Varför klaga?

Swedie skrev:
Jag tror att alla som skriver i den här tråden verkligen försöker hålla sig till korrekt grammatik och stavning. Helt plötsligt känns det viktigt, för att hålla sig seriös inom diskussionen.

Kan det inte vara så här hela tiden? :) Att folk tar seriöst på hur de uppfattas av andra. De som har dyslexi får väl skriva det. De som har dåligt betyg i svenska, får säga det oxå.

Ja nog är det korrekt allt :) Nästa gång någon vill påpeka om stavning/grammatik så kan man ju bara hänvisa hit :tummenupp

Teo skrev:
det handlar lite om sunt förnuft och "skick å fason" Jag håller med om att man slipper en massa onödiga inlägg om folk läser igenom trådarna, fast snokar man i en tråd som är 63 sidor och man hittar nå´t man vil svara på så är det ju lite svårt.... som sagt svårt att sätta gränser i bland, lite acceptans från båda håll...

Dubbelpostningar kan vi begränsa något genom att skriva vad det är man postar, då går det faktist att söka på det senare om man vill kolla fall det finns tidigare eller om man bara vill hitta ett gammalt skönt klipp eller så..

Jepp! :tumenupp Håller helt med. Det skrev jag f.ö oxå: sans och balans. Men det kan som sagt vara svårt att hitta ibland.

Love peace and understanding.

;) sen att alla andra har fel, och jag har rätt är ju självfallet ett grundvärde vid ALL kommunikation! :lol

Swedie skrev:
Jag tror att alla som skriver i den här tråden verkligen försöker hålla sig till korrekt grammatik och stavning. Helt plötsligt känns det viktigt, för att hålla sig seriös inom diskussionen.

Kan det inte vara så här hela tiden? :) Att folk tar seriöst på hur de uppfattas av andra. De som har dyslexi får väl skriva det. De som har dåligt betyg i svenska, får säga det oxå.

Sen kan det ju vara slavfel också, dessa små laptopbord där fingrarna är konkurrenter gör det hela lite marigt...

Magnus-Sthlm skrev:
Du skojar nu va???? Menar du på fullaste allvar att folk med handikapp ska tvingas skriva det på forumet bara för att få acceptans från andra.
Jag är ledsen att säga det men det var ärligt bland det dummaste jag någonsin har läst.

delar åsikt med dig:tummenupp

Dr.Bike skrev:
;) sen att alla andra har fel, och jag har rätt är ju självfallet ett grundvärde vid ALL kommunikation! :lol

Jo fast då argumenterar man ju inte utan skriver bara ett "skit på er"

Magnus-Sthlm skrev:
Du skojar nu va???? Menar du på fullaste allvar att folk med handikapp ska tvingas skriva det på forumet bara för att få acceptans från andra.
Jag är ledsen att säga det men det var ärligt bland det dummaste jag någonsin har läst.

Fasen, det ligger lite i vad alla säger... och sen gör denna :kocko smileyn sitt till den otrevliga stämningen här inne...

Magnus-Sthlm skrev:
Då dumförklarar du ändå en hel del medlemmar som på senare tid faktiskt just gjort vad jag skrev.

DET sa inte Swedie att folk med handikapp MÅSTE göra.
Det är frivilligt, och kan underlätta förståelsen för andra.
Men som sagt egentligen HELT onödigt.

För de med dyslexi skriver fan så mycket bättre än de flesta som bara är slappa.

Mig veterligen har jag bara stött på EN här på forumet med dyslexi. Och den personen sa det själv. De anstränger sig som f-n för att det ska bli rätt och kämpar verkligen.

Men precis som Hakelius skrev på baksidan av aftonbladet för nån vecka sedan: Alla vill tillhöra en minoritet i Sverige. Alla vill vara offer, och ha nåt att skylla sina tillkortakommanden på.
Man ska aldrig skärpa upp sig, anstränga sig eller för den delen: Ödmjukt kunna ta kritik utan att gå i taket, och direkt börja mumla om dyslexi och allehanda svårigheter.

Då jag gick i grunskolan var det kanske några få % som hade dessa svårigheter.
Jag tror inte folk har blivit sämre eller dummare.
Så varför skulle dessa saker så vara så överrepresenterade just på SH?
Är hojåkare i allmänhet ointelligenta?
(det är de inte kan jag säga. Kolla vilken chattsida som helst på nätet. Folk KAN inte stava eller skriva svenska längre)

Om det sedan är skolans fel eller den enskildes lathet låter jag vara osagt. Men lite mer ödmjukhet bitte!
Varför inte passa på att lära sig nu då?
Att bara lägga sig på rygg och ge upp med orden: jag har svårt att stava rätt trots att man inte har dyslexi bevisligen är ju ett hån mot de som har det.
De som inget hellre hade velat än kunna skriva.

Så min slutsats är att eftersom folk i gemen troligen inte blivit dummare med åren, snarare tvärt om ifall Darwin hade rätt, så har något annat inträffat.

Solan skrev:
När du ändå letar efter medvetna påhopp på dyslektiker kan du passa på att leta efter mina påhopp som språkpolis. Lycka till! :tummenupp

Oj, såg inte ditt inlägg så ursäkta för dröjsmålet. Problemet är ju att eftersom varken du eller jag vet vilka som har läs- och skrivsvårigheter så är varje tillrättavisning eller klagande över stavning och bristande grammatik eventuellt riktat mot en dyslektiker. Jag förstår väl också att det inte handlar om medvetna påhopp men det är ändå det som blir resultatet. Därför kanske man ska tänka sig för en extra gång innan man klankar ner för mycket på den som har misslyckats med att göra sig förstådd.

Magnus-Sthlm skrev:
Oj, såg inte ditt inlägg så ursäkta för dröjsmålet. Problemet är ju att eftersom varken du eller jag vet vilka som har läs- och skrivsvårigheter så är varje tillrättavisning eller klagande över stavning och bristande grammatik eventuellt riktat mot en dyslektiker. Jag förstår väl också att det inte handlar om medvetna påhopp men det är ändå det som blir resultatet. Därför kanske man ska tänka sig för en extra gång innan man klankar ner för mycket på den som har misslyckats med att göra sig förstådd.

Ja men det jag skrev som svar mot ditt påhopp att jag agerade språkpolis var att jag aldrig hoppat på någon för en felstavning.
I den här tråden skriver jag om vad jag tycker om felstavningar men jag har aldrig hoppat på någon pga det. Ibland kan till och med jag hejda mig, trots att det i vissa fall krävs rätt mycket.

Det man säger på ett forum är oftast aktuellt betydligt kortare än om du tex skriver en artikel i en tidning eller bok, det gör att man skriver mer som man pratar på ett internetforum. Detta drabbar ju såklart svenskan.

Jag skriver snabbt, korrläser inte, däremot förklarar jag gärna om någon inte förstår vad jag skriver. Men hur ofta läser man det? "Vad menar du med X?"

Vanlig hyffs fick jag lära mig innan jag ens började skolan där jag fick lära mig stava och jag tycker att det är vanlig hyffs att fråga "Vad menar du med X?" om man inte kan läsa vad personen skriver.
Precis som när jag igår snackade med en skåning och fick fråga tre gånger vad han menade innan jag hörde vad han sa, inte börjar man väl efter första missen gnälla över "hur fan pratar du, "bourjer king" va fan är det"?

När man talar har man alltid chansen att tweaka till det lite om det blev fel det har man inte på samma sätt på ett forum. Så man får väl ge varann lite mer marginaler bara.

Ha ha vilken paradox med en tråd som handlar om att folk ska gnälla mindre, så börjar folk gnälla i tråden... ha ha ... :)

//Fredde

Swedie skrev:
Då dumförklarar du ändå en hel del medlemmar som på senare tid faktiskt just gjort vad jag skrev.

Och hur tycker du att jag gör det? Att enskilda medlemmar går ut och berättar att dom har dyslexi är deras eget val och ingen annans. Det är otroligt modigt gjort och mycket mer än vad man kan begära att man ska behöva göra för att folk ska ha förståelse för dålig stavning.

Hur du än vrider och vänder på det här så kommer du aldrig från att det var ett otroligt osmakligt och på gränsen till fascistiskt förslag. Tänk på vad du faktiskt föreslog, vi "märker" alla dom som har läs- och skrivsvårigheter så att vi andra inte ska behöva bli irriterade och arga över dålig svenska. Herregud, det är så vansinnigt att jag knappt tror att det är sant.

Last edited:
Magnus-Sthlm skrev:
Shit! Du är humanisternas humanist! Ska man anta att varje person har dyslexi och därmed tar illa upp om man skulle påpeka deras stavfel? Jag läser konstant här på sh att min R1 är en dussin-hoj och att den är helt kass. Då får alla genast sluta upp med det för jag _kan_ ta illa upp. Jag är fullt medveten om mina brister och har inga direkta svårigheter med att någon påpekar dom nån gång ibland, sånt är livet!

