varför är motorn åt FEL håll!

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Jag har gått och små grubblat och inte fått några svar VARFÖR motorn sitter år "fel håll" Varför är avgasporten framåt och insuget bakåt?!
Man måste förlora effekt på att ha en krök? som på en två taktare så blir det bara jobbigare att göra en bra pipa... Måste bli lättare att ha en rak på en 4-takt också! Och viden som trycks in i förgasaren måste också hjälpa..Och jag köper inte det där med att man får lättare in skit i förgasaren om det sitter frammåt...Det går att lösa, jag LOVAR :rolleyes:

Tänker jag helt fel eller har jag tänkt rätt?
 
Tror inte man vill ha den pungsparken då kolvarna stjuter ur toppen vid 12500 varv
 
Det lär ha med viktfördelning att göra, skall man fippla till en vettig insugslösning framför rovan blir det trångt mot framhjulet om maskinen skall ha sin tyngdpunkt oförändrad. :D

/J
 
Kolvarna lär nog inte skjuta ur toppen (och varför de skulle göra så fattar jag inte) men som SGM sade så är det svårt att få till en vettig insugslösning om länkage o sånt skall sitta framåtriktat och utsättas för sprut o sånt. Med en kåpa över fuggarna blir det trångt. Fördelarna överväger nackdelarna helt enkelt. Ett par avgasböjar är ingen större fara med.
 
Ett så kort system skulle suga luft.

Som jag har på twinen så blir den bakre cyl jätte varm. Skulle man ha 4st på den sidan kunde kanske värmen bli ett problem.
 
Jag skulle vilja påstå att det är mycket tradition och ingen har velat vara nytänkare.

Det finns hojar som har motorn åt "rätt håll" också.

Pungspark av kolvarna blir det ju bara om man lutar cylinderraden bakåt, det behöver man ju inte göra, man kan ju bibehålla cylindrarnas lutning framåt och bara vända på toppen helt enkelt.

Däremot kan jag tänka mig att man får värmproblem med piporna rakt bakåt under sadeln.
 
Problemet är att avgasrören sticker så långt utanför/bakom hojen då istället. Man måste knöla ihop avgasröret istället.
Och insuget har också väldigt svårt att få plats framför motorn istället. Det är ju inte bara förgasare som ska ha plats. Luftrenare ska få plats också.
Man kan förvisso klämma motorn lite bakåt, med tyngdpunkten blir inte så lämplig...
Du är nog inte den första som kommit på ideen att vända motorn "rätt", men det är ungefär lika många som har kommit på att det inte är någon bra ide heller.
Det finns någon 250 racer som har förgasaren framåt och avgasrören bakåt.


Mats
 
Det finns redan producerade hojar med motorn åt "fel" håll. Yamaha TZR 250 om jag inte minns helt fel. finns även en tråd om detta på forumet. Hittar den inte just nu bara.

Vad jag vet så har inte tzr250 haft vända cylindrar utan en modell som heter

TZ250U gjordes 1988
 
Blir inte mycket förlust med en krök så länge det gäller på avgassidan.
Trycka ut avgaser är inte så svårt.
Titta i en orignal avgasburk där avgaserna ofta går tvärs och hit o dit. Ett öppet slip-on ger ju oftast inte mycket effekt vinst.

Däremot att dra in färskgas är mycket känsligare för strömningsförluster då man bara har undertryck att använda (gäller sugmotorer).
 
Jag ska ta och göra en åt...mitt håll!:tungan
Och jag ska ge mig fan på att det ska blir bättre, och om jag inte lyckas så får man väll med nerböjt huvud bara ge med sig att det var bättre förr :näsblod

Ska börja skissa ikväll om jag hinner med, är det något intresse att följa projektet eller ska man komma med en tråd när det är klart?
 
Jag ska ta och göra en åt...mitt håll!:tungan
Och jag ska ge mig fan på att det ska blir bättre, och om jag inte lyckas så får man väll med nerböjt huvud bara ge med sig att det var bättre förr :näsblod

Ska börja skissa ikväll om jag hinner med, är det något intresse att följa projektet eller ska man komma med en tråd när det är klart?

Hehe ja starta en ny tråd =) Ska bli kul å se om du får till nåt bra :tummenupp
 
Detta är ju gjort, på Foggy Petronas FP1..

sauber.jpg


bikepics-669852-320.jpg
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top