Varför är Flash bra/dåligt

Vem som skadas mest av detta kriget är svårt att säga.
Det är alltså de som KÖPER sina Adobe-produkter (inte privatpersoner som laddar ner Suiten från TPB)

Analyser om att Jobs funderar på att lägga ner dator-sidan är lika sanna och många som de som påstår att Microsoft nu ska dra sig ur från OS-utvecklingen...

Det finns ju alltid möjligheten att dessa professionella köper konkurrerande mjukvara istället för att byta till PC, vet inte ens hur mycket konkurrens de har på Mac-sidan.

Ja, allt är spekulationer.

Vi vet väl först om 10år :tungan

208 +7 fick jag på Safari
Vilka poäng/läsare har du kört?

Opera och Firefox på Ubuntu

Opera 177 + 7 bonus

Firefox 139 + 4 bonus.

Sen körde jag mobilen också:

Androids egna 176, inga bonus.

Opera Beta 72, inga bonus

Vilket väl får anses som godkänt, utom Opera på mobilen då, men det är ju dock en beta.

Sen kan det hända att någon annan får bättre resultat då jag har varit och fipplat i Operas inställningar, men jag tror inte det.

Opera och Firefox på Ubuntu

Opera 177 + 7 bonus

Firefox 139 + 4 bonus.

Sen körde jag mobilen också:

Androids egna 176, inga bonus.

Opera Beta 72, inga bonus

Vilket väl får anses som godkänt, utom Opera på mobilen då, men det är ju dock en beta.

Sen kan det hända att någon annan får bättre resultat då jag har varit och fipplat i Operas inställningar, men jag tror inte det.

OK

på Macen fick jag:

Safari 208 + 7
Firefox 139 + 4
Chrome 231 + 13 (Det var ju vasst här)

iPhone 4
Safari 196 + 7

Det finns ju alltid möjligheten att dessa professionella köper konkurrerande mjukvara istället för att byta till PC, vet inte ens hur mycket konkurrens de har på Mac-sidan.

Ja, allt är spekulationer.

Vi vet väl först om 10år :tungan

Ja...om Adobe hade klarat den smällen :D

EDIT: Ingen som kan testa IE?

Last edited:
Inga överraskningar så långt, fast jag trodde nog att Safari skulle ha varit ännu lite vassare då dom har hårdlanserat det, men att vara näst bäst räcker ju.

Frågan är om inte dom sista 100 poängen är sånt man inte ens bör ha i en browser, utan mer rena utvecklingsverktyg...

iPhone 4
Safari 196 + 7
Kanske inte helt oväntat blir det samma resultat med iPad och Safari.

Men vem bryr sig om HTML5, det är ju Fläsh som gäller :tungan

Adobe skulle aldrig sälja så känns inte som ett alternativ.
Adobe är väl börsnoterat och med tanke på Apples gigantiska kassa lär de kunna ge ett bud som ingen aktieägare skulle kunna tacka nej till (deras kassa var för en tid sedan tillräcklig för att casha konkurrenten Dell...).

Jag är även övertygad om att Apple skulle kunna bygga egna program av samma kvalité som Adobes.

Last edited:
Adobe är väl börsnoterat och med tanke på Apples gigantiska kassa lär de kunna ge ett bud som ingen aktieägare skulle kunna tacka nej till (deras kassa var för en tid sedan tillräcklig för att casha konkurrenten Dell...).

Jag är även övertygad om att Apple skulle kunna bygga egna program av samma kvalité som Adobes.

Då borde dom gjort det redan..

http://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/
Självkritik av Jobs, varför Flash är dåligt
First, there’s “Open”.

Adobe’s Flash products are 100% proprietary. They are only available from Adobe, and Adobe has sole authority as to their future enhancement, pricing, etc. While Adobe’s Flash products are widely available, this does not mean they are open, since they are controlled entirely by Adobe and available only from Adobe. By almost any definition, Flash is a closed system.

Jaja, vi får väl döda ett par myter då:

Adobe kommer aldrig sluta tillverka till Apple då det är det de tjänar pengar på. Hade Apple valt bort alla deras produkter som säljs till (Mac, iPad, iPhone) så hade det blivit tungt.

Anledningen till att Apple satsade på HTML5 är att Flash inte fanns över huvud taget i över 3år efter iPhonens lansering. När den första versionen väl fanns funkade den så dåligt att den inte gick att köra på äldre iPhonar plus att den inte stödde allt ändå (Plus såklart RESURSKRÄVANDE) Då hade Apple valt att inte vänta på deras monopol utan utvecklade HTML5 och släppte det fritt.

Microsoft försökte skrämma Apple på samma sätt med Office, då gjorde Apple iWorks. Microsoft släppte då nytt Office till Mac för att de förlorade för mycket pengar mm

5 myterna om Apple - Adobe och Flash

Last edited:

Exakt, ett börsnoterat bolag är alltid till salu.

Inga överraskningar så långt, fast jag trodde nog att Safari skulle ha varit ännu lite vassare då dom har hårdlanserat det, men att vara näst bäst räcker ju.

Frågan är om inte dom sista 100 poängen är sånt man inte ens bör ha i en browser, utan mer rena utvecklingsverktyg...

Trodde faktiskt jag med. Webkit är ju lanserat som Open Source-projektet av Safari ju.
Å andra sidan. Apple tillåter inte Safari uppdatera sig fritt mot Webkit utan godkänner vart 3-6månad för en uppdatering. Chrome kanske gör det oftare eller nyligen blivit uppdaterat?

Bra dock av Firefox (fastän de låga poängen) att de börjat haka på trenden. Inom snart har de säkert en mycket bättre inplementering. Vad jag förstått så storsatsar nu Microsoft på det med i ett samarbete med Google och Apple faktiskt, så jag tror att nästa IE kommer stödja mycket med...

EDIT: Man kan lugnt säga att Abobe har tagit åt sig av Apples kritik och verkar faktiskt göra ett grymt jobb på att försöka förbättra sin kod.
Kolla denna demon av kommande Flash 10.2 där de demonstrerar både Win och Mac-versionen:

[YOUTUBE-ID]geK7geL3I40[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

chrome failade hårt på offlinelagring, vilket känns konstigt om man tänker efter :va

Flash är dåligt pga att det är knölfullt av säkerhetshål och adobes riktigt långsamma patchtider. Det är samma problem med alla adobes program.

(Ja det är vinter :) )

Men endast en äpple fanboy kan tycka att den texten var väl skriven.

Punkt 3 har väl (som vi diskuterat) en viss substans, men samtidigt har aldrig Office varit en stor grej på mac, däremot Adobe suiten.

Punkt 5 var charmig, där det förklaras varför det är vansinnigt att som kund få välja om man vill ha flash.

208 +7 fick jag på Safari
Vilka poäng/läsare har du kört?

Hahaha, dom som förespråkar är inte bäst.

Jag kör en gammal workstation-PC med Google Chrome. 231 + 12 points

Min mobil, en Desire utan HD fick 196 + 0 bonuspoäng. Och den kan jag vandra in på SF.se´s vanliga hemsida och reservera platser i flash alldeles efteråt ;) :tungan

Edit: Och självklart betala biljetterna direkt i mobilen med :banana

Last edited:
Har SF inte släppt någon egen app till Andriod?

Varför skulle dom behöva det? Appar behövs ju bara när operativet är undermåligt. Dessutom kan man ju bara göra kvasi-grejer i iPhone-appen. Man kan inte handla med kort, presentkort eller något, bara reservera biobiljetter. Har SF uppnått mängden reserverade biljetter så är det helt värdelöst eftersom du då inte kan använda appen till det du vill.

Samtidigt om du inte vill traska till biografen en timma i förväg så måste du ta fram datorn och gå in och betala biljetten ändå. Bra va? Heja Apple och deras inrutade system som kräver att företag skapar appar!

:rolleyes:

PS. Igår så reserverade jag biljetter till 2 föreställningar. Jag betalade samtidigt med mina presentkort. I mobilen :eek:.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman