Varför får inte vi köra??

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
ingen....
Fick min starbekräftelse idag.

-125jnr 2 kval på fredagen.
På lördag kör vi vårt rejs 17.30 utan någon warm up innan!!!

Jag vet att vi får betala mindre än ni andra men jag hade hellre
betalt lika mycket som er och fått träna mer...

Fan!
Trodde att man ville satsa mer på ungdomarna!
Vi är jättemånga nya!
Och det är många som aldrig kört på banan innan
att bara slänga ut oss på kval direkt är ju skandal!!!

Trodde att tävlingarna skulle bli bättre efter Anderstorp,
men även jag kan ha fel!!

Problemet är ju att det är nio klasser som kör varje helg och tiden är knapp.
Helt rena B-race hade varit bättre för alla men så ser det tyvärr inte ut idag.

Goodstuff skrev:
Problemet är ju att det är nio klasser som kör varje helg och tiden är knapp.
Helt rena B-race hade varit bättre för alla men så ser det tyvärr inte ut idag.

dom har ju skurit ner på våra kval oxå!!
Vi får 15min kval, medan resterande får 25min!!

Miss BrInK skrev:
dom har ju skurit ner på våra kval oxå!!
Vi får 15min kval, medan resterande får 25min!!

Jag säger inte att det är rätt men dygnet har ju bara ett visst antal tillgängliga timmar. Jag ser gärna att ni får mer tid men då måste några andra få mindre och vilka skulle det vara?

Rena B-race skulle ju innebära färre klasser och mer tid för alla.

OT. Miss Brink, du vet inte hur det gick med John i onsdags?
Jag var bakom honom när det hände..

Goodstuff skrev:
Jag säger inte att det är rätt men dygnet har ju bara ett visst antal tillgängliga timmar. Jag ser gärna att ni får mer tid men då måste några andra få mindre och vilka skulle det vara?

Rena B-race skulle ju innebära färre klasser och mer tid för alla.

Kan tyvärr inte hålla med här... Ullis har rätt... det är ju nya förare vi ska
försöka att få in... då är det ju inte läge att skära ner på deras pass.. tycker inte jag iallafall..
Tur du har tränat där lite Ullis... det blir pallen denna gången :banana

Bennybåge skrev:
Kan tyvärr inte hålla med här... Ullis har rätt... det är ju nya förare vi ska
försöka att få in... då är det ju inte läge att skära ner på deras pass.. tycker inte jag iallafall..
Tur du har tränat där lite Ullis... det blir pallen denna gången :banana

Läs vad jag skriver. Jag tycker inte det är rätt men det är inte helt enkelt som arrangör att få tidsschemat att gå ihop eftersom det är många klasser som ska köra varje helg. Tror det skulle bli ganska livat i en del led om det skars ned träningstid för tex STD600 ( de förarna är ju så erfarna så de behöver ju inte träna lika mycket som juniorerna - eller hur?)

Goodstuff skrev:
Läs vad jag skriver. Jag tycker inte det är rätt men det är inte helt enkelt som arrangör att få tidsschemat att gå ihop eftersom det är många klasser som ska köra varje helg. Tror det skulle bli ganska livat i en del led om det skars ned träningstid för tex STD600 ( de förarna är ju så erfarna så de behöver ju inte träna lika mycket som juniorerna - eller hur?)

Jag kör själv STD600, men tycker inte att vi skall ha mer träning än någon annan. Istället för 15min kval för 125jr och 25min för resten - ge 20 min till alla..

Bennybåge skrev:
Jag kör själv STD600, men tycker inte att vi skall ha mer träning än någon annan. Istället för 15min kval för 125jr och 25min för resten - ge 20 min till alla..

Lägg det som förslag på förarmötet. :tummenupp
Jag håller med om att det satsas för lituniorerna, varför ska de köra racet på lördagen tex?
Frågan är bara hur/vem/vilka som ska maka på sig. Den långsiktiga lösningen måste ju vara separata b-race och SM-tävlingar enbart för A-förare. MEr tid för alla.

Pucken eller problemet ligger faktiskt inte hos Svemo, nästan alla i svemo pushar hårt för 125Junior.. Men SO ser inte riktigt likadant på saken, utan mest antal startande och mest pengar är de som får företräde.. Förra året ville man stryka en SM-klass för att ge plats åt r600/1000 för att de var så många..

oFFkeFF skrev:
..... Förra året ville man stryka en SM-klass för att ge plats åt r600/1000 för att de var så många..

Naturligtvis. Det är inte för att jävlas som jag säger det men rookieklasserna är kul rejs och överfulla av deltagare. Mike o Tony står inte och tittar på heller närdet gäller JR men de måste ju se till sin ekonomiska överlevnad. Med lite fler rookies så kanske vi kan få en seedning till RookieSO/SM och skära ner till SuperB dvs 600o1000 tillsammans.

Men klubbarna ska ha lust och orka med också.

