Varför är alla svenska roadracingsajter så sopiga?

Gustav O skrev:
2503902 Är det inte bättre att lägga den energin på att hjälpa till med www.roadracing.se?
Fler små och disparata internetsidor är ju inte vad som behövs utan en uppsamling och förbättring av de få som finns.
Det tycker jag låter som en bra idé! :tummenupp

Den som driver sajten borde dock se till att skriva någon typ av kontrakt med Svemo så att denne kan känna den trygghet som saknas i dag och dessutom ges möjligheten att tjäna pengar på sajten.

Jag håller med om att det allra trevligaste vore att någon av de befintliga sajterna (gärna www.roadracing.se) blev riktigt bra. Men de problem som jP beskriver här ovan i tråden går inte att blunda för och min tanke var därför att lyfta bort ansvaret för att fylla en sajt med innehåll från en eller några få personer till vem som helst som har lust/tid/ork. Det finns väldigt bra CMS system som skulle kunna användas för detta. En "contributor" skulle bara behöva fylla på med lite info, katagorisera innehållet (resultat, nyhet, racerapport, artikel, vilken tävling det gäller osv), publicera och sedan sköter sajten sig själv och puffar information till t.ex startsidan. Dessutom skulle man kunna söka bland allt innehåll.

Så, om det nu är svårt/smått omöjligt att driva en sajt med bra uppdatering på "vanligt" sätt, varför inte prova något nytt? Innehållet kanske inte alltid kommer vara 100%-igt alla gånder men det kanske skulle kunna innehålla en hel del intressanta saker. Det blir ytterligare en sajt i cyberspace men det kanske kommer uppdateras så ofta att den blir riktigt bra?

Frågan är om en så pass officiell sida som www.roadracing.se skulle kunna drivas på det sättet? Jag tror inte det. Den sajten kanske får inrikta sig på att tillhandahålla aktuell information om vilka klasser som finns, licensregler osv osv osv.

nazurro skrev:
2504298 Jag håller med om att det allra trevligaste vore att någon av de befintliga sajterna (gärna www.roadracing.se) blev riktigt bra. Men de problem som jP beskriver här ovan i tråden går inte att blunda för och min tanke var därför att lyfta bort ansvaret för att fylla en sajt med innehåll från en eller några få personer till vem som helst som har lust/tid/ork. Det finns väldigt bra CMS system som skulle kunna användas för detta. En "contributor" skulle bara behöva fylla på med lite info, katagorisera innehållet (resultat, nyhet, racerapport, artikel, vilken tävling det gäller osv), publicera och sedan sköter sajten sig själv och puffar information till t.ex startsidan. Dessutom skulle man kunna söka bland allt innehåll.

Så, om det nu är svårt/smått omöjligt att driva en sajt med bra uppdatering på "vanligt" sätt, varför inte prova något nytt? Innehållet kanske inte alltid kommer vara 100%-igt alla gånder men det kanske skulle kunna innehålla en hel del intressanta saker. Det blir ytterligare en sajt i cyberspace men det kanske kommer uppdateras så ofta att den blir riktigt bra?

Frågan är om en så pass officiell sida som www.roadracing.se skulle kunna drivas på det sättet? Jag tror inte det. Den sajten kanske får inrikta sig på att tillhandahålla aktuell information om vilka klasser som finns, licensregler osv osv osv.
Jag tycker du svarar på din egen fråga i slutet.
Eftersom www.roadracing.se är en officiell sida, även om det officiella stödet skulle kunna vara betydligt bättre, så kan den inte skötas av att vem som helst kan skriva vad de vill. Tror jag.

bean305 skrev:
2504255 För mig känns det viktigt att det finns en officiell sida där man kan få reda på resultat och totalställning (helt utan någons personliga speglingar el dyl utan ren fakta), samt att den uppdateras omgående. Sen räcker det att just denna sida har en acceptabel layout, vilket jag tycker att roadracing.se har men det hade även funkat att svemo.se huserade resultatlistorna. Dock har uppdateringen varit långsam tidigare, till Gelleråsen och Falkenberg så tycker jag dock att resultat kom upp i acceptabel tid.
Men den allmänna infon tycker jag inte att man måste hitta på just de officiella resultatsidorna, många förare har egna sidor där man kan läsa racerapporter.
Problemet med hastigheten att få ut resultaten ligger ju hos klubbarna. Här måste SVEMO vara tydligare med att det är klubbarnas skyldighet att ge www.roadracing.se info så snabbt som möjligt.

Last edited:
Gustav O skrev:
2504303 Problemet med hastigheten att få ut resultaten ligger ju hos klubbarna.
Jag tycker man kan hitta resultatet på mylaps nästan direkt ( jag har hittat mina resultat på mylaps lååååångt innan de dykt upp någon annanstans) så jag vet inte vem som är långsam :confused: .

bean305 skrev:
2504427 Jag tycker man kan hitta resultatet på mylaps nästan direkt ( jag har hittat mina resultat på mylaps lååååångt innan de dykt upp någon annanstans) så jag vet inte vem som är långsam :confused: .
Läs JPs svar angående www.mylaps.com
För att resultaten ska kunna ligga på Roadracing.se måste de vara officiella och underskrivna av rät personer vilket inte tiderna på www.mylaps.com är. Det betyder inte att resultaten från Mylaps är fel men de är inte officiella. Moment 22...

Gustav O skrev:
2504303 Jag tycker du svarar på din egen fråga i slutet.
Eftersom www.roadracing.se är en officiell sida, även om det officiella stödet skulle kunna vara betydligt bättre, så kan den inte skötas av att vem som helst kan skriva vad de vill. Tror jag.
Men det behöver inte heller vara alldeles svart eller vitt, det skulle väl gå bra att ha flera som kan uppdatera rr.se även om inte vem som helst kan regga sig och skriva? Tre till fem som har direktaccess i stället för att maila jP som ändå inte har tid att uppdatera på en vecka. Nu är ju sidan inaktuell på fler sätt än ett och jag förstår jP's problem med tid och oklarheter vad gäller befogenheter och ansvar. Stora förväntningar från allmänheten men små resurser att förverkliga dem med.

Neutral skrev:
2504439 Men det behöver inte heller vara alldeles svart eller vitt, det skulle väl gå bra att ha flera som kan uppdatera rr.se även om inte vem som helst kan regga sig och skriva? Tre till fem som har direktaccess i stället för att maila jP som ändå inte har tid att uppdatera på en vecka. Nu är ju sidan inaktuell på fler sätt än ett och jag förstår jP's problem med tid och oklarheter vad gäller befogenheter och ansvar. Stora förväntningar från allmänheten men små resurser att förverkliga dem med.
DET är en annan och mycket bra idé. Jag är på!

bean305 skrev:
2504427 Jag tycker man kan hitta resultatet på mylaps nästan direkt ( jag har hittat mina resultat på mylaps lååååångt innan de dykt upp någon annanstans) så jag vet inte vem som är långsam :confused: .
Det är ju inte klubbarnas förtjänst utan de tidtagare som har "rätt" tidtagningssystem fixar det. Men som Gustav säger så är de inte officiellt utlysta resultat men det går förstås bra att länka till dem i alla fall som jP gjort ibland.

Gustav O skrev:
2504444 DET är en annan och mycket bra idé. Jag är på!
Ja, du verkar ha mycket tid. :hihi

Last edited:
nazurro skrev:
2504298 Jag håller med om att det allra trevligaste vore att någon av de befintliga sajterna (gärna www.roadracing.se) blev riktigt bra. Men de problem som jP beskriver här ovan i tråden går inte att blunda för och min tanke var därför att lyfta bort ansvaret för att fylla en sajt med innehåll från en eller några få personer till vem som helst som har lust/tid/ork. Det finns väldigt bra CMS system som skulle kunna användas för detta.

Roadracing FAQ:n är en såkallad Wiki som vem som helst kan gå in och uppdatera om de bara ber om ett konto först. Men det har varit någon som orkat bidra med material där heller.

Nu tycker jag att vi är tillbaka där vi var för 3-4 år sen. Mycket gnäll och lite hockey...

Jag har personligen inte "varit med" på ett tag nu och kan därför säga att jag tycker att roadracing.se är jävligt bra med tanke på förutsättningarna.
Sjysst layout, jävligt bra foton och acceptabelt innehåll.

Med tanke på hur många gånger det har försökts, där Jp och Andreas J är klart lysande stjärnor, så är det självklart att ambitionsnivån måste läggas på en rimlig nivå.

Alla ni som tror att det är så lätt kan ju faktiskt signa upp och hjälpa till med det ni kan. Jag har försökt och det är jävligt svårt... Till och med en så banal sak som att få in resultaten kan vara en börda när man är aktiv.

Att börja ytterligare en sajt kvalar bara in som dumt, hjälp dom som finns att bli bättre.

Personligen beundrar jag Jp enormt för hans insatser. Var han får orken ifrån förstår jag inte...

Chrille skrev:
2504960 Nu tycker jag att vi är tillbaka där vi var för 3-4 år sen. Mycket gnäll och lite hockey...

Gnäll och gnäll jag kommer ju faktiskt med ett konstruktivt förslag, så det är ju inte bara gnäll! Sedan tycker jag inte att jP gör ett dåligt jobb, jag tycker att sajten är dålig. Blanda inte ihop de sakerna.

Chrille skrev:
Jag har personligen inte "varit med" på ett tag nu och kan därför säga att jag tycker att roadracing.se är jävligt bra med tanke på förutsättningarna.
Sjysst layout, jävligt bra foton och acceptabelt innehåll.

Jag antar att du menar bra som i "relativt bra med tanke på vilka resurser som finns" :)

Chrille skrev:
Med tanke på hur många gånger det har försökts, där Jp och Andreas J är klart lysande stjärnor, så är det självklart att ambitionsnivån måste läggas på en rimlig nivå.

Eller så kan man prova något nytt! Som att hela sajten uppdateras av communityt. Och då menar jag inte bara chippa in med lite text som sedan jP måste lägga in, utan verkligen direktredigera sidorna. Värt att försöka tycker jag, istället för att säga att det kommer aldrig gå.

Chrille skrev:
Alla ni som tror att det är så lätt kan ju faktiskt signa upp och hjälpa till med det ni kan. Jag har försökt och det är jävligt svårt... Till och med en så banal sak som att få in resultaten kan vara en börda när man är aktiv.

Det är meningen att det ska bli jäkligt lätt och snabbt fixat på sajten jag funderar på, om den nu blir av. Det är lite av hela tanken - göra det enkelt och snabbt och lyfta ansvaret från några betyngda få.

Jag skulle kunna tänka mig både att skriva lite här och där i FAQ'n och rapportera resultat, jag är ute på rätt många av tävlingarna. Men vi behöver vara fler för att täcka bra och att inte någon blir oumbärlig - som jP är nu.

Jag har inte sett någon CMS-sajt som ser bra ut, tycker det är bättre att behålla befintlig look och koda in några få CMS-funktioner där man behöver dem, kommer bara på nyhetssidan just nu då FAQ'n och annonssidan redan är automagiska.

Neutral skrev:
2504979 Jag skulle kunna tänka mig både att skriva lite här och där i FAQ'n och rapportera resultat, jag är ute på rätt många av tävlingarna. Men vi behöver vara fler för att täcka bra och att inte någon blir oumbärlig - som jP är nu.

Jag har inte sett någon CMS-sajt som ser bra ut, tycker det är bättre att behålla befintlig look och koda in några få CMS-funktioner där man behöver dem, kommer bara på nyhetssidan just nu då FAQ'n och annonssidan redan är automagiska.

Ett bra CMS påverkar ingenting hur sajten ser ut. Man har helt fria händer att designa sajten precis som man vill.

nazurro skrev:
2504996 Ett bra CMS påverkar ingenting hur sajten ser ut. Man har helt fria händer att designa sajten precis som man vill.
Jag trodde du pratade om de CMS:er som finns fritt att använda, de brukar ha en rätt plottrig layout och se tämligen lika ut allihop. Jag pratade om CMS mer som funktion och det kanske du gjorde också?

Neutral skrev:
2505039 Jag trodde du pratade om de CMS:er som finns fritt att använda, de brukar ha en rätt plottrig layout och se tämligen lika ut allihop. Jag pratade om CMS mer som funktion och det kanske du gjorde också?

Aha ok, jag har faktiskt aldrig testat de fria varianterna så jag vet inte hur de fungerar. Jag talar om en kraftfull, kommersiell variant som jag, om jag satte upp en sådan sajt som jag talar om, skulle kunna få en fri licens för.

Det som gör mig mest upprörd är att roadracing.se är vårt officiella organ dvs alla resultat och tabeller samt regel ändringar mm skall förmedlas till förarna via denna sajt. DETTA FUNKAR EJ!!!!

Om man inte kör någon SM serie dvs 125,250räser eller N superbike så har man i år inte fått någon serie sammanställning under säsongen det är ganska kass om man ligger i topp och vill ha lite koll inför det sista loppet!:mad:

Hade sjten varit kalle kulas hempulade hörna så hade jag inte sgt nått ont om det men nu heter de att den ska var OFFICIELLT ORGAN dvs SVEMOs förlända arm. Det finns ingen ursäkt den ska helt enkelt funka!
Skit i artiklar om det tar för lång tid men de saker som måste funka ska fan funka!:mad:
Går man in på danskarnas egen sida DMU sport så finns det faktiskt en excel tabell färdig för säsong sammanställning. Har man tillgång till resultaten så är det snabbt gjort!

Tänk nu på att de flesta förarna INTE kör SM serier detta inbegriper nämligen rookie klasserna också.

Om nu förarna måste anmäla sig via denna sajt är det kanske läge att öppna anmälan innan den första tävlingens anmälnings tid gått ut! Det har den inte gjort de sista två åren!
Tävlings kalendern för 250SP har inte varit korrekt på hela året!:mad: Hur ska man som förare veta vilka lopp man ska köra?

Som jag ser det hade tävlandet i svens roadracing funkat betydligt sämre om inte sporthoj funnits det har varit lite av vår räddning all cred till Johnny!:yoparty

Om roadracing.se inte skärper sig så stäng den och använd SVEMOs hemsida tråkigt jag vet men det kanske funkar då!

RR ABBE skrev:
2505126 Det som gör mig mest upprörd är att roadracing.se är vårt officiella organ dvs alla resultat och tabeller samt regel ändringar mm skall förmedlas till förarna via denna sajt. DETTA FUNKAR EJ!!!!
Har du framfört din kritik till den ansvarige på Svemo?

RR ABBE skrev:
2505126 Det som gör mig mest upprörd är att roadracing.se är vårt officiella organ dvs alla resultat och tabeller samt regel ändringar mm skall förmedlas till förarna via denna sajt. DETTA FUNKAR EJ!!!!

Rätta mig om jag har fel men är det inte IB som är Svemos officiella organ? Roadracing.se är bara officiell hemsida för Svenska mästerskapen.

nazurro skrev:
2504970 ...
Eller så kan man prova något nytt! Som att hela sajten uppdateras av communityt. Och då menar jag inte bara chippa in med lite text som sedan jP måste lägga in, utan verkligen direktredigera sidorna. Värt att försöka tycker jag, istället för att säga att det kommer aldrig gå.....

Det var en sak jag utelämnade.

De etablerade utövarna beslutsfattarna inom svensk RR är INTE enbart imponerade av forum/communitys ochg vad dessa gör i RR-sammanhang.

En officiell sajt som funkar som ett forum kan du nog glömma med en gång om du vill att den ska vara officiell.

Och jag tycker att det är rätt. En officiell sajt kan inte tillåtas vara ett babbligt forum...

Chrille skrev:
2505193En officiell sajt som funkar som ett forum kan du nog glömma med en gång om du vill att den ska vara officiell.

Och jag tycker att det är rätt. En officiell sajt kan inte tillåtas vara ett babbligt forum...

Jag håller med dig till 100%! Den sajt jag talar om skulle inte vara officiell på något sätt.

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back