Varför gasa innan man stänger av motorn?

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Jag har lagt märke till att vissa personer varvar motorn precis innan dom stänger av den. Vad ska det vara bra för?
 
Jag har lagt märke till att vissa personer varvar motorn precis innan dom stänger av den. Vad ska det vara bra för?

Det var nog ursprungligen en grej propellerplanspiloter gjorde efter att de landat och stängt av soppapump, soppakran och ville dra ur det sista bränslet ur förgasarna för att minimera brandrisken.

Nu för tiden är det bara "en grej" folk gör.

/H
 
Jag har lagt märke till att vissa personer varvar motorn precis innan dom stänger av den. Vad ska det vara bra för?

det är samma vid vart enda rödljus i hela sverige, alltid när en motorcykel ska bromsa in och stanna så kommer det obligatoriska knycket på gasen!

jag gör det också... det är tufft!:tummenupp

EDIT: jag brukar även ta av mig hjälmen undertiden garageporten går upp, bara för att få lyssna lite extra när jag kör dom sista 20 metrarna, för att parkera.
 
Last edited:
Jag har lagt märke till att vissa personer varvar motorn precis innan dom stänger av den. Vad ska det vara bra för?

Motortekniskt är det helt meningslöst. Det har väl mer en gruppsocial funktion i vissa kretsar. Som varmkörning mot varvstoppet ungefär :hihi
 
det är samma vid vart enda rödljus i hela sverige, alltid när en motorcykel ska bromsa in och stanna så kommer det obligatoriska knycket på gasen!

jag gör det också... det är tufft!:tummenupp

Det är väl i nerbromsningen isåfall, för att växeln ska gå i lättare.

Gasa innan man stänger av motorn gör inte jag. Dock kan jag gasa när jag lägger i friläget för att inte få motorstopp ifall jag missat friläget.
 
det är samma vid vart enda rödljus i hela sverige, alltid när en motorcykel ska bromsa in och stanna så kommer det obligatoriska knycket på gasen!

jag gör det också... det är tufft!:tummenupp

Men på iaf HD så "måste" man ge lite mellangas när man växlar ned, annars smäller de grova drevet i så att man får blånagel på stortån.

Men jag kan erkänna att jag gillar att rappa med gasen jag med, iaf när det är "riktiga" mekaniska förgasare med accpump. Så nice ljud! :hihi
 
Att "Ruppa ur" motorn innan man stänger av har man gjort i alla tider, det är en sån där ologisk grej man gör.
Förr i tiden stängde folk chokespjället när dom parkerade den för natten för att inte få in rå nattluft i motorn också... :D

En gång i tiden kan det ha att göra med dåliga förgasare som annars surade ner motorn om man inte ruppade ur, men det är nog mest psykologiskt.

Vad jag däremot funderar på är varför alla Volvo 240 varvar upp till i princip jetmotorvarvtal direkt efter start?
(hörs tydligast om man står framför så man hör fläktljudet)
Är det för att dom är glad att skiten startar eller?
 
Jag har lagt märke till att vissa personer varvar motorn precis innan dom stänger av den. Vad ska det vara bra för?

Ja, varför? Antagligen bara för att påkalla uppmärksamhet - kolla, jag har en motorcykel - för det lär inte tillföra hojen något positivt. Rent trams bara, lägg ner!
 
Vad jag däremot funderar på är varför alla Volvo 240 varvar upp till i princip jetmotorvarvtal direkt efter start?
(hörs tydligast om man står framför så man hör fläktljudet)
Är det för att dom är glad att skiten startar eller?

Njae eller jo delvis och så för att den inte ska slockna så måste man varva så, ibland även för att bara komma iväg :)
 
Nu är jag kanske helt fel uten men brukar man inte varva upp innan stopp på gamla förgasarmotorer av större volym, för att få lite extra soppa till när motorn skall startas nästa gång?
 
Nu är jag kanske helt fel uten men brukar man inte varva upp innan stopp på gamla förgasarmotorer av större volym, för att få lite extra soppa till när motorn skall startas nästa gång?

Nej det har de ingen fördel av. Redan efter några timmar har den förgasade bensinen förflyktigats. På stora förgasarbensinare har man snapspumpar.

Jag är tex sedan 18 år maskinist på en båt som har tre st 57-liters W-18 bensindrivna flygmotorer med 6 förgasare och dubbla kompressorer. Tvärtom vill man inte hålla på och varva större bensin(och diesel-)motorer utan belastning pga av bla torsionsvängningar och risken att loppa igen stiften då motorn ventilerar mycket dåligt på tomgång. Tomgångskörning öht taget är onyttigt.
 
Tycker det e coolt!
Samma sak vid rödlysen, brummar man lite så inbjuder man
volon brevid att försöka. Igen COOOOOLT

:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty
 
Nu är jag kanske helt fel uten men brukar man inte varva upp innan stopp på gamla förgasarmotorer av större volym, för att få lite extra soppa till när motorn skall startas nästa gång?

Har fått förklaringen att detta stämde på den tiden man körde med fotogen. Idag gör det ingen som helst nytta. Tvärtom, om man kör med turbo. Som skrivits ovan kan man få fart på turbinen så den fortsätter snurra sen motorn stängts av och smörjningen upphört.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top