Var försäkra min hoj? Folksam samarbetar ej med SMC

Last edited:
exakt det jag kommer göra.

däremot frågade jag han jag pratade med på smc vad de gör för oss sporthojsägare, men bad mig att ta den frågan med en kollega till honom (vilket jag ännu inte gjort), så jag får återkomma om det.

Du är välkommen att ge mig ett ring ell. dylikt - Jag finns under Kansli / Personal på svmc.se...

Tänkte på att det är viktigt när man kontakter Folksam att man tar tag i rätt ställe - numret finns under MC på folksam.se - råkar man in på ett lokalt kontor, kan det bli lite snett i kommunikationen.
 
Det är dyrt att ligga på topp!

2009 hade jag en försäkring genom Folksam (smc 10%rabatt) på min 600rr-07 på "ynka" 26000:-.
Vilket innebar en försäkring på 2200:- i månaden helförsäkrad. Helårsförsäkring var det vill jag minnas.

Inte så illa pinkt för en sån maskin för en 23åring.
Men blir det dyrare får man antingen byta yrke, eller byta maskin.
 
Det är dyrt att ligga på topp!

2009 hade jag en försäkring genom Folksam (smc 10%rabatt) på min 600rr-07 på "ynka" 26000:-.
Vilket innebar en försäkring på 2200:- i månaden helförsäkrad. Helårsförsäkring var det vill jag minnas.

Inte så illa pinkt för en sån maskin för en 23åring.
Men blir det dyrare får man antingen byta yrke, eller byta maskin.


26000:- om året för att köra en 600cc:confused:

utgår från att det är en helförsäkring, själv hade jag isf gått ner till en trafikförsäkring och sparat mellanskillnaden till en ev. skada eller köpt mig en cykel:D
 
Last edited:
Ja blir det dyrare blir det nog en sådan där K-50....

Priset på att försäkra en 600 och en 1000 är snarlikt.
Iaf på mig. 27000:- för en r1-07..

Men den lilla 600an duger bra...
 
Du är välkommen att ge mig ett ring ell. dylikt - Jag finns under Kansli / Personal på svmc.se...

Tänkte på att det är viktigt när man kontakter Folksam att man tar tag i rätt ställe - numret finns under MC på folksam.se - råkar man in på ett lokalt kontor, kan det bli lite snett i kommunikationen.

will do.
 
Som jag skrev innan, 90% av deras medlemmar kör inte sporthoj, så det är inte så galet tänkt ändå.
Sen har det skrivits lite på SMC's forum som hintar om att de jobbar på att kunna erbjuda försäkring även till sporthojar.

Varför inte ta det försäkringsbolag som erbjöd näst bäst villkor i förhandlingen och som försäkrar sporthojar också?

Är det viktigare att gubbväldet får en% till på sina redan billiga försäkringar, eller erbjöd dom gratis reflexvästar också?

Då kan jag förstå att SMC slog till....
 
Varför inte ta det försäkringsbolag som erbjöd näst bäst villkor i förhandlingen och som försäkrar sporthojar också?

Är det viktigare att gubbväldet får en% till på sina redan billiga försäkringar, eller erbjöd dom gratis reflexvästar också?

Då kan jag förstå att SMC slog till....

Jag är inte förknippad med SMC mer än att jag är en betalande medlem, däremot är jag ganska påläst från dels det som skrivits här av Ezzo samt Galne Dansken men också vad som skrivits dels i MC-Folket och på SMC´s forum i frågan.

Men du verkar inte påläst för fem öre om vad SMC står för, men skulle du ägna 5min åt att sätta dig in i deras verksamhet så skulle du se att de bland annat inte alls förespråkar varselväst... det har Jesper "Galne Dansken" även skrivit här på forumet.

Eller så är det som vanligt, du vill bara gnälla "lite".
 
Varför inte ta det försäkringsbolag som erbjöd näst bäst villkor i förhandlingen och som försäkrar sporthojar också?

Är det viktigare att gubbväldet får en% till på sina redan billiga försäkringar, eller erbjöd dom gratis reflexvästar också?