Miss BrInK skrev:
Fick min starbekräftelse idag.

-125jnr 2 kval på fredagen.
På lördag kör vi vårt rejs 17.30 utan någon warm up innan!!!

Jag vet att vi får betala mindre än ni andra men jag hade hellre
betalt lika mycket som er och fått träna mer...

Fan!
Trodde att man ville satsa mer på ungdomarna!
Vi är jättemånga nya!
Och det är många som aldrig kört på banan innan
att bara slänga ut oss på kval direkt är ju skandal!!!

Trodde att tävlingarna skulle bli bättre efter Anderstorp,
men även jag kan ha fel!!

Grymt surt. Tyvärr är det svårt att få en del arrangörer överhuvuttaget att köra 125juniorer. Endel prioriterar B final i 600B högre än juniorerna. Jag kan bara säga att jag gör mitt yttersta för att det ska bli mer åka för alla och främst för juniorerna. Men denna säsong ser det mörkt ut. Jag befarar fler tävlingar med tok lite träningar och kort kval.

Tänk om man i andra idrotter skulla satsa mer på korpverksamheten istället för juniorerna, då skulle det nog bli liv.

Chrille skrev:
Naturligtvis. Det är inte för att jävlas som jag säger det men rookieklasserna är kul rejs och överfulla av deltagare. Mike o Tony står inte och tittar på heller närdet gäller JR men de måste ju se till sin ekonomiska överlevnad. Med lite fler rookies så kanske vi kan få en seedning till RookieSO/SM och skära ner till SuperB dvs 600o1000 tillsammans.

Men klubbarna ska ha lust och orka med också.

Samtidigt kan man ju kanske inte kalla en serie för SM/SO om man tycker att rookieklasserna är viktigare. Men visst är ekonomin en viktig och stor bit.
Förespråkar inte millimeterrättvisa, men talangerna måste hittas tidigt..

Nu var inte jag med själv men jag har hört att under tävlingsledarkonferensen året innan 125 jr drogs igång så var alla överens om att 125 jr skulle bli en inkörsport till RR och att allt skulle avgöras under en dag med race på kvällen. Vitsen var att det skulle bli lätt för föräldrar att hänga med om det bara gällde en dag. Sen snackades det också om att det var bra att de körde på Lördagen för att det inte skulle vara så mycket press i form av publik(?), helt enkelt en odramatisk form av tävlande för en billig peng. Det verkar ju vettigt eller hur?

Men som det har utvecklat sig så är ju 125 jr racen bland de roligare (hörde jag standardracing?) att titta på, väldigt drivna förare, alla satsar hårt med sponsorer, teambussar mm och det är inte riktigt gräsrotsnivå på det längre.

Jag kan inte tänka mig att någon SM arrangör vill prioritera bort 125 jr men som redan har sagts så är det kanske dags att fundera över hur det ska bli 2005, rena SM med ett fåtal supportklasser (125 jr förstås) och sedan B-tävlingar, en B-tävling per SM-arrangör där man kan köra 125 jr också.
Jag har svårt att se hur det ska gå att få ihop alla klasserna på annat sätt.

Torkel skrev:
Nu var inte jag med själv men jag har hört att under tävlingsledarkonferensen året innan 125 jr drogs igång så var alla överens om att 125 jr skulle bli en inkörsport till RR och att allt skulle avgöras under en dag med race på kvällen.

--bra inlägg ---

Amen to that!
Det kräver ju dock att arrangörerna gör RIKTIGA b-race med fler klasser och inte slänger in ett ERF istället.

Goodstuff skrev:
Amen to that!
Det kräver ju dock att arrangörerna gör RIKTIGA b-race med fler klasser och inte slänger in ett ERF istället.
Just det! Som LMS! :banana :D :banana :fyllisar

Torkel skrev:
Jag kan inte tänka mig att någon SM arrangör vill prioritera bort 125 jr men som redan har sagts så är det kanske dags att fundera över hur det ska bli 2005, rena SM med ett fåtal supportklasser (125 jr förstås) och sedan B-tävlingar, en B-tävling per SM-arrangör där man kan köra 125 jr också.

Dessvärre har det varit fallet iår. Nu gäller det att få till det 2005 och det är skönt att du och jag är på samma våglängd, så det gäller bara att få med oss alla andra så kommer det att bli grymt bra nästa år om det är till någon tröst.

oFFkeFF skrev:
Pucken eller problemet ligger faktiskt inte hos Svemo, nästan alla i svemo pushar hårt för 125Junior.. Men SO ser inte riktigt likadant på saken, utan mest antal startande och mest pengar är de som får företräde.. Förra året ville man stryka en SM-klass för att ge plats åt r600/1000 för att de var så många..

Undrar vad Luff och Co säger nu när de såg 28 startande på Sviestad....

125 kommer ersättas av 250 på nästa års SO-program, det skulle förvåna mig annars....

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026