Var försäkra min hoj? Folksam samarbetar ej med SMC

Jag har min fireblade-08 i länsförsäkringar zon 3 billigast för mig.Men jag tycker att det i alla fall är 3-5 tusen för mycket.Helförsäkrat

Hur kan man gnälla över smc om man inte ens är medlem? En rättelse, försäkringsbolagen har inga som helst problem med att ersätta din eller min trasiga motorcykel, det är inte därför premien är så hög. Skadorna som drabbar sporthojsåkare är så mycket värre pga farten i stort sett alltid är högre. Det är sjukvårdskostnaderna som blir så vansinnigt dyra...

Det där har jag aldrig lyckats förstå....har inte vi skattefinansierad vård i Sverige ? Vi betalar jag hutlösa skatter, en del av de är ju premier för sjukförsäkring, vård och rehab. Jag antar att om man åker utan försäkring och klotar då får man vård och rehab ändå ?

Det där har jag aldrig lyckats förstå....har inte vi skattefinansierad vård i Sverige ? Vi betalar jag hutlösa skatter, en del av de är ju premier för sjukförsäkring, vård och rehab. Jag antar att om man åker utan försäkring och klotar då får man vård och rehab ändå ?

Du glömmer möjligtvis inte livräntan och/eller invaliditetsersättning?

Du glömmer möjligtvis inte livräntan och/eller invaliditetsersättning?

Jag tänkte på det, men druttar du omkull på en cykel eller fyllan blir du förtidspensionerad / sjukpensionerad oavsett vad du har för försäkring. Likaså om du blir skadad på hoj UTAN försäkring.

Livförsäkring betalas ju separat och träden in om man cyklar ihjäl sig, super ihjäl sig eller hojar ihjäl sig.

Invaliditetsförsäkring är också något åtm jag har utöve hojförsäkringen.

Folk säger att det är just "sjukvårdrelaterade" kostnader som ska täckas men de täcks ju med skattemedel som vi alla bidrar till.

Jag tycker att vagnskadeförsäkringen känns som den dyrare delen och det är just den som ska täcka ersättningen på hojen...

Trafikförsäkringen är en obligatorisk försäkring som ger ersättning vid vissa typer av skador i trafiken. Några exempel:

•Alla personer som skadas vid en olycka med det försäkrade fordonet får ersättning för skada på person. Det gäller både förare och passagerare.
•Om den skadade har medverkat till skadan genom uppsåt, grov vårdslöshet eller annan vårdslöshet i samband med rattfylleri, kan ersättningen minska.
•Om det sker en kollision med ett annat fordon, med sakskador som följd, ersätts skadorna som grundregel av trafikförsäkringen. Om det är du som har orsakat olyckan ersätts skadorna på den icke vållande parten genom din försäkring. Är den person som du krockat med ansvarig för olyckan, ersätter den personens trafikförsäkring skadorna.
•Om du krockar med något annat än ett motorfordon, till exempel en lyktstolpe, ersätts sakskadorna på lyktstolpen som regel av din trafikförsäkring.

Jag tänkte på det, men druttar du omkull på en cykel eller fyllan blir du förtidspensionerad / sjukpensionerad oavsett vad du har för försäkring. Likaså om du blir skadad på hoj UTAN försäkring.

Livförsäkring betalas ju separat och träden in om man cyklar ihjäl sig, super ihjäl sig eller hojar ihjäl sig.

Invaliditetsförsäkring är också något åtm jag har utöve hojförsäkringen.

Folk säger att det är just "sjukvårdrelaterade" kostnader som ska täckas men de täcks ju med skattemedel som vi alla bidrar till.

Jag tycker att vagnskadeförsäkringen känns som den dyrare delen och det är just den som ska täcka ersättningen på hojen...

Just allt det du skriver täcks av trafikförsäkringen.

Kommentar till ditt första stycke: Ingen försäkring ingen ersättning. Då blir man sjukpensionär med kass ersättning.

