Varför får inte vi köra??

Miss BrInK skrev:
Fick min starbekräftelse idag.

-125jnr 2 kval på fredagen.
På lördag kör vi vårt rejs 17.30 utan någon warm up innan!!!

Jag vet att vi får betala mindre än ni andra men jag hade hellre
betalt lika mycket som er och fått träna mer...

Fan!
Trodde att man ville satsa mer på ungdomarna!
Vi är jättemånga nya!
Och det är många som aldrig kört på banan innan
att bara slänga ut oss på kval direkt är ju skandal!!!

Trodde att tävlingarna skulle bli bättre efter Anderstorp,
men även jag kan ha fel!!

Det finns möjligthet för 125Jr att träna ett pass någon gång mellan 10 och 11 på fredagen. Jag vet inte vad det kostar.

Det känns trist att dom lägger kvalen på fredag, själv har man skolavslutning och så missar man att fira studenten för alla treor.
Den där träningen kl1000 på fredagen....mer info om den?

//Berra

Nja, inte helt konsekvent där.
Få klasser betalade så många SO-startavgifter som 250SP -02: ARC, FMK(överfullt), Bikeweek å SO-final (många till SM: Mantorp å kvalrace på LMS).
Antalet hade bevisligen liten betydelse i sammanhanget. Tilläggas bör givet- vis att det mycket höga antalet startande i Sverige inte uppvägde en ojämn fördelning i Norden och TMP´s dalande intresse för att agera huvudsponsor var sannolikt inte helt betydelselöst i sammanhanget.

oFFkeFF skrev:
Pucken eller problemet ligger faktiskt inte hos Svemo, nästan alla i svemo pushar hårt för 125Junior.. Men SO ser inte riktigt likadant på saken, utan mest antal startande och mest pengar är de som får företräde.. Förra året ville man stryka en SM-klass för att ge plats åt r600/1000 för att de var så många..

Nordgren skrev:
Tänk om man i andra idrotter skulla satsa mer på korpverksamheten istället för juniorerna, då skulle det nog bli liv.

Är det inte att ta i lite o kalla Rookie-serien för korpverksamhet? Det finns ganska många i dessa klasser som inte har varit så lyckligt lottade att dom fick börja köra under sina tonår, men ändå inte är alltför lastgamla för att kunna bli något. Korpidrott är inte samma sak som stenhårt satsande 25-åringar som lägger alla pengar dom har på sitt största intresse.

Don Quixote skrev:
Är det inte att ta i lite o kalla Rookie-serien för korpverksamhet? Det finns ganska många i dessa klasser som inte har varit så lyckligt lottade att dom fick börja köra under sina tonår, men ändå inte är alltför lastgamla för att kunna bli något. Korpidrott är inte samma sak som stenhårt satsande 25-åringar som lägger alla pengar dom har på sitt största intresse.

Det ligger något i det du säger.. Men frågan är om någon kommer att komma längre än SM? Med det menar jag inte att B-klasserna ska upphöra existera, men i framtiden kanske det ska se annorlunda ut.
Kolla vad 125Jr och 250SP har producerat genom åren, Stigeflet, Freddy Pappunen, Jan Corneliusson, Henrik Nordgren, Tobias Andersson, Victor Zuber...
Enligt mig bör fokus ligga på instegs och raceklasser.

/JPS

Målet med 125JR är ju att ge unga en chans att tidigt prova på att köra roadracing och få till en utveckling där man inte måste ha snorrika föräldrar eller eget jobb och stadig ekonomi för att köra (det behöver man iofs senare ändå).
Det långsiktiga målet bör väl också vara att det blir fler Svenska förare kommer ut internationellt och tävlar. Rookieklasserna ska inte bort men man borde kunna göra mer för att ge de unga talangerna bantid som ju är nyckeln till att bli snabbare och det tycker jag kan göras på bekostnad av andra äldre förares bekostnad, inte många i Rookie600/1000 som kan ses som framtidshopp. Gäller iofs B-förare som undertecknad...

Tänk vad fränt om ett par år när det ger resultat och det finns Svenskar i 125 eller 250 VM på en mer reguljär basis.

En annan sak som är intressant är varför det i år är extremt få fyrtaktsförare som söker sig utomlands. Mig veterligen är det bara Folkesson som kört i EM medan Watz, Mårtensson, Fransson, Lindfors, Nordgren söker sig ut i Europa.
Vad är skillnaden? Varför satsar inte Jimmy LIndström med fler på EM? Fredrik Jansson har ju tidigare kört mycket bra där tex.

Don Quixote skrev:

Ursäkta om någon tar illa upp. Men när man kör b-final i 600B på primetime och låter juniorerna köra på lördagskvällen. Det kan kännas surt men i idrottssammanhang är man inte längre ungdom efter ca 20 år. Tex klubbarna får inget stöd för aktiviteter med personer över 20.
Självklart satsas det hårt i både 600B & 1000B och det är kanon roligt. Där finns de som gör större satsningar än SM-förare och har mer sponsorer än SM-förare så inget snack utan att det satsas, men ska någon ha företräde anser jag det är juniorerna.

Så satsa hårt för tusan alla rookies för tiden då pengar och tid måste gå till annat kommer och är det inte roligt att tänka på allt man borde gjort.

Nordgren skrev:
...men ska någon ha företräde anser jag det är juniorerna.

Självklart ska juniorerna visas upp/ha företräde men är det för publikens skull ska det INTE ske på bekostnad av R600 för där har vi faktiskt de mest publikavänliga racen. Jag hävdar bestämt att R600 ger publiken mer än 250cc så låt oss köra 250cc på lördagskvällen.

Sen tror jag visst att R600 kan vara en del av svensk-RR framtid genom att man tar det naturliga steget från R600 till 600STD (som jag hoppas har SM-status nästa år), visar upp sig i 600STD, får sponsorer och vips har man en supersport-förare som satsar i europa.

Nej, jag är personligen inte snabb nog att klassa upp mig till A-förare (= 600STD).

:squid

Nordgren skrev:
...Så satsa hårt för tusan alla rookies för tiden då pengar och tid måste gå till annat kommer och är det inte roligt att tänka på allt man borde gjort.
Ha ha! Fritt ur minnet från RR-bilagan i Bike: "Nordgren har fått barn och lägger pengarna på blöjor istället för hojen". Jodå, sanna mina ord, när den tiden kommer får man sätta sig själv i andra hand. Det är inget dåligt i det, tvärt om, det är mycket utvecklande men en del saker blir aldrig sig lika igen. Att kunna skita i allt och alla och lägga all uppmärksamhet och resurser på sig själv och sitt egna intresse finns inte längre och tur är väl det, någon gång måste man växa upp.
:)

Får inte glömma att vi hade en svensk som gjorde jävligt bra ifrån sig i supersport VM förra eller förrförra tävlingen
Goodstuff skrev:
Målet med 125JR är ju att ge unga en chans att tidigt prova på att köra roadracing och få till en utveckling där man inte måste ha snorrika föräldrar eller eget jobb och stadig ekonomi för att köra (det behöver man iofs senare ändå).
Det långsiktiga målet bör väl också vara att det blir fler Svenska förare kommer ut internationellt och tävlar. Rookieklasserna ska inte bort men man borde kunna göra mer för att ge de unga talangerna bantid som ju är nyckeln till att bli snabbare och det tycker jag kan göras på bekostnad av andra äldre förares bekostnad, inte många i Rookie600/1000 som kan ses som framtidshopp. Gäller iofs B-förare som undertecknad...

Tänk vad fränt om ett par år när det ger resultat och det finns Svenskar i 125 eller 250 VM på en mer reguljär basis.

En annan sak som är intressant är varför det i år är extremt få fyrtaktsförare som söker sig utomlands. Mig veterligen är det bara Folkesson som kört i EM medan Watz, Mårtensson, Fransson, Lindfors, Nordgren söker sig ut i Europa.
Vad är skillnaden? Varför satsar inte Jimmy LIndström med fler på EM? Fredrik Jansson har ju tidigare kört mycket bra där tex.

Strandelin skrev:
Självklart ska juniorerna visas upp/ha företräde men är det för publikens skull ska det INTE ske på bekostnad av R600 för där har vi faktiskt de mest publikavänliga racen. Jag hävdar bestämt att R600 ger publiken mer än 250cc så låt oss köra 250cc på lördagskvällen.

Sen tror jag visst att R600 kan vara en del av svensk-RR framtid genom att man tar det naturliga steget från R600 till 600STD (som jag hoppas har SM-status nästa år), visar upp sig i 600STD, får sponsorer och vips har man en supersport-förare som satsar i europa.

Nej, jag är personligen inte snabb nog att klassa upp mig till A-förare (= 600STD).

Publikvänliga? Måste väl säga att 125jr är några av de mest actionfyllda racen just nu iaf.
Undrar varför det kommer mer publik på sm-tävlingar än på b-tävlingar då :rolleyes:
Glöm inte bort att det är SM-TÄVLINGAR som arrangeras.

marcus nilsson skrev:
Får inte glömma att vi hade en svensk som gjorde jävligt bra ifrån sig i supersport VM förra eller förrförra tävlingen

Jag har inte glömt Janne Hansson, som för övrigt vann i Holländska mästerskapen nu i helgen, men jag hade inte med honom eftersom han kör internationellt och inte i Sverige, som Stigefelt. Jag undrade varför så få svenska fyrtaktsåkare letar sig ut i Europa.

Strandelin skrev:

Nu handlade det väl inte om att Rookie600 inte skulle få köra alls på söndagen utan om att man på Sviestad prioriterade en B-final i Rookie600 före 125JR.
Dock har det ju beslutats från Svemo att 125JR ska köras på lördagen pga mindre press, kortare helger etc.

Om man vill bli SS600 förare i EM/VM bör man väl köra den klassen och inte STD600?
Jag tror iofs att SS600 kommer gå mer åt STD reglemente även internationellt.

Goodstuff skrev:
Nu handlade det väl inte om att Rookie600 inte skulle få köra alls på söndagen utan om att man på Sviestad prioriterade en B-final i Rookie600 före 125JR.
Dock har det ju beslutats från Svemo att 125JR ska köras på lördagen pga mindre press, kortare helger etc.

Om man vill bli SS600 förare i EM/VM bör man väl köra den klassen och inte STD600?
Jag tror iofs att SS600 kommer gå mer åt STD reglemente även internationellt.

Av en enkel anledning, de svenska förarnas sponsorer är just svenska sponsorer som vill synas här hemma. Det är inga småpengar det görs av med i veidec, och för det vill de svenska importörerna synas här hemma.
Fast, det som är lite tråkigt är att de penger som förarna faktiskt får över, kunnat betala även en EM-säsong.

oFFkeFF skrev:
Publikvänliga? Måste väl säga att 125jr är några av de mest actionfyllda racen just nu iaf.
Undrar varför det kommer mer publik på sm-tävlingar än på b-tävlingar då :rolleyes:
Glöm inte bort att det är SM-TÄVLINGAR som arrangeras.

Håller med och om du läser mitt föregående inlägg en gång till så märker du kanske att jag ville lyfta fram 125jr!!!! Det var 250cc som jag anser vara mindre publikvänligt då toppen är alldelens för smal.

Hmm varför lite folk på B-tävlingar? Kan det vara så att det är sk "publikfria"-tävlingar? :fatta!

SM-tävlingar? Läge för en ny fråga i en annan tråd kanske, ska 250cc ha fortsatt förtroende som SM-klass, bör kanske ersättas av 600STD?

:yoparty

Strandelin skrev:
SM-tävlingar? Läge för en ny fråga i en annan tråd kanske, ska 250cc ha fortsatt förtroende som SM-klass, bör kanske ersättas av 600STD?

Oj, nu gav du dig ut på djupt vatten... ser du vad det är för några förare som har mest inlägg på denna tråden? :D
Nu får du det tufft...

Strandelin skrev:
Jag hävdar bestämt att R600 ger publiken mer än 250cc så låt oss köra 250cc på lördagskvällen.

får sponsorer och vips????? ja om det funkade så, bara att gratulera den som inte måste jobba ihjäl sig för att komma tiil skott med en sponsor.

oFFkeFF skrev:
Av en enkel anledning, de svenska förarnas sponsorer är just svenska sponsorer som vill synas här hemma. Det är inga småpengar det görs av med i veidec, och för det vill de svenska importörerna synas här hemma.
Fast, det som är lite tråkigt är att de penger som förarna faktiskt får över, kunnat betala även en EM-säsong.
precis, detta är en styggelse, tycker veidec är överhypat, men så knakar det ju i fogarna åxå.

Prioritera 125 jnr, det handlar inte bara om framtida vm förare, det är småkillar som gör nått ytterst vettigt tidigt i livet.

Strandelin skrev:
Håller med och om du läser mitt föregående inlägg en gång till så märker du kanske att jag ville lyfta fram 125jr!!!! Det var 250cc som jag anser vara mindre publikvänligt då toppen är alldelens för smal.

Hmm varför lite folk på B-tävlingar? Kan det vara så att det är sk "publikfria"-tävlingar? :fatta!

Med tanke på att Viedec trophy och EM kommer vara std600 nästa år så är det väl ingen omöjlighet. Vad det inte kommer ersättas med är rookie600 iaf..
Toppen smal i 250cc? På sviestad var det väl 4 förare inom fyra sekunder in i mål, ytterligare 2 förare var inte särskilt långt efter plus att vi hade 3 förare som hade slagits i toppen, men de körde EM istället.
Vad gäller veidec trophy, så tycker jag det ganska tydligt visat sig, att det bara handlar om tre förare, folkesson, jimmy och cralle..

SM är Svenska Mästerskapen :fatta! Inte "support-roadracing-klassernas mecka", D.v.s man ska inte stryka SM-klasser för att ge plats åt supportracen..
Dock tycker jag nästan alla klasser bjuder på riktigt underhållande racing just nu, dock är det kanske inte underhållningen som ska avgöra om man har plats på ett SM eller inte att göra..
Utan snarare vad det tävlas ute i VM och EM.

Strandelin skrev:

Att toppen i 250 cc var tunn på Sviestad berodde ju delvis på att tre förare var i Ungern (Watz, Mårtensson och Lindfors vilket i sig är en möjlig pall på SM) och att Calle Torsell var skadad, topp tio. Ger man dessutom de unga kraschfantomerna Sjöström, Hållén och Cajback lite tid kommer toppen bli bredare. Bredden har ju dessutom ökat rejält till i år.

Som oFFkeF skriver så ska ju tydligen Veidec gå till STD reglemente nästa år så då kan man väl inte köra två SM serier i STD600?

Last edited:

Ja vilken bra idé! Vi kan ha SM i 600cc och lägga ner andra klasser... Ungefär som i SO, med B600, SS600 och STD600... Mångfalden är total!

/JPS

Last edited by a moderator:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!