varför är motorn åt FEL håll!

Efter att ha surrat lite med pappa så har jag kommit fram till att jag ska lägga ner mycket tid pengar och göra en helt ny motor. Lite löjligt kan man tänka...Men då är du en av dom som äter pannkaka varje torsdag och inte vågar prova något annat för du vet att pannkakan går ät äta...
 
Detta är ju gjort, på Foggy Petronas FP1..

sauber.jpg


bikepics-669852-320.jpg


Den där var fin.
 
Efter att ha surrat lite med pappa så har jag kommit fram till att jag ska lägga ner mycket tid pengar och göra en helt ny motor. Lite löjligt kan man tänka...Men då är du en av dom som äter pannkaka varje torsdag och inte vågar prova något annat för du vet att pannkakan går ät äta...

:klappar :klappar :klappar :klappar

Kul.. byggabyggabygga! Man måste våga tänka nytt!!!!

Keep it up säger jag, bara för att bara ett fåtal gjort det förut, vem fan säger att det är fel.

Starta en tråd, jag följer utvecklinen med spänning. :tummenupp :tummenupp
 
Tänkte att man kanske kan fråga här innan man skapar en ny tråd. Är det någon som känner någon som kör motogp? Skulle vilja kolla hur motorn ser ut, Ställa lite frågor och sånnt. Eller är sånnt helt omöjligt? :näsblod
 
freddexwing, jo det stämmer..Men man vill kyla så mycket som möjligt med få så lite luftmotsånd som möjligt. Och som jag tänker så är det fel sätt att ha dom i fram (jo jag vet det låter konstigt) men det går nog att få lika bra om inte bättre kyling med mindre luftmotstånd.

Robban h, Jag ska skapa en tråd snart, ska bara skriva upp alla idér jag har. (får nya nästan hela tiden *haha*) Men en tråd om fördelar och nackdelar kommer upp inom någon dag =)
 
fanns en sån tråd för ett två år sedan, men den kan man ju inte hitta såklart..

finns en massa för och nackdelar med båda lösningarna.
 
Jag kan bara hitta fördelar med att ha motrn åt andra hållet.
Men på dagens sport hojar, är det vattenkyld kolv då?
Och varför har kolven en rund form?
Och varför bygger man inte motorn på längden?
 
Jag kan bara hitta fördelar med att ha motrn åt andra hållet.
Men på dagens sport hojar, är det vattenkyld kolv då?
Och varför har kolven en rund form?
Och varför bygger man inte motorn på längden?


Nej
Sfäriskt / runt förbränningsrum är starkast. ( ovalt gick åt helvete )
finns. Ger oönskade vridkrafter "på fel ledd" på en sportigare hoj
 
Ett hett tips är att beställa lite böcker om ämnet. "Motogp technology" finns det en bok som heter. Det kan hända att det finns lite matnyttigt i den om det du undrar om.
 
Troligen blir det för dyrt att att flytta bakdrevet till andra sidan.... Bara att vända fälgen tänker ni då MEN då måste man ju lägga om alla hjul för det blir ju fel rotation då ju ! ;)
 
Vankelmotor = bra pulver
Vankelmotor = Liter Screamer
Vankelmotor = ascoolt
Vankelmotor = kultförklarad redan som prototyp
Vankelmotor = Törstig
Vankelmotor = Höga servicekostnader

Men vem bryr sig. Sån skulle man ha tycker jag, pipor fram som bak. :yoparty
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Här har du en motor som det spretar avgasrör åt alla håll och kanter.

Mats
 

Bifogat

  • 1692209196_8aae7c2a2d_o.jpg
    1692209196_8aae7c2a2d_o.jpg
    85.7 KB · Visningar: 167
  • rg500race03.jpg
    rg500race03.jpg
    187.3 KB · Visningar: 171
Det är kul att se att NÅGRA fattar vad jag menar. Någon som vet något bra 3d program som är gjort för motor mekanik?? Så man kan bygga en virituel motor innan man gör den riktiga.
 
http://www.atomracing.se/

Kolla in den här sidan och kika på w9 motorn han har byggt. Du kan nog hitta lite matnyttigt ang motorkonstruktion och programmen som använts om du kollar han examensjobb också som finns att ladda ner där.

Mvh
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top