Magnus-Sthlm skrev:
Och hur tycker du att jag gör det? Att enskilda medlemmar går ut och berättar att dom har dyslexi är deras eget val och ingen annans. Det är otroligt modigt gjort och mycket mer än vad man kan begära att man ska behöva göra för att folk ska ha förståelse för dålig stavning.

Hur du än vrider och vänder på det här så kommer du aldrig från att det var ett otroligt osmakligt och på gränsen till fascistiskt förslag. Tänk på vad du faktiskt föreslog, vi "märker" alla dom som har läs- och skrivsvårigheter så att vi andra inte ska behöva bli irriterade och arga över dålig svenska. Herregud, det är så vansinnigt att jag knappt tror att det är sant.
Du är lite löjlig just nu och överdriver vad jag sa. Varför tro det Värsta direkt? Tror du verkligen jag sitter här och skriver att handikappade ska gå ut med det bara för att någon "kräver" det? Det märks även hur du vill få vad jag skriver till vad du önskar det vore så du kan vända saker mot mig. Bli inte personlig!

freddexwing skrev:
Vanlig hyffs fick jag lära mig innan jag ens började skolan där jag fick lära mig stava och jag tycker att det är vanlig hyffs att fråga "Vad menar du med X?" om man inte kan läsa vad personen skriver.

Håller med.

Men folk i allmänhet har så satans bråttom att döma/dra egna slutsatser så att det är inte ens intressant att fundera över att få det hela till en diskution, utan att ta reda på va han/hon frågade efter eller påstod - De flesta är enbart intresserade av att få skrika ut sin åsikt - helst så högt så ingen kan överrösta just dem själva!

freddexwing skrev:
Ha ha vilken paradox med en tråd som handlar om att folk ska gnälla mindre, så börjar folk gnälla i tråden... ha ha ... :)

//Fredde

Detta kallas för AntiClimax.... hahaha (för att få göra ett "icke" inlägg till

Solan skrev:
Jag anser att man på något sätt marknadsför sig själv när man skriver i ett forum där massor av folk kan läsa det.
Om Åhléns skulle sätta upp skyltar där det står Åhlenns så förstår ju folk vilken butik det är men det ser fortfarande jäkligt illa ut.
Precis som HansJ så har jag också lite problem med att ta personen på allvar om det ser ut som ett barn har skrivit texten.
Jag förutsätter att alla som kör mc är över 18-år vilket borde betyda att man gått i skolan och fått lära sig att stava.
alla som undrar saker men inte kan stava bör hålla sig borta från skrivandet? och det är ju j....t korkat att skriva inlägg då så man kanske kan lära sig stavning mm :va

själv stavade jag bedrövligt när SH startade nu stavar jag bara skittkasst men det är ialf en förbättring..

Magnus-Sthlm skrev:
Jag förstår väl också att det inte handlar om medvetna påhopp men det är ändå det som blir resultatet. Därför kanske man ska tänka sig för en extra gång innan man klankar ner för mycket på den som har misslyckats med att göra sig förstådd.

Det är helt riktigt.

Men ofta märker man på feltyperna huruvida personen bara skriver illa, eller har dyslexi. Men helt rätt: hellre fria än fälla.
Dock tycker jag FF att man ska få påpeka saker utan att det blir världskrig.

Se mitt tidigare inlägg om hur en del gömmer sig under falsk flagg i form av minoriteter, så de slipper ta ansvar för sitt eget lärande.

blom skrev:
alla som undrar saker men inte kan stava bör hålla sig borta från skrivandet? och det är ju j....t korkat att skriva inlägg då så man kanske kan lära sig stavning mm :va

själv stavade jag bedrövligt när SH startade nu stavar jag bara skittkasst men det är ialf en förbättring..

SÅ sa ingen.
Och: Grattis till det!

Swedie skrev:
Du är lite löjlig just nu och överdriver vad jag sa. Varför tro det Värsta direkt? Tror du verkligen jag sitter här och skriver att handikappade ska gå ut med det bara för att någon "kräver" det? Det märks även hur du vill få vad jag skriver till vad du önskar det vore så du kan vända saker mot mig. Bli inte personlig!

Det är absolut inte personligt eftersom jag inte har något personligt mot dig. Har aldrig träffat dig och känner dig inte utan det som jag svarar på är endast det du skriver på forumet.

Hur ska man tolka det annars då när du skriver att folk får skriva att dom har dyslexi eller inlärningssvårigheter för att folk ska uppfatta dom bättre?
Att folk tar seriöst på hur de uppfattas av andra. De som har dyslexi får väl skriva det. De som har dåligt betyg i svenska, får säga det oxå.
Det kanske vore bättre om du bara medgav att det inte var direkt genomtänkt istället för att fortsätta försvara det.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025