Varför har beg mc blivit så billiga?

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Kikar man på blocket så finns massor av motorcyklar som är billiga och för 2 år sedan skulle varit borta på 2-3 dagar. Nu står de kvar flera veckor/månader vilket innebär att de är ännu billigare i verkligheten eftersom de då är lättare att pruta på. Vad beror prissänkningen på mc på? Är det fler än jag som tycker att mc blivit billigare? Är det grymt svårt att sälja mc nu? Är det så enkelt som att mcna blivit ett par år äldre?
 
Förmodligen för att det är fler som slutar köra än det är som börjar. Finns massor hojar som bara står, förr eller senare kommer de ut på marknaden...
 
Beror nog ganska mycket på vad för hojar du tittar på, tycker själv det i många fall är direkt sviniga priser på blocket för tillfället.
 
Tror det är svårt att sälja nu faktiskt, köparens marknad. Sen är tillväxten för hoj kollektivet skit dålig. Var nere på en träff vid tydingesjön i torsdag. Fasen var ju mest pensionärer där. Inga unga killar och tjejjer alls knappt, folk har inte råd med hoj, körkort m.m. alltså börjar folk inte köra och medelåldern ökar markand på hojåkare.
 
Räntorna stiger nu och kommer fortsätta med det några år till fömodligen, så lån är kanske inte aktuellt för en sporthoj just nu tex.
Honda rear ju redan ut sina -11:or. Tror det är dålig fart på försäljningen :/

Har även bevakning på ca 20 hojar på blocket.se, z1000 och CBR 1000, 2007 och frammåt. De har legat ute typ mer än en månad. Verkar stendött för den kategorin hojar.
Men är priset rätt så söljs dom givetvis, men de får nog gå ner rejält.
 
Min enkla förklaring är att gemene man har det bättre ställt nu, då är det enkelt att låna på sig och byta upp sig på mc/bil/barnvagn-sidan.
Fler fordon än köpare-> billigare fordon alt osålda fordon.
As simple as that! Samma trend fanns i slutet av 90/början på 2000, tills it-mupparna och aktiedrömmarna sabbade allt...
 
Sedan har vi ju förslaget (eller om det redan är klubbat) om höjd ålder för tungt MC-kort till 24 år vilket minskar den potentiella marknaden. När jag var ung fick man väl ta tungt kort vid 18 års ålder? Det är 6 års skillnad. Hur många 100-tusentals människor det finns i det spannet påverkar ju rätt rejält, och när man är 24 år så har många börjat studera eller skaffa familj, och då är helt plötsligt en sporthoj inte intressant längre för merparten. Då får gemene man oftast andra viktigare prioriteringar i livet.

Vem vill köra strypt fram till 24 års ålder?:va
 
Jag kan bara hålla med. Likadant är det med beg bilar.
Säljs det mer nytt nu istället?

Ägaren till Verona motor hävdade att nytt var stendött.
De importerade från både Tyskland och Italien (tror jag det var) för att få tag på "nyare" begagnade mc. Nytt sålde de knappt alls utan de mennade att efterfrågan var just på begagnade hojar med några år på nacken.

Extra moment i form av kostnader för riskutbildning och att transportstyrelsen tar betalt för alla handlingar gör nog att fler drar sig från att ta körkort.
 
Räntorna stiger nu och kommer fortsätta med det några år till fömodligen, så lån är kanske inte aktuellt för en sporthoj just nu tex.
Honda rear ju redan ut sina -11:or. Tror det är dålig fart på försäljningen :/

Har även bevakning på ca 20 hojar på blocket.se, z1000 och CBR 1000, 2007 och frammåt. De har legat ute typ mer än en månad. Verkar stendött för den kategorin hojar.
Men är priset rätt så söljs dom givetvis, men de får nog gå ner rejält.

Håller med
 
Jag kan bara hålla med. Likadant är det med beg bilar.
Säljs det mer nytt nu istället?

Motornyheter från Bytbil.com
Prisras på begagnat
Nybilsförsäljningen går starkt uppåt och det ger avtryck på begangnatmarknaden. I stark kontrast till hur det var för lite över ett år sedan blir begagnatutbudet större och priserna faller.

Det är Motorbranschens riksförbund, MRF, som rapporterat att priserna på begagnade bilar rasade med hela 4,5 procent under perioden från mars till och med maj. Prisraset har varierat något men beroende på årsmodell har fallet varit på mellan fyra och sex procent.

Och i takt med att allt fler nya bilar rullar ut i trafik ökar bilhandlarnas bilpark av begagnat. Nyregistreringarna har de senaste månaderna legat på runt en 20 procentig ökning jämfört med i fjol och i maj uppgick nyregistreringen till 30 853 personbilar – vilket är en otroligt bra siffra,

Så planerar du ett bilköp – då är nu den rätta tiden. Trenden med ökande begagnatlager och sjunkande priser kommer nog att hålla i sig ett tag.
 
Jag tror aldrig jag sett så många privata annonser med fantasipriser, hittar nästan alltid motsvarande hoj hos en handlare för mindre pengar. Tror många försöker göra ett klipp på nån färsking med nytaget kort?
 
Jag skulle vela påstå det är en blandning utav reducerat antal nya A-korts tagare och en stark krona (= billigt att importera)
 
Förutom det ovan nämnda finns det ett annat "problem", nämligen att motorcyklar har så extremt god kvalitet och att de körs så lite/år.
Redan på 80-talet fanns bågar med såpass bra väghållning/effekt/bromsar att man kan köpa en sån för en spottstyver, byta olja och sedan dra iväg på en 1000-mila semester. Inte så roligt heller för tillverkare o generalagenter som "måste" hålla med reservdelar för 30 år gamla fordon...
 
Tror att nya hojar köps på lånade pengar nuförtiden, beggade hojar sällan på lånade pengar. Och sporthojsköpare är nog inte den mest solventa gruppen. Härav är prisraset på sporthojar i samma klass som pc.

Men att det skulle vara ngt speciellt denna månad tror jag inte, såna här trådar på SH brukar oftast visa sig vara reklam för en hoj TS försöker sälja.
 
Sålde en CBR600F -97 för ett par dar sen. Gått 3800 mil och har varit lagd så originalkåpor etc finns inte.

La ut den för 20´, släppte den för 19,500 efter "princip-prut".

En annan ringde tidigare samma dag och frågade varför den var så billig!!!

Samtidigt verkar folk tycka att 60´ för en SuperDuke -07 med drygt 1000 mil är hutlöst dyrt. Så jag vet inte vad folk tror att hojar kostar nya, och hur de förväntar sig att värdeminskningskurvan borde se ut?? :va

Jag säljer Dukken när jag får ett vettigt pris, till dess behåller jag den. Världens bästa hoj, men det är alltid kul att byta. Fast inte till vilket pris som helst! Tror många säljare är i samma sits, och köparna TROR att det är deras marknad.

Kontentan blir att hojarna aldirg byter ägare. De som har fortsätter med det, och de som letar fortsätter åka sur-Saab.
 
Antalet personer som tar mc-kort har störtdykt sedan riskutbildningarna infördes. Om det är fler som försvinner från hojåkandet (skaffar familj, tappar intresset, blir för gamla, skadar sig, dör, och så vidare) än vad det är som skaffar hojkort så minskar antalet potentiella köpare.

Färre potentiella köpare = svårare att sälja hojar till ockerpriser.
Är det svårt att sälja en hoj så är det för det mesta ett säkert kort att sänka priset.

Att det börjar ringa en massa idioter när man har en av de billigaste hojarna av den modellen på Blocket och ska börja pruta en massa bara för att det måste ju vara något fel på den när den är så billig, är en helt annan femma.


Hund skrev:
Så jag vet inte vad folk tror att hojar kostar nya, och hur de förväntar sig att värdeminskningskurvan borde se ut?? :va
De flesta säljare verkar tro att den ligger på max 10% i årlig värdeminskning. Medan de flesta hojköpare verkar tro att det handlar om minst 20%/år. Dina 15% årligen (om jag inte räknat snett) verkar som en ganska trolig kompromiss.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top