Då kan jag förstå att SMC slog till....

Folksam såg sporthojsförsäkringen aldeles för olönsam så de avbröt samarbetet, Bilsport MC gör samma bedömning och erbjuder enbart lagstadgad försäkring dvs trafik. Inget lustigt med det.

Skulle inte Sveriges sporthojspiloter dels vara dåliga på att köra samt att de lämnar in för varje liten repa så skulle det nog se annorlunda ut. Kan det inte kallas posörförsäkring istället? :D
 
Last edited:
Folksam såg sporthojsförsäkringen aldeles för olönsam så de avbröt samarbetet, Bilsport MC gör samma bedömning och erbjuder enbart lagstadgad försäkring dvs trafik. Inget lustigt med det.

Skulle inte Sveriges sporthojspiloter dels vara dåliga på att köra samt att de lämnar in för varje liten repa så skulle det nog se annorlunda ut. Kan det inte kallas posörförsäkring istället? :D

Jo, jag vet också att det är gruppen med högst skaderisk.

Men varför valde SMC att vika sig, varför sa dom inte:

Hej då Folksam
Nej tack, Bilsport&mc, antingen tar ni alla, eller så får ni inga.
Välkomen bolag XXXXXXX som försäkrar ALLA.

Har inte SMC mer pondus än så i förhandlingarna mot bolagen?

Kan inte SMC säga: Vi har XX tusen medlemmar, utav dom är väldigt få sporthojar, vill ni bli försäkringsbolag åt xx tusen hojar får ni ta risken med dom få sporthojar som ingår i kakan.
 
OnTopic:
Jag får rekomendera suzukiz märkesförsäkring som nån nämnde tidigare i tråden, hade halvförsäkring hos salus ansvar på min gsxr 750 -02 för 1100/månaden (det allra biligaste jag kunde hitta då), suzuki försäkringen skulle ha samma pris för helförsäkring så jag kommer byta iaf.
glömde däremot bort att fråga själv vad som gäller på bana
 
och självrisken på 15k stöld respektive 25k vagnskada

Detta summerar upp det ganska bra.
SH:are vill ha låga självrisker och låga premier. Helst ska det gå att ställa av/på otaliga gånger så att man i praktiken endast bidrar med en bråkdel av intäkterna.

Varför är självriskerna höga? Det är en del i svaret varför SMC:s samarbeta med FB rörande sporthojar inte gick att knyta ihop.

Jo, jag vet också att det är gruppen med högst skaderisk.

Men varför valde SMC att vika sig, varför sa dom inte:

Hej då Folksam
Nej tack, Bilsport&mc, antingen tar ni alla, eller så får ni inga.
Välkomen bolag XXXXXXX som försäkrar ALLA.

Har inte SMC mer pondus än så i förhandlingarna mot bolagen?

Kan inte SMC säga: Vi har XX tusen medlemmar, utav dom är väldigt få sporthojar, vill ni bli försäkringsbolag åt xx tusen hojar får ni ta risken med dom få sporthojar som ingår i kakan.

Om det hade inneburit att 90% fått ökad premie hade det då fotfarande varit en bra deal?:va
Jag är inte intrsserad att betala mer än vad jag gör bara för att någon annan ska få köra just det den personen vill.
Det är nog bara att tugga i sig att SH kostar mer än andra mc-typer.
 
Last edited:
Okej, vi är den icke önskvärda 10% då, tur att man aldrig har gått med i den där gubbklubben då!


Kan inte SMC säga: Vi har XX tusen medlemmar, utav dom är väldigt få sporthojar, vill ni bli försäkringsbolag åt xx tusen hojar får ni ta risken med dom få sporthojar som ingår i kakan.

Det är en ganska lätt ekvation att se att det inte fungerar. 1 kr in och 11 kr ut, som iof gått ner till 1 kr in och 4 kronor ut för försäkringsbolagen men, det är klart som katten att inte det går i längden.
Som många andra har skrivit (däribland Ezzo), vi har förvaltat förtroende för dåligt.
Hade vi skött oss så har vi varit i ett annat läge, men att tro att försäkringsbolagen slåss för att få oss som kunder, är bara att glömma. Vi kostar för mycket för att det ska vara någon bra affär.

Men du har en poäng, vi är en stor grupp som kan generera mycket pengar in i försäkringsbolagen, men det gäller att vi kan bevisa att vi inte är en sådan stor ekonomisk risk samt att vi är just många. SMC gör otroligt mycket för oss sporthojsåkare.

Du kanske skulle göra ett försök att påverka antalet och gå med i SMC så det blir en än större grupp som kan generera intäkter till försäkringsbolagen vilket kan innebära att vi kan bli lite mer intressanta att ha som kunder.
Men, vi måste få ner utgifterna.
 
Om det hade inneburit att 90% fått ökad premie hade det då fotfarande varit en bra deal?:va
Jag är inte intrsserad att betala mer än vad jag gör bara för att någon annan ska få köra just det den personen vill.
Det är nog bara att tugga i sig att SH kostar mer än andra mc-typer.

Har alla hojar tidigare som har haft SMC försäkring haft samma premie?

Kommer man i fortsättningen att ha samma premie på en Viagra 250 och en K1300 genom SMC försäkringen?

Eller handlar det om att alla ska få RABATT genom att vara med i SMC?

Jag misstänker att dom som kör Viagra 250 inte är intresserade av att betala samma pris som någon som kör en K1300.
 
låter på vissa som att folk kraschar för att dom tycker det är så jävla roligt att slå sig halvt invalida. :död
 
Kort svar - av tidigare poster framgår - kön var tom. Där fanns inga bolag som suktade efter detta "kanonerbjudande". Alltså måste avtalet läggas där flest medlemmar fick mest nytta.

Sluta nu reta sörlänningarna med Dina poster, häng i stället med till Kemora eller Fällfors för att bekräfta eller förkasta Dina åsikter. Ser Du en gubbe på en gul Trajja är det bara att komma fram och presentera Dig:)

Jag tror att Du till och med är äldre än jag:jisses

...Nej tack, Bilsport&mc, antingen tar ni alla, eller så får ni inga. Välkomen bolag XXXXXXX som försäkrar ALLA...
 
Last edited:
Du kanske skulle göra ett försök att påverka antalet och gå med i SMC så det blir en än större grupp som kan generera intäkter till försäkringsbolagen vilket kan innebära att vi kan bli lite mer intressanta att ha som kunder.
Men, vi måste få ner utgifterna.

Jag är fruktansvärt ointresserad av att gå med i "klubbar" öht och "Reflexväst MC" i synnerhet.

Jag tyckte bara det var oerhört tarvligt av SMC att släppa en grupp sådär.

Ungefär som en fackförening som löneförhandlar för alla sina medlemmar, utom dom som är är tatuerade?

Jag tror att Du till och med är äldre än jag:jisses

Näpp, jag är yngre!
 
Last edited:
Har alla hojar tidigare som har haft SMC försäkring haft samma premie?

Kommer man i fortsättningen att ha samma premie på en Viagra 250 och en K1300 genom SMC försäkringen?

Eller handlar det om att alla ska få RABATT genom att vara med i SMC?

Jag misstänker att dom som kör Viagra 250 inte är intresserade av att betala samma pris som någon som kör en K1300.

Jag har aldrig sagt "samma" Jag pratade om en höjning.
Rörande rabatt, menar du att bara SH som ska premieras?

Kan dra en parallell till BMW-försäkringen. Om det skulle vara så att sportsegmentet kostar för mycket och att If måste höja premierna så hoppas iaf jag på att If höjer enbart det segmentet, eller som BilsportMc, väljer att enbart trafikförsäkra.
 
vad jag inte kan förstå är att folk fortfarande tror att det är en männsklig rättighet att få ha en flång ny hoj och ha den helförsäkrad, försäkringsbolagen har stora kostnader i samband med sporthojar ,

vi gillar att köra fort på bana och gata och vil gillar att ha balla prylar, men vi får också betala för det , det är inte svårare än så .
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top