Varför klaga?

nilzz skrev:
Från min sida sett så är det inte lätt att stava, jag hade dyslexi när jag var liten så jag vet hur jävligt det kan vara att stava och skriva rätt. Jag kunde inte se text utan försökte se bilder i texten, vet att det låter konstigt för dom som inte haft det problemet. Men med mycket träning och läsning så släppte det i gymnasie ålder. Fast jag vet inte riktigt hur grammatiken funkar än idag utan jag kommer ihåg hur orden ser ut. Att det funkar för mig är mycket tack vare sms och rättstavningsprogram i datorer. Så att man kan komma ihåg hur orden ser ut. Konstigt va!

Så därför gnäller inte jag på någon som skriver som en kratta, jag vet hur jävligt det kan vara.

Hej hopp!

Bra skrivet. Du kanske skulle PM:a det till Solan och övriga språkpoliser.

Magnus-Sthlm skrev:
Hitta ett enda inlägg på sh där någon medvetet hackat på en dyslektiker! Se så, sätt igång och sök nu!

HAER skrev:
Hej alla glada!

När man surfar runt här i alla dessa forum så känns det trist att läsa om alla klagomål på "stavfel", "den här tråden har varit uppe förr", mm.
Är inte det här ett öppet forum där alla har samma intresse? = Hojar.
Här ska vi väl hjälpa varandra? Ni får gärna rätta mig om ni tycker att jag har fel, men jag har väldigt svårt att tro att jag är ensam om att tycka detta.

// Hasse :tummenupp

Sånna här trådar har varit uppe förut :mattias

Magnus-Sthlm skrev:

Nä dom får klara sig själv. Men vissa kanske kunde tänka sig för, det kan finnas anledningar till att inte stavningen är korrekt.

Swedie skrev:
Snart är det vår!
Var har du fått det ifrån? Verkar inte så här i alla fall...

Jag är f.ö. språkfascist :mattias

Men, jag avhåller mig från att kritisera andra, bl.a. pga av sånt som nilzz nämner (och kul för dig nilzz att det funkar så bra nu :tummenupp). Däremot förbehåller jag mig rätten att ignorera och eventuellt till och med bli lite upprörd över vissa debattörers taskiga svenska. Vi kommunicerar som sagt skriftligen i ett forum, i verkliga livet gör säkert alla bedömningar av vad och hur folk kommunicerar muntligen. Rätt eller fel, troligen fel, men ändra på det är inte lätt. Möjligtvis finns det SH:are som numer lärt sig "de, dom och dem" problematiken, och faktiskt går lite klokare från skärmen. Det behöver inte vara fel att påpeka om det är i en positiv anda. Men som sagt, jag brukar inte göra de påpekandena. Lunarspråk får mig dock att må direkt dåligt, men det är i mitt huvud...

Last edited:
HanneZ skrev:
Hitta ett enda inlägg på sh där någon medvetet hackat på en dyslektiker! Se så, sätt igång och sök nu!

Hur kan man veta om någon är det? SKickar man ett pm och frågrar?

HanneZ skrev:

Eftersom det inte finns någon skyldighet på detta forum att ange huruvida man har dyslexi eller inte så är ditt inlägg helt meningslöst, något du säkert förstår själv men i din iver att försöka vara lite rolig och/eller sarkastisk desvärre struntade i.

Har man någon förståelse för saker och ting och empati för andra människor kan man faktiskt anta att det i vissa fall är folk med läs- och skrivsvårigheter som trots det gör inlägg här på Sporthoj. Att då komma med :kocko :7peta -smileys och klaga eller göra sig lustig på oförmågan att stava är både okänsligt och elakt.

HansJ skrev:
Var har du fått det ifrån? Verkar inte så här i alla fall...

Jag är f.ö. språkfascist :mattias

Men, jag avhåller mig från att kritisera andra, bl.a. pga av sånt som nilzz nämner (och kul för dig nilzz att det funkar så bra nu :tummenupp). Däremot förbehåller jag mig rätten att ignorera och eventuellt till och med bli lite upprörd över vissa debattörers taskiga svenska. Vi kommunicerar som sagt skriftligen i ett forum, i verkliga livet gör säkert alla bedömningar av vad och hur folk kommunicerar muntligen. Rätt eller fel, troligen fel, men ändra på det är inte lätt. Möjligtvis finns det de som numer lärt sig "de, dom och dem" problematiken, och faktiskt går lite klokare från skärmen. Det behöver inte vara fel att påpeka om det är i en positiv anda. Men som sagt, jag brukar inte göra de påpekandena. Lunarspråk får mig dock att må direkt dåligt, men det är i mitt huvud...

Jo nog är det riktigt illa ibland, tycker att många kunde försöka att åtminstånde skriva lite rätt. Det går om man vill :)

Att läsa bra skriven svenska är lätt,
Att skriva korrekt svenska är inte lika lätt...

Särskrivning och kommatering är något man borde jobba lite på. En egen teori om fenomenet är att mer och mer saker beskrivs med engelska ord, då blir det lätt uppblandat med särskrivningarna.

Stavningspoliser och moppeinlägg till trots så hittar man många bra inlägg om allt möjligt här på forumet. Synd att alla smågnabbande kommentarer och ryggdunkande kompis-svar tenderar till att trasa sönder trådarna.

Dr.Bike skrev:
däremot tycker jag att det är direkt arrogant att fråga exakt samma fråga i ett forum där frågan redan finns, och oftast t.o.m på första sidan, så att om frågeställaren TITTAT det minsta lilla så hade man kunnat fortsätta i DEN tråden.

magsurt...

det handlar lite om sunt förnuft och "skick å fason" Jag håller med om att man slipper en massa onödiga inlägg om folk läser igenom trådarna, fast snokar man i en tråd som är 63 sidor och man hittar nå´t man vil svara på så är det ju lite svårt.... som sagt svårt att sätta gränser i bland, lite acceptans från båda håll...

Dubbelpostningar kan vi begränsa något genom att skriva vad det är man postar, då går det faktist att söka på det senare om man vill kolla fall det finns tidigare eller om man bara vill hitta ett gammalt skönt klipp eller så..

Jag tror att alla som skriver i den här tråden verkligen försöker hålla sig till korrekt grammatik och stavning. Helt plötsligt känns det viktigt, för att hålla sig seriös inom diskussionen.

Kan det inte vara så här hela tiden? :) Att folk tar seriöst på hur de uppfattas av andra. De som har dyslexi får väl skriva det. De som har dåligt betyg i svenska, får säga det oxå.

Swedie skrev:
Och snälla, ni som stavar dåligt, ta det inte på liv och död att någon tillrättavisar er för dålig stavning. Märker ofta hur argsinta felstavare blir när man påpekar det.

Preciiiis vad jag skrev längre ned, men i mer diplomatiska ordalag.
Jag kan inte förstå denna aggressivitet.
Dels får de (iaf av mig) svaret på sin fråga.
+ en hint om att ett visst ord faktiskt stavas på ett sätt.
Ja de få gånger jag rättar någon.
Men helt rätt, man tappar tråden av alla särskrivningar och stavfel
Kanske fel, men så ÄR det. Det sitter i sedan skolor man gått, och är väl en prägling? Vad vet jag.

nilzz skrev:
Folk som klagar och gnäller mycket, har säkert inte så mycket bättre att göra än att just visa hur duktiga dom är. Mycket kanske kan bero på att dom som är riktiga gnällspikar vill få utlopp för något annat, då kan det säkert vara skönt att få gnälla lite på någon som har problem med stavningen eller grammatiken. Gärna att få göra det lite anonymt bakom ett tangentbord och inte öga mot öga, för då skulle nog det bli lite jobbigt.

Ärligt... Jag vill inte börja men, De RIKTIGA gnällspikarna är de som ALLTID svarar ett påpekande med "Jag blir så trött på alla som gnäller de har inget annat att göra än att bara sitta och gnälla, de fick inget godis som barn bla bla bla.."

Lägg ner! Om man säger något väldigt otrevligt till någon kan Jag förstå detta snack, men om man påpekar att "wohöööu kawan som uiiilar omkull över mållinjen" finns 30 gången bara man söker, så blir folk sjukt agressiva.
Man kan säga, oj det visste inte Jag eller så opsan, det är inte hela världen något av det men vissa blir uppriktigt sura och kan hacka i oändligheter... lugna ner er.

Magnus-Sthlm skrev:
Eftersom det inte finns någon skyldighet på detta forum att ange huruvida man har dyslexi eller inte så är ditt inlägg helt meningslöst, något du säkert förstår själv men i din iver att försöka vara lite rolig och/eller sarkastisk desvärre struntade i.

Har man någon förståelse för saker och ting och empati för andra människor kan man faktiskt anta att det i vissa fall är folk med läs- och skrivsvårigheter som trots det gör inlägg här på Sporthoj. Att då komma med :kocko :7peta -smileys och klaga eller göra sig lustig på oförmågan att stava är både okänsligt och elakt.
Skyldigheterna på forumet är ganska få, man skall hålla sig inom lagen och inom Swedies regler. Så vad skyldigheter har med saken att göra kan du väl svara på? Jag har ingen skyldighet som förbjuder mig att påpeka stavfel t.ex.

Jag har stor empati för människor med alla sorters svårigheter. När man läser på forumet så känner jag mig riktigt humanistisk. Igen ber jag dig finna ett exempel där jag eller någon annan tryckt ned någon annan genom att klaga på dess språk. Att påpeka stavfel och att någon sedan flyger i taket ser jag knappast som nedtryckning.

Swedie skrev:
Jag tror att alla som skriver i den här tråden verkligen försöker hålla sig till korrekt grammatik och stavning. Helt plötsligt känns det viktigt, för att hålla sig seriös inom diskussionen.

Kan det inte vara så här hela tiden? :) Att folk tar seriöst på hur de uppfattas av andra. De som har dyslexi får väl skriva det. De som har dåligt betyg i svenska, får säga det oxå.

Du skojar nu va???? Menar du på fullaste allvar att folk med handikapp ska tvingas skriva det på forumet bara för att få acceptans från andra.
Jag är ledsen att säga det men det var ärligt bland det dummaste jag någonsin har läst.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show