Varför är Flash bra/dåligt

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag gillar inte det själv för det är ytterligare en sak jag i få fall måste installera på alla maskiner jag har hand om. Dvs. allt som förenklar manegement är bra :)

Flash är dåligt för att det är dåligt optimerat (prestanda-krävande) och för att det inte används till vad det är byggt för (flash-introduktioner, webbens pest hehe)

HTML5 däremot är bra optimerat, och (kommer) används/användas på det sätt det är tänkt att det ska göra, visa youtube-filmer osv.

Lyfter över min fråga från den andra tråden:

Men vad är bättre då? Påstår mig inte vara nån expert men jag tycker inte flash funkar dåligt alls, åtminstone inte för oss som använder windows. Vad är det som är så dåligt med det? Prestandan verkar det ju iaf inte vara nåt fel på nu när dom börjat med hårdvaruacceleration.

Ungefär 0% CPU när dom körde det här t ex:
http://www.youtube.com/watch?v=tgwi0lWgX8w

Läser man runt lite får iaf jag uppfattningen att det är lättare att göra lite mer avancerade program i flash, flash är ju mer än bara video. Sånt är väl ganska viktigt eftersom ingen vill att projekten ska kosta mer än nödvändigt.

Jag upplever flash som ok om det är nån enstaka pryl på sidan. Men surfar jag in på en flashtät sida som aftonbladet så spelar det ingen större roll om jag använder mac eller windows, fy helvete vad det krampar ner maskinen.

Så flash i små doser funkar bra, i större är det riktigt kass, oavsett plattform.

Tycker jag. :JörgenKarlssonAvslut

Jag är pro-Apple, pro HTML5 och anti-Flash.

Dock vill jag klargöra att jag inte anser att Flash är dåligt. Flash är dåligt till allt utom Windows helt enkelt.

Det är sedan många år väldigt väloptimerat för att köras under Windows och kan oftast utnyttja full hårdvaruacceleration. Detta har inte funnit på varken OSX eller Linux.
Det tog Adobe flera år av bråk innan de började inse att de måste skriva om/optimera flash för OSX om Apple ska använda det.

Dock har tåget redan gått och Apple satsade istället på HTML5.
Nu är det inte bara iPad, iPod och iPhone som kommer sakna Flash.

Apple har även valt att plocka bort det i nästa OSX Lion så det kommer inte finnas på Macar heller.

(Dock kan man installera det själv om man vill)

Flash är bra för att det är en gammal, välkänd standard som funkar utmärkt i Win och Linux.

Flash är dåligt för att Jobs tjurar för att Adobe inte ville ge Apple ensamrätt på Illustrator och Photoshop. (och för att det används till reklam)

Html5 är bra för att det är framtiden, men i framtiden kommer även det att användas till reklam och blir då nästan omöjlig att blocka...
(om reklamfolket lägger den sidan till och bakar in det väl)

Bra datorer klarar båda delarna.

Skulle vara intressant att besöka den här tråden om några år. Blev ju ramaskri när Apple var först att bort floppyn -98 också...

flash är dåligt eftersom att det suger ur batteriet, och nu snackar jag inte om pekplattor och mobiler och sånt utan om min stackars jävla laptop :mad:

Jag är pro-Apple,
Det tog Adobe flera år av bråk innan de började inse att de måste skriva om/optimera flash för OSX om Apple ska använda det.

Dock har tåget redan gått och Apple satsade istället på HTML5.
Nu är det inte bara iPad, iPod och iPhone som kommer sakna Flash.

Apple har även valt att plocka bort det i nästa OSX Lion så det kommer inte finnas på Macar heller.

(Dock kan man installera det själv om man vill)

Nu är det ju inte omöjligt att Apple skjutit sig själva i foten tack vare Adobekriget.

Adobe klarar sig utmärkt utan Apple, men Apple klarar sig inte utan Adobesviten.

Dock finns det ju analyser om att Jobs vill lägga ner datorsidan av Apple och bara syssla med Ipad/Ipod/Iphone.

flash är dåligt eftersom att det suger ur batteriet, och nu snackar jag inte om pekplattor och mobiler och sånt utan om min stackars jävla laptop :mad:

Mjo, jobbar mot en helsidesflashsida som tuggar tungt, batteriet (8-cells) töms på mindre än 2 timmar.

Last edited:
Adobe klarar sig utmärkt utan Apple, men Apple klarar sig inte utan Adobesviten.

Dock finns det ju analyser om att Jobs vill lägga ner datorsidan av Apple och bara syssla med Ipad/Ipod/Iphone.

Apple skulle väl kunna köpa och lägga ner Adobe för vad de har i kassan. Självklart drabbar detta Adobe mycket mer än Apple. Att Adobe skulle hämnas genom att skära bort mer inkomster för sig själva är ju föga sannolikt.

Steve Jobs har dementerat att de inte skulle satsa på datorerna. Har du en källa som vet mer än Jobs?

Steve Jobs har dementerat att de inte skulle satsa på datorerna. Har du en källa som vet mer än Jobs?

Har inte läst den dementin då jag inte är så intresserad :)

Har du länk?

Apple skulle väl kunna köpa och lägga ner Adobe för vad de har i kassan. Självklart drabbar detta Adobe mycket mer än Apple. Att Adobe skulle hämnas genom att skära bort mer inkomster för sig själva är ju föga sannolikt.

Adobe skulle aldrig sälja så känns inte som ett alternativ.

Men vad skulle Mac vara utan Adobe? :)

Last edited:
Nu är det ju inte omöjligt att Apple skjutit sig själva i foten tack vare Adobekriget.

Vem som skadas mest av detta kriget är svårt att säga. Apple försvarade sig ganska länge endast genom att säga officiellt att de gillar många av Adobe's produkter och det fanns ingen anledning att bråka av anledningen att de valde bort att använda en av de.

Skulle Adobe klara sig utan Apple? Förmodligen. Dock skulle detta skada de väldigt mycket, inte bara Apple.
Apple står i dagsläget för 7.5% av datoranvändning. Denna siffran många gånger högre när det gäller professionella inom design, pre-press mm.

Exakta siffror kan jag inte hitta men det är inte omöjligt att majoriteten av datorer inom detta användningsområde är macar. (Eller åtminstone en väldigt betydande del)

Det är alltså de som KÖPER sina Adobe-produkter (inte privatpersoner som laddar ner Suiten från TPB)

Analyser om att Jobs funderar på att lägga ner dator-sidan är lika sanna och många som de som påstår att Microsoft nu ska dra sig ur från OS-utvecklingen...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman