varför är motorn åt FEL håll!

jo, ber om ursäkt om jag över reagerade lite, var lite små arg på allt och alla när jag skrev det. vilket man inte borde göra!
Men det jag vill uppnå är inte riktigt att gör den "optimala" motorn (skulle inte tacka nej till att göra det dock ;D) Men att få fram en ny, en som är bra på vissa saker. Ljudet...Vill få fram ett helt underbart ljud! Och jo en vill del kan man fixa med dämpare och sånnt. Men vill få fram ett helt unikt ljud som bara den typen av motorn har!
Håller på att skriva en "bok" med ALLA idér om motorcyklar jag har, kommer lägga en nerladdnigs länk när jag har fått in en hel del. (skriver i txt så exakt alla kan läsa det)

Men en fråga om avgasrör. Man vill ju få ut dom så snabbt som möjligt på en 4taktare men också ha rätt tryck?

Way to go!

Jag kan tyvärr inte svara på frågan om avgastryckets betydelse för en 4taktare, troligtvis mindre än för en 2taktare, någon som vet kommer nog att upplysa dig.
Kul att din prototyp kommer att låta najs iaf, he, he!

Tror det finns en till anledning varför man inte sätter en motor på längden. Vridet i motorn måste ju dra väldigt mycket i hojen o vilja få den att svänga. Såg i en tidning om en som satt en V8 i en mc (Bilmotor) den hadde en tendens att välta omkull hojen pga vridet i motorn

NASSE: jo men jag menar som Mats757 visade bild på. Jag vill inte ha dom åt sidan, jag vill ha dom efter varandra. Då lär hojen bli smalare och inte få lika mycket luftmotstånd. och den typen av hojen kan nog vara bra till något?
Mycket möjligt att det också blir lite instabilt, men kanske det bara är att lära sig köra så? Vem vet...Själv önskar jag att jag visste!

Känner själv att jag är nästan lite frågevis som en 5åring! Men jag vill komma på något nytt, förstå hur ALLT funkar och varför det funkar som det gör.
Och om man hittar på ett nytt bra sätt som inte riktigt fukar, varför funkar det inte? hur kan man lösa det? Varför går det inte att lösa? det går alltid att lösa! ;D Men vissa problem är inte "värda" att lösa för att det är inte värt jobbet...Men många bäckar små ;-)

back in 2001? typ byggdes en 2-t racer TULARIS som byggde på n 800cc polarismotor. Den hade motorn bakofram. googla o njut
Mkt fin ja, byggd av Robin Tuluie, hojen väger 124 kg, 183 hk och 149 Nm, mätt på veven.
Tuluie jobbade då på MTS som bygger skakriggar åt F1 stall, när Reanult bestämde sig för att satsa i F1 besökte man MTS och tittade/köpte skakriggar.
Kort tid efter det besöket ringde dom upp Tuluie och erbjöd honom jobb som chef för R&D på deras F1 avdelning, så killen vet vad han gör.
Hojen körs inte längre tyvärr.
tularis1b.jpg

Motoczysz, right???

Dom hade ett program förut på Discovery och hade mycket GRYMMA och nytänkande ideér. Kolla på det!

yes, har kollat på filmen och följt dom i några år nu, mkt lovande, fast dom skrotade en prototyp nyligen.
[YOUTUBE-ID]UzAYoUqYLDU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Oj det var ingen dålig hoj! Jag sitter och får nya idér hela tiden just nu. Kanske helt oandvädbara men kan leda till att man kommer på en jätte bra, är det någon som har lust att bolla lite idér? :rolleyes:
Känns så jobbigt att sitta och försöka bolla idér med sig själv, och man kan inte göra nytt inlägg varje 10min... Så om du har lust att bolla lite idér kan du väll adda mig på msn eller yahoo? :) calle.lewande@hotmail.com

Fyrkantiga kolvar är inte så bra, blir svagt pga spänningskoncentrationer.
För alla krökningar/böjar gäller, ju större krökningsradie desto mindre spänningskoncentrationer. Rund konstruktion = maximal krökningsradie. Fyrkantig konstruktion = hörn = minimal krökningsradie.
Alltså mycket kraft samlas på liten del av materialet = no good!

Har inte riktiga planer med fyrkantiga kolvar, var mer som en idé. Men nu vet jag varför ma ska ha rundra former

Har inte riktiga planer med fyrkantiga kolvar, var mer som en idé. Men nu vet jag varför ma ska ha rundra former

Om du vill göra något revolutionerande så bör du titta på gasväxlingen för motorn.
Som andra påpekat så kan man inte få symmetri vare sig i spännings- eller värmenivåer om man går för långt från en rotationssymmetrisk form på kolven.

Det som är väldigt begränsande för 4-taktaren är ventilsystemet. Ta bort ventilerna och hitta på något annat :tummenupp

Kanske en vridöppning som på gamla luftintag, semipermeabla toppar som öppnar när man lägger på ett elektriskt fält, lyft/sänk hela toppen så öppningarna blir runt periferin, osv ..

efter att ännu en gång kommit på att jag inte är bra på att rita, så undrar jag om det är någon som kan hjälpa mig? Har alla idér men har problem att få ner dom på ett papper så andra också kan se hur man tänker!

Jag ritar dagligen i program som Solid Works och Pro Enginer.
Jag skulle tippa på att rita upp en LayOut på hur motorn ska se ut tar ca 10 timmar. Då är det bara en sträckgubbe i 3D.

När man sedan ska rita upp block-delar, kolvar, axlar osv, rent symboliskt. 2-3 timmar/del. Då finns det inga detaljer alls. Man ser alltså bara symboliskt
Cylindrarna är som 4-kantiga klumpar med lite hål i. Förhoppningsvis kan man utnyttja Layouten för att göra måttförändringar.
Om man nu ser att varje del får plats i motorn utan större krockar osv. Så kan man lätt lägga ner ytterligare 20-30 timmar/del. Har du nu tur så kanske du fått fram en 1000cc motor med v-låda som väger under 100kg. Efter ytterligare jobb kan man optimera tjocklekar på gjutgods så att vikten bli rimlig.
Nu tar ju inte varje del 20 timmar att rita upp. Men å anda sidan tar topplocket säkert 200 timmar istället. Det låter helt sjukt lång tid.
Men när man väl kommer igång, inser man hur mycket förändringar man städigt måste göra.
Vad gör man sedan när man väl fått ihop ett ritningsunderlag? Duger det med några huvudmått på prylarna? Eller ska ritningarna vara fullständigt måttsatta med toleranser och materialval? Det tar också otroligt lång tid att göra en komplett ritning. Det är ju inte direkt ett brytjärn du har tänkt att göra.

Hur gör man sedan en prototyp då? Ska man beställa en 3-D plast-prototyp? Fungerar som en utskrift, men byggs upp i 3-D.
Mellan tummen och pekfingret kostar en sådan prototyp 100-200 tusen.
Har man lite tur går det att använda den för att göra gjutformar sedan.
Alternativet är att fräsa direkt i alublock, Billet. 5/6 blir säkert spån. 100kg material kommer man säkert en bit på vägen. a' 100kr/kg (är osäker på dagspriset på alu.) BARA för materialet.
Sedan åtskilliga timmar i en CNC maskin. Frågan är om det räcker med 160 timmar (En månad) för att få fram dom delar man behöver? Orkar inte räkna på vad det kostar.

Efter 3-4 prototyper har du helt säkert en motor som fungerar hyffsat bra.
Alltså behöver du göra omkonstruktion av alla delar 3ggr också, Men då kan du trösta dig med att det går dubblet så fort för varje gång du ska rita om en pryl.

ProE och SolidWorks kostar Bara 50-70'000:- om man ska köpa en licens.

Det gäller att verkligen tro på sin ide och övertyga någon om att skjuta till pengar till projektet.
Dom här tidsuppskattningarna jag har gjort grundar sig på att du inte kommer på någonting nytt, utan bara använder dig av tidigare beprövad teknik.

Att göra en funktionsprototyp på en motor med 4-kantig kolv, (eller vad det nu kan vara för nytänk du kommer med) under förutsättning att du har en motor att sätta prototypkolven i, tar säkert ett år 1000-2000 timmar. Och risken finns att du kommer fram till ett reslutat som inte fungerar......
Det tar sjukt lång tid att "uppfinna" saker.
Men det är jävligt kul.
Blir jag onödigt rik en vacker dag, så skulle jag också vilja göra någonting liknande.

Sedan att jag inte tror på iden att vända motorn rätt, det är en annan historia......

Mats

Om du vill ha en längsgående vev så går det utmärkt, BMW har haft det kombinerat med kardan i ca 70 år nu. Det är mycket mindre svängmassa i en MC-motor än i en V8 från en bil.
Annars kan du ha en tvärställd motor med vinkel mellan cylindrarna, på så sätt tar dom minimalt med extra plats på bredden. Bygg en w3a, det vore en cool konfiguration.

Ärligt talar håller jag med elwe om att det är ventilsystemet som har förbättringspotential, det kan du dessutom labba med på en standardmotor. googla på "beare head" så lär du hitta en australiensisk bonde som tänker utanför lådan vad gäller gasväxling!

NASSE: jo men jag menar som Mats757 visade bild på. Jag vill inte ha dom åt sidan, jag vill ha dom efter varandra. Då lär hojen bli smalare och inte få lika mycket luftmotstånd. och den typen av hojen kan nog vara bra till något?
Mycket möjligt att det också blir lite instabilt, men kanske det bara är att lära sig köra så? Vem vet...Själv önskar jag att jag visste!
Typ en sån här? (Två speedwaymotorer hopkopplade med en kedja)

Bifogat

• 2_motorer.jpg
    2_motorer.jpg
    142.7 KB · Visningar: 124
Ärligt talar håller jag med elwe om att det är ventilsystemet som har förbättringspotential, det kan du dessutom labba med på en standardmotor. googla på "beare head" så lär du hitta en australiensisk bonde som tänker utanför lådan vad gäller gasväxling!

Vad menar du ska bli bättre? Vad är målet?
Enligt Motorgurun Per Gillbrandt, så kan man inte komma så mycket längre på verkningsgraden i en traditionell kolvmotor.

Ferrari har en ångmaskin på G som ska sitta i F1 bil. Den återvinner spillvärme och ovandlar det till vevaxeleffekt!
Där har man någonting att komma med. Dock ingen nyhet.
Ångmaskiner finns också på G i nya bilar. Gamla SAAB projekt som GM lade ner när dom kom in i bilden.
Det är ju en och annan kW som kyls bort i kylsystem och försvinner i avgaser.

Mats

Mats757: Jag hadde inte tänkt att göra en "egen motor", har tänkt att bygga av andra delar som jag kommer göra om så det passar. Kommer göra special delar också, men 90% köper jag nog och bygger om. Och det där med beprövade saker. Om man mailar eller ringer något företag, tror ni då att dom kan dela mig sig vad dom har provat?

supermoppe: både ja och nej, men det ska vara en motor med allt i.

Tjena "CLEW" har läst igen om hela tråden bara för att det verkar kunna bli en intressant utveckling.
Tror att dessa skulle kunna vara värda att kontakta, kanske något att söka till? http://www.gti.se/

Om du vill göra något revolutionerande så bör du titta på gasväxlingen för motorn.
Som andra påpekat så kan man inte få symmetri vare sig i spännings- eller värmenivåer om man går för långt från en rotationssymmetrisk form på kolven.

Det som är väldigt begränsande för 4-taktaren är ventilsystemet. Ta bort ventilerna och hitta på något annat :tummenupp

Kanske en vridöppning som på gamla luftintag, semipermeabla toppar som öppnar när man lägger på ett elektriskt fält, lyft/sänk hela toppen så öppningarna blir runt periferin, osv ..

Det är en idé jag haft i flera också, slitmatning på 4-taktare.
Vad är det egentligen som hindrar att man har slid öppning/stängning i toppen på en 4-taktare? Att bygga toppen i två lager med sliden mellan sig för att få kanalerna dit man vill är väl inget problem (då kan man tex ha krökning eller någon form av aerodynamiska hjälpmedel som sätter spinn på gasen så den blandas ordentligt och fint i motorn), motorn är ju redan idag byggd i lager nerifrån och upp hela vägen.

Om man gör sliden lite konisk, som ventiler ungefär, så kan man få den att täta. Att få den att röra sig upp och ned kan man tex lösa med att den (i rotationen) får följa ett spår så att den rör sig upp och ned, ungefär som Mercedes singeltorkare på bilar gör. Typ lite desmodromiskt :)

Tändningen däremot.. Hmm.....

Om du vill ha en längsgående vev så går det utmärkt, BMW har haft det kombinerat med kardan i ca 70 år nu. Det är mycket mindre svängmassa i en MC-motor än i en V8 från en bil.
Annars kan du ha en tvärställd motor med vinkel mellan cylindrarna, på så sätt tar dom minimalt med extra plats på bredden. Bygg en w3a, det vore en cool konfiguration.

Det finns andra som också tänker utanför lådan :)

I den här ser det ut att vara ganska stor rörlig massa så jag kan tänka mig att den får lite varvtalsproblem, annars har han ju gift ottomotorn med wankeln i motorhistoriens märkligaste äktenskap tycker jag. Vad blir vinsterna med en sån motor egentligen?

Animering här...

Vad menar du ska bli bättre? Vad är målet?
Enligt Motorgurun Per Gillbrandt, så kan man inte komma så mycket längre på verkningsgraden i en traditionell kolvmotor.

Det finns massor som kan bli bättre och det mesta av det handlar inte om effektuttag utan snarare om vridkrafter, luftmotstånd, användbart register och körbarhet i allmänhet. Att plocka ur effekt ur en kolvmotor, det går rätt bra, kolla MotoGP där de tar ut 240 hästar ur en 0,8 l-motor och ändå inte är uppe på max eftersom det är en kompromiss mellan effekt och användbart register.

Kolla på t.ex. Motoczyzs som visas ovan i tråden där de monterat i en längsgående 4-cylindrig motor med två cylindrar roterande åt varje håll vilket teoretiskt sett skulle eliminera rotationskrafterna från motorn som då skulle göra hojen mycket, mycket mera kvickstyrd - nåt som de lyckats med vad det verkar på testförarnas reaktioner. Så det finns mycket som kan bli bättre och inte mycket av det hänger ihop med verkningsgrad. :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman