Var hålla?

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Om jag som passagerare blir utsatt för en stoppie, var ska jag hålla för att få bäst balans?? Jag är ju inte Pippi långstrump heller så jag är inte så stark. Vad göra?

/Fröken kröken

Du skulle ha frågat på en gång... Håll i hatten så klart!

Förmodligen kommer du studsa upp ur sadeln så det är nog bäst att hålla i hantagen baktill.

Backe skrev:
Du skulle ha frågat på en gång... Håll i hatten så klart!

Förmodligen kommer du studsa upp ur sadeln så det är nog bäst att hålla i hantagen baktill.

Men... Om jag håller i handtagen bak så flyger jag ju när hojen sätter ner. Stabilt känns det ju inte heller...
Får nog gymma mina armar lite och hålla på tanken ändå. Det är så jobbigt bara när händerna börjar somna... :p Skulle vilja testa olika ideér för att förbättra mej. :cool:

/FrökenW

Sitt nära föraren och håll runt midjan, orkar inte föraren med att hålla din hela tyngd på sina raka armar så ska ni nog ägna er åt andra aktiviteter. Vore inte så kul om du skulle halka med handen när du håller den på tanken, speciellt inte om ni kör på ett hjul, kan ju bli en ofrivillig 180 gradare

Jag brukar alltid hålla händerna på tanken, och precis när han tar upp hojen, hålla emot med armarna....
Om man börjar hålla emot tidigare, blir man ju lätt trött.... :rolleyes:

Som tidigare sagts, så kan man "hänga" lite på föraren för att få en bra balans, men samtidigt hålla emot tyngden...Och sitt så nära du kan, så blir det inte lika jobbigt!

Sen beror det ju på om man sitter bakvänd, då e det bara "ligga" på förarens rygg som gäller ju! :D

Wheeliegirl skrev:

Sen beror det ju på om man sitter bakvänd, då e det bara "ligga" på förarens rygg som gäller ju! :D

Japps! Tack! Det var prexis detta jag letade efter. Nån med EGEN erfarenhet.
Bakvänd stoppie får nog vänta ett tag..... Blir ju rädd bara jag SER nån göra det... :eek:

/FrökenW

watson skrev:
Jag vill ju helst inte knäcka höftbenen på min förare.... Måste ju gå att avväga på nåt sätt. Ingen som har erfarenhet av att vara passagerare vid "stoppieträning"?

Jag sitter bara så still jag kan (så nära föraren som möjligt) och spänner korsryggen när han går upp på framhjulet. Kniper åt med benen också såklart. Och skriker med skräckblandad förtjusning :D . Det funkar.

Edit: Aha, du frågade var man ska HÅLLA. Jag håller precis som vanligt (runt midjan). Det ingår nog i principen "sitta så still man kan" för att inte störa föraren.

Last edited:
Personligen så håller jag me om att passageraren ska hålla om midjan och om de går mot tanken och som sagt sitta nära

skulle aldrig i hela livet gå med på att personen skulle hålla sig i handtaget bak.. va händer om den tappar greppet :crash

kanske ska säga det att jag aldrig gjort en stoppie men någon bak på bara "hårda" inbromsningar men stoppie för övrigt har väl hänt nån gång.. :slicka

watson skrev:
Om jag som passagerare blir utsatt för en stoppie, var ska jag hålla för att få bäst balans?? Jag är ju inte Pippi långstrump heller så jag är inte så stark. Vad göra?

/Fröken kröken

1. du ska aldrig och jag menar aldrig ha händerna bakom dig, man tappar som förare all kontakt med sin passagerare då. :fakta

vid stoppie trycker du mot tanken för att häva kraften och nyper åt med knäna för att sitta kvar, vid slangning så håller du händerna runt midjan på föraren och nyper med knäna. :fakta

tog ett bra tag innan jag o tjejen fick kläm på stoppies när hon sitter på, det gäller att man vågar som förare knixa till så pass hårt att hojjen reser sig direkt, annars blir det bara fiasko,men när du väl är uppe med bakhjulet så är det inga problem, bara så att säga rulla på.,förutsatt att man sitter still så inte hojjen börjar fladdra åt ngt håll. :tummenupp

Det är just i momentet som hojjen går upp det är tungt, därav trycker du mot tanken, så att föraren slipper hålla upp både sin egen och din vikt.

Träning ger färdighet, passageraren måste veta lika väl som föraren vad man pysslar med, allafall om det ska bli en stilig stoppie, och inte en hej kom och hjälp mig stoppie, vet av egen erfarenhet att det inte är så snyggt...

men lycka till!

*/ ?>
Back