Vidare kan man som du säger ha en individuell olycksfalls-livförsäkring. Primärt betalas ersättning vid en personskada från....Trafikförsäkringen.

Vagnskadeförsäkringen är dyrare för att många väljer att enbart trafikförsäkra och då finns det en större kassa att ösa ur. Dessutom så förhåller det sig som så, kan jag tänka, att en hög premie på vagnskadan har en viss preventiv effekt tillsammans med självrisken då
Vidare utnyttjas vagnskadan oftare och i kombination med en låg självrisk även till enklare skador.

Jag är inte intrsserad att betala mer än vad jag gör bara för att någon annan ska få köra just det den personen vill.

Det är i och för sig hela grejen med alla försäkringar, de allra flesta skall betala för något de aldrig kommer nyttja över huvud taget. Frågan är hur snävt man skall bryta ner det. Vill kvinnliga bilister betala för manligas misstag? Vill äldre betala för yngre? Vill svenskar betala för invandrare? Osv

Inte glasklart.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Visst är personskador väldigt kostsamma, men det verkar ju märkligt att man genom märkesförsäkringar med en självrisk på 25k för vagnskada helt plötsligt kan få en nästan vettig månadskostnad på en någorlunda ny sporthoj utan att vara pensionär. Det var väl personskadorna som var dyra?

Finns det redovisat hur utbetalningarna för helförsäkringar fördelas mellan vagnskador och personskador?

Hur ser det ut i andra länder med försäkringar för motorcyklar? Trafik, hel, halv. Fortfarande 30k+ för att "tappa" hojen som försäkringsbolagen pröjsar utan att blinka?

Hur kan man gnälla över smc om man inte ens är medlem? En rättelse, försäkringsbolagen har inga som helst problem med att ersätta din eller min trasiga motorcykel, det är inte därför premien är så hög. Skadorna som drabbar sporthojsåkare är så mycket värre pga farten i stort sett alltid är högre. Det är sjukvårdskostnaderna som blir så vansinnigt dyra...

Jag är inte säker på att det stämmer riktigt. Min premie skulle sjunka med 50% om jag väljer bort vagnskada, 70% om jag bara har trafik.
Har kört hoj i 33 år och kraschat en gång på bana. Då utnyttjade jag INTE försäkringen.

låter på vissa som att folk kraschar för att dom tycker det är så jävla roligt att slå sig halvt invalida. :död

Spelar ingen roll för ett försäkringsbolag hur du kraschar, att du kraschar innebär att pengar betalas ut.

Om måna kraschar blir det mer ut och alltså måste mer tas in.
Högre premie. Om folk slutade krascha sina sporthojar skulle premien vara lägre. Svårare än så är det inte.
De enorma självriskerna är för att slippa betala ut skrapade kåpor, läggningar och liknande.
Det kostar på att lära sig wheela och jag kan faktiskt tycka att det är något som de andra försäkringstagarna inte ska betala.
Tyvärr drabbar det mig med.

Spelar ingen roll för ett försäkringsbolag hur du kraschar, att du kraschar innebär att pengar betalas ut.

Om måna kraschar blir det mer ut och alltså måste mer tas in.
Högre premie. Om folk slutade krascha sina sporthojar skulle premien vara lägre. Svårare än så är det inte.
De enorma självriskerna är för att slippa betala ut skrapade kåpor, läggningar och liknande.
Det kostar på att lära sig wheela och jag kan faktiskt tycka att det är något som de andra försäkringstagarna inte ska betala.
Tyvärr drabbar det mig med.

Jag säger inte emot, jag håller med dig, men jag tror inte folk kraschar för att dom vill, det låter så ibland med alla "fan ta alla kraschare".

Jag säger inte emot, jag håller med dig, men jag tror inte folk kraschar för att dom vill, det låter så ibland med alla "fan ta alla kraschare".

Nä folk kraschar inte för att de vill.
Men många krascher är totalt onödig och beror på felaktiga beslut hos föraren.

Sen kommer föraren i sann sporthojsanda skylla på. Det var däckens fel, det var grus på vägen, jag fick gashäng,ramen gick av....
Det var absolut inte förarens egna beslut 200 m tidigare som fick en konsekvens...

Olyckor händer. Det kommer vi aldrig komma ifrån.
Men många av olyckorna behöver inte hända om vi som förare tar ett ansvar för vårat handlade.

Så länge vi beter oss som vi gör när vi är ute och bombar.... Ja då kommer premierna också fortsätta att öka.

För att citera Nicklassinorr
Vi sågar av den gren vi sitter på.

Nä folk kraschar inte för att de vill.
Men många krascher är totalt onödig och beror på felaktiga beslut hos föraren.

Sen kommer föraren i sann sporthojsanda skylla på. Det var däckens fel, det var grus på vägen, jag fick gashäng,ramen gick av....
Det var absolut inte förarens egna beslut 200 m tidigare som fick en konsekvens...

Olyckor händer. Det kommer vi aldrig komma ifrån.
Men många av olyckorna behöver inte hända om vi som förare tar ett ansvar för vårat handlade.

Så länge vi beter oss som vi gör när vi är ute och bombar.... Ja då kommer premierna också fortsätta att öka.

För att citera Nicklassinorr
Vi sågar av den gren vi sitter på.

Helt korrekt :fakta

Det är ju dom onödiga olyckorna vi vill undvika. Om vi hade fått bort dessa så hade premierna säkert kunna halveras.

Eftersom jag själv kanske inte är så mycket bättre och gillar att rulla på lite så ska jag inte kasta sten i glashus. Peppar peppar så har jag inte skrotat än. För den sakens skull så behöver man ju inte vara raketforskare för att inse att det är precis som du säger.

Det är väl ett typexempel på moment 22 det här?

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden men det förvånar mig att ingen tar upp ämnet stöld på allvar.

Efter lite googlande hittade jag siffror som berättar att av de sammanlagt 2297 MC som stals år 2008 återfanns endast 997. 1300 HELT ute ur leken alltså. Notera att detta endast beskriver hur många som återfanns, den bistra sanningen är ju att även dessa kostar bolagen pengar pga de skador som uppstått i samband med stölden. I värsta fall har hojarna dessutom blivit kvaddade vid vurpor etc...

Vem tror ni betalar för dessa hojar?

Samhället i stort är tyvärr inte ärligt och stölder av allt mellan himmel och jord har alltid ägt rum, många begriper inte skillnaden på ditt och mitt vilket är tragiskt.

Näe, men däremot tror folk att dom blir odödliga för att dom har 3mm getpung mellan sig själva och asfalten.

Jag tror att folk skulle ta det lugnare om dom körde bara i kallingarna!

Eller så talar någon om för dom att getpungen är till för att förhindra skrapsår, inte fan förhindrar det benbrott och mosade interna organ.

Jag tror att folk skulle ta det lugnare om dom körde bara i kallingarna!

Eller så talar någon om för dom att getpungen är till för att förhindra skrapsår, inte fan förhindrar det benbrott och mosade interna organ.

Precis vad som gjordes tidigare.. inget ryggskydd, En skinnjacka och skinnbrallor. Var ungefär vad utrustningen bestod av under 80talet..
Trots att vi är betydligt fler som förolyckades %-sett än vad det är idag.
Vad tror du det beror på?
Kan det finnas ett samband mellan bätte skyddsutrustning?
Se också på många av de olyckor som sker idag med dålig utrustning med följd till att det blir allvarliga skador.
Framförallt på customsidan kan man se detta mönster.
Skulle den sidan bli bätte på att använda annat än kalsonger skulle de vida förbättra sin statistik jmf med sporthojar.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla