Vilken sida? (Atv)

Ubbe86

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
HEj!

jag har en kina atv, en bashan BS300-A som jag behöver byta starkoppling och slirande lameller på.

Detta är en pinsam fråga, men på vilken sida ska jag in i motorn, och räcker det med att endast tömma oljan eller behöver jag tömma kylarvätskan också?

Nästa fråga, hur ser jag om lameller är slitna (utöver att dom slirar)
Annledingen till att jag frågar är att vissa hävdar att fel olja i dessa maskiner kan visa snarlika symptom?!

jag har bytt olja (en som Sveafordon rekommenderade) precis efter inköp , men hade då knappt provkört atvn

tack på förhand för svar och god fortsättning!

mvh
Ubbe

Bifogat

• IMG_20240909_201257.jpg
    IMG_20240909_201257.jpg
    4.2 MB · Visningar: 47
  • IMG20241130140936.jpg
    IMG20241130140936.jpg
    2 MB · Visningar: 47
  • IMG20241130140946.jpg
    IMG20241130140946.jpg
    1.5 MB · Visningar: 44
  • IMG20241229174111.jpg
    IMG20241229174111.jpg
    1.7 MB · Visningar: 43

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hittar inte just den modellen, men skulle kunna tro att "systermodell" är generellt lika uppbyggd.
I slutet på manualen jag länkat till finns reservdelskatalog med bilder - utgå från den som ett tips

Skall du byta på båda ställena så sitter oftast 90-99% av de motorer jag sett så att kopplingen är på höger sida. Startkoppling får man utgå från startmotorns placering och leta vidare
Sedan måste jag fråga - maskinen är ny???? Har du ingen garanti/företag du handlat från eller kom den på posten från AliExpress?? :)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Sedan måste jag fråga - maskinen är ny???? Har du ingen garanti/företag du handlat från eller kom den på posten från AliExpress?? :)
Knappast ny. Även om plasten ser fin ut så syns spår av användning undertill. Bl a rost i framhjulsupphängningarna.

Men, det var inte det jag tänkte skriva! :)
Utan, har du talat med Sveafordon om detta? Om de har kompetens att rekommendera rätt olja för att undvika slirande lameller så borde deras verkstad ha kompetens att svara på dina frågor. Så får du (förhoppningsvis) tag i fakta och slipper "gissningar från internet". En tanke bara....

Ubbe86

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Hittar inte just den modellen, men skulle kunna tro att "systermodell" är generellt lika uppbyggd.
I slutet på manualen jag länkat till finns reservdelskatalog med bilder - utgå från den som ett tips

Skall du byta på båda ställena så sitter oftast 90-99% av de motorer jag sett så att kopplingen är på höger sida. Startkoppling får man utgå från startmotorns placering och leta vidare
Hej!

Tack för du tog dig tid att få fram manulen, jag ska titta i den!

Nja det är en 07a , så den ser finare ut på bilderna än i verkligenheten.

Köpt den på blocket

Ubbe86

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Hej igen!

nu har jag äntligen fått fingrarna ur och demonterat motorkåpan och kommit fram till svänghjulet. Nu e jag fast... när jag frågar mig runt på atv återförsäljare m.m säger dom att jag får mäta vilken avdragare jag ska ha? jag vet inte ens vart jag ska mäta. Det ända jag vet är att jag behöver få loss svänghjulet för att komma åt startkopplingen och att "centrum gängan " på axeln är av m12 storlek.

Det finns "universall" avdragare som ser ut som den här. (se bild) men är fortfarade osäker om jag är rätt ute.. har ni några tips på hur jag kan få bort det utan avdragare, eller finns det nån vänlig själ som vill komma över på en fika och hjälpa en olycklig stackare?

dessa (sista bilden) har jag ingen aning hur dom ska hjälpa, då flera har sagt att det är nåt sånt likande jag ska ha?

All hjälp uppskattas!

IMG20250123160759.jpgna-tools-svanghjulsavdragare-universal-atv--mc--moped_1.jpg
svanghjulsavdragarem35x15rh.jpg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle tro att du ska använda typ den översta avdragaren tillsammans med skruvar i lämplig längd som passar i de tre gängade hålen I svänghjulet.

Ubbe86

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Skulle tro att du ska använda typ den översta avdragaren tillsammans med skruvar i lämplig längd som passar i de tre gängade hålen I svänghjulet.
tack för svar! ja, det verkar mest logiskt. Jag vet ej dock om stigningen på centrum bulten över stämmer, men får beställa och chansa!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle tro från hur jag tycker att det ser ut att centrumskruven på avdragaren ska tryckas mot vevaxelns ände så skruvens diameter eller stigningen spelar nog ingen roll då. Dock bör man se till att vevaxelns ände inte skadas så jag kan tänka mig en kraftig bricka eller nåt annat lämpligt som placeras på vevaxeln är bra.

Jag utgår att vevaxeln är tappen med splines på och svänghjulet sitter utanpå denna axel.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Three bolt flywheel puller på tuben

Ubbe86

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Så då, jag införskaffade en universal avdragare till svänghjulet men ville inte röja axeln med den "konade" bulten.

Så jag monterade en bricka centrerat över axeln för att sprida trycket och började dra... och dra.. och dra (för hand för att inte förstöra nåt) det enda som hände var att brickan mot axel böjdes.

Är jag ute och cyklar ? eller missar jag något? är lite feg att gå på med mutter pickan, eller är det enda lösningen?

1000014154.jpg1000014155.jpg

1000014153.jpg

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Tror du kan skippa brickan. Axeln är av hårt material och om något ger sig så går troligen gängorna i de tre skruvarna först.

Ubbe86

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Tror du kan skippa brickan. Axeln är av hårt material och om något ger sig så går troligen gängorna i de tre skruvarna först.
mja, mjo men är det värt risken att skada axeln? axeln är mindre än gängan på dragaren. se min dåliga illustration. Tror ni inte det är en risk att hålet för gängor i axeln expanderar och spricker?Namnlös.png

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
mja, mjo men är det värt risken att skada axeln? axeln är mindre än gängan på dragaren. se min dåliga illustration. Tror ni inte det är en risk att hålet för gängor i axeln expanderar och spricker?View attachment 510276

De gånger jag gjort detta har det funnits ett rikthål i axeln som av dragaren passat i. Gör det inte det, så kan du vara rätt ute med en bricka för att slippa skada början av gängan.

Ubbe86

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
De gånger jag gjort detta har det funnits ett rikthål i axeln som av dragaren passat i. Gör det inte det, så kan du vara rätt ute med en bricka för att slippa skada början av gängan.
ja, i axeln finns det gängor för en bult som håller i drag starten. jag kanske får hitta en tåligare bricka !

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Läste igenom senare delen av tråden - du gör allt rätt, men hur f-n kan en så rejäl bricka böja sig med bara handkraft på nyckeln? Kinesiskt mjukost-järn???
Jag hade också varit försiktig med att dra för j-kla hårt när grejer börjar ge sig.
Funderar på att sätta allt i spänn o sedan värma, men det kan vara svårt att komma åt med en värmekälla som inte eldar upp något annat - kanske en stor elektrisk lödkolv, men ser ingen riktigt bra anliggningsyta på hylsan som sitter runt axeln, och kolla i så fall att det inte finns gummi/plast i närheten.
För du har ingen sådan här - gasdriven lödpenna: 1739223606006.png1739223748721.png

Nyheter
Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand