Vansinne??

Knoxan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
WR450F -05
Håller på att ta mitt mc-kort. Funderar på att köpa hoj redan nu, så att man kan träna mycket privat.

Nu är det så att jag hittat en aprilia mille -02 ,ombyggd till fighter, till ett bra pris. Är det vansinne att köpa sig denna som första hoj? Jag tänkte att högt crossstyre borde vara kanon i konbanor och undanmanövrar osv.

Jag hade även tänkt köra upp med den om jag köper den. På så sätt tjänar jag in lite pengar och kan samtidigt träna in mig bra på hojen tills uppkörningen.

Är detta vansinne från min sida. Skall jag komma ner på jorden, sluta drömma om denna läckra italienare och köpa en cbr600F eller nått liknande istället?

Kan ju nämna att jag kört en del cross och väldigt mycket trimmad moppe :yoparty under mina yngre år. Även cyklat mycket mtb i många år, så balans och körvana finns det, men bara kört tung hoj ett fåtal ggr tidigare...

mvh
Erik
 
Kolla försäkring...
...Känner du att försäkringspremien är överkommlig så finns det inte några direkta rätt eller fel..



Knoxan skrev:
Håller på att ta mitt mc-kort. Funderar på att köpa hoj redan nu, så att man kan träna mycket privat.

Nu är det så att jag hittat en aprilia mille -02 ,ombyggd till fighter, till ett bra pris. Är det vansinne att köpa sig denna som första hoj? Jag tänkte att högt crossstyre borde vara kanon i konbanor och undanmanövrar osv.

Jag hade även tänkt köra upp med den om jag köper den. På så sätt tjänar jag in lite pengar och kan samtidigt träna in mig bra på hojen tills uppkörningen.

Är detta vansinne från min sida. Skall jag komma ner på jorden, sluta drömma om denna läckra italienare och köpa en cbr600F eller nått liknande istället?

Kan ju nämna att jag kört en del cross och väldigt mycket trimmad moppe :yoparty under mina yngre år. Även cyklat mycket mtb i många år, så balans och körvana finns det, men bara kört tung hoj ett fåtal ggr tidigare...

mvh
Erik
 
Knoxan skrev:
Nu är det så att jag hittat en aprilia mille -02 ,ombyggd till fighter, till ett bra pris.
Får du bra pris på försäkringen också?
 
Köp det du vill ha men tänk till lite på att det trots allt är din första hoj, så övningsköra och köra lugnt i början är väl en ganska bra idé .
 
halv/halv för 4100kr, Sedan får man garage försäkringen för det andra halvåret för 300kr. Tyckte det var rätt billigt för detta fartmonster....

/Erik
 
Bingo skrev:
Får du bra pris på försäkringen också?

Man får ALLTID bra försäkrings premie då man bor i Luleå :blah
Jag bärjade karriären på en Thunderaces så varför inte en stor Fighter. Vi ses på vägen i sommar killen :tummenupp
 
Knoxan skrev:
Håller på att ta mitt mc-kort. Funderar på att köpa hoj redan nu, så att man kan träna mycket privat.

Nu är det så att jag hittat en aprilia mille -02 ,ombyggd till fighter, till ett bra pris. Är det vansinne att köpa sig denna som första hoj? Jag tänkte att högt crossstyre borde vara kanon i konbanor och undanmanövrar osv.

Jag hade även tänkt köra upp med den om jag köper den. På så sätt tjänar jag in lite pengar och kan samtidigt träna in mig bra på hojen tills uppkörningen.

Är detta vansinne från min sida. Skall jag komma ner på jorden, sluta drömma om denna läckra italienare och köpa en cbr600F eller nått liknande istället?

Kan ju nämna att jag kört en del cross och väldigt mycket trimmad moppe :yoparty under mina yngre år. Även cyklat mycket mtb i många år, så balans och körvana finns det, men bara kört tung hoj ett fåtal ggr tidigare...

mvh
Erik


Vill du ha den och llt klaffar varför inte köpa??!
Ta det lugnt i början bara, min första hoj var en R1:a, inte lönt att köra sånt smått som 600, du tröttnar bara och vill byta upp dig inom snarast....lycka till med kortet! :tummenupp
 
Jag tycker det kan vara ett schysst val. Att ens fråga om det är vansinne eller inte innebär att du har hjärna att köra den här hojjen. Streetfightermodellen är vettigare också iomed att man inte luras att köra så fort som man gör med kåpor!

Har du råd så tycker jag det är ett bra val för dig. :tummenupp
 
SvartR1a skrev:
Man får ALLTID bra försäkrings premie då man bor i Luleå :blah
Jag bärjade karriären på en Thunderaces så varför inte en stor Fighter. Vi ses på vägen i sommar killen :tummenupp
:blah på dig själv du. Det är inte så dyrt här heller - dryga 7 för hel hel :)

@Knoxan: bra premie!
 
Knoxan skrev:
Är detta vansinne från min sida. Skall jag komma ner på jorden, sluta drömma om denna läckra italienare och köpa en cbr600F eller nått liknande istället?

Erik

Tycker nog du borde sluta drömma och komma ned på jorden ett tag. Och en cbr600F är minst lika farlig som en Mille. Först ska du se till att du verkligen kan hantera en konbana. Ett bra tips är en äldre CB400 eller liknande att träna på. Gärna strypt så om du av misstag vrider fullt - har du marginalerna på din sida. Kanske ett par månader med daglig träning på en stor P-plats, liknande OBS i Rotebro innan du provar på en riktig väg. När du känner dig varm i kläderna och med extrem försiktighet, kan du kanske fundera på att prova utan stypningen.

Jag förstår att Millen är lockande. Men för ditt eget bästa - glöm det. :3freak

:D
 
#Olsson# skrev:
Tycker nog du borde sluta drömma och komma ned på jorden ett tag. Och en cbr600F är minst lika farlig som en Mille. Först ska du se till att du verkligen kan hantera en konbana. Ett bra tips är en äldre CB400 eller liknande att träna på. Gärna strypt så om du av misstag vrider fullt - har du marginalerna på din sida. Kanske ett par månader med daglig träning på en stor P-plats, liknande OBS i Rotebro innan du provar på en riktig väg. När du känner dig varm i kläderna och med extrem försiktighet, kan du kanske fundera på att prova utan stypningen.

Jag förstår att Millen är lockande. Men för ditt eget bästa - glöm det. :3freak

:D


:rofl :lol
 
Om det känns rätt så köp, ha bara i huvudet att man inte "kan köra hoj" bara för att man kan vrida gasrullen i botten på alla växlarna.
Haka på första bästa bankörning för där om någonstans lär du dig hantera hojen även i kurvorna.
 
Är en CBR 600F lika farlig så är ju saken klar! Mille here I come! Vägrar köpa något mindre än 600. Det är verkligen smärtgränsen. Vill ha en hoj man sitter nöjd med ett bra tag.

Prisskillnaden mellan CBR 600F och millen är ca 5-6 tusen kr, men då är iofs orginalkåporna repiga på millen. Dock bara gått 170 mil :D

Jävligt svårt det här... Utbudet är lite begränsat här uppe tyvärr...

Emmi: Lurat på en LC4 också faktiskt, men finns ingen med vettigt pris i närheten...

Är lugn och sansad i person, så jag kan nog behärska mig bra. provat en firestorm som var lite preppad och gillade skarpt karaktären på twinmotorn :yoparty Bottenvridet är trevligt också. Hade en 600 bättre vrid i botten hade jag gärna haft en sån, men att varva över 10000varv lockar inte mig...

Fler kommentarer?

/Erik
 
Resonemanget med att köpa en hojj man inte lessnar på är bra. Jag kommer aldrig köra något annat än 1000cc

400cc är lika spännande som att fisa i badkaret :lol
 
Knoxan skrev:
Håller på att ta mitt mc-kort. Funderar på att köpa hoj redan nu, så att man kan träna mycket privat.

Nu är det så att jag hittat en aprilia mille -02 ,ombyggd till fighter, till ett bra pris. Är det vansinne att köpa sig denna som första hoj? Jag tänkte att högt crossstyre borde vara kanon i konbanor och undanmanövrar osv.

Jag hade även tänkt köra upp med den om jag köper den. På så sätt tjänar jag in lite pengar och kan samtidigt träna in mig bra på hojen tills uppkörningen.

Är detta vansinne från min sida. Skall jag komma ner på jorden, sluta drömma om denna läckra italienare och köpa en cbr600F eller nått liknande istället?

Kan ju nämna att jag kört en del cross och väldigt mycket trimmad moppe :yoparty under mina yngre år. Även cyklat mycket mtb i många år, så balans och körvana finns det, men bara kört tung hoj ett fåtal ggr tidigare...

mvh
Erik

har du mc vana, så spelar det nog ingen roll om du köper en mille eller cbr 600, crossåkarna brukar vara det mest rutinerade hojåkarna med, köp efter känsla! :tummenupp

För övrigt så finns de folk som kör cbr 600 som kör SKITEN av R1:or, det hänger inte så mycket på hojen, utan rutinerad förare!
 
Last edited:
mc vanan är dålig, men har som sagt kört lite cross och alldeles för mycket moppe. MC är ju lite annat, men balansen finns...

CBR 600F -99 för 43' som gott 2200 måste vara bra pris va? tydligen är däcken slut, så man får väl räkna med att lägga ut 3-4 tusen direkt på däck. Dock hört att låg och mellanregistret är trött på -99:an :/ Det har jag inte hört om millen :D

försäkringsskillnaden handlar om några hundralappar bara...
 
SvartR1a skrev:
Resonemanget med att köpa en hojj man inte lessnar på är bra. Jag kommer aldrig köra något annat än 1000cc

400cc är lika spännande som att fisa i badkaret :lol
Du e välkommen att komma ner till Skellefteå någon Lördag då vi kör gokartbana å prova på min fis i badkaret :tummenupp
 
Jag vill påstå att det är betydligt lättare att köra en lite större hoj. Går lungt och fint på låga varv när man kör mellan konor och sånt. Stadstrafikkörningen blir också lätt. Du behöver inte tänka så mycket på "rätt" växel heller.

En CBR600 går som ett troll också, men effekten kommer mer plötsligt än på en större maskin.

Omdömme måste man oavsett hoj ha. Nästan vilken cykel med hjälpmotor som helst gör 200.

Köp den hoj som du tycker känns skön att åka på. Strunta i om du vill ha den nästa sommar. Det är först när du åkt några hundra mil som du känner vad du vill ha för hoj på riktigt. Mao, köp inte ny hoj det första du gör.
 
Om du ämnar sälja hojjen någon gång så kan man ju tänka sig att en CBR600f är lite lättare att hitta köpare på än en stritfajtad mille med repiga originalkåpor.

Inget som förhärdade sporthojsåkare bryr sig om kanske men medelsvensson som skall köpa hoj är ju fler till antalet.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top