Varför är tvåtaktare vassare

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Snackade med en polare och han sa att anledningen till att man kan plocka ut mer effekt ur en tvåtaktare jämfört med en fyrtaktare (kubikmässigt) är att tvåtaktaren tänder varje varv, är detta sant eller en skröna.

Han har rätt, tvåtaktare tänder oftare.
Håll hårt i din polare, han verkar vara insatt och kunnig.

Victor skrev:
Han har rätt, tvåtaktare tänder oftare.
Håll hårt i din polare, han verkar vara insatt och kunnig.
Ja det vet jag men är detta den huvudsakliga anledningen till trimbarheten.

GSXR1100R skrev:

Det är väl största anledningen. Sen är det färre rörliga delar. Det går inte åt energi att släpa runt extra dödvikt, som ventiler, kamaxlar, kamkedjor/drev etc.

oFFkeFF skrev:
Det är väl största anledningen. Sen är det färre rörliga delar. Det går inte åt energi att släpa runt extra dödvikt, som ventiler, kamaxlar, kamkedjor/drev etc.

För nåt år sedan körde något bil eller lastbilsteam...hör och häpna "2-takts dieslar" i paris-dakar. Dom gick som svin, men värre miljöförstörare får man leta efter. :yoparty

GSXR1100R skrev:
Körde dom med extra oljeinblandning? diesel är ju i i sig en olja.

Jag vet inte hur det fungarede, det var iallafall väldigt speciellt, jag såg det på eurosport och då filmade dom lite och frågade lite, men man fick nog inte veta hur allt fungerade.
Men det var väldigt stora 2-takts dieslar med fruktansvärt hög bränsleförbrukning, men oj vilken smäll =)

Hallden2004 skrev:
Jag vet inte hur det fungarede, det var iallafall väldigt speciellt, jag såg det på eurosport och då filmade dom lite och frågade lite, men man fick nog inte veta hur allt fungerade.
Men det var väldigt stora 2-takts dieslar med fruktansvärt hög bränsleförbrukning, men oj vilken smäll =)

Det brukar vara rätt bra effekt i tvåtakts-dieslar. D.v.s de förbränner mycket av dieseln. Vanligt på fartyg.

oFFkeFF skrev:
Det brukar vara rätt bra effekt i tvåtakts-dieslar. D.v.s de förbränner mycket av dieseln. Vanligt på fartyg.
Detta skapar förvirring eftersom en del inom RR snackar om tvåtakt vs diesel :va

Hallden2004 skrev:
För nåt år sedan körde något bil eller lastbilsteam...hör och häpna "2-takts dieslar" i paris-dakar. Dom gick som svin, men värre miljöförstörare får man leta efter. :yoparty
Tvåtaktsdieseln är den dominerande motortypen i amerikanska lastbilar och bussar.

Ere inte de tvåtaktsmupparna på detta forum bla, som menar att riktiga hojar har 2t och trötta tunga hojar typ std 600 har "diesel"

Alltså bara som jag uppfattat det :)

GSXR1100R skrev:
Detta skapar förvirring eftersom en del inom RR snackar om tvåtakt vs diesel :va

GSXR1100R skrev:

Jag kanske är trög och inte fattar ironi men de (du kör väl rr?) som kör tvåtakt pratar väl om 4takt när de säger diesel?

Isf, e vi två trögisar, Hej kompis :hej

Nexor skrev:
Jag kanske är trög och inte fattar ironi men de (du kör väl rr?) som kör tvåtakt pratar väl om 4takt när de säger diesel?

Nexor skrev:
Ja just det men tydligen så finns det även tvåtaktsdieselar, därav förvirringen.

Hallden2004 skrev:

Precis som de flesta färjor och andra stora dieslar, dvs övladdad 2takt

Lyssna även på en alubuss från USA i någon film... de låter ettrigt ;)

GSXR1100R skrev:

Din polare har så rätt så... men har även med längd å så vidare på stakar...
Pratar vi 4t, korta stakar så måste dom varvas mer för att få maximal effekt medans längre stakar har mer vrid och inte så högvarviga...

Rätta mig gärna dom som tycker jag har fel... vet inte riktigt hur det fungerar 2t men borde vara samma eller nåt åt det hållet iallafall...

JONQAS skrev:
Din polare har så rätt så... men har även med längd å så vidare på stakar...
Pratar vi 4t, korta stakar så måste dom varvas mer för att få maximal effekt medans längre stakar har mer vrid och inte så högvarviga...

Rätta mig gärna dom som tycker jag har fel... vet inte riktigt hur det fungerar 2t men borde vara samma eller nåt åt det hållet iallafall...

Så längre stake är bättre? Min tjej säger att storleken inte spelar nån roll.

*/ ?>
Back