Vansinne??

Mats757 skrev:
Jag vill påstå att det är betydligt lättare att köra en lite större hoj. Går lungt och fint på låga varv när man kör mellan konor och sånt. Stadstrafikkörningen blir också lätt. Du behöver inte tänka så mycket på "rätt" växel heller.
Nu hade jag kört MC i 14 år innan jag hoppade på en modern 600cc å körde i stan men hursomhelst... Jag tycker det känns som en myt att man ska behöva ha rätt växel osv på en 600 å inte på en 1000cc. Det är ju kanonbra drag från botten på en 600 om du jämför med vad du får när du skruvar på med en bil. Det går bra att åka på 3000varv! Fast jag kanske inte är som andra barn eller nåt...

är också lite tveksam pga eventuella svårigheter att sälja den...sedan finns det ingen akturiserad aprilia verkstad i närheten, så några stämplar i boken kommer det bli svårt att få...

/Erik

OlleR skrev:
Du e välkommen att komma ner till Skellefteå någon Lördag då vi kör gokartbana å prova på min fis i badkaret :tummenupp

Nu snackar vi vanliga gatu hojjar, Jag tror att en motard 450 skulle vara nåt att åka med

OlleR skrev:
Nu hade jag kört MC i 14 år innan jag hoppade på en modern 600cc å körde i stan men hursomhelst... Jag tycker det känns som en myt att man ska behöva ha rätt växel osv på en 600 å inte på en 1000cc. Det är ju kanonbra drag från botten på en 600 om du jämför med vad du får när du skruvar på med en bil. Det går bra att åka på 3000varv! Fast jag kanske inte är som andra barn eller nåt...

Jag svarar bara på vad han frågar om. Är det vansinne....?
Min åsikt om det hela, är att det inte behöver vara det.

Hej klart att du ska ha en mille om du kan ge den den omvårdnad den kräver, om du bara ska köra och inte är så noga med det övriga som en hojfantast pysslar med så skaffa en cbr, klart mer lättjobbat
/Magnus

Är det mycket mera jobb med en mille? iofs ligger väl serviceintervallerna lite tätare, men byta olja/filter är väl inga större problem?

Men du som har en mille får gärna berätta mer. Jag är grön på området.

mvh
Erik

Liter hoj ska det vara. Ska aldrig äga en 600. =) Skulle bara vara som stunt hoj isåfall. Big block power! :yoparty

#Olsson# skrev:
Tycker nog du borde sluta drömma och komma ned på jorden ett tag. Och en cbr600F är minst lika farlig som en Mille. Först ska du se till att du verkligen kan hantera en konbana. Ett bra tips är en äldre CB400 eller liknande att träna på. Gärna strypt så om du av misstag vrider fullt - har du marginalerna på din sida. Kanske ett par månader med daglig träning på en stor P-plats, liknande OBS i Rotebro innan du provar på en riktig väg. När du känner dig varm i kläderna och med extrem försiktighet, kan du kanske fundera på att prova utan stypningen.

Jag förstår att Millen är lockande. Men för ditt eget bästa - glöm det. :3freak

:D

Du har väl oxå varit ung :hördu ?? klart grabben ska köpa en mille om han har medel till det. Ett tecken på att man är gammal är att man tänker för mycket på vad som kan hända

Min första landsvägshoj var en GPZ 1100, mycket att köra med på sin tid :tummenupp

Om killen har vana vid hojar åkt mycket cross uppvuxen på en moppe så ska han självklart köpa det han e sugen på.

De som händer om han inte köper Millen är att han kommer att ångra sitt "furnuftiga" val. :fatta!

Färnbo skrev:
Du har väl oxå varit ung :hördu ?? klart grabben ska köpa en mille om han har medel till det. Ett tecken på att man är gammal är att man tänker för mycket på vad som kan hända

Min första landsvägshoj var en GPZ 1100, mycket att köra med på sin tid :tummenupp

Om killen har vana vid hojar åkt mycket cross uppvuxen på en moppe så ska han självklart köpa det han e sugen på.

De som händer om han inte köper Millen är att han kommer att ångra sitt "furnuftiga" val. :fatta!

:fakta

Skojade bara såklart. :hihi

#Olsson# skrev:
:fakta

Skojade bara såklart. :hihi

Ok förlåt :pannkyss

Borde tänkt till lite, och förstått eftersom att du precis som jag fortfarande leker med motorcyklar :D

Känns inte som jag kommer att sluta med det inom de närmsta 50 åren :D

Färnbo skrev:
Ok förlåt :pannkyss

Borde tänkt till lite, och förstått eftersom att du precis som jag fortfarande leker med motorcyklar :D

Känns inte som jag kommer att sluta med det inom de närmsta 50 åren :D

:rofl Blir lika förvånad varje gång när folk snällt ber om lov för att få köpa sig sin hoj. Jag kanske borde tagit i lite till? :D

Jahap en till mille som kommer bli kvadad.... :7peta ( skoja). Visst köp en mille om du vill det , men en mille ska behandlas med kärlek o ömhet och jag vet inte om det är något för dig. Hur är motorkaraktären då? jo den är bra förutom om man gasar på lite heftigt så reser den sig eller om man släper gasen lite gårt i en sväng så kan bakhjulet släpa(stark motorbroms)"inga nackdelar åt mig som har kört hoj i 5år" . Men kan va lite jobbigt åt nybörjare i stressade sittvationer. Har en kompis som körde en gsx 750 r 98 föra året vi byt lånade en stund. vi svängde ut från parkeringen ut på E14 drar på, jag först kollade i backspegeln och ser att hojen som vanligt om man inte tänker sig för reser sig på 1an utan någon provesering bara på ren gas för att inte bli för allt långt efter mig. Gick bra den gången eftersom han också har kört ganska mycket hoj,aldrig en så vridstark hoj som min men men :).

kan bara säga som så många gjort innan: står du å väljer mellan en modern 600 o en 1000 kubikare, köp den stora! faan så mycket roligare att åka med än en 600 som måste varva 10 000 innan det händer ngt.. skönt att kunna göra en omkörning utan att börja sparka ner 3 pinnhål varje gång..

beträffande den farliga biten, så kvittar det. båda går ohälsosamt fort..

det är inte hojen som kör ihjäl någon...

Det är inte hojen som är farlig, det är denes förares attetyd samt bristande uppmärksamhet. Ha nu fick jag till det.

björn

#Olsson# skrev:
:rofl Blir lika förvånad varje gång när folk snällt ber om lov för att få köpa sig sin hoj. Jag kanske borde tagit i lite till? :D

:skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt

Ja han skulle börja med en CB 125 TWIN

Låter som ett bra val.
Men räkna med att du kommer bromsa omkull dej eller lägga hojen åtmindstone någon gång, så fixa några skyddsbågar till styren, motor och bakända. Har du svets fixar du något själv ganska lätt och billigt.
När du tatt kortet och åkt ett tag kommer du tröttna på vinddraget. Då kan du köpa en liten vindruta, de hjälper mer än man tror.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025