Varför är alla svenska roadracingsajter så sopiga?

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Varför är alla sajter som har något att göra med svensk roadracing så sanslöst sopiga? Sajter som www.roadracing.se, www.veidecracing.se, www.scandinavianopen.com osv osv.

1) De ser ut som skit. Men det är egentligen oviktigt så länge innehållet är bra.

2) Innehållet suger: resultat och nyheter uppdateras dåligt och väldigt sällan finns något nytt och intressant att läsa på dessa sajter.

Jag kanske har missat något uppenbart, men nu när t.ex Rookie 1000 är slut, vart finner jag alla artiklar om detta? Vem vann, lite diskussioner kring säsongen, några intervjuer osv. Något att läsa helt enkelt. Någon slags uppmärksamhet kring det hela? På www.roadracing.se kan man på sin höjd under säsongen se en sammanlagd poänglista och man kan ladda ner gamla pdf:er med totalresultat från 2005 och bakåt. Inför och efter tävlingar vill man läsa om vad som står på spel, vem som är skadad osv osv osv. Idag är enda sättet att ha någon som helst aning om vad som pågår på den svenska roadracingscenen att ha nära kontakt med sporten redan.

JAG VILL HA MER OCH BÄTTRE INNEHÅLL OM SVENSK ROADRACING!!!

Ska du läsa om blåbärsserierna inom svensk roadracing så får du nog nöja dig med att läsa på sporthoj.com :tummenupp

För att få en bra sajt krävs det att skaparen lägger ner massor av tid.
Har man inte den tiden bör man stänga sajten eller låta någon annan ta över.

sandstream skrev:
2499679 För att få en bra sajt krävs det att skaparen lägger ner massor av tid.
Har man inte den tiden bör man stänga sajten eller låta någon annan ta över.
Det är väl bättre att de finns än att det inte finns något alls? Jag tycker de funkar till det de är till för...

samuel w skrev:
2499685 Det är väl bättre att de finns än att det inte finns något alls? Jag tycker de funkar till det de är till för...
Det beror ju lite på vad man har för förväntningar.
På roadracing.se förväntar jag mig att kunna läsa massor av aktuella nyheter om just svensk RR, aktuella tabeller och resultat.
I dagsläget besöker jag den inte ens eftersom den är så dåligt uppdaterad.

sandstream skrev:
2499715 Det beror ju lite på vad man har för förväntningar.
På roadracing.se förväntar jag mig att kunna läsa massor av aktuella nyheter om just svensk RR, aktuella tabeller och resultat.
givetvis har alla olika förväntningar, likaväl som man kan förvänta sig lite av motogp.com sidan, men den är ju fruktansvärt dålig den med...

Om man nu är så het på resultat från någon tävling så brukar det ju alltid gå att läsa på arrangörernas hemsida alternativt mylaps.com

ska du läsa om nyheter kan du läsa på www.aktuellmotorsport.se eller liknande. Tror inte någon skulle orka att driva någon journalistik som täcker enbart svensk roadracing, så mycket finns inte att skriva tyvärr

samuel w skrev:
2499735 givetvis har alla olika förväntningar, likaväl som man kan förvänta sig lite av motogp.com sidan, men den är ju fruktansvärt dålig den med...

Om man nu är så het på resultat från någon tävling så brukar det ju alltid gå att läsa på arrangörernas hemsida alternativt mylaps.com

ska du läsa om nyheter kan du läsa på www.aktuellmotorsport.se eller liknande. Tror inte någon skulle orka att driva någon journalistik som täcker enbart svensk roadracing, så mycket finns inte att skriva tyvärr
Jag tycker motogp.com är bra.

En sann entuiast skulle lätt kunna fylla en svensk sajt med dagliga nyheter, färska resultat och tabeller samt reportage.
Det handlar bara om hur mycket man brinner för det man skriver om.

Därför att roadracing i Sverige är en enda stor ideell verksamhet. För att få fram bra sajter krävs det nog att de som gör dem kan få betalt för det arbete de lägger ner. Det finns som tur är många starka krafter men dessvärre orkar de bara ett tag. Utan någon form av betalning fungerar det inte i längden.

sandstream skrev:
2499715 Det beror ju lite på vad man har för förväntningar.

PENGAR - TID - SAMARBETE - PENGAR - TID - SAMARBETE

Låt mig börja med att säga att jag delvis håller med i kritiken, men här kommer ett längre utlägg med diverse ursäkter och förklaranden. :) Enbart motivation och ambition hjälper föga. Eftersom jag driver roadracing.se så kan jag tala om mina erfarenheter och problem rörande detta.

1. VEM skulle skriva alla dessa nyheter och artiklar "gratis"?

Vad många glömmer eller inte känner till är att det tar bra mycket längre tid att producera en bra och läsvärd artikel än vad man kan tro. Definitivt längre tid än att posta ett faktamässigt dåligt underbyggt inlägg på ett forum. Dessutom är inte alla skribenter tillräckligt kompetenta.

Helst bör skribenten vara på plats vid varje tävling vilket innebär sopapengar (personligt utlägg), pröjsa inträde alt. snacka till sig inträde hos en misstänksam arrangör, dokumentera rejsen (vilket gör det rätt svårt att samtidigt njuta av rejsen), springa runt och göra intervjuer bland stressade förare (vilket innebär att man missar en del av rejsen)

Under åren har vi försökt få fram artiklar på lite olika sätt till rr.se

- Be om artiklar från förare och team (många var på, inga levererade)
- Betala struntsumma för artiklar (blev sådär, sen sinade nog "budgeten")
- Be MachoWoman om artiklar (fungerade ok, sporadiskt, men man kan knappast kräva att hon drar hela jobbet gratis heller) (Sen sket hon i RR och drog till svartklubbarna istället)

2. Hur ska resultat publiceras på en site om (vissa) arrangör är föga intresserade att bistå med resultat?

Det finns idag inget gemensamt överenskommet sätt för hur tidsresultat från respektive arrangör snabbt ska publiceras.

Ja man kan själv vara på plats, springa runt med diskett och banka på tidtagningsbåset, få irriterande(*) blickar från tidtagningsansvarig och fråga om de har tid att ge en resultatet. (*) Kraftigt varierande beroende på arrangör.

Man kan få dom mejlade till sig, ibland samma dag, ibland samma vecka, ibland inte alls. Ibland får man söka upp dom själva på MyLaps, och inte ens då är dom nödvändigtvis att anses som tillräckliga officiella och godkända för publicering.

Det kanske fungerar en säsong eller två, men vidare är det svårt att finna det motiverat när intresset hos (vissa) arrangörer och tom SVEMO ofta är rätt obefintligt.

3. Hur mycket tid vågar man lägga på en site som varken webmastern eller en ideell idrottsrörelse äger?

Roadracing.se domänen ägs av Kenneth Lodnert och hyrs ut till SVEMO, han har (tyvär) möjligheten att sälja den till vem han så önskar. Gissa vad det gör för motivationen för de som faktiskt producerar dess material :va

4. Hur mycket skit orkar man ta för att ens ideella arbete "inte är tillräckligt"?

Samma visa här som det är för alla involverade inom idrotten (arrangörer, funktionärer och övriga)

Av de mail jag får tror alltför många att det sitter en SVEMO-avlönad arbetare bakom roadracing.se vilket är helt felaktigt. SVEMO bidrar i princip inte med någonting. Däremot har Nordgren under åren jobbat som fan för att saker och ting ska bli bättre. Den credzen ska Nordgren ha personligen, inte SVEMO, även om han må ha suttit i rr-komittén.

Av (bl.a.) ovanstående orsaker blir det därför rätt konstigt om man jämför motogp.com (som har över en miljon i budget) med våra svenska ideella rr -siter.

Last edited:
Ok, jag förstår problematiken.

Vad skulle du/ni tro om en community-driven roadracing sajt? Låt säga att vem som helst kan besöka sajten, skapa ett konto och sedan fylla på med material, dvs bygga sidor med text/bild/länkar/filer? Det skulle kunna vara vad som helst:

Nyheter, resultat, rykten, skvaller, "hört i depån", artiklar osv, eller m.a.o vad som helst som någon skulle vilja dela med sig av. Vad som helst som rör den svenska roadracingscenen. Det skulle alltså inte behövas någon webmaster lr liknande som håller sajten uppdaterad, utan communityn gör detta själv. Communityn som sådant är ju inget nytt, men så vitt jag vet finns det inget liknande idag som rör svensk roadracing.

Bra eller anus och varför?

(Om det redan finns så har jag missat det. I sånt fall: Adress?)

jP skrev:
2500113 PENGAR - TID - SAMARBETE - PENGAR - TID - SAMARBETE
Låt mig börja med att säga att jag delvis håller med i kritiken, men här kommer ett längre utlägg med diverse ursäkter och förklaranden. :)
Jag startade själv i slutet av 90-talet en sajt (www.minhembio.com) som på slutet hade över 10.000 medlemmar och ett mycket aktivt forum. Jag byggde hela sajten själv, skrev alla artiklar osv de första åren samtidigt som jag hade ett heltidsarbete samt ett nyfött barn. All vaken tid tillbringades i princip framför datorn och det var jobbigt men samtidigt väldigt kul eftersom sajten vart så populär.

För att göra sajten ännu bättre tog jag in ett par andra killar som gratis skrev filmecensioner och testade hembioprodukter. Jag åkte själv till olika leverantörer och frågade om jag fick låna nya produkter osv. Åkte på mässor, fotade och skrev.

För ovanstående fick jag inte en krona betalt. Jag fick lite pengar från medlemmarna (10-100:-) för att betala webhotellskostnaderna men i slutänden var det jag som fick skjuta till det som saknades.

Vart vill jag då komma med detta?
Jo, har man ett brinnande intresse och möjlighet att lägga ner tid så kan man få en riktigt bra och levande sajt utan att det behöver kosta så mycket.
Går sajten sedan bra kan man som tex Swedie har gjort börja ta betalt för annonsering och på så sätt få det att gå runt.

Jag förstår dock de problem du har, tex med att inte äga roadracing.se, och att det därför inte blir så bra som du skulle vilja.

nazurro skrev:
2499642 Varför är alla sajter som har något att göra med svensk roadracing så sanslöst sopiga? Sajter som www.roadracing.se, www.veidecracing.se, www.scandinavianopen.com osv osv.

JAG VILL HA MER OCH BÄTTRE INNEHÅLL OM SVENSK ROADRACING!!!

Helt enkelt för att det är en sport för amatörer som drivs av amatörer.
Tidningen svensk rr var väl det mest seriösa försöker jag har sett men stöp kanske inte så oväntat SH.Com trots allt det bästa alternativet.

Jo sporthoj.com är ju kanon, just pga att så många hojintresserade samlas. Det är bara det att formatet forum har en del begränsningar utöver just att samlas och diskutera. Vore skoj med något parallellt som erbjuder mer översikt över resultat, nyheter osv.

Jag kanske slänger upp en communitysajt på test och ser om någon är intresserad, förhoppningsvis behöver det inte vara så många timmars jobb. Det skulle inte vara en konkurrent till sporthoj.com, snarare ett komplement. Skulle vara kul att prova, oavsett hur det går.

nazurro skrev:
2501956 Jo sporthoj.com är ju kanon, just pga att så många hojintresserade samlas. Det är bara det att formatet forum har en del begränsningar utöver just att samlas och diskutera. Vore skoj med något parallellt som erbjuder mer översikt över resultat, nyheter osv.

Jag kanske slänger upp en communitysajt på test och ser om någon är intresserad, förhoppningsvis behöver det inte vara så många timmars jobb. Det skulle inte vara en konkurrent till sporthoj.com, snarare ett komplement. Skulle vara kul att prova, oavsett hur det går.
Prova snälla har intresse men ej datakunskaper eller kontakter!:yoparty
Se till och länka från sporthoj!

Gsxraren skrev:
2501968 Prova snälla har intresse men ej datakunskaper eller kontakter!:yoparty
Se till och länka från sporthoj!

Datakunskap kommer inte vara något krav! Det kommer bara vara att logga in, skriva text och ladda upp bilder och publicera!

Länk kommer. Sporthoj.com kommer fortfarande vara centrum och forumlänken kommer gå hit.

nazurro skrev:
2501956 Jo sporthoj.com är ju kanon, just pga att så många hojintresserade samlas. Det är bara det att formatet forum har en del begränsningar utöver just att samlas och diskutera. Vore skoj med något parallellt som erbjuder mer översikt över resultat, nyheter osv.

Är det inte bättre att lägga den energin på att hjälpa till med www.roadracing.se?
Fler små och disparata internetsidor är ju inte vad som behövs utan en uppsamling och förbättring av de få som finns.

Gustav O skrev:
2503902 Är det inte bättre att lägga den energin på att hjälpa till med www.roadracing.se?
Fler små och disparata internetsidor är ju inte vad som behövs utan en uppsamling och förbättring av de få som finns.

...eller ännu bättre varför inte samla allt på www.svemo.se ?

Sen har jP rätt, han ska inte behöva jaga info, det ska klubbarna servera honom så det är något vi gemensamt får försöka ändra på till nästa år.

För mig känns det viktigt att det finns en officiell sida där man kan få reda på resultat och totalställning (helt utan någons personliga speglingar el dyl utan ren fakta), samt att den uppdateras omgående. Sen räcker det att just denna sida har en acceptabel layout, vilket jag tycker att roadracing.se har men det hade även funkat att svemo.se huserade resultatlistorna. Dock har uppdateringen varit långsam tidigare, till Gelleråsen och Falkenberg så tycker jag dock att resultat kom upp i acceptabel tid.
Men den allmänna infon tycker jag inte att man måste hitta på just de officiella resultatsidorna, många förare har egna sidor där man kan läsa racerapporter.

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back