Varför gäller inte den allmänna värnplikten kvinnor?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Vi kan bortse från att alla män idag inte gör någon värnplikt. Alla män måste iaf. enligt lag vara beredda på att göra en värnplikt.

Varför räknas inte cheyerna in?

Mark skrev:
2202942 Vi kan bortse från att alla män idag inte gör någon värnplikt. Alla män måste iaf. enligt lag vara beredda på att göra en värnplikt.

Förmodligen för att många tjejer är kroppsligt svagare än män, och även psykiskt svagare när det gäller påfrestningar som att gå med tung packning i flera mil.. Många killar klarar bara det pga sin viljestyrka, de flesta tjejerna har nog inte den viljan att klara en sån sak..

Kan jag tänka mig.. :va

Det måste vara för att det är så kul att ligga i fula, illaluktande kläder i ett tält med massa andra illaluktande 19-åringar och bli hunsad med som männen reserverat detta privilegium till dem själva.

De flesta kvinnor klarar nog inte av det, du måste ju ha kondition, styrka, psyke och intelligens.

Och de två första, kanske t om det tredje finns det faktiskt så många fler män på
så att det är väl inte lönt att ta in kvinnor till mönstring, det kostar nog bara en massa.
så därför får dom ansöka om att få mönstra istället, för annars är det nog inte lönt.

Mark skrev:
2202942 Vi kan bortse från att alla män idag inte gör någon värnplikt. Alla män måste iaf. enligt lag vara beredda på att göra en värnplikt.

I grund och botten: gammal övertygelse om att krig är männens grej.
Var väl inte förrän -95 eller något som tjejerna fick söka alla befattningar i det militära.
Min erfarenhet av kvinnliga vpl är att de klarar lumpen minst lika bra som killarna. Oftast bättre förberedda, både fysiskt och mentalt, än den genomsnittlige grabben. Dagens 18-20 åringa grabbar har oftast extremt dålig fysik tyvärr... Lata, långhåriga jävla datanördar är vad många är! :mad:
Hur svårt är det egentligen att springa en mil på mindre än 60 minuter? Inte många grabbar som klarar det tyvärr...
Hur svårt är det att göra 20 armhävningar? Många grabbar klarar inte ens det...

Bikerbitch skrev:
2203119 Tänk när vi cheyer har PMS och får mensen.

Efter två veckor i fält är risken stor för "vådaskott" om det tassar runt halvnakna cheyer i logimenten! Sånt är inte bra för moralen! :mattias

henrikkrueger skrev:
2203079
Min erfarenhet av kvinnliga vpl är att de klarar lumpen minst lika bra som killarna. Oftast bättre förberedda, både fysiskt och mentalt, än den genomsnittlige grabben.

Ja, det är även min erfarenhet.

Cheyerna som jag låg ihop med fick slita hårdare på soldat och baskerprov. I regel dom ju inte lika starka. Dock, gav dom sig fan på att lösa uppgiften. Tog i och slet envist som en åsna.
Nu är det väl iofs. väldigt motiverade cheyer som gör värnplikt.

Men, i dagens samhälle känns det inte så jämlikt att bara män ska vara tvugna att vara beredda på en militärtjänstgöring.

Alla kan inte vara vid fronten, men i sverige har vi s.k. "Totalförsvarsplikt" som gäller alla mellan 16 och 70 års ålder. Detta oavsett kön, och alla måste hjälpa till efter "bästa förmåga" i händelse av höjd beredskap eller krig.

Kortfattat betyder det att de som inte har gjort sin värnplikt och fått utbildning där ändå kan kommenderas. Antingen kommenderas man att stanna kvar på sitt arbete, t.ex. sjusköterskor, brandmän, folk inom tele/väg/järnväg osv skulle jag tro. Eller så blir man tilldelad ett arbete.

Där kommer det nog in en massa kvinns skall du se. Dom stänger alla fik och vips har vi fått ett par tiotusen sjuksköterskor istället :)

Bikerbitch skrev:
2203119 Tänk när vi cheyer har PMS och får mensen. Fatta att ligga ute i lumpen då. Fy fan som Markus säger.

Shit. Fatta vilken armé det skulle bli om den bara bestod av kvinnor med PMS. En sån armé skulle inte jag vilja kriga mot. :gnissla

Starstriker skrev:
2203183 Shit. Fatta vilken armé det skulle bli om den bara bestod av kvinnor med PMS. En sån armé skulle inte jag vilja kriga mot. :gnissla

Kriget mot PMS-armén har iofs redan börjat. Som av en slump heter motståndaren även här "fi".

SSB skrev:
2203179
Där kommer det nog in en massa kvinns skall du se. Dom stänger alla fik och vips har vi fått ett par tiotusen sjuksköterskor istället :)

Jo, men dom har ju bara erfarenhet av att koka kaffe till dom redan utbildade sjuksköterskorna. Eller finns utbildningen där naturligt hos alla cheyer? :va

henrikkrueger skrev:
2203079Min erfarenhet av kvinnliga vpl är att de klarar lumpen minst lika bra som killarna. Oftast bättre förberedda, både fysiskt och mentalt, än den genomsnittlige grabben.

Vi hade en tjej i lumpen, så jag kan bara uttala mig om hennes insats. Men fy faan, din erfarenhet speglar inte min.

Tjejerna jag gjorde lumpen med klarade sig allt från mycket bra till rätt dåligt. Vissa insåg att de tagit sig vatten över huvudet med sin önskan att bevisa att "kvinnor kan" men i det stora hela kämpade de på lika bra/dåligt som killarna.

Dock är de ju svagare och fick därför lättnader på de fysiska övningarna.

Mark skrev:
2203222 Jo, men dom har ju bara erfarenhet av att koka kaffe till dom redan utbildade sjuksköterskorna. Eller finns utbildningen där naturligt hos alla cheyer? :va
Det är precis lika naturligt som att vi män skjuter ihjäl folk.

Det är högst troligt att dessa kaffekokande tjejer får en liten utbildning i hur man lägger förband eller lämnar över en peang när doktorn säger "Peang!".

Thermal skrev:
2203227 Vi hade en tjej i lumpen, så jag kan bara uttala mig om hennes insats. Men fy faan, din erfarenhet speglar inte min.

Visst finns det tjejer som inte fattar vad de ger sig in på men efter att ha varit med och utbildat 4 kullar med värnpliktiga så anser jag att tjejerna är minst lika bra som grabbarna, i många fall bättre motiverade och med större vilja att lösa sin uppgift.

KalleNorton skrev:
2203066 Öh, har kvinnor sämre psyke och intelligens än män?
MEN FÖR FAN läs vad det står och inte vad du vill att det ska stå

"De flesta kvinnor klarar nog inte av det, du måste ju ha kondition, styrka, psyke och intelligens.

Och de två första, kanske t om det tredje finns det faktiskt så många fler män på

så att det är väl inte lönt att ta in kvinnor till mönstring, det kostar nog bara en massa.
så därför får dom ansöka om att få mönstra istället, för annars är det nog inte lönt."

Någon skrev ovan att kvinnor har svagare psyke, därför skrev jag kanske på det,
men jag skrev INTE att dom är mindre intelligenta, läs igenom för helvete.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg