Varför har vi neutral mellan ettan och tvåan?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon som har koll på det?

Spontant känns det som att det skulle vara mycket skönare att kunna trampa igenom hela lådan ner till neutral, som man gjorde på sin Yamaha DT en gång i tiden.

Får jag fråga vilken Yamaha DT som hade en sådan växellåda?
Jag hade en DT-50MX, 88'a eller 89'a och vad jag minns hade den vanliga uppställningen, men bara 4 växlar :(

Raceväxlat kunde kanske passa herrn? Jag är alldeles för inkörd på den normala setupen sedan barnsben så för mig är det inget alternativ :näsblod

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=1006052900400

Actually, there is a specific reason why neutral ended up between first and second gear when motorcycle controls were standardized in 1975: SAFETY.

In the 60s and 70s, there was a growing trend toward placing neutral below first gear. My nephew, for example, had a Kawasaki 100 with a '4 up' shift pattern (N,1,2,3,4). As this shift pattern gained popularity, more and more motorcyclists were developing the tendency to instictively shift the bike all the way down into neutral as they slowed, sometimes accidentally, but most times intentionally. The idea was that you could stay in neutral at a light or stop sign, then clutch into gear and start rolling again when right-of-way was established. The habit was obviously flawed, and riders started getting hurt.

The vast majority of injuries were caused when a bike was inadvertently upshifted from neutral into first gear at a fast coast. The resultant engine breaking caused instant rear wheel lockups, which in turn caused crashes. The mechanical aspects of neutral's location also caused various runability and logistical problems, as well.

By locating neutral between first and second gears, the severity of engine breaking in the event of accidental upshift was reduced, as well as making neutral a relative inconvenience, rather than something riders depended on. It also made first gear the natural first position in the gear box, which is where the transmission should be adjusted whenever the bike is stopped in traffic anyway.

And here's another answer from Fish :

Neutral is in its odd location because that's where it makes the most sense to locate it. On a bike, you rarely need to be in neutral: you've a clutch, which is your primary method of disconnecting the engine from the transmission.

Indeed, you could go completely without a neutral gear, if you could stand the monotony of holding the clutch as the bike warms up, and turning off the bike whenever you got more than an arm's-reach distance from it.

First gear, however, is extremely useful. It's great for starting in. And it's great for stopping in. It's really good for driving slowly, too. So it's at the bottom: as you approach a stoplight, you start to brake, and you tap your gears down to match your speed. If the light goes green before you get there, you're ready to rocket. If it's red, you keep the clutch in, and remain in first gear, ready to rocket. You never do go into neutral when you stop. As you leave the stoplight, you tap your gears up to match your speed. You never do go into neutral when you accelerate.

Now, imagine the situation if neutral were located at the bottom: you start slowing for the light. You begin tapping down. You're almost stopped, you tap into neutral, the light goes green, you rev the gas, and you tip over because you're out of gear. The asshole behind you runs you over as your engine shoots a piston through your groin. Damn, that sucks.

As it's absurd to place neutral between 2nd and 3rd, or any of the higher gears, no example needed.

Bara mitt eget antagande men är inte lådorna gjorda med friläget mellan 1-2:a för att inte hamna växellös vid nerväxlingarna? Ja menar innan växelindikatorerna dök upp, hur många gånger var man inte "växelvill" då?
När man stannar så är det väl mekaniskt praktiskt att ha ett "ändläge" som indikerar att 1:an är i?
Nu är väl detta inget större problem men 1 neutral 2345(6) är väl ett rätt gammalt påfund, jaja de va min vision av växellådans historia och uppbyggnad.... Men då ä ja bara lastbilschaufför oxå(ingen riktig ingenjörsexamen):dummer

Jag hade en DT-50MX, 88'a eller 89'a och vad jag minns hade den vanliga uppställningen, men bara 4 växlar :(

Raceväxlat kunde kanske passa herrn? Jag är alldeles för inkörd på den normala setupen sedan barnsben så för mig är det inget alternativ :näsblod

Den DT:en bör ha haft alla fyra växlar i samma riktning, det hade i alla fall min från 86. Möjligen hade DT R fem växlar i annan konfiguration men jag kommer faktiskt inte ihåg.

Last edited:
Hade inte Suzukis 80-tals moppar (K50) alla neråt? Har för mig det.
Det funkade det med tydligen.

Jävligt skönt att 1an är längst ner. Hade varit osmidigt annars, när man skulle
"hitta" ettan vid rödljus osv.

Hade neutral legat längst ner, hade jag i vart fall säkert råkat hamna i neutral
många gånger när jag egentligen ville hamna på 1an :smasha

Min DT MX -90 hade i alla fall alla fyra uppåt. Såg inga uppenbara nackdelar med det.

Jahaja...
Jag hade en DT -88:a med alla fyra uppåt.

MT-5:orna (Honda:s motsvarande då det begav sig - för er som är lite yngre...) däremot hade, vad jag minns, ettan ner och resten uppåt...

Jahaja...
Jag hade en DT -88:a med alla fyra uppåt.

MT-5:orna (Honda:s motsvarande då det begav sig - för er som är lite yngre...) däremot hade, vad jag minns, ettan ner och resten uppåt...

Min MT-5a gjorde runt 85 km/h med trimsats och effektblås :yoparty Det var
runt medeltiden, år 1988...

Inte för att det har något med ämnet att göra... :hihi

Yamaha FS1 av okänd årsmodell hade neutral överst och resten neråt. Även det funkade bra på en moppe.

Ja då minns jag nog fel, körde lika mycket YZ80 på den tiden så jag kanske blandar ihop dom :rolleyes:

Hade inte Suzukis 80-tals moppar (K50) alla neråt? Har för mig det.
Det funkade det med tydligen.

Japp det hade dom :tummenupp
Och orginal vxl pedalen hade en där skön klack för hälen som man använde för uppväxlingen, man tryckte till med hälen. Det vore nåt att ha på racehojen nu :banana
Fast var man lite wild n crazy så bytte man ut orginal-vxl pedal mot en cool modell "cross" som kunde köpas hos Hobbex för 39.90:- och då kunde man sticka in "tån" för uppväxling :)
Orginal-pedalen vägde säkert 200g mer och den var asful och stor, växlade man upp med tårna så förstörde man skorna eftersom den inte var gjord för att man skulle växla upp "normalt" :gnissla

//Nitrous

På mina gamla Harley´s (med handväxel) låg alltid neutralen mellan 1:an och 2:an. Även sidovagnshojen jag hade som hade backväxel. Fanns två standarder egentligen vad det gällde Harley´s med backväxel. Servicar och sidvagnshojar.

1933-46: R-1-N-2-3
1947-76: 3-2-N-1-R

Dom vanliga hojarna var fyrväxlade på 40-talet varav samtliga växlar framåt. 4 - 3 - 2 - N - 1. 1:an närmast föraren. Så även här hade man neutralen mellan 1:an och 2:an redan på den tiden. Men det fanns andra tillverkare som la växlarna olika. Ural har en separat växelspak för backväxeln.

Min DT-50 -91 hade alla 4 uppåt.
Köpte en 65 cc Autissa och 24 mm fögge och Jamarcol slutrör :yoparty
95 km/h ärliga!

Bra förklaring av Ankan. I många lägen är det oerhört viktigt att få i ettan säkert utan att släppa koncentrationen och behöva titta ner på instumenten, annars kan man stå på huvet.

För övrigt så har alla DT50MX alla fyra växlarna uppåt (jag har en 92:a) och det funkar väl på en moppe men är inge bra på en större kraftfullare maskin.

När vi nu ändå talar om mopeder... En kompis hade en Jawa TWS 50. På den lille jäkeln så kunde man råka få i friläge mellan alla växlar. Vilket kunde vara spännande.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka