efter att ännu en gång kommit på att jag inte är bra på att rita, så undrar jag om det är någon som kan hjälpa mig? Har alla idér men har problem att få ner dom på ett papper så andra också kan se hur man tänker!
Jag ritar dagligen i program som Solid Works och Pro Enginer.
Jag skulle tippa på att rita upp en LayOut på hur motorn ska se ut tar ca 10 timmar. Då är det bara en sträckgubbe i 3D.
När man sedan ska rita upp block-delar, kolvar, axlar osv, rent symboliskt. 2-3 timmar/del. Då finns det inga detaljer alls. Man ser alltså bara symboliskt
Cylindrarna är som 4-kantiga klumpar med lite hål i. Förhoppningsvis kan man utnyttja Layouten för att göra måttförändringar.
Om man nu ser att varje del får plats i motorn utan större krockar osv. Så kan man lätt lägga ner ytterligare 20-30 timmar/del. Har du nu tur så kanske du fått fram en 1000cc motor med v-låda som väger under 100kg. Efter ytterligare jobb kan man optimera tjocklekar på gjutgods så att vikten bli rimlig.
Nu tar ju inte varje del 20 timmar att rita upp. Men å anda sidan tar topplocket säkert 200 timmar istället. Det låter helt sjukt lång tid.
Men när man väl kommer igång, inser man hur mycket förändringar man städigt måste göra.
Vad gör man sedan när man väl fått ihop ett ritningsunderlag? Duger det med några huvudmått på prylarna? Eller ska ritningarna vara fullständigt måttsatta med toleranser och materialval? Det tar också otroligt lång tid att göra en komplett ritning. Det är ju inte direkt ett brytjärn du har tänkt att göra.
Hur gör man sedan en prototyp då? Ska man beställa en 3-D plast-prototyp? Fungerar som en utskrift, men byggs upp i 3-D.
Mellan tummen och pekfingret kostar en sådan prototyp 100-200 tusen.
Har man lite tur går det att använda den för att göra gjutformar sedan.
Alternativet är att fräsa direkt i alublock, Billet. 5/6 blir säkert spån. 100kg material kommer man säkert en bit på vägen. a' 100kr/kg (är osäker på dagspriset på alu.) BARA för materialet.
Sedan åtskilliga timmar i en CNC maskin. Frågan är om det räcker med 160 timmar (En månad) för att få fram dom delar man behöver? Orkar inte räkna på vad det kostar.
Efter 3-4 prototyper har du helt säkert en motor som fungerar hyffsat bra.
Alltså behöver du göra omkonstruktion av alla delar 3ggr också, Men då kan du trösta dig med att det går dubblet så fort för varje gång du ska rita om en pryl.
ProE och SolidWorks kostar Bara 50-70'000:- om man ska köpa en licens.
Det gäller att verkligen tro på sin ide och övertyga någon om att skjuta till pengar till projektet.
Dom här tidsuppskattningarna jag har gjort grundar sig på att du inte kommer på någonting nytt, utan bara använder dig av tidigare beprövad teknik.
Att göra en funktionsprototyp på en motor med 4-kantig kolv, (eller vad det nu kan vara för nytänk du kommer med) under förutsättning att du har en motor att sätta prototypkolven i, tar säkert ett år 1000-2000 timmar. Och risken finns att du kommer fram till ett reslutat som inte fungerar......
Det tar sjukt lång tid att "uppfinna" saker.
Men det är jävligt kul.
Blir jag onödigt rik en vacker dag, så skulle jag också vilja göra någonting liknande.
Sedan att jag inte tror på iden att vända motorn rätt, det är en annan historia......
Mats