Var försäkra min hoj? Folksam samarbetar ej med SMC

Sen vad gäller försäkring på bana, den är bara glömma såvida du inte kör customhoj... då det verkar vara enbart Bilsport & MC som försäkrar bandagar, men som sagt, inte sporthojar.

se tidigare inlägg:

"• så länge det är smc som står som arr. av bandagar, så täcker försäkringen hos folksam och de övriga stora drakarna (ska ringa och prata med en annan snubbe som kanske kan vara mer specifik)."

Intressant.

Satt och kollade på det där förut, och herren jag talade med var å det bestämdaste säker på att försäkringen gällde på bana. Nåväl, vederbörande var väl ute och cyklade då.
Det kan även vara skillnad på vad som klassas som bankörning. Kurvkurser och liknande fortbildning på bana kan vara godkända men tävlingslika förhållanden och nöjeskörning med tidtagning godkänns inte. Gäller att fråga exakt vad de menar när de säger bankörning.

Edit: Vad det gäller försäkring för bankörning med SMC så är det alltså fortbildning som gäller.

Last edited:
se tidigare inlägg:

"• så länge det är smc som står som arr. av bandagar, så täcker försäkringen hos folksam och de övriga stora drakarna (ska ringa och prata med en annan snubbe som kanske kan vara mer specifik)."

Och jag länkade till en sida som visar ganska specifikt tyckte jag... du kanske är ute efter andra bolag och då är det nog de bolagen du får vända dig till.

Det kan även vara skillnad på vad som klassas som bankörning. Kurvkurser och liknande fortbildning på bana kan vara godkända men tävlingslika förhållanden och nöjeskörning med tidtagning godkänns inte. Gäller att fråga exakt vad de menar när de säger bankörning.

Edit: Vad det gäller försäkring för bankörning med SMC så är det alltså fortbildning som gäller.

SMC har inte bandagar (s.k. trackdays) utan de har bara utbildning på storbana.

Ni kan ju även prova på SMC´s forum där det skrivits en hel del om detta redan och där SMC själva är med och kommenterar och svarar.

Last edited:
exakt det jag kommer göra.

däremot frågade jag han jag pratade med på smc vad de gör för oss sporthojsägare, men bad mig att ta den frågan med en kollega till honom (vilket jag ännu inte gjort), så jag får återkomma om det.

Det här måste ju vara nästa steg i SMC målsättning att få alla att köra BMW boxers.

Att teckna avtal med ett företag som inte försäkrar sporthoj? :va

Hur fan tänkte dom.

Det här måste ju vara nästa steg i SMC målsättning att få alla att köra BMW boxers.

Att teckna avtal med ett företag som inte försäkrar sporthoj? :va

Hur fan tänkte dom.

Som jag skrev innan, 90% av deras medlemmar kör inte sporthoj, så det är inte så galet tänkt ändå.
Sen har det skrivits lite på SMC's forum som hintar om att de jobbar på att kunna erbjuda försäkring även till sporthojar.

Diskutera inte bara om försäkringen gäller.
Frågan är 2-delad.
1. Gäller trafikförsäkringen? (annars kan man bara köra i licens/oförsäkrad-gruppen som bara vissa arrangörer har! Du är då helt oförsäkrad och behöver en personlig olycksfallsförsäkring som inte har undantag för RR/Motorsport som de flesta har tyvärr.)
2. Trafikförsäkringen gäller men gäller vagnskadeförsäkringen? (Finns väll idag inget bolag där vagnsskadeförsäkringen gäller vid annan bankörning än SMC-kurser!?!)

Som jag skrev innan, 90% av deras medlemmar kör inte sporthoj, så det är inte så galet tänkt ändå.
Sen har det skrivits lite på SMC's forum som hintar om att de jobbar på att kunna erbjuda försäkring även till sporthojar.

Okej, vi är den icke önskvärda 10% då, tur att man aldrig har gått med i den där gubbklubben då!

Då tycker jag att vi låter dom åka sina egna reflexvästparader strax under skyltad hastighet, dom kanske inte ens vill ha dom 10% som medlemmar?

Dom kunde ju åtminstonde ha krävt att Bilsport/MC hade tagit SMC medlemmars sporthojar om dom hade gått en SMC kurs, till en anständig summa, för visst är det så att man blir ELIT när man går med i SMC och kör deras kurser, och aldrig begår några fel sen?

SMC har ju till och med vidareutbildat RR förare så att dom har blivit snabbare.

Last edited:

Vet du vad?

Om SMC fortsätter den banan kör 0% av deras medlemmar sporthoj, för sporthojsägarna hoppar över SMC

Svårt att nå någon form av paretoeffektivitet. Jag vet nu inte om Filksam ensidigt sagt upp avtalet, eller ej. Oavsett så är det nog inte den lättaste av uppgifter att till ett nytt förs.bolag få dem att erbjuda låga premier på sporthojar med den statistiken som finns rörande skador etc. Då är det väl ändå bra att man lyckats sluta ett avtal som omfattar det stora antalet medlemmar.

Tyvärr är nog sporthojen snart att se som omöjlig att försäkra till rimliga villkor. Mycket skador och, kan jag tänka mig, bedrägerier pga att självrisken på vagnskadan i många fall är rejält hög.

Mjo.

Jag tror att mina exakta ord var "nöjeskörning och träning under tävlingslika förhållanden" förvisso.

Då tycker jag att vi låter dom åka sina egna reflexvästparader strax under skyltad hastighet, dom kanske inte ens vill ha dom 10% som medlemmar?

Dom kunde ju åtminstonde ha krävt att Bilsport/MC hade tagit SMC medlemmars sporthojar om dom hade gått en SMC kurs, till en anständig summa, för visst är det så att man blir ELIT när man går med i SMC och kör deras kurser, och aldrig begår några fel sen?
När var du på en smckurs? Du har ju rätt starka åsikter om dem.

SMC har jobbat på att få bilsport o mc att ta in sporthojar.
Problemet är ganska enkelt.
Folksam gav de sporthojsförare som gick kurser KREDIT och erbjöd dem en förmånlig försäkring.
Tyvärr kunde sporthojsförarna inte förvalta den KREDITEN och betalade inte tillbaka.
Idag står vi inför det läget att vi måste visa att vi är KREDITVÄRDIGA för att bilsport och mc ska släppa in oss.

DVS vi måste visa att vi inte bara kostar pengar.

Och om nu vi har hjälpt rr-förare att bli snabbare vad har det med saken att göra?

Ni som nu är drabbade av att smc och folksam bryter samarbetet har ALLA varit på försäkringsinfon.

På försäkringsinfon påtalas vikten av att det är vi som styr vart försäkringen hamnar. Det är vi som försäkringstagare som avgör hur framtiden ser ut.

För varje inbetald kr för en sporthoj betalar försäkringsbolaget ut 11 kr.
De som gått kurs hos SMC och var försäkrade i Folksams smc försäkring lyckades få ner siffrorna till 1kr in 4 kr ut.
Dvs de som gått kurser kraschar mindre men inte tillräckligt sällan.

Vi som kollektiv tar inte tillräckligt stort ansvar för den produkt vi köper. Vi förvaltar den inte..
Därför blir det dyrare och dyrare att försäkra sporthojar.

Last edited:
zx6r 98 2527kr helår/helförsäkring

visst vill även jag köra en 06-08 men det finns ju gränser på hur mkt man skall betala

hur fan kan den vara så mycket billigare än min sketna R6a från 01? din är ju inte speciellt mycket äldre.

hur fan kan den vara så mycket billigare än min sketna R6a från 01? din är ju inte speciellt mycket äldre.

Det är så många parametrar på lyckohjulet "gissa din premie" idag så sånt kan man bara sia om.

Det verkar som om de helt glömt bort min hoj, betalar bara 2400 hel/hel, ingen aning hur de räknar. Men vissa andra bolag gav priser alltfrån 3.000 upp till 25.000kr, på samma hoj. I framtidenkommer vi vara tvugna att söka licens på hojarna ungefär som för jaktvapen. Klass 1, 2 och 3...

Licensförfarandet går ut på att 5 valfria tjänstemän sitter i en ring på golvet och skickar en "feting" runt motsols. Minoritetsbeslut på premien efter 30 min...

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing