Varför är Flash bra/dåligt

Men Jens, då behövs ju inga appar alls, bara en webläsare och 118118 på kortnummer :D

Sanningen är väl att de flesta företag struntar i Android och prioriterar iOS. Surt sa räven! :)

Men Jens, då behövs ju inga appar alls, bara en webläsare och 118118 på kortnummer :D

Sanningen är väl att de flesta företag struntar i Android och prioriterar iOS. Surt sa räven! :)

Nä, riktigt så enkelt är det inte heller.

Ex. Eniros app är ju betydligt snabbare och erbjuder samma funktioner som webben, då är det en fördel med app.

Men om appen inte erbjuder samma tjänster som webben, vad fyller den då för funktion?

Igår visare en kompis McNavigator på sin iPhone. Fantastiskt smidig med reklam och allt. Fint sa jag och tog upp widgeten iNärheten på min HTC. Den visar all snabbmat vid ett sådant tryck, den visar systembolagen vid ett sånt tryck, apoteken vid ett sånt tryck, mataffärer vid ett sånt tryck, bensinstationer vid ett sånt tryck. Det gick snabbare, enklare och smidigare än att öppna de iPhoneappar som finns till liknande tjänster (ex att öppna statoil, preem, jet och så vidares appar istället för att få allt samtidigt).

Summa summarum, många appar är jättesmart konstruerade av entusiaster, dessa entusiaster får ofta inte lägga sina grejjer på Appstore, men på Market finns inte dom restriktionerna.

Så, är nu iPhones SF-app bättre än flässh i webbläsaren som du från början försökte antyda eller känner du dig i den ronden slagen?

inarheten_info.png

Så, är nu iPhones SF-app bättre än flässh i webbläsaren som du från början försökte antyda eller känner du dig i den ronden slagen?
Som användare tycker jag att rena appar är bättre än att surfa in på företagens hemsidor som oftast består av en massa saker jag inte är intresserad av att behöva tanka hem.

Som webutvecklare gör jag hellre en sajt som kör HTML5, CSS3 och Javascript eftersom de kan göra samma sak som Flash och dessutom ses av i princip alla. Dessutom slipper jag problemen med att göra appar för olika enheter.

Som användare tycker jag att rena appar är bättre än att surfa in på företagens hemsidor som oftast består av en massa saker jag inte är intresserad av att behöva tanka hem.

Som webutvecklare gör jag hellre en sajt som kör HTML5, CSS3 och Javascript eftersom de kan göra samma sak som Flash och dessutom ses av i princip alla. Dessutom slipper jag problemen med att göra appar för olika enheter.

Du svarar ju inte på frågan igen. Är sfs app bättre och mer funktionell än websidan? Hade den nu byggt på HTML5 vore det ju bäst säkert, men som världen ser ut just nu, vore det inte bättre att iphonen körde flash, även om iphonen har en app?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Du svarar ju inte på frågan igen. Är sfs app bättre och mer funktionell än websidan? Hade den nu byggt på HTML5 vore det ju bäst säkert, men som världen ser ut just nu, vore det inte bättre att iphonen körde flash, även om iphonen har en app?
Webbsidan är självklart mer funktionell, men för vem?

När jag surfar in på en sajt med min iPad är det ungefär som att göra det på en dator (minus Flash), men med en smartphone blir allt av förklarliga skäl väldigt smått och vill man göra något måste man förstora (för det mesta ) för att kunna utföra det man vill.

Det bästa för både iPhone och Android är appar som är gjorda för användande i just telefoner eftersom man då tagit hänsyn till den begränsade skärmytan och upplösningen.

Om jag mot förmodan skulle gå på bio någon gång så bokar jag biljetter via min dator och det hade jag gjort även om jag haft en Android-lur som kunde hantera Flash.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Med din underbara Android-lur kan du väl ta bort den där larviga signaturen, eller? ;)

Webbsidan är självklart mer funktionell

Med din underbara Android-lur kan du väl ta bort den där larviga signaturen, eller? ;)

Jo, det kan man, men jag valde att ta bort hela Tapatalk, webbsidor är ju mer funktionell.

Skickat från min HTC Desire med hjälp av tangentbord och Opera webbläsare

Fel, flash är inte bra på det, flash används till det och en väldig massa annat på nätet, därför måste man ha den kompabiliteten.

Finns det nått språk som är bra för det?

Tror inte spel i Java kräver mindre, HTML5 som ni alla tjatar om, finns det något exempel?

Finns det nått språk som är bra för det?

Tror inte spel i Java kräver mindre, HTML5 som ni alla tjatar om, finns det något exempel?

Här var några enkla spel som bara kom upp på en google-sökning. Inte en blekaste dock om där finns något vettigt.

Last edited:

Ska man göra vettiga spel så lägger det mest på grafikkortet. Java klarar av att driva spel, men eftersom att spelutvecklare är lite tokiga i att kräma ur så mycket som möjligt av hårdvaran så brukar java få sitta på skambänken. Flash kan nog vara sämre än java, men tror inte det spelar så värst stor roll i high end spel. Low end kan man lika gärna köra helt interpreterade språk som kompilerade.

Webbsidan är självklart mer funktionell, men för vem?

När jag surfar in på en sajt med min iPad är det ungefär som att göra det på en dator (minus Flash), men med en smartphone blir allt av förklarliga skäl väldigt smått och vill man göra något måste man förstora (för det mesta ) för att kunna utföra det man vill.

Det bästa för både iPhone och Android är appar som är gjorda för användande i just telefoner eftersom man då tagit hänsyn till den begränsade skärmytan och upplösningen.

Om jag mot förmodan skulle gå på bio någon gång så bokar jag biljetter via min dator och det hade jag gjort även om jag haft en Android-lur som kunde hantera Flash.

Så bara för att du aldrig går på bio så är det bättre att ha ett operativ som inte ger full valfrihet till sina användare? Tillåt mig småle.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Så bara för att du aldrig går på bio så är det bättre att ha ett operativ som inte ger full valfrihet till sina användare? Tillåt mig småle.
Du kanske skulle ta dig tiden att läsa en av länkarna som las upp, tror den hette 5 myter om Apple och Flash.

Ska genast byta operativ så jag kan beställa biobiljetter, känns viktigt :rolleyes:

EDIT: SF = spån!
Hur fan kan man bygga en sajt som låter besökaren välja stad, biograf, film, tid och antal biljetter för att sen kräva att man ska ha Flash? :glömdet

Last edited:
Tack!

Har jag rätt om jag påstår att HTML5 inte klarar textures?
Verkar så.

Absolut ingen expert på området här, men här är lite hänvisningar hur man fixar Off-screen rendering av bilder, texturer och buffer.
Det bör väl innebära att det bör finnas stöd för texturer.

Sent from my Mac using an Apple Wireless Keyboard :D

EDIT: Jag förstår fortfarande inte varför ni anser att man inte får lov att använda SF-appen för att boka sina biljetter.
Ska vi verkligen spela dumma nu och inte gå på bio bara för att hemsidan kräver flash?

Last edited:
EDIT: Jag förstår fortfarande inte varför ni anser att man inte får lov att använda SF-appen för att boka sina biljetter.
Ska vi verkligen spela dumma nu och inte gå på bio bara för att hemsidan kräver flash?

Det ENDA jag säger är att iphone har en otrolig nackdel för att apparna ersätter inte webben. Hade det funnits en iphoneapp för varje hemsida ni inte kan skåda pga fläshnono från jobs så hade ni ju fått ha 1000000000000 appar till slut. Det låter smidigt.

Just i sfs fall kan man boka men inte betala biljetterna via appen, nackdelarna har jag beskrivit innan. I detta fall och i många andra fall som interner ser ut idag är det då bra med flash, i den utopi och framtid ni snackar om så kanske det inte behövs längre, det är ju då det....

Gönatt ni inlåsta ;-)

Det ENDA jag säger är att iphone har en otrolig nackdel för att apparna ersätter inte webben. Hade det funnits en iphoneapp för varje hemsida ni inte kan skåda pga fläshnono från jobs så hade ni ju fått ha 1000000000000 appar till slut. Det låter smidigt.

Just i sfs fall kan man boka men inte betala biljetterna via appen, nackdelarna har jag beskrivit innan. I detta fall och i många andra fall som interner ser ut idag är det då bra med flash, i den utopi och framtid ni snackar om så kanske det inte behövs längre, det är ju då det....

Gönatt ni inlåsta ;-)

Men, vad tyst det blev? Fick ni slut på dåliga ursäkter för att iPhonen inte klarar flash? Framförallt fick ni kanske slut på sätt att uttrycka bristen som något fantastiskt bra?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman