Varför gäller inte den allmänna värnplikten kvinnor?

Jonathan skrev:
2203934 För er åldringar kan jag berätta att lumpen är frivillig. Dock inte officiellt.
Säger du "nej, jag har ingen lust med det här och vill inte göra militärtjänst" så skickar dom hem dig helt enkelt.
Är bara en tidsfråga innan det blir officiellt frivilligt för pojkar att göra lumpen.

För att du gillar hormonstinna, svettiga pojkar i läderboots ?
just därför :humpsmiley :rolleyes:

Bo_jahn skrev:
2203267 Tjejerna jag gjorde lumpen med klarade sig allt från mycket bra till rätt dåligt. Vissa insåg att de tagit sig vatten över huvudet med sin önskan att bevisa att "kvinnor kan" men i det stora hela kämpade de på lika bra/dåligt som killarna.

Dock är de ju svagare och fick därför lättnader på de fysiska övningarna.

betyder de att jag e chey :3freak

Vissa tjänster kanske tjejer har svårare att klara av, t.ex. jägarförband där de fysiska kraven är högre. En tjej måste alltså vara bättre förberedd för att klara sig bra i ett sådant förband. Däremot, t.ex. en uppgift stridsvagnsförare eller sonaroperatör bör en klara kvinna precis lika bra som en man. Min uppfattning är att så länge man klarar mönstringen så är man lämpad, annars är ju mönstringsproceduren felaktig.

Coola Ola skrev:
2204199 Vissa tjänster kanske tjejer har svårare att klara av, t.ex. jägarförband där de fysiska kraven är högre. En tjej måste alltså vara bättre förberedd för att klara sig bra i ett sådant förband. Däremot, t.ex. en uppgift stridsvagnsförare eller sonaroperatör bör en klara kvinna precis lika bra som en man. Min uppfattning är att så länge man klarar mönstringen så är man lämpad, annars är ju mönstringsproceduren felaktig.
kvinnor bör passa i ubåtar då de är små, och säg inte att jag spelar på stereotyper :rolleyes:

haha, fick en sån bild i huvudet nu på ett befäl som är totalt förbannad och utan makt att kunna få två tjejer med varsin com-radio att hålla radiotystnad.

"har du sett den nya gucci-väskan"
"JAAA, å gud va snygg den e alltså"

"RADIOTYSTNAD FÖR FAN!" :4skrika

:rofl

Jonathan skrev:
2203934 För er åldringar kan jag berätta att lumpen är frivillig. Dock inte officiellt.
Säger du "nej, jag har ingen lust med det här och vill inte göra militärtjänst" så skickar dom hem dig helt enkelt.
Är bara en tidsfråga innan det blir officiellt frivilligt för pojkar att göra lumpen.
Det där stämmer inte,jag var nyligen och mönstra och då sa jag att jag inte ville gå lumpen osv men jag blev ändå intagen preliminärt! :gnissla

Israel är väl ett av de land som anses ha bäst försvar...

Där har de 3 års värnplikt kvinna som man....
Och det funkar tydligen även om man har "ketchup i kanoten"..!!

Det är bara för att cheyerna VET att det är jobbigt att göra lumpen som de vill slippa (förutom en del flator som tycker det e tufft)... de vänder kappan efter vinden...

Ska det vara jämnlikt så ska det vara just det.... :tungan

Vi hade 4 tjejjer (läs skogshuggare) när vi ryckte in, när gröntjänsten var över så hade vi bara en kvar... och hon slapp/fick lättare övningar genom resterade del av lumpen.

Det var en artikel i Illustrerad Vetenskap för ngt/ngr år sedan som handlade om krigande kvinnor och där påstods det bl a att kvinnor var mycket grymmare än män i krig och i mycket större utsträckning "sköt först och frågade sen". Dvs dom väntade inte för att se om det var fi som närmade sig utan sköt först...

Jag ska se om jag kan hitta artikeln och återkomma med den.

Personligen så tycker jag att kvinnor mer hör hemma i det ekonomiska försvaret. Min mormor tex byggde (krigs)flygplan under 2:a världskriget!

Coola Ola skrev:
2204199 Vissa tjänster kanske tjejer har svårare att klara av, t.ex. jägarförband där de fysiska kraven är högre. En tjej måste alltså vara bättre förberedd för att klara sig bra i ett sådant förband. Däremot, t.ex. en uppgift stridsvagnsförare eller sonaroperatör bör en klara kvinna precis lika bra som en man. Min uppfattning är att så länge man klarar mönstringen så är man lämpad, annars är ju mönstringsproceduren felaktig.

stog i SvD nyligen om att 20% (tror jag) av kvinnor som gör lumpen inte uppfyller kraven men tas in ändå eftersom den otroligt inkompetenta Leni Björklund sitter vid rodret.

Dessutom läste jag någonstans att det är knappt att alla män får tid att mönstra, ska man då dubbla antalet mönstrande för att vara politiskt korrekt?

Tjejer, och killar för den delen som uppfyller alla krav och är motiverade är såna som jag vill ha i min pluton, sen spelar kön ingen roll.

P.S Fick det slutgiltiga beskedet idag. Ska rycka in 2008 som GC700 Stridsfordonsplutonsbefäl :banana (om jag inte klarar extramönstringen till stridsbåtsförare....)

Mark skrev:
2202942 Vi kan bortse från att alla män idag inte gör någon värnplikt. Alla män måste iaf. enligt lag vara beredda på att göra en värnplikt.

Varför räknas inte cheyerna in?

Nån måste ju vara hemma och vara otrogna när vi karlar försvarar landet!

Var det inte rätt genomusel statistik på att slutföra tjänsten för de intagna tjejerna? Många som föll från p g a skador?

Alla skall mönstra eller så skall ingen, men det måste vara tjänst efter förutsättningar. Det säger sig självt att en person som väger 50 kg får det fan så mycket jobbigare då man hänger på 20 kg utrustning än en person som väger 80 kilo i "tomvikt". Ergo är det ingen vidare god idé att sätta bägge i samma befattning, oavsett hur jämlikt det är.

Snillen spekulerar eller??!?!?! :tomten

känns som jag behöver göra ett inlägg här för att klara ut lite ur det ligger till....

Jag är tjej och gjorde lumpen 1997... låg inne i 12 månader i Flygvapnet som Skyddsplutonchef, dvs militär räddningsledare - jag är alltså brandman (eller brandkvinna :va ) minröjare, amröjare och har utöver det en gedigen NBC utbildning och muckade som sergeant.

När jag mönstrade blev jag tilldelad tjänsten så då måste man ju försöka lita på att dom placerat en på rätt plats... :3freak

Jag kan hålla med om att jag många gånger kännde att jag skulle behöva vara aningens starkare och aningens snabbare men jag gjorde alltid mitt bästa. Man kan inta vara bäst på allt.. men man är alltid bra på något... jag är en fantastisk prickskytt och träffade lätt coca-cola burkar på 300m med min AG-90 :tummenupp

Jag tycker absolut att tjejjer borde bli inkallade precis som killarna... Skulle vara kalasnyttigt för alla superfjollor att smutsa ner sig lite och lära sig att sammarbeta istället för att utöva psykkrig, skitsnack och knivhugg i ryggen på varandra... Det finns rena kvinnliga plutoner i Israel.. de anses vara de mest hänsynslösa som finns.. :skrämd

Så här i efterhand så ser jag tillbaka på tiden i det gröna som något riktigt kul (som av en händelse förtränger man snabbt överlevnadsövningerna mitt i vintern i knäppetält ... mystiskt) och jag skule absolut göra om det :hihi

Till alla er som tvekar...
Det ÄR kul och man får minnen och vänner för livet!

+ att man får leka med allt möjligt roligt som man inte får chansen till annars... Ett jättestort dagis med häftiga leksaker :rofl

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg