut inte personligt eftersom jag inte har något personligt mot dig. Har aldrig träffat dig och känner dig inte utan det som jag svarar på är endast det du skriver på forumet.

Hur ska man tolka det annars då när du skriver att folk får skriva att dom har dyslexi eller inlärningssvårigheter för att folk ska uppfatta dom bättre?
Att folk tar seriöst på hur de uppfattas av andra. De som har dyslexi får väl skriva det. De som har dåligt betyg i svenska, får säga det oxå.
Det kanske vore bättre om du bara medgav att det inte var direkt genomtänkt istället för att fortsätta försvara det.
Det blir personligt när du försöker dumförklara mig inför alla som läser tråden, på grund av något vad jag anser är en egen negativ vinkling av vad jag skrev.

Huvudklämmen var egentligen: "Att folk tar seriöst på hur de uppfattas av andra".

Det övriga skrev jag inte som en LAG, utan skrev "väl" att om någon behöver det så får de "väl" berätta att de har stavningsproblem. Visserligen kan jag hålla med om att jag kan förklarat det bättre.

Solan skrev:
Jag kanske är ovanligt omtänksam men jag kan inte sjunga och för att bespara andra människors lidande så sjunger jag bara när ingen annan kan höra mig.

Men om vi nu säger att vi har en duktig motortrimmare här på forumet. Han sket i plugget för att han tyckte moppen var roligare är det då inte dumt att påpeka hans brister i svenska så att han slutar skriva? Detta har hänt, jag känner folk som inte skriver här just för att folk inte kan förbise deras usla svenska. Man klankar ner istället för att hjälpa. Detta är ett hcp somliga skäms över. Själv så skriver jag som en potta men bryr mig nämnvärt när jag blir tillrättavisad.

björn

björn.e skrev:
Men om vi nu säger att vi har en duktig motortrimmare här på forumet. Han sket i plugget för att han tyckte moppen var roligare är det då inte dumt att påpeka hans brister i svenska så att han slutar skriva? Detta har hänt, jag känner folk som inte skriver här just för att folk inte kan förbise deras usla svenska. Man klankar ner istället för att hjälpa. Detta är ett hcp somliga skäms över. Själv så skriver jag som en potta men bryr mig nämnvärt när jag blir tillrättavisad.

björn
Jag kan då inte komma ihåg en enda seriös tråd i t.ex. mekforumet där detta någonsin varit ett problem. Jag kan ha fel, hitta gärna en tråd och nej RF_Racing's trådar anses inte som seriösa :)

björn.e skrev:

björn
Oerhört korrekt! Det där är anledningen till att jag försöker tona ner att alla ska kommentera på att andra stavar dåligt.

Folk borde kanske ta språkkurserna via PM istället. Fast det får ändå samma effekt, att vissa oerhört kunniga personer som kanske inte stavar rätt, inte Vågar skriva längre. Det är inte bra alls.

Swedie skrev:
Det blir personligt när du försöker dumförklara mig inför alla som läser tråden, på grund av något vad jag anser är en egen negativ vinkling av vad jag skrev.

Huvudklämmen var egentligen: "Att folk tar seriöst på hur de uppfattas av andra".

Det övriga skrev jag inte som en LAG, utan skrev "väl" att om någon behöver det så får de "väl" berätta att de har stavningsproblem. Visserligen kan jag hålla med om att jag kan förklarat det bättre.

Du har PM.

Personligen kan jag leva med stavfel, händer väl att man själv stavar fel på ett ord eller två, inget att bli upprörd över. Inte heller om man inte använder kommatecken på rätt plats. Dock tycker jag att det kan bli jobbigt att läsa en text helt utan punkter. Ibland är det inte självklart att veta var meningarna slutar...

Dock ändå, petitesser... Finns ju faktiskt de med skrivsvårigheter som inte rår för sina stavfel

HanneZ skrev:
Jag kan då inte komma ihåg en enda seriös tråd i t.ex. mekforumet där detta någonsin varit ett problem. Jag kan ha fel, hitta gärna en tråd och nej RF_Racing's trådar anses inte som seriösa :)

Exempel Helge exempel... :) Frågorna kan väll lika gärna röra åktekniska frågor, jag brukar inte hänga ut andra än mina kollegor i RR världen. Min poäng är bara att man kan ta det lite lugnt när man ska påpeka stavfel, för vi vill väll att alla som vill ska komma till tals eller?

björn

Back