Varför är det ofta brist på eldsjälar, funktionärer och tävlingsledare?

Och gnälls och gnölas det så hjälper ingen till. Med ett glatt och trevligt sinnelag är det lättare att övertyga folk :)

Jo, men varför måste folk övertygas om en sak som egentilgen är så självklar? Tror du folk gnäller o gnölar för det är kul?

Det gnälls o gnölas när man upptäcker att det alltid är samma människor som alltid ställer upp.

Jo, men varför måste folk övertygas om en sak som egentilgen är så självklar? Tror du folk gnäller o gnölar för det är kul?

Det gnälls o gnölas när man upptäcker att det alltid är samma människor som alltid ställer upp.
Kvittar ju om man vill ha resultat. Om det som jag skriver stämmer så är gnällandet kontraproduktivt. Fel om du vill.

Men det måste iofs inte vara som jag skriver. Kan vara bara jag. En annan viktig sak är hur nya funkisar tas emot. Eloge till AleX i Sydskånes för den detaljen :tummenupp

Kvittar ju om man vill ha resultat. Om det som jag skriver stämmer så är gnällandet kontraproduktivt. Fel om du vill.

Men det måste iofs inte vara som jag skriver. Kan vara bara jag. En annan viktig sak är hur nya funkisar tas emot. Eloge till AleX i Sydskånes för den detaljen :tummenupp

Du har absolut en poäng, helt klart! :tummenupp
Men jag kan förstå dom som gnäller och gnölar också.

Jag tror det ligger mkt i att som du säger, ta emot nya väl och på nåt enkelt vis visa att dom är uppskattade i det dom gör. Det behövs inte så mkt tror jag.

Sydskanes har ett bonussystem som berättigar till friplåtar och det är bra, men trots det så har även dom problem att hitta funkisar ibland, det är ofta samma folk som ställer upp i ur och skur.

Om alla vill köra och ingen vill flagga så blir den ekvationen att ingen alls får köra till sist.

Det är alltid "dom andra" som ska göra allt.

Om alla förare tar med sig en polare som hjälper till som funkis en fm eller em så är ju alla problem lösta.

Nu tänker jag som funktionär lägga mig i den här diskussionen lite.

Det handlar primärt inte om monetär ersättning. Visst är det kul att få en slant för besväret men jag är nöjd om en helg på banan går +-0.

Som jag ser det handlar det om två saker:
1. Status
2. Gemenskapen

När jag började som funktionär hade jag förmånen att bli omhändertagen av några av Sveriges absolut mest engagerade funktionärer, dels på Sviestad och dels på Gälleråsen. Utan dessa hade jag nog bara varit med på en eller ett par tävlingar. Så där ansluter jag mig till Bingo's uttalande.

Varför stannade jag då kvar? Jo, det var just den känslan av att inte bli lämnad ensam, jag fick uppskattning och jag hade en "mentor". Detta är något som jag har noterat över de år jag nu varit funkis. De personer som vi suger tag i och verkligen lär upp, de stannar. För på samma sätt som det inte är helt lätt att lära sig köra PÅ banan så är det inte helt trivialt att lära sig se och agera som banfunktionär.

Ta bara en så enkel sak som att hålla i blåflaggan... Den "enkla" uppgiften kräver i princip full koncentration för att det ska gå riktigt bra. Då kan den funktionären inte ägna sig åt någonting annat. Och på ett Endurance är det ÄNNU jobbigare.

Det som skulle behövas är mer utbildning, en gemensam syn på utrustning (se till att ALLA funktionärer har bra byxor, t-shirts, tröjor, regnkläder, handskar o.s.v) och att funktionärerna får en högre status. Det ska gå att klassa upp sig som funktionär, det ska finnas synliga tecken på vad funktionärerna är för typ. På en bana ser alla vem som är sjukvårdare, men går det att se vilken funkis som håller i radion?? Det är urkul att se hur en 16-åring som varit med ett par gånger växer bara av att få en egen lyftrem att sätta i bältet... Små, enkla saker, men oerhört mycket värt.

Så det stora problemet, som jag ser det, ligger inte i att få tag på folk att ställa ut på banan, utan att få dem att förstå vad som måste göras och hur och se detta jobb som något som är lika viktigt som att lära förarna köra...

Det handlar primärt inte om monetär ersättning. Visst är det kul att få en slant för besväret men jag är nöjd om en helg på banan går +-0.

1. Status
2. Gemenskapen

När jag började som funktionär hade jag förmånen att bli omhändertagen av några av Sveriges absolut mest engagerade funktionärer, dels på Sviestad och dels på Gälleråsen. Utan dessa hade jag nog bara varit med på en eller ett par tävlingar. Så där ansluter jag mig till Bingo's uttalande.

Varför stannade jag då kvar? Jo, det var just den känslan av att inte bli lämnad ensam, jag fick uppskattning och jag hade en "mentor". Detta är något som jag har noterat över de år jag nu varit funkis. De personer som vi suger tag i och verkligen lär upp, de stannar. För på samma sätt som det inte är helt lätt att lära sig köra PÅ banan så är det inte helt trivialt att lära sig se och agera som banfunktionär.

Ta bara en så enkel sak som att hålla i blåflaggan... Den "enkla" uppgiften kräver i princip full koncentration för att det ska gå riktigt bra. Då kan den funktionären inte ägna sig åt någonting annat. Och på ett Endurance är det ÄNNU jobbigare.

Det som skulle behövas är mer utbildning, en gemensam syn på utrustning (se till att ALLA funktionärer har bra byxor, t-shirts, tröjor, regnkläder, handskar o.s.v) och att funktionärerna får en högre status. Det ska gå att klassa upp sig som funktionär, det ska finnas synliga tecken på vad funktionärerna är för typ. På en bana ser alla vem som är sjukvårdare, men går det att se vilken funkis som håller i radion?? Det är urkul att se hur en 16-åring som varit med ett par gånger växer bara av att få en egen lyftrem att sätta i bältet... Små, enkla saker, men oerhört mycket värt.

Så det stora problemet, som jag ser det, ligger inte i att få tag på folk att ställa ut på banan, utan att få dem att förstå vad som måste göras och hur och se detta jobb som något som är lika viktigt som att lära förarna köra...

Du har absolut rätt broder!
Men när du säger att det inte är monetära termer och samtidigt säger att helgen helst får gå på +/- 0 så är det ju pengar vi talar om iaf.
Nåväl. Grundprincipen ÄR enkel, och jag diskuterade detta med en annan person här på forumet, och hon tog upp just det du säger: Utrustning, gemenskap osv.
Och man skulle såklart kunna tänka sig en hel rad med åtgärder, såsom gemensam idrott vintertid, en gemensam middag osv. Jag vet själv, för i de fall jag själv varit den där eldsjälen och fått kriga "uppåt" för att få loss (små) medel till såna här enkla grejer, så har det ALLTID gett resultat.
De frivilliga man har ÄR verkligen tacksamma för det lilla, och det är som du säger aldrig tal om några stora pengar.
Men ofta, håller någon FÖR hårt i penningpungen och inser inte att det behövs lite lite smörjmedel här och var för att allt ska gå så oerhört mycket lättare.

Tid och lust familj pengar, ärligt ger jag attan i pengarna har erbjudit mina tjänster gratis men inga hörde av sig så ....

Men rent krasst tror jag att pengar styr en hel del är väl rimligt att man bjuder på resekostnader mat etc.
Men det idela tänkandet är nog ett minne blott då det var förbjudet att tjäna pengar på idrottsverksamhet.
Höj kostnaderna för medlemsavgifter och betala!!

Mitt erbjudande som funkis nån enstaka tävling står kvar om jag får gratis korv :tungan

Du är välkommen ner till Anderstorp. :) Lite långt att åka kanske men posteringen kunde kanske locka... Slutet på flygrakan :galen

Du har absolut rätt broder!
Men när du säger att det inte är monetära termer och samtidigt säger att helgen helst får gå på +/- 0 så är det ju pengar vi talar om iaf.
Nåväl. Grundprincipen ÄR enkel, och jag diskuterade detta med en annan person här på forumet, och hon tog upp just det du säger: Utrustning, gemenskap osv.
Och man skulle såklart kunna tänka sig en hel rad med åtgärder, såsom gemensam idrott vintertid, en gemensam middag osv. Jag vet själv, för i de fall jag själv varit den där eldsjälen och fått kriga "uppåt" för att få loss (små) medel till såna här enkla grejer, så har det ALLTID gett resultat.
De frivilliga man har ÄR verkligen tacksamma för det lilla, och det är som du säger aldrig tal om några stora pengar.
Men ofta, håller någon FÖR hårt i penningpungen och inser inte att det behövs lite lite smörjmedel här och var för att allt ska gå så oerhört mycket lättare.

Stämmer, om jag får betalt för resan till och från banan (jag har MINST 20 mil till närmsta bana) och käk så är jag glad. Annars är det som du säger. Ser arrangörerna bara till att funkisarna får käk och fika så kommer man ganska långt. Visst fan kostar det att hålla runt 80 funktionärer med käk och bullar, men det kostar mer att inte kunna starta.

Sedan är det ibland en liten bonus att se en viss ung, dansk, kille stå och sleva köttfärssås i mat-tältet på Gälleråsen för att funktionärerna ska hinna ut på banan tills dess att han ska köra... ;)

Du är välkommen ner till Anderstorp. :) Lite långt att åka kanske men posteringen kunde kanske locka... Slutet på flygrakan :galen

Absolut bara man vet det någorunda i tid= minst 10 v, ska försöka ta mig ner till den 29/4.

Kommer sannolikt vara sk Bandoktor någon gång i sommar :)

Absolut bara man vet det någorunda i tid= minst 10 v, ska försöka ta mig ner till den 29/4.

Kommer sannolikt vara sk Bandoktor någon gång i sommar :)

Kommer du ner så säg till mig. Jag ordnar så du får stå på vilken postering du vill. Om nu inte posteringschefen vägrar ta emot dig :gnissla

Slutet på flygrakan är absolut inga problem, det är min postering :)

1. Status
2. Gemenskapen

Du är jäkligt smart..! :klappar

När jag var liten och spelade fotboll nästan slogs vi om att få vara bollkallar på a-lagets matcher... Detta A-lag spelade i div. 4 eller 5, minns inte riktigt, och var verkligen inte så mycket att hänga i granen, kostade inget inträde annars heller. Klubben bjöd på en t-shirt, korv och läsk i pausen och en kexchoklad efteråt. En gång om året fick man va bollkalle, mer än så blev det inte för det var så många som ville vara.

Höj statusen på funktionärerna, se till att de vet om att utan dem funkar det inte. Jag tror inte det behövs mycket mer än så.

1. Status
2. Gemenskapen
Båda de där sakerna tror jag skulle främjas av en så enkel sak som en "VIP-lokal". Det kan vara en så enkel sak som ett tält där alla funktionärerna samlas före och efter körningen. Före för att gå igenom premisserna för dagens körning, efter för att pusta ut, umgås och prata om körningen. Eller nåt...

Båda de där sakerna tror jag skulle främjas av en så enkel sak som en "VIP-lokal". Det kan vara en så enkel sak som ett tält där alla funktionärerna samlas före och efter körningen. Före för att gå igenom premisserna för dagens körning, efter för att pusta ut, umgås och prata om körningen. Eller nåt...

Också en sak som behöver göras på alla banor. Se till att alla samlas före och går igenom banposteringarna och bemanningarna och samla ihop alla efteråt. Det kan vara för att gå igenom något som gick bra, något som gick mindre bra eller bara för att säga "fan va bra ni e´".

Om man skall tävla kan du/jag inte vara funkis, eller hur? Och träna gör du för att göra bättre resultat på tävling. Jag skulle vilja se den aktiva förare som vinkar flaggan under en tävling/träning där han/hon hellre skulle tävlat/träna.

Samma gäller väl funkisar?
Jag vill väl inte stå en kurva med en flagga och slösa bort min helg?
Skulle faktiskt aldrig falla mig in.
Skulle jag vara där skulle jag vilja köra själv.

Samma gäller väl funkisar?
Skulle faktiskt aldrig falla mig in.
Skulle jag vara där skulle jag vilja köra själv.

Alla kanske inte har möjligheten att själv vara med och köra......
Även dom som inte kör kan ju ha ett RR intresse och vilja delta på sitt sett !
Personligen anser jag inte att man slösar bort sin helg om man är på en RR tävling varken som deltagare, flaggvakt eller åskådare !

sign me up !! :)

Det är just det här som är problemet. Man ser att stå som flaggvakt eller funktionär som något tråkigt och trist och man "slösar" bort viktig tid som man kan göra många andra roliga saker på.
Få bort den stämpeln att det är trist och tråkigt och få personerna som hjälper till att känna sig uppskattade. Pengarna är i sig inte så viktigt utan jag tror att en ryggdunkning och få vara med i gemenskapen är viktiga saker för att få bort stämpeln.
Att ragga funkisar på ålderdomshemmet funkar oxå!:gnissla

Det är just det här som är problemet. Man ser att stå som flaggvakt eller funktionär som något tråkigt och trist och man "slösar" bort viktig tid som man kan göra många andra roliga saker på.
Få bort den stämpeln att det är trist och tråkigt och få personerna som hjälper till att känna sig uppskattade. Pengarna är i sig inte så viktigt utan jag tror att en ryggdunkning och få vara med i gemenskapen är viktiga saker för att få bort stämpeln.
Att ragga funkisar på ålderdomshemmet funkar oxå!:gnissla

Jag "ser" det inte som tråkigt. Jag tycker det ÄR tråkigt.
Uppfyll de väldigt små krav de här ovan som har intresse har, så tror jag det kommer fungera.
Många tycker ju det är kul med "officella" tröjor och liknande.

Men jag läser ju att folk som själva håller på med sporten inte vill slösa bort viktigt träningstid så jag vet inte...

Jag personligen tycker det är rätt ballt att stå som flaggvakt. Nu har jag inte gjort det mer än på crossbana men att kolla live på RR är skithäftigt och att stå på posteringarna är ju grymt! Händer det nåt får man vara där och göra en insats också.

Nu är det ju så att jag är förare också men jag skulle lätt ställa upp på t.ex. flagga på förmiddagen om jag fick gratis körning - eller reducerat pris - på eftermiddagen.

Men jag läser ju att folk som själva håller på med sporten inte vill slösa bort viktigt träningstid så jag vet inte...

Målet är ju inte att utövarna ska välja funktionärssysslan över rejsande, det vore ju konstigt om det blev bara funkisar och ingen som ville köra. :D

Det är dock sällan det är något motsatsförhållande i detta. De aktiva förarna kör sällan alla tävlingar p g a skador, ekonomi, paj hoj eller att deras klass inte är med i just den tävlingen. Trots detta väljer många att gå runt i depån och prata i stället för att flagga. Det kanske är för att det är så tråkigt som du säger.

De som kör själva kanske jämför med adrenalinkicken av att köra genom en kurva jämfört med att stå i en och flagga. Mot de har vi arrangörer lite att erbjuda men de som inte kör kan knappast få en häftigare upplevelse än att vara funkis, man kommer inte så nära all action på annat sätt.

Sedan så får man ju det där ypperliga tillfället att studera fienden i närbild med deras bromspunkter, spårval osv.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul