varför är banhojar så billiga?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag ska köpa en R1'a nästa år ifall jag får råd. jag sitter därför och surfar lite på R1 annonser redan nu bara så att man lär sig hur dom ligger i pris för olika årsmodeller. en sak som jag undrar lite över är varför banhojar är så förbannat billiga.
exempel:
man ser ganska ofta annonser som ser ut på ungefär följande sätt

1. R1 98 helt orginal förutom slipon. 65.000kr

2. bankörd R1 98. superduperavgassystem, dynojetbänkad, två uppsättningar kåpor, en orginal och en uppsättning kraschkåpor, två olika uppsättnigar däck, extra tank följer med, styrdämpare, mm. mm. 44.000kr

när jag läser såna annonser blir jag toksugen på annons 2. man får med hur mycket grejer som helst och hojen är sjukt mycket billigare. ofta kan jag också tänka mig att dom som kör på bana säkert servar hojen ruskigt mycket oftare än dom som kör på gata. varför är banhojarna så jäkla billiga? är dom totalt sönderkörda eller? är alla ramsnea och har motorer som kommer att skära om 100mil? är det bara vrak? eller är det skitbra hojar som dom till sammans med extrautrustningen egentligen borde få ut 80.000 kr för fast att det bara är som så att dom inte får mer än 40 för att ingen vågar köpa bankörda hojar?
berätta lite för mig hur det ligger till för så som det ser ut nu kommer jag lätt att välja en banhoj när jag tillslut köper R1
 
2. bankörd R1 98. superduperavgassystem, dynojetbänkad, två uppsättningar kåpor, en orginal och en uppsättning kraschkåpor, två olika uppsättnigar däck, extra tank följer med, styrdämpare, mm. mm. 44.000kr


det är där alla r1 lösa ägares delar sitter :D :D
 
ninja_1 skrev:
2. bankörd R1 98. superduperavgassystem, dynojetbänkad, två uppsättningar kåpor, en orginal och en uppsättning kraschkåpor, två olika uppsättnigar däck, extra tank följer med, styrdämpare, mm. mm. 44.000kr


det är där alla r1 lösa ägares delar sitter :D :D
:rofl
 
Bankörd hoj är ofta oreggad!
Väl använd, hårt körd, jordfräs funktionen kan vara ordentligt testad!

Gat hojar är oftast bättre skötta med orginal lack puts och inte så ofta omkull kastad....
Och så reggade förståss!

Där av pris skillnaden!
 
bmwjohan skrev:
är dom totalt sönderkörda eller? är alla ramsnea och har motorer som kommer att skära om 100mil? är det bara vrak? eller är det skitbra hojar som dom till sammans med extrautrustningen egentligen borde få ut 80.000 kr för fast att det bara är som så att dom inte får mer än 40 för att ingen vågar köpa bankörda hojar?

Det lär ju givetvis variera från fall till fall. Beror ju helt på hur ägaren har servat och tagit hand om hojen.
 
Han menar att de som tävlar i roadracing åker på snodda grejjor.... :mad:

Så nu har han ett gäng irriterade seriöra rejsåkare att förklara vad han menar med det! :rofl
 
tror nog på din teori om att folk tror att alla hojar som varit i närheten av en bana är sönderkörda. Jag skulle alldrig vara orolig för en tävlings/bankörd hoj då dom som du säger oftast får betydligt mer kärlek än en gathoj där nog oftast styrlagrerna är slut efter alla wheelieförsök.
Vad man får leva med är oftast, några repor på ram,motorkåpa,styrändsvikter och kanske en sne växelspak. Många klarar inte av sånt vilket återspeglas i våra försäkringspremier.
Jag kallar inte dessa skador för sönderkört och det vägs mer än väl upp av godiset man brukar få till.
Köp Nr 2 om du får chansen, värdeminskningen är dessutom mindre på en sån än en gathoj.
 
Kamikaze kid skrev:
Bankörd hoj är ofta oreggad!
Väl använd, hårt körd, jordfräs funktionen kan vara ordentligt testad!

Gat hojar är oftast bättre skötta med orginal lack puts och inte så ofta omkull kastad....
Och så reggade förståss!

Där av pris skillnaden!
Bankörda hojar har nog bättre lack på kåporna än gat dito. Dessa kåpor har ju ofta inte ens fått en fluga på sig innan dom byttes mot chrachlåporna. Regga är ju en 500 extra so what.
 
Köpte själv en bankittad R1 (-99) för 35.000:- med lite delar till, som jag tänkte Rookierejsa lite med nästa säsong.

Dom annonserna du ser är ju oftast rena rejshojar, och anledningen till att dom är billigare är väl oftast att dom inte ser så bra ut. Vurpade några gånger, repiga, spräckta och lagade kåpor i omgångar, hemsprayade, skitiga...
Oftast är alla (som du säger) välvårdade rent maskinellt eftersom man inte vill att hojen ska skära ihop på banan, men en "riktig" rejsare struntar oftast hur skiten ser ut förövrigt.

Men jag vet inte om det är ett bra köp om du vill fixa iordningen den för gatan. Du måste oftast köpa till lysen och sånt (säkert bortslarvat i något av dom tidigare ägarbytena), besikta den, köpa nya hela kåpor + lack osv.
Detta kostar tiotusentals kronor + arbete. Och så vips, så är du uppe i samma pengar som att köpa en reggad gathoj i fint skick...

Beror som sagt på vad du ska ha hojen till, och hur noga du är med hur den ser ut....
 
Macke skrev:
Köpte själv en bankittad R1 (-99) för 35.000:- med lite delar till, som jag tänkte Rookierejsa lite med nästa säsong.

Dom annonserna du ser är ju oftast rena rejshojar, och anledningen till att dom är billigare är väl oftast att dom inte ser så bra ut. Vurpade några gånger, repiga, spräckta och lagade kåpor i omgångar, hemsprayade, skitiga...
Oftast är alla (som du säger) välvårdade rent maskinellt eftersom man inte vill att hojen ska skära ihop på banan, men en "riktig" rejsare struntar oftast hur skiten ser ut förövrigt.

Men jag vet inte om det är ett bra köp om du vill fixa iordningen den för gatan. Du måste oftast köpa till lysen och sånt (säkert bortslarvat i något av dom tidigare ägarbytena), besikta den, köpa nya hela kåpor + lack osv.
Detta kostar tiotusentals kronor + arbete. Och så vips, så är du uppe i samma pengar som att köpa en reggad gathoj i fint skick...

Beror som sagt på vad du ska ha hojen till, och hur noga du är med hur den ser ut....

jag har tänkt ha hojen till att köra på gata och bana med. jag är dock inte för fem öre ute efter att posera utanför något café så jag bryr mig inte om ifall det finns lite repor. men jag vill absolut inte ha någon hoj som är remsne. det är väl det där med att fixa dit lysen och blinkers och sånt som blir det största problemet isåfall.
 
bmwjohan skrev:
jag har tänkt ha hojen till att köra på gata och bana med. jag är dock inte för fem öre ute efter att posera utanför något café så jag bryr mig inte om ifall det finns lite repor. men jag vill absolut inte ha någon hoj som är remsne. det är väl det där med att fixa dit lysen och blinkers och sånt som blir det största problemet isåfall.

Som sagt, rent maskinellt så är det nog ingen fara att köpa en "racehoj".
Man ska klota ganska ordentligt på bana för att hojen ska bli ramsned, det händer inte ofta, i dom flesta fallen bromsar man omkull sig och glider ut i gräset/sandfållan. Den som kan bli lite snett är bakramen, men det är ju lätt som en plätt att rikta.
Det finns ju ganska många som köper nåt eftermarknadslyse och bygger egna fästen i racekåporna, typ ett litet projektorlyse. Och sen har en avtagbar innerskärm bak med lyse, nummerskylt, och blinkers på, som man sedan med ett enkelt handgrepp kan ta av. Sen kör med sin racehoj på gatan, och jag antar att den lösningen verkar vara nåt för dig...?
 
jag har hört att nya ramar väldigt sällan blir sneda på grund av hårdheten i materialet, antinten spricker eller så håller dom.

nån som vet om detta stämmer eller ej?
 
Macke skrev:
Som sagt, rent maskinellt så är det nog ingen fara att köpa en "racehoj".
Man ska klota ganska ordentligt på bana för att hojen ska bli ramsned, det händer inte ofta, i dom flesta fallen bromsar man omkull sig och glider ut i gräset/sandfållan. Den som kan bli lite snett är bakramen, men det är ju lätt som en plätt att rikta.
Det finns ju ganska många som köper nåt eftermarknadslyse och bygger egna fästen i racekåporna, typ ett litet projektorlyse. Och sen har en avtagbar innerskärm bak med lyse, nummerskylt, och blinkers på, som man sedan med ett enkelt handgrepp kan ta av. Sen kör med sin racehoj på gatan, och jag antar att den lösningen verkar vara nåt för dig...?

låter alldeles lysande :tummenupp
 
HanneZ skrev:
jag har hört att nya ramar väldigt sällan blir sneda på grund av hårdheten i materialet, antinten spricker eller så håller dom.

nån som vet om detta stämmer eller ej?

jag kan tyvärr inte svara på din fråga men...

anledningen till att jag absolut inte vill ha någon ramsne är för att hojarna beter sig så konstigt när man kör fort då. min första cross yamaha 250 yz var lite ramsne. den var med va ögat kan se bara lite sne där bak. jävlar vad det påverkade. upp till hundra var den lung, men när man kom upp i runt 120, vilket är toppfart, slingrade den sig som fan och skakade och höll på. kändes som att man kunde flyga av vägen när som helst.
 
hehe, är det anledningen det:-)
Fins billiga gat R1or med om det är en sån du vill ha, inte 35 tusen kanske men 45 tusen har jag sett flera nittiåttor för.
Men det är ofta långmiare med en o annan skavank, och vi vet ju hur förträffligt lådorna håller på dem.
 
Ramar

Ang. Crossramar. Få crossar går stabilt i 120 om du har crosshjul på. Det har inte nödvändigtvis med ramen att göra.
 
ething skrev:
Ang. Crossramar. Få crossar går stabilt i 120 om du har crosshjul på. Det har inte nödvändigtvis med ramen att göra.

jag har haft tre crossar. min första var den ramsnea och den har jag redan berättat om. min andra var en honda cr 500 och den var tokstabil i topp som var kanske 130-140. nu har jag en yz 250 igen och den är till 99% stabil i topp. man får förstås köra på asfalt när man testar detta för annars flyger man ju åt alla håll hela tiden.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top