Varför har vi neutral mellan ettan och tvåan?

Jag förstår inte ett enda av exemplen. Ngn som förstår får gärna förklara vad som menas exemplen.

Mina Kawa trepipar, både 500 H1 och 750 H2-motorn hade N-1-2-3-4-5. Grymt skönt. Argumentet nedan om att en mc inte behöver friläge för att man har koppling, måste komma från en mekanisk novis. Att hålla en hoj still med växel i och och flerskivig våtkoppling urkopplad ger fort alldeles för mycket värme i kopplingen. Likaså ska man ju aldrig växla ned en sekventiell låda (eller ngn låda all för den delen) till växlar vars range som ligger långt under fordonets fart. Trots att man har urkopplat, så varvas ju kopplingscentrum och main shaft upp till hysteriska varvtal.



Nackdelen med friläge mellan ettan och tvåan lämnar varje år avtryck i form av nya trådar i teknikforumet: "Hej jag har köpt en beggad R1.a, Voffo spottar den ur tvåan om jag gasar :va"

/Jörgen

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=1006052900400

Actually, there is a specific reason why neutral ended up between first and second gear when motorcycle controls were standardized in 1975: SAFETY.

In the 60s and 70s, there was a growing trend toward placing neutral below first gear. My nephew, for example, had a Kawasaki 100 with a '4 up' shift pattern (N,1,2,3,4). As this shift pattern gained popularity, more and more motorcyclists were developing the tendency to instictively shift the bike all the way down into neutral as they slowed, sometimes accidentally, but most times intentionally. The idea was that you could stay in neutral at a light or stop sign, then clutch into gear and start rolling again when right-of-way was established. The habit was obviously flawed, and riders started getting hurt.

The vast majority of injuries were caused when a bike was inadvertently upshifted from neutral into first gear at a fast coast. The resultant engine breaking caused instant rear wheel lockups, which in turn caused crashes. The mechanical aspects of neutral's location also caused various runability and logistical problems, as well.

By locating neutral between first and second gears, the severity of engine breaking in the event of accidental upshift was reduced, as well as making neutral a relative inconvenience, rather than something riders depended on. It also made first gear the natural first position in the gear box, which is where the transmission should be adjusted whenever the bike is stopped in traffic anyway.

And here's another answer from Fish :

Neutral is in its odd location because that's where it makes the most sense to locate it. On a bike, you rarely need to be in neutral: you've a clutch, which is your primary method of disconnecting the engine from the transmission.

Indeed, you could go completely without a neutral gear, if you could stand the monotony of holding the clutch as the bike warms up, and turning off the bike whenever you got more than an arm's-reach distance from it.

First gear, however, is extremely useful. It's great for starting in. And it's great for stopping in. It's really good for driving slowly, too. So it's at the bottom: as you approach a stoplight, you start to brake, and you tap your gears down to match your speed. If the light goes green before you get there, you're ready to rocket. If it's red, you keep the clutch in, and remain in first gear, ready to rocket. You never do go into neutral when you stop. As you leave the stoplight, you tap your gears up to match your speed. You never do go into neutral when you accelerate.

Now, imagine the situation if neutral were located at the bottom: you start slowing for the light. You begin tapping down. You're almost stopped, you tap into neutral, the light goes green, you rev the gas, and you tip over because you're out of gear. The asshole behind you runs you over as your engine shoots a piston through your groin. Damn, that sucks.

As it's absurd to place neutral between 2nd and 3rd, or any of the higher gears, no example needed.
 
Last edited:
Egentligen borde man fråga sig varför man inte bara lär om sig till rejsväxlat? -> problem solved :tummenupp

Mina j*vla stövlar är så tjocka över tårna så det ibland är rent besvärligt att växla upp om framhjulet står väldigt högt, beror förmodligen på dålig förankring i hojen så man spjärnar med foten men så blir det ibland..., lika jävla irriterande varje gång :brinnerup

Appropå rejsväxlat vid gatkörning, hur besvärligt är det att vänja om sig?
 
Det har helt enkelt med att man inte lika lätt ska kunna lägga i N av misstag. Det är ju lättare att bara peta neråt tills man når 1an än att räkna växlarna mitt i stridens hetta.
 
Och en fotnot, för er med Kawasaki-maskiner, försök att lägga i tvåan när ni står stilla ;)

Kawa har nämligen lagt en låsning för att inte kunna lägga i tvåan när man står stilla. Ett gäng kulor som låser drevet när man står stilla och slungas ut av centrifugalkraften när man kör och.
 
Puch Dakota -68a. 1an uppåt 2 & 3an neråt, som gjort för snabba accelerationer! Åsso frammåtkick! Huj huj vilken maskin!:fakta
 
Nja, är du verkligen helt säker på det?
Jag åkte en 93as DTR i ett gäng år och vill strikt påstå att jag har rätt :)

Det vore konstigt om Yamaha skulle mixtra med växlarna när MX och R-modellen har samma motor där växlarna är uppåt. Din moped kanske hade en annan motor? otherwise I dont know :gnissla
 
Jag körde min 92a DT 50 MX i 90 EN GÅNG, sen skar väl allt som va typ 4 gånger för jag hade inte ställt in oljeinblandningen så bra :P
btw så va alla växlar uppåt ja, har undrat ända sen dess varför inte alla 2-hjulingar har så, sjukt lätt att hitta N.. men kan ju som ni sagt här finnas fördelar att inte hitta N så jädra lätt..
Min MT-5a gjorde runt 85 km/h med trimsats och effektblås :yoparty Det var
runt medeltiden, år 1988...

Inte för att det har något med ämnet att göra... :hihi
 
Hade inte den gamla DTR en helt annan växellåda? Har t om för mig att den hade fem växlar?
 
kanske inte hör hit men jag har 1.n.2.3.4.5.6
problemet är bara att på min Bmw F800s så finns det frilägen mellan alla växlar som går få i om man fegar vid växling.
kan vara rätt irriterande och farligt om man växlat strax före en kurva och inte uppmärksammat att det blev neutral mellan tex 2 och 3 då den inte indikerar någon neutral förutom mellan 1.n.2 förutom att växel indikering saknas.
vad jag förstått så blev det så efter Bmw tog bort en bricka i lådan så kopplingen inte skulle låsa sig om man varvade i en korsning.

ville bara säga jag har neutral mellan alla växlar om jag vill :glömdet fast det är som sagt inget problem om jag växlar bestämt